Драматизм людських стосунків, роздуми про безсмертя людини в поезії «Легенда про вічне життя» 

Про матеріал
Презентація подається з метою ознайомити здобувачів освіти із філософською поезією І.Франка, зокрема, проаналізувати збірку "Мій Ізмарагд", особливості використання біблійних мотивів і образів, умовність художнього світу у "Легенді про вічне життя" і допомогти виконати ідейно-художній аналіз текст поезії.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Іван Франко«Людина, яка б вона сильна не була, не може жити самою боротьбою, самими громадськими інтересами. Трагізм особистого життя часто вплітається в терновий вінок життя народного .»М. Коцюбинський

Номер слайду 2

ІНФОРМАЦІЙНА СТОРІНКА ІНСТАГРАМ «ДАРУНОК ВІД БОГА - ЖИТТЯ, ЯКЕ ВИ БІЛЬШЕ НЕ ОТРИМАЄТЕ НІКОЛИ».

Номер слайду 3

Номер слайду 4

«Скринька творів письменника»Які збірки належать перу І. Франка. 0,3 б

Номер слайду 5

«З вершин і низин»«Мій Ізмарагд»«Зів’яле листя»«Із днів журби»«Давнє і нове»“Баляди і роскази”«Скринька творів письменника»2 бали

Номер слайду 6

А без щастя, без віри й любові внутріВічно жить – се горіть вік у вік на кострі!І. Франко. Філософська збірка Івана Франка «Мій Ізмарагд» Драматизм людських стосунків, роздуми про безсмертя людинив поезії «Легенда про вічне життя» 

Номер слайду 7

ЗАВДАННЯ:1. Ознайомитися із філософською поезією І. Франка, зокрема  зі  збіркою «Мій Ізмарагд».2. Виконати ідейно-художній аналіз тексту поезії «Легенда про вічне життя».3. Провести паралелі з сьогоденням. Картка «Скарбничка моїх знань» (12б)

Номер слайду 8

Вірші збірки «Мій Ізмарагд» - «діти страждань» «Ізмарагдом звався в старій Русі збірник статей та притч, почасти оригінальних, а почасти повибираних із грецьких писань отців церкви, підібраних так, щоби цілість становила неначе повний курс практичної християнської моралі».Іван Франко. Збірка поділяється на шість циклів:· Поклони;· Паренетикон;· Притчі;· Легенди;· По селах;· До Бразилії. У ній знайшли відображення болючі роздуми автора над сенсом людського життя, зв’язком вічності буття і кохання189815 років. Збірка показала відхід автора від впливів марксизму, який він уже гостро критикував, прийняття християнської етики.

Номер слайду 9

Збірка «Мій Ізмарагд» Тема збірки. Збірка  «Мій  Ізмарагд»  об’єднала  твори, написані  за  мотивами стародавніх притч, легенд, повчань, що містилися у давньоруських рукописних збірниках. У збірці переважають філософські мотиви: рефлексії  поета про добро й зло,  красу  і вірність, обов’язок і зміст людського життя.1898

Номер слайду 10

«Джерело натхнення»Біблія завжди служила джерелом мудрості щодо покаяння, морального самовдосконалення і пізнання істини. Вона давала той ідеал, духовну підтримку, яких митці не знаходили в реальному житті. Важливу роль відіграла Біблія й у становленні української літератури. Письменники XIX століття зверталися до неї як до джерела своєї творчості. Не винятком стала і творчість І. Франка. "Оригінальна інтерпретація ідей християнського гуманізму відчутна в багатьох поезіях митця. Це і "Легенда про вічне життя, "Строфи", "Притча про сіяння слова Божого«… І. Франко зміг втілити в них найголовніші закони людського буття та взаємин

Номер слайду 11

Збірка «Мій Ізмарагд»  Ставлення Івана Франка до своєї збірки«Я бажав зробити свою збірку наскрізь моральною». «На чужу основу я накладав свої власні узори». Текст творився з певною настановою – викликати в читача відповідний психологічно-інтелектуальний стан. «А тобі, любий брате чи люба сестро, що читатимеш оті рядки «не мудрствуя лукаво», бажаю того душевного супокою, того м’якого, ніжного, щирого настрою, який знаходив я…» Автор прагне, щоб у душу читача упала хоч крапля «доброти, лагідності, толерантності не тільки для відмінних поглядів і вірувань, але навіть для людських блудів, і похибок, і прогріхів». 1898

Номер слайду 12

Цілком природною є потреба людини любити, бути коханою, мати сенс життя. Над цим у своїй філософській ліриці розмірковує І. Франко…, … в «Легенді про вічне життя» письменник продовжує тему любові й висуває тезу про взаємне кохання як критерій щастя, розмірковує про безсмертя людини, драматизм і дуже часту непередбачуваність людських стосунків.

Номер слайду 13

«Легенда про вічне життя» «Історичні події та особи»

Номер слайду 14

Прототип (від грец. Protótypon – прообраз), реальна особа, уявлення про який послужило письменнику першоосновою при створенні літературного типу, образу людини – героя твору.довідкове бюро

Номер слайду 15

Сторінка ІНСТАГРАМ «Історичні події та особи»Олександр Македонський(кінець липня 356р. до н.е. – 10 червня 323р. до н.е.) – дев’ятнадцятий цар Македонії, син царя Філіпа ІІ Македонського та Олімпіади, царівни Епіру. Геніальний полководець, видатний адміністратор і політик. Засновник великої держави, що охоплювала Македонію, Грецію, завойовану Перську імперію та Єгипет.

Номер слайду 16

Сторінка ІНСТАГРАМ «Історичні події та особи»Його походи позитивно вплинули на розвиток античної науки (особливо географії) і культури (еллінізм). З 336 до н. е. (з 20-річного віку) правитель Македонії. Забезпечив міцність свого правління перемогами над фракійцями та іллірійцями. Перемоги над перським царем Дарієм III біля Граніка (334 до н. е.), Іссі (333 до н. е.) відкрили йому шлях до Єгипту, де він коронувався короною фараонів і заснував місто Александрію. Після вирішальної перемоги над Дарієм при Гавгамелах (331 до н. е.) повністю підкорив імперію Ахеменідів — Вавілон, Парса і Сузи здалися йому без опору

Номер слайду 17

Сторінка ІНСТАГРАМ «Історичні події та особи»У Вавілоні, де він жив, зайнятий державними справами і планами нових завойовницьких походів, після одного з банкетів, цар раптово занедужав і через кілька днів помер на 33-ому році життя. Вмираючи, він не встиг призначити свого спадкоємця. Один з найближчих соратників – Птоломей перевіз тіло володаря у золотій труні в Олександрію і поховав там.

Номер слайду 18

Сторінка ІНСТАГРАМ «Історичні події та особи»Напис на надгробному камені могили Македонського свідчить: «Цього клаптика землі виявилося досить для того, кому не вистачило Всесвіту».

Номер слайду 19

Сторінка ІНСТАГРАМ «Історичні події та особи»Птоломей - правитель і цар Єгипту, родоначальник Птоломеїв, син Птоломея Лага. Воєначальник Олександра Македонського , отримав Єгипет в управління 323року до н.е. під час поділу імперії діадохами. У жорстких війнах діадохів зумів розширити межі елліністичного Египту, приєднавши Киренаїку, Південну Сирію та Кіпр. За нього розпочалась відбудова Александрії, а неподалік Фів засновано нове місто – Птоломіада.

Номер слайду 20

«Історичні події та особи»«Одну з цих дочок звали Роксана. Вона була дівчиною на виданні, і ті, хто брав участь у поході, повторювали, що вона була найвродливішою із жінок, яких вони бачили в Азії, виключаючи одну тільки дружину Дарія. Олександр закохався в неї з першого погляду, але, хоча вона й була полонянкою, відмовився через пристрасний потяг до неї взяти її силою, і опустився до одруження на ній.»

Номер слайду 21

«Творчі пошуки Івана Франка»Вправа «Мої симпатії»Чи сподобалась вам легенда? Скажіть, хто з героїв "Легенди про вічне життя" найбільше вам імпонує і чим саме? Зачитайте уривки, які запам’яталися.

Номер слайду 22

Робота в парах. Настільки уважними читачами ви були? Попрацюйте в парах і правильно розташуйте композиційні елементи твору. Композиція твору1. Смерть Олександра.2. Олександр Великий раює у Вавилоні, а аскет живе в пустелі і служить богині.3. Олександр цілує горіх і кидає його у вогонь.4. Аскет віддає горіх Олександрові, той в свою чергу Роксані, Роксана - Птоломею , а той - куртизанці. Роксана отруює чоловіка. Горіх знову опиняється в Олександра.5. Аскет одержує від богині чарівний горіх безсмертя.«Творчі пошуки Івана Франка»2 5 4 3 1

Номер слайду 23

Пошук художньої істини (обговорення найважливіших епізодів «Легенди…»)

Номер слайду 24

Шлях горіха. Богиня. Аскет\Куртизанка. Роксана. Олександер. Птоломей. Який образ-символ використано в творі? Що він символізує? Якою магічною силою був наділений золотистий горіх? (слова богині)Як аскет заслужив у богині чудодійний горіх? Чому аскет передав горіх цареві? Чи скористався подарунком Олександр Македонський?Чому цар передав горіх коханій? Кому і з якою метою  віддала дарунок Роксана? Якою автор зображує Роксану?Ну, як се в тебе дар найцінніший з усіх,Шкаралющу в огонь, а розкусиш зерно,Дасть тобі молодим вічно жити воно"."Міліонам ти сонце, добродій єси,—Будеш жить вічно юний, як плід сей з'їси".3 її уст вилітають бажання страшні —Се бажання пожарів, убійства, різні,Їй опертись король не здоліє й на мить: Там згорів Персеполь! Завтра Суза згорить!Кліта вбив при вині! Чи любов се, чи чад?.. День у день із небес його кидає в ад.

Номер слайду 25

Шлях горіха. Богиня. Аскет\Куртизанка. Роксана. Олександер. Птоломей. Чи імпонує вам її поведінка? На вашу думку чи варто довіряти таким людям?Яким ми бачимо Птоломея? Яку оцінку його діям ви можете дати?Як чудодійний горіх знову потрапив до царя? Як ви оцінюєте вчинок куртизанки? Чому і вона не скористалася подарунком долі?Що сталося з подарунком богині?Чому Македонський спалив чудодійний горіх, що приносив безсмертя людям? Над усіх милий їй генерал Птолемей. Хоч не любить її і холодний, як лід,Вона рада свій вік дать за сам його вид. В Олександрів покій куртизана ввійшла."Вічно жий, царю мій, на потіху для всіх!Ось від мене тобі чудодійний горіх!Се богині є дар. Як з'їси те зерно,Вічно жить тобі дасть вічно юним воно".

Номер слайду 26

Олександр у болях жорстоких лежавІ в руці своїй плід чудодійний держав."Вічно жить і любить! День за днем!День від дня. А життя — то борня!А любов — то брехня!  Вічно жить у борні!Биться в сітях брехні!  День за днем!День за днем!  Без кінця! Ні, ох, ні!Не для нас, о богине, твій божеський дар!Хоч над світом я цар, та над серцем не цар. Міліони людей можу вбить, погубить, Та чи змушу кого мене вірно любить?Вічно жить! Обогине, се жарти, се сміх!Вічне щастя чи дасть сей чудовний горіх?А без щастя, без віри й любові внутріВічно жить — се горіть вік у вік на кострі!Ні, богине! Візьми свій дарунок назад!Я в нірвану волю, чи в Олімп, чи у ад!«Чому Македонський спалив чудодійний горіх, що приносив безсмертя людям?

Номер слайду 27

Шлях горіха. Богиня. Аскет. Куртизанка. Роксана. Олександер. Птоломей

Номер слайду 28

Олександр у болях жорстоких лежавІ в руці своїй плід чудодійний держав."Вічно жить і любить! День за днем!День від дня. А життя — то борня!А любов — то брехня!  Вічно жить у борні!Биться в сітях брехні!  День за днем!День за днем!  Без кінця! Ні, ох, ні!Не для нас, о богине, твій божеський дар!Хоч над світом я цар, та над серцем не цар. Міліони людей можу вбить, погубить, Та чи змушу кого мене вірно любить?Вічно жить! Обогине, се жарти, се сміх!Вічне щастя чи дасть сей чудовний горіх?А без щастя, без віри й любові внутріВічно жить — се горіть вік у вік на кострі!Ні, богине! Візьми свій дарунок назад!Я в нірвану волю, чи в Олімп, чи у ад!«Як ви розумієте вислів  «духовна смерть»? Чи можемо ми говорити про духовну смерть героїв? Про кого можна так сказати? 

Номер слайду 29

Хто, на ваш погляд, найбільш милосердний у творі?Спробуйте відтворити вислів за поданими ключовими словами:придбати, ліжко, не сон, страви, апетит, ліки, здоров'я, будинок,родине вогнище, книга, розум, прожити, вічно, радості взаємного кохання.

Номер слайду 30

«За гроші можна придбати гарне ліжко, але не спокійний сон, можна купити вишукані страви, але не апетит, можна дістати дорогі ліки, але не здоров'я, можна придбати розкішний будинок, але не домашній затишок, можна купити книгу, але не розум. Можна прожити вічно, але не пізнати радості взаємного кохання».«ЛЮБОВ - ЦЕ ЖИТТЯ» Древня мудрість

Номер слайду 31

«СЕНС ЖИТТЯ» А без щастя, без віри й любові внутріВічно жить – се горіть вік у вік на кострі!І. Франко. То чи погоджуєтесь ви з думкою, висловленою в нашому епіграфі?Філософська проблема життя і смерті є актуальною в усі часи. І. Франко показав у «Легенді про вічне життя» своє бачення сенсу людського життя. У чому, на думку автора, сенс людського життя? Немає сенсу жити без любові

Номер слайду 32

Номер слайду 33

Ø    Що було в героїв на терезах?Ø    Чому всі відмовилися від чарівного горіха?                        Ø    Без чого вічне життя перетвориться на пекло?«СЕНС ЖИТТЯ» вічна молодість,життя Чого людина найбільше боїться?старість,смертьзі щастям, вірністю та любов’ю нічого не страшно

Номер слайду 34

Легенда — народна оповідь про життя якоїсь особи чи незвичайну подію, оповита фантастикою, казковістю. На Русі жанр сформувався у християнській традиції як оповідання про життя святого, мученика, пустельника і т. п., яке мало читатися у день його пам´яті. Ці оповідання часто носили повчальний характер. Вони укладались у збірники, що називалися «Патериками». Їм притаманні драматизм, стійкість і завершеність сюжетудовідкове бюро. Притча – повчальна алегорична оповідь, у якій хронологічно послідовне зображення подій і пригод у художньому творі підпорядковане моралізаційній частині твору.

Номер слайду 35

Рік написання – 1898 Збірка – «Мій Ізмарагд» (цикл «Легенди»)Рід – лірика. Вид лірики – філософська. Жанр – поезія. Літературний стиль – модернізм. Особливості композиції – 9 частинІдейно-художній аналіз твору

Номер слайду 36

Ідейно-художній аналіз твору. Тема.    Поетичний роздум поета про сенс буття людини (для чого живе, що є для неї найцінніше).Ідея.     Возвеличення взаємного кохання як одного із критеріїв людського щастя, прагнення людини бути щасливою, навіть якщо для цього треба відмовитись від безсмертя. Основна думка. «А без щастя, без віри й любові  внутрі Вічно жить – се горіть вік у вік на кострі!»)

Номер слайду 37

Домашнє завдання:Ідейно-художній аналіз «Легенди про вічне життя». Визначити віршовий розмір, вид строфи, риму, спосіб римування. Написати лист-звернення до одного із персонажів твору(на вибір).

pptx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
14 лютого
Переглядів
755
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку