Значна частина способів та прийомів раціонального ділення ґрунтується на властивостях цієї дії та залежностях між її компонентами.
Під час підготовки до ДПА та ЗНО з метою вдосконалення обчислювальних навичок учнів, необхідно повторити або вивчити навчальний матеріал цієї теми. Матеріал містить теоретичні відомості, приклади та рекомендації щодо застосування властивостей ділення для спрощення обчислень.
Віктор Кицун
вчитель математики Старосинявської ЗОШ І-ІІ ступенів №1
«ДПА та ЗНО. Обчислюємо раціонально: застосування властивостей ділення»
Хто вміє ділити, тому ніяка справа не видасться важкою.
Беда Достойний
Ділення – це дія, за допомогою якої за добутком і одним із множників знаходять інший множник. Так, поділити число 10 на 5 означає: знайти число, при множенні якого на 5 отримаємо 10. 10 : 5 = ? Шуканим числом є 2, оскільки 2·5 = 10. 25 : 0 = ? Потрібно знайти число, при множенні якого на 0 отримаємо 25. Очевидно, що такого числа не існує, бо добуток будь-якого числа і нуля дорівнює нулю. Ось чому, на нуль ділити не можна! Варто відмітити, що й вираз 0 : 0 не має певного значення.
Основна властивість частки: частка не зміниться, якщо ділене та дільник одночасно помножити або поділити на одне й те саме число, відмінне від 0. a:b = (a:т):(b:m) = (a·n):(b·n).
216 : 25 = (216·4):(25·4) = 864:100 = 8,64; 252 : 42 = (252:2):(42:2) = 126:21 = 6.
435 : 15 = ? Зручно спочатку домножити ділене та дільник на 2 і виконати дію над отриманими результатами: 435 : 15 = 870 : 30 = 29.
336 : 42 = ? Зручно спочатку поділити ділене та дільник на 6 і виконати дію над отриманими результатами: 336 : 42 = (336 : 6) : (42 : 6) = 56 : 7 = 8.
Щоб суму кількох чисел поділити на число, можна поділити на нього кожний доданок окремо й отримані результати додати:
(a + b + c):d = a:d + b:d + c:d.
864 : 27 = (810 + 54):27 = 810:27 + 54:27 = 30 + 2 = 32.
784 : 7 = 700:7 + 70:7 + 14:7 = 100+10+2 = 112.
Щоб різницю двох чисел поділити на третє число, можна поділити на нього зменшуване та від’ємник і від першого результату відняти другий:
(a-b): c = a:c - b:c.
888 : 3 = (900 - 12):3 = 900:3 - 12:3 = 300 - 4 = 296.
Щоб алгебраїчну суму поділити на число, можна поділити на нього кожен її член і послідовно виконати дії над отриманими результатами:
(a + b - c):d = a:d + b:d - c:d.
Тотожності можна застосовувати в зворотному порядку та комбінувати:
123:5 + 27:5 = (123 + 27):5 = 150:5 = 30;
600:7 + 25:4 + 100:7 - 9:4 = (600+100):7 + (25-9):4 = 700:7 + 16:4 = 100 + 4 = 104.
Щоб добуток двох чисел поділити на третє число, можна поділити на це число один із множників і отриманий результат помножити на другий множник: (a·b):c = (a:c)·b = a·(b : c).
За аналогією виконується ділення добутку кількох множників на дане число:
(a·b·c):d = (a:d)· b· c = a·(b:d)·c = a·b·(c:d).
(54·63):81 = (54·3·21):81 = (162·21):81 = (162:81)·21 = 2·21 = 42.
Щоб поділити число на добуток двох чисел, можна поділити це число на один із множників і отриманий результат поділити на другий множник: a:(b·c) = (a:b):c = (a:c):b. Аналогічно виконується ділення на добуток кількох чисел: a:(b·c·d) = (a:b):c:d = (a:b) : (c·d) = (a:c):b:d = = (a:c) : (b·d) = a:d):b:c = (a:d) : (b·c).
2025 : (27·75) = 2025 : ( 27·3·25) = (2025:25) : (27·3) = 81:81 = 1.
Щоб поділити частку на число, можна поділити на це число ділене й отриманий результат поділити на дільник або перемножити дільники та поділити на отриманий результат: (a:b):c = (a:c):b = a:(b·c).
(345:4):25 = 345:(4·25) = 345:100 = 3,45; (2170:31):7 = (2170:7):31 = 310:31 = 10.
Щоб поділити число на частку, можна поділити його на ділене й отриманий результат помножити на дільник або виконати дії в зворотному порядку: спочатку помножити на дільник та отриманий результат поділити на ділене: a: (b:c) = (a:b) · c = (a·c) : b.
240 : (60:7) = (240:60)·7 = 4·7 = 28; 125 : (100:8) = (125·8):100 = 1000:100 = 10.
Значна частина способів та прийомів раціонального ділення ґрунтується на властивостях цієї дії та залежностях між її компонентами. Під час підготовки до ДПА та ЗНО з метою вдосконалення обчислювальних навичок учнів, необхідно спочатку повторити навчальний матеріал цієї теми і лише після цього вивчати спеціальні способи та прийоми раціональних обчислень відносно ділення.
Навчаємось, усміхаючись!
J – Синку! Вставай, до школи пора.
– Не хочу! – відповідає той спросоння.
– Вставай! Невже в тебе немає сили волі?
– Є, – каже малий, – але вона ще спить. J
J – Іванку, скажи мені мерщій, скільки буде 32:8?
– Вісім.
– Ну, як тобі не соромно ? Адже 32:8 = 4, а не 8…
– Але ж ви вимагали відповісти швидко, а не правильно?! J
Використано матеріали посібника «Цікаво. Про100. Зручно» Способи та прийоми раціональних
обчислень для школярів та студентів і не тільки…/ упоряд. Кицун В. П., Кицун О.В – Хмельницький., ФОП Мельник А. А. 2018. – 150 с.
ISBN 978-617-7600-26-7
УДК 519.813
При копіюванні матеріалів посилання на видання обов’язкове.
Всі права застережені
All rights reserved