Досвід "Розвиток дрібної моторики в дітей з особливими освітніми потребами"

Про матеріал

Переступивши поріг центру, кожна дитина поринає в невідомий їй простір, де все нове та де основною діяльністю її стане навчання. Адаптуватися до змін у житті, які пов'язані з початком навчання у школі та успішно себе реалізувати зможе та дитина, яка готова до цього.

Перегляд файлу

Розвиток дрібної моторики в дітей з особливими освітніми потребами

(Із досвіду роботи з дітьми з вадами слуху та ДЦП)

   Переступивши поріг центру, кожна дитина поринає в невідомий їй простір, де все нове та  де основною діяльністю її стане навчання. Адаптуватися до змін у житті, які пов'язані з початком навчання у школі та успішно себе реалізувати зможе та дитина, яка готова до цього.

   Я вважаю, що одним з показників готовності дітей з особливими потребами (зі зниженим слухом, з складними вадами розвитку ) до навчання є рівень розвитку дрібної моторики. Тому ще в дошкільному закладі має приділятися велика увага розвитку дрібної моторики рук.

   Адже дитина, яка має високий рівень розвитку дрібної моторики, вміє логічно мислити, в неї розвинуті пам'ять, увага, мовлення. Саме розвитку функції дрібних м'язів рук необхідно приділяти велику увагу також у молодшому шкільному. Навички дрібної моторики допомагають дитині обстежувати, аналізувати, порівнювати, навколишні предмети й краще розуміти навколишній світ.

    У дітей, які мають різні форми ДЦП,  виникають труднощі  під час навчання, їм важко тримати олівець чи ручку, робити перші спроби письма. Для таких учнів потрібно створювати умови, які потрібні не лише для роботи над засвоєнням навчального матеріалу, а й для подолання недоліків розвитку дитини з ДЦП.  Складовою уроку вважаю корекційно - розвивальну роботу,під час якої проводжу комплекс різноманітних завдань, методів, прийомів та вправ з формування та виправлення вад рухово-кінестетичної, зорово – просторової функції сприйняття.

В своїй роботі  на уроках образотворчого мистецтва та індивідуальних заняттях я використовую такі вправи на розвиток дрібної моторики:

 

Вправа «Пластиліновий малюнок» 


Мета: розвиток дрібної моторики руки, активізація мовленнєвих центрів мозку.
 

Учням роздаю  різнокольоровий пластилін і аркуш паперу, на якому намальована велика квітка (мал. 1). Діти мають «розфарбувати» квітку пластиліном .Або дається зразок виконаної роботи, яку потрібно відтворити
 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\image (7).jpg                                                Мал. 1

081113_1620_4
Вправа «Катання олівців і кульок» 


Мета: масаж долонь; покращення координації рухів пальців.
 

Дітям пропоную катати долонею олівці та кульки по столі, по тканині (шовк, ситець, велюр, бавовна, хутро).

 

Вправа « Гра з прищіпками»

 

   Мета:навчити співставляти кількість  предметів з цифрою

 

  Дитині пропоную смужки, на яких намальовані кружечки, відповідно даю прищіпки з цифрами. Потрібно прищепити ту прищіпку з цифрою , яка  означає кількість кружечків на смужці.

  Багаторазове повторення рухів розтискання й стискання прищіпок тренує кінчики пальців рук, робить тонізуючий масаж і тиск на точки мускулатури, яка «відповідає» за активізацію центрів мовлення головного мозку.
 

Вправа «Кільце» 
Мета: розвиток міжпівкульної взаємодії, дрібної моторики руки.

 

    Пропоную учням по черзі повторювати за мною і якнайшвидше перебирати пальцями рук, з’єднуючи в кільце з великим пальцем послідовно вказівний, середній і т. д (мал. 1).
http://kuchka.info/wp-content/uploads/2013/08/081113_1620_1.png 

     Вправу виконую у прямому (від вказівного до мізинця) і у зворотньому (від мізинця до вказівного пальця) порядку. Спочатку вправу виконуємо кожною рукою окремо, потім разом.

 

 

 

 Вправа « Сонечко за зразком»

Мета:розвивати дрібну моторику рук,концентрацію уваги; виховувати посидючість , прагнення дводити діло до кінця

  Дитині пропонується шаблон з малюнком і готовим малюнком, потрібно відтворити за допомогою пластиліну. Скручуються маленькі кульки, якими заповнюється простір та качаються ковбаски в долонях або на дощечці.

 

 

Техніка торцювання

 Торцювання це створення об’ємної картинки за допомогою наклеювання на шаблон скручених квадратиків паперу — торцовок. Сам процес виготовлення різних поробок торцюванням настільки цікавий, що захоплює не лише дітвору досить юного віку,  але й дорослих .              Ця техніка має вплив на розвиток дрібної моторики рук, адже за допомогою пальчиків створюються торцовки.

   Ще один з видів роботи з папером який я застосовую є конструювання виробів з рваного паперу. Розривання паперу на дуже дрібні шматочки є гарною вправою для розвитку сили пальців і навичок управління дрібними рухами.

 

Гра «Барабанщик»

Мета: вироблення навички довільних рухів з відмовою від рухових стереотипів.

Відбиваючи по одному такту правої (лівої) рукою, одночасно з тактом, відбиваємо правою рукою, і бити по столу вказівним пальцем лівої руки.

  Гра «Хованки»

Мета: розім’яти пальці рук

Ритмічно згинати та розгинати пальці, покрутити кулачком.

Пальці в хованки всі грались

Ось так, ось так,

В кулачки всі заховались,

Ось так, ось так.

 

    Ці всі вправи спрямовані на роботу дитячих пальчиків. А розвиток дрібної моторики безпосередньо пов'язаний з мовним та інтелектуальним розвитком дитини.

   Завдання з розвитку дрібної  моторики повинні приносити дитині радість, не повинні викликати перевтомлення. Вони мають бути веселими, доступними для дітей молодшого шкільного віку. Необхідно пояснювати значення тих чи інших рухів чи положень пальців, зацікавлювати дітей у виконанні цих рухів, створювати сприятливий емоційний настрій.

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 липня 2018
Переглядів
1595
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку