Значна частина способів та прийомів раціонального множення ґрунтується на властивостях цієї дії та залежностях між її компонентами.
Під час підготовки до ДПА та ЗНО з метою вдосконалення обчислювальних навичок учнів, необхідно повторити або вивчити навчальний матеріал цієї теми. Матеріал містить теоретичні відомості, приклади та рекомендації щодо застосування властивостей множення для спрощення обчислень.
Віктор Кицун
вчитель математики
Старосинявської ЗОШ І-ІІ
ступенів №1
ДПА та ЗНО. Обчислюємо раціонально:
застосування властивостей множення
Властивості арифметичних дій необхідно знати, оскільки вони є основою багатьох способів та прийомів раціональних обчислень.
Від перестановки множників додуток не змінюється:
a·b = b·a; a·b·c = a·c·b = b·a·c =b·c·a = c·a·b = c·b·a.
Щоб добуток двох чисел помножити на третє число, можна помножити це число на добуток другого і третього чисел: (a·b)·c = a·(b·c).
Тобто множники можна і потрібно міняти місцями та групувати їх так, щоб виконати дії якомога простіше:
25·34·4 = 34·(25·4) = 34·100 = 3400; 8·7·25·9 = (7·9)·(25·8) = 63·200 =
= 12600; 37·125·3·8·9 = (37·3)·9·(125·8) = 111·9·1000 = 999000.
Щоб суму кількох чисел помножити на число, можна помножити це число на кожен доданок окремо і отримані результати додати:
(a+b)·c = ac+bc; а·( b+c) = ab+ac – для двох доданків;
(a+b+c )·d = ad+bd+cd; a·( b+c+d ) = ab + ac + ad – для трьох доданків.
27·5 = (20+7)·5 = 20·5 + 7·5 = 100 + 35 = 135;
123·4 = (100+20+3)·4 = 100·4 + 20·4 + 3·4 = 400 + 80 + 12 = 492.
Щоб помножити різницю на число, можна помножити на це число окремо зменшуване та від’ємник і від першого добутку відняти другий:
(a-b)·c = ac-bc; а·(b-c) = ab-ac.
97·8 = (100-3)·8 = 100·8 - 3·8 = 800 - 24 = 776.
Інколи краще замінити число різницею, ніж сумою:
789·7 = (700+80+9)·7 = 700·7 + 80·7 + 9·7 = ?
789·7 = (800 - 11)·7 = 5600 - 77 = 5523 .
Добуток двох чисел не зміниться, якщо одне з них збільшити, а інше зменшити у стільки ж разів: a·b = (a:с)·(b·с) = (a·c)·(b:c).
32·25 = (32:4)·(25·4) = 8·100 = 800; 45·18 = (45·2)·(18:2) = 90·9 = 810.
Добуток суми і різниці двох чисел дорівнює різниці їх квадратів:
(a+b)·(a-b) = a2 - b2. (50+3)·(50-3) = 502 - 32 = 2500 - 9 = 2491.
Формулу зручно використовувати і для знаходження різниці квадратів двох чисел: 252 - 232 = (25+23)·(25-23) = 48·2 = 96;
1342 - 662 = (134 + 66)·(134 - 66) = 200·68 = 13600.
Цікавими є приклади множення з використанням кількох способів.
27·36 = ? Помічаємо, що цифри другого множника діляться одна на одну.
27·36 = (27·3)·10 + (27·3)·2 = 81·10 + 81·2 = 810 + 162 = 972;
27·36 = (27·3)·(36:3) = 81·12 = 81·(10+2) = 810 + 162 = 972.
72·155 = 72·(100+50+5) = 72·100+72·50+72·5 = 7200+3600+360 = 11160.
Варто звернути увагу на те, що 72·50 =7200:2 = 3600, а 72·5 = 3600:10 = 360.
34·175 = 34·(100+50+25) = 3400 +1700 + 850 = 5950.
Оскільки 50 удвічі менше 100, а 25 удвічі менше 50, то добутки цих чисел на 34 відрізняються у стільки ж разів.
56·26 = (56·2)·10 +(56·2)·3 = 1120 +336 = 1456;
56·26 = 56·(20+5+1) = 1120 + 280 + 56 = 1456.
Навчаємось, усміхаючись!
– Чому, Галинко, уроки за тебе завжди робить мама?
– Бо тато завжди зайнятий!
«Пора щось міняти у своєму житті: завтра ляжу на телевізор і буду дивитись на диван»
У статті використано матеріали посібника «Цікаво. Про100. Зручно» Способи та прийоми раціональних обчислень для школярів та студентів і не тільки…/ упоряд. Кицун В. П.,
Кицун О.В – Хмельницький., ФОП Мельник А. А. 2018. – 150 с.
ISBN 978-617-7600-26-7
УДК 519.813
При копіюванні матеріалів посилання на видання обов’язкове.
Всі права застережені
All rights reserved