Міністерство освіти і науки України
УО Краматорської міської ради
Краматорська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 10 з профільним навчанням Краматорської міської ради Донецької області
МАТЕРІАЛИ ДОСВІДУ РОБОТИ
Впровадження інноваційних уроків математки з використанням ІКТ
Автор досвіду: учитель математики
Краматорської ЗОШ І – ІІІ ступенів № 10
з профільним навчанням Краматорської міської ради
Донецької області
КУРІННА ВЕРОНІКА АНАТОЛІЇВНА
м. Краматорськ
Стрімкий розвиток інформаційних і комунікативних технологій є одним з факторів, що визначає вектор розвитку світового співтовариства XXI століття. Цивілізація неухильно рухається до побудови інформаційного суспільства, де вирішальну роль грають інформація й наукові знання.
Сучасне інформаційне суспільство ставить перед всіма типами навчальних закладів і насамперед перед школою завдання підготовки випускників, здатних:
• гнучко адаптуватися в мінливих життєвих ситуаціях,
• самостійно критично мислити;
• грамотно працювати з інформацією;
• бути комунікабельними, контактними в різних соціальних групах;
• самостійно працювати над розвитком власної моральності, інтелекту, культурного рівня.
Застосування комп'ютерної техніки робить традиційні уроки математики яскравими, насиченими. На цих уроках кожен учень працює активно, в учнів розвивається допитливість, пізнавальний інтерес. Комп'ютер дозволяє підсилити мотивацію навчання шляхом активного діалогу учня з комп'ютером, розмаїтістю й барвистістю інформації (текст + звук + колір + анімація), шляхом орієнтації навчання на успіх (дозволяє довести рішення будь-якого завдання, опираючись на необхідну підказку), використовуючи ігрову форму спілкування людини з машиною й, що важливо, витримкою, спокоєм і «дружністю» машини стосовно учня.
Як учитель інформатики, хочу відзначити, що не всі учні середніх класів готові до навчання із застосуванням ІКТ, бо вивчення інформатики розпочинається у 9 класі. Більшість школярів мають вдома комп’ютер, але використовують його в основному як цікаву іграшку. То ж надзвичайно корисно привчати учнів використовувати комп’ютер як розумного помічника у навчанні під час формування нових знань, пошуку потрібної інформації, використання ресурсів Інтернету, прикладного застосування вивченого матеріалу, комп'ютерного тестування, роботи з різними програмами (прикладними чи із пакету Microsoft Office: MS Word, MS Excel, Paint, MS Power Point, …) тощо. При цьому в учнів формуються конкретні практичні вміння й навички, розвиваються інформаційно-комунікаційні компетентності.
Використання ІКТ у навчальному процесі має на меті підвищення якості освіти - однієї з насущних проблем для сучасного суспільства.
Застосування ІКТ дозволяє в значній мірі просунутися в досягненні зазначеної мети, бо базується на даних фізіології людини: у пам'яті людини залишається 1/4 частина почутого матеріалу, 1/3 частина побаченого, 1/2 частина побаченого й почутого матеріалу.
Процес організації навчання школярів з використанням ІКТ дозволяє:
Однак, на сьогодні, наявні проблеми використання ІКТ при вивченні математики.
При плануванні уроків математики з використанням ІКТ треба враховувати:
Застосування ІКТ в оптимальному режимі потребує дотримання правил техніки безпеки і гігієни праці, дотримання санітарних і вікових норм роботи учнів за комп’ютером, дотримання методичних і психологічних рекомендацій щодо організації навчально-виховного процесу з математики та інформатики.
Комп'ютерні навчальні системи пропонують різні навчальні завдання:
• демонстраційний матеріал;
• комп'ютерний експеримент;
• лабораторні роботи;
• дослідницькі завдання;
• розрахункові завдання з наступною комп'ютерною перевіркою.
На сьогодні на озброєнні вчителя математики наявні комп’ютерні навчальні системи для підтримки навчання з математики, що відповідають діючим програмам з математики.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Беззаперечними засобами інтенсифікації навчально-виховного процесу є інструментальні середовища (для побудови графіків, малюнків, для створення тестів тощо) - програми вільного некомерційного використання, зібрані мною і наведені таблиці 2 :
|
|
|
|
2-11 |
TestW |
|
6-11 |
ADVANCEDgrapher (для побудови графіків) |
|
7-11 |
Динамическая геометрия |
|
7-11 |
Functor |
|
6-11 |
Математика:5 |
|
7-11 |
Graphics |
|
7-11 |
GrapWin |
|
10-11 |
Poly (геом.просторові фігури, розгортки, ПРАВИЛЬНІ МНОГОГР.) |
|
7-11 |
Чарт |
|
7-11 |
Flat Graph |
|
7-11 |
Algebry |
|
7-11 |
Discriminant |
|
10-11 |
Gauss |
|
10-11 |
GaussWin |
|
10-11 |
Gorner |
|
7-11 |
InFunction |
|
5-9 |
Krug |
|
7-9 |
KvadYr |
|
7-9 |
Line (тест) |
|
6-9 |
Sistema_koordinat |
|
5-9 |
Калькулятор простых дробей |
|
5-9 |
Математика-сложения обыкновенных дробей |
|
5-9 |
Игра «Угадай-ка» |
|
6-11 |
Гра Цифри |
|
7-11 |
Графики |
|
9 |
Восстановление кв. ур. по корням |
|
5-11 |
Дії з дробами |
|
6-11 |
Дії з рац.числами |
|
6-9 |
Калькулятор дробей |
|
8-11 |
Квадратное уравнение |
|
7-9 |
Редактор графиков |
|
5-6 |
Розкладання на прості множники |
Програми-тренажери (вільного некомерційного використання) формують практичні уміння і навички учнів застосування набутих знань У таблиці 3 наведені математичні тренажери.
|
|
|
|
5-6 |
|
|
5-6 |
|
|
6-11 |
|
|
7-11 |
|
|
7-11 |
|
|
6-11 |
|
|
7-11 |
|
|
7-11 |
|
|
10-11 |
|
|
5-9 |
|
|
7-11 |
|
|
7-11 |
|
|
7-11 |
|
|
7-11 |
|
|
10-11 |
|
|
10-11 |
|
|
10-11 |
|
|
7-11 |
|
|
5-9 |
|
|
7-9 |
|
|
7-9 |
|
|
6-9 |
|
|
6-9 |
|
|
5-9 |
|
|
8-9 |
|
|
5-9 |
|
|
7-11 |
|
|
5-9 |
|
|
5-9 |
|
|
8-11 |
|
|
5-9 |
|
|
6-11 |
|
|
9 |
|
|
7-11 |
|
|
9 |
|
|
5-11 |
|
|
6-11 |
|
|
6-9 |
|
|
8-11 |
|
|
7-9 |
|
|
5-6 |
|
|
5-6 |
|
Вивчення учнями нових тем з математики, поліпшення сприйняття навчального матеріалу, контроль знань доцільно проводити із застосуванням певних програмних продуктів.
При проведенні уроків математики я використовую мультимедійні презентації. На таких уроках реалізуються принципи доступності, наочності. Уроки ефективні своєї естетичною привабливістю. Урок-презентація теж забезпечує одержання більшого обсягу інформації й завдань за короткий період. Завжди можна повернутися до попереднього слайду (звичайна шкільна дошка не може вмістити той обсяг, якому можна поставити на слайд).
Мною створено збірник презентацій до уроків,
Оскільки наочно-образні компоненти мислення грають винятково важливу роль у житті людини, то використання їх у вивченні матеріалу з використанням ІКТ підвищують ефективність навчання:
Наявні і додаткові цифрові освітні ресурси - програми вільного некомерційного використання:
За допомогою комп’ютера і проектора можна демонструвати слайди, відеоролики, презентації завдань за готовими кресленнями, аналіз тестових завдань, що дозволяє збільшити обсяг навчального матеріалу, виробити стійкі навички рішення завдань.
Зібрано велику колекцію ЦОР. Комп'ютер, мультимедіа-ресурси й інтерактивна дошка дозволяють інтегрувати й істотно збагатити можливості перерахованих технічних засобів навчання й, тим самим, перетворити конструювання й проведення всіх уроків.
Спеціальний монтаж матеріалу, записаного на різних носіях, дозволяє реалізувати переваги навчального кінофільму: оптимальне сполучення різних виразних видів подачі інформації (тексту, звуку, кольору у статичній чи динамічній формі), вибір потрібних планів і деталей досліджуваного об'єкта, зміна його ракурсів і т.п.
ІКТ дозволяють зробити учня не тільки споглядальником готового навчального матеріалу, але й учасником його створення, перетворення, оперативного використання. Мультимедіа-технології незмірно розширюють можливості організації й керування навчальною діяльністю й дозволяють практично реалізувати величезний потенціал перспективних методичних розробок, розроблених у рамках традиційного навчання, які, однак, залишалися незатребуваними або в силу певних об'єктивних причин не могли дати там належного ефекту.
У такий спосіб ІКТ стають невід’ємною частиною сучасного навчального процесу, що сприяє підвищенню якості освіти.
Комп'ютер може використовуватися на всіх етапах процесу навчання:
при поясненні нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі, при цьому для учня він виконує різні функції: учителя, робочого інструменту, об'єкта навчання, співробітника колективу.
В електронних підручниках комп'ютер частково виконує роль учителя, тому що здійснює керування ходом вивчення навчального матеріалу й контроль за виконанням завдань. Використання електронних видань дозволяє диференціювати та індивідуалізувати навчання, стимулювати творчу діяльність учнів, виховувати навички самоконтролю й рефлексії, змінює роль учня в навчальному процесі від пасивного спостерігача до активного дослідника.
Приклади використання презентацій на уроках математики:
Переваги комп'ютерного тестування:
У своїй роботі використовую готові тестові програми, у тому числі й з тести ДПА, які є в електронних виданнях, а також тести, знайдені в Інтернеті.
За допомогою цих програм Test, TestMan, Тестер розробляю й створюю комп'ютерні варіанти різних тестів і використовую їх на своїх уроках.
Однак готові програмні оболонки дозволяють уводити тільки запрограмовані завдання, частіше однієї й тої ж форми. Тому для створення тестів використовую програми MS Excel і MS PowerPoint, які допомагають правильно оформляти математичні тексти, впроваджувати в завдання малюнки й формули, що допомагає різноманітити й розширити процес перевірки якості знань тих, яких навчають,.
Створення тесту з певної теми починаю з його розробки: визначаю призначення тесту, ставлю завдання, вибираю форму, прогнозую результат. У тестах використовую завдання закритої форми й завдання, які вимагають тільки запису правильної відповіді. Варіанти відповідей спеціально підбираю таким чином, щоб кожна відповідь відображала одну з типових помилок. Потім створюю комп'ютерний варіант, що надалі можна використовувати як зразок для створення інших тестів з аналогічними формами завдань.
Застосовую тести різних видів: вхідні, проміжні, підсумкові й тести поточного контролю.
Тест поточного контролю містить не більше 10 завдань, розрахований на 5-7 хвилин і дозволяє перевірити рівень підготовки учнів з певної теми одного або двох уроків. Тому що питань у тесті не багато, те одне тестування не є показником успіхів. Дійсний результат можна одержати, оцінюючи відразу кілька тестувань.
Комп'ютерне тестування дозволяє мені здійснити зворотний зв'язок у процесі навчання, проаналізувати результати кожного учня окремо й діяльність класу в цілому.
Таким чином, комп'ютерні технології дозволяють удосконалювати процес контролю навченості учнів.
Треба відзначити, що сьогодні збільшується число учнів, що мають удома комп'ютери й підключення до Інтернету. У зв'язку із цим всі частіше практикую електронні домашні завдання, які можуть бути виконані й у кабінеті інформатики. Наприклад, підготовка презентації з певної темі, побудова графіків в електронних таблицях Excel, пошук інформації в Інтернеті.
У своїй роботі дотримуюся наступних вимог до електронних домашніх завдань:
Електронні домашні завдання підвищують пізнавальну активність учнів і стимулюють їх до самостійного придбання знань.
ІКТ можуть бути використані для навчання математиці в різних форматах:
При вивченні нової теми я проводжу урок-лекцію із застосуванням мультимедійної презентації. Це дозволяє акцентувати увагу учнів на значимих моментах інформації, що викладається. Можна використовувати презентацію при закріпленні навчального матеріалу для систематичної перевірки правильності виконання домашнього завдання всіма учнями класу. При перевірці домашнього завдання звичайно дуже багато часу йде на креслення малюнків на дошці, пояснення складних фрагментів.
Я використовую презентацію для усних вправ. Робота з готового креслення сприяє розвитку конструктивних здібностей, відпрацьовуванню навичок культури мови, логіки й послідовності міркувань, учить складанню усних планів рішення завдань різної складності. Особливо добре це застосовувати в старших класах на уроках геометрії. Можна запропонувати учням зразки оформлення рішень, запису умови завдання, повторити демонстрацію деяких фрагментів побудов, організувати усне рішення складних по формулюванню умов завдань.
Однак навчальні системи не завжди влаштовують мене. Адже, як учитель, я маю своє бачення теми уроку, методики її викладу, підбору навчальних і методичних матеріалів. Тому наступним кроком у застосуванні ІКТ став перехід від використання готових комп'ютерних програм з математики до створення власних навчально-методичних посібників, створених у середовищі Microsoft PowerPoint.
Основними перевагами цієї технології вважаю наступне:
Працюючи із презентацією, у першу чергу необхідно визначитися з доцільністю її застосування. Наприклад, якщо слайд містить динамічні фрагменти, що підвищують ефективність процесу засвоєння нових знань учнями, то його застосування на уроці більш обґрунтовано, ніж статистичних слайдів. Динамічні елементи на слайдах, звичайно, підвищують наочність, сприяють кращому осмисленню й запам'ятовуванню навчального матеріалу. Але при цьому слайд не повинен бути перенасичений анімацією.
Навчальний матеріал на слайдах розподіляю частинами, зручними для сприйняття. Не розміщую на одному слайді багато інформації, навіть якщо вона має відношення до суті питання, що викладається на ньому.
Для проведення уроків зручно використовувати слайди з демонстрацією по клацанню. При використанні презентації як наочна допомога важливо оптимально задіяти й зір, і слух. Тому частина інформації виношу на демонстраційний слайд, а частину проговорюю. Це підвищує продуктивність уроку.
Комп'ютер може виступати в ролі джерела навчальної математичної інформації, мультимедійного наочного приладдя, тренажера, засобу діагностики й контролю. У зв'язку з цим ІКТ можна використовувати на різних етапах процесу навчання: при поясненні нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі, узагальненні й систематизації, а так само в домашніх завданнях і позакласній роботі.
Критерії оцінок уроку з використанням ІКТ наступні:
1. Особистий внесок учителя в розробку уроку з використанням ІКТ
3 - використовувалися існуючі освітні ресурси
4 - застосовувалася адаптована методика використання засобів ІКТ
5 - застосовувалася авторська методика використання засобів ІКТ
2. Форма використання програмного забезпечення
3 - обрана форма використання засобів ІКТ сприяє рішенню не всіх завдань уроку (навчальних, розвиваючих, виховних)
5 - обрана форма використання засобів ІКТ сприяє рішенню всіх завдань уроку (навчальних, розвиваючих і що виховують)
3. Організація діяльності учнів на уроці
0 - використання засобів ІКТ знижує ефективність навчальної діяльності учнів
3 - ефективність навчальної діяльності учнів відповідає традиційному уроку
5 - підвищується ефективність навчальної діяльності учнів
4. Рівень методичної підготовки вчителя в області використання засобів ІКТ
3 - недостатній рівень методичної підготовки вчителя
4 - достатній рівень методичної підготовки вчителя
5 - високий рівень методичної підготовки вчителя, яскраво виражений індивідуальний стиль роботи вчителя
5. Дотримання санітарно - гігієнічних вимог
0 - порушені санітарно-гігієнічні вимоги до проведення уроку в комп'ютерному класі
3 - устаткування класу відповідає санітарно-гігієнічним вимогам до проведення уроку в комп'ютерному класі
5 - устаткування й робота учнів відповідають санітарно-гігієнічним вимогам до проведення уроку в комп'ютерному класі
6. Вплив інформаційних технологій на результативність
0 - штучне впровадження в урок засобів ІКТ
3 - фрагментарне (незначно впливає на досягнення дидактичних цілей уроку) використання засобів ІКТ
5 - системне (інтегроване в зміст уроку) використання засобів ІКТ
7. Індивідуалізація навчання за рахунок використання засобів ІКТ
0 - використання ІКТ не сприяє індивідуалізації навчання;
3 - використання засобів ІКТ частково підвищує ступінь індивідуалізації навчання;
5 - використання ІКТ спрямоване на індивідуалізацію навчання
ВИСНОВКИ
Таким чином, ІКТ дозволяють учневі працювати у своєму власному режимі, не створюючи дискомфорту. Використання даних технологій в освітньому процесі робить навчання більш змістовним і видовищним, сприяє розвитку самостійності й творчих здібностей учнів, істотно підвищує рівень індивідуалізації навчання.
Майстерність учителя на уроці полягає головним чином у вмілому володінні методикою навчання й виховання, творчому застосуванні сучасних педагогічних технологій і передового педагогічного досвіду, раціональному керівництві пізнавальною й практичною діяльністю учнів, їхнім інтелектуальним розвитком.
Розмаїтість операцій-впливів підлягає узагальненню. Їх можна описати, ними можна опанувати, однак їх не можна наказати для конкретної ситуації, їх не можна пропонувати як рішення педагогічних завдань. Розмаїтість технологічних операцій неминуче припускає творчий вибір вихователем однієї з них у сформованих обставинах. Це не рятує його від творчого зусилля в момент впливу на дитину. Аналізуючи характер учня, його стан як об'єкта - але об'єкта, що є або потенційно здатний стати суб'єктом.
Володіння педагогічною технологією забезпечує вчителеві можливість організації педагогічного впливу відповідно до його основного призначення - переходом дитини в позицію суб'єкта.
Мій досвід роботи з обговорюваної теми в цей час дає можливість оцінити ефективність використання ІКТ при контролі засвоєння пройдених тем математики в порівнянних значеннях (якість навчання, дані анкетування учнів і т.д.):