Навчальний модуль
Об’єми та площі поверхонь
геометричних тіл
Геометрія 11 клас
Підготувала вчитель математики
Яблунського ліцею
Солотвинської селищної ради
Костур Дарія Дмитрівна
Конспект №2
Урок-практикум (2 год)
Тема модуля. Розв’язання базових задач. Самостійна робота.
Мета модуля: Формувати навички розв’язування задач на знаходження об’ємів паралелепіпеда, призми, піраміди; розвивати вміння застосовувати формули об’ємів; виховувати творче мислення та просторову уяву учнів.
Тип модуля: контрольно-смисловий.
Обладнання: мультимедійний проектор, моделі геометричних фігур, міні-підручник.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Для зацікавлення учнів, розвитку інтересу до вивченого матеріалу пропоную розв’язати такі практичні задачі.
На дошку проектую задачі.
Задача 1. Знайти об’єм повітря у класній кімнаті, довжина якої 8 м, ширина 6м, висота 2,5 м.
Задача 2. У басейні з горизонтальним дном і площею 1 га міститься 1 мільйон літрів води. Чи можливо в цьому басейні проводити змагання з плавання?
(Об’єм води в басейні 1 000 000 л =1 000 м3, площа основи басейна
Отже, висота басейна
І змагання в ньому проводити неможливо.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань і опитування учнів.
Запитання
2. Перевірка домашнього завдання.
Відповіді на запитання, що виникли під час розв’язання домашнього завдання.
IV. Розв’язування задач.
У прямому паралелепіпеді сторони основи і утворюють кут . Менша діагональ паралелепіпеда дорівнює . Знайти його об’єм.
Розв’язання
За умовою: ; ; .
Об’єм паралелепіпеда дорівнює:
, де H – висота; S – площа основи або: ;
.
Площа основи дорівнює:
.
Із .
BD знайдемо з АВD за теоремою косинусів:
.
Тоді .
Обчислимо об’єм: .
.
Грані паралелепіпеда – рівні ромби із стороною а і гострим кутом 60о. Знайдіть об’єм паралелепіпеда.
Пояснення до рисунка
З точки А1 опустимо перпендикуляр на площину основи. Проведено А1КАВ. За теоремою про три перпендикуляри РКАВ.
Розв’язання
Об’єм паралелепіпеда дорівнює:
.
Площа основи дорівнює:
.
.
З АА1Р за теоремою Піфагора: .
Знайдемо АР. З АА1К: .
Діагональ ромба є гіпотенузою кута при вершині. Тому РАК=30о.
З АРК .
Знайдемо А1Р.
.
Об’єм паралелепіпеда дорівнює: .
.
У прямій трикутній призмі сторони основи дорівнюють 4 см, 5 см і 7 см, а бічне ребро дорівнює більшій висоті основи. Знайдіть об’єм призми.
Розв’язання
Об’єм призми дорівнює:
Площу основи знаходимо за формулою Герона:
.
За умовою, Н дорівнює більшій висоті основи. Отже, Н дорівнює висоті, проведеній до меншою сторони основи.
Менша сторона, у нашому випадку, дорівнює 4 см.
Виразимо площу основи через меншу сторону та висоту:
або
, звідси
.
Обчислимо об’єм: .
Відповідь: .
У піраміді з площею Q1 проведено переріз паралельно основі, на відстані h від неї. Площа перерізу дорівнює Q2. Знайдіть висоту піраміди.
Розв’язання
Переріз, паралельний основі, відтинає піраміду, подібну даній.
Отже, , .
Висота більшої піраміди дорівнює Н. Висота меншої піраміди дорівнює . Тоді, із подібності пірамід, можна записати:
або .
Зробимо перетворення:
.
.
.
.
Висота піраміди h. На якій відстані від вершини знаходиться переріз, який паралельний основі і ділиться її об’єм навпіл?
Розв’язання
Переріз, паралельний основі, відтинає подібну піраміду. Отже,
.
Тоді .
Із подібності пірамід витікає: , звідси .
V. Самостійна робота
Для початкового та середнього рівнів навчальних досягнень самостійну роботу проводжу за допомогою тесту.
Початковий та середній рівні навчальних досягнень
Варіант 1
А) На 8 см3;
Б) на 2 см3;
В) на 4 см3;
Г) визначити неможливо.
А) 360 см3;
Б) 120 см3;
В) 40 см3;
Г) 240 см3.
А) 768 см3;
Б) 384 см3;
В) 256 см3;
Г) 128 см3.
Варіант 2
А) На 8 см3;
Б) на 2 см3;
В) на 4 см3;
Г) визначити неможливо.
А) 360 см3;
Б) 240 см3;
В) 960 см3;
Г) 480 см3.
А) 1000 см3;
Б) 750 см3;
В) 250 см3;
Г) см3.
Достатній та високий рівні навчальних досягнень
Варіант 1
Варіант 2
VІ. Підсумок практичного заняття
Домашнє завдання:
Література