Вірші збірки «Мій Ізмарагд» - «діти страждань» «Ізмарагдом звався в старій Русі збірник статей та притч, почасти оригінальних, а почасти повибираних із грецьких писань отців церкви, підібраних так, щоби цілість становила неначе повний курс практичної християнської моралі».Іван Франко. Збірка поділяється на шість циклів:· Поклони;· Паренетикон;· Притчі;· Легенди;· По селах;· До Бразилії. У ній знайшли відображення болючі роздуми автора над сенсом людського життя, зв’язком вічності буття і кохання189815 років. Збірка показала відхід автора від впливів марксизму, який він уже гостро критикував, прийняття християнської етики.
Збірка «Мій Ізмарагд» Тема збірки. Збірка «Мій Ізмарагд» об’єднала твори, написані за мотивами стародавніх притч, легенд, повчань, що містилися у давньоруських рукописних збірниках. У збірці переважають філософські мотиви: рефлексії поета про добро й зло, красу і вірність, обов’язок і зміст людського життя.1898
«Джерело натхнення»Біблія завжди служила джерелом мудрості щодо покаяння, морального самовдосконалення і пізнання істини. Вона давала той ідеал, духовну підтримку, яких митці не знаходили в реальному житті. Важливу роль відіграла Біблія й у становленні української літератури. Письменники XIX століття зверталися до неї як до джерела своєї творчості. Не винятком стала і творчість І. Франка. "Оригінальна інтерпретація ідей християнського гуманізму відчутна в багатьох поезіях митця. Це і "Легенда про вічне життя, "Строфи", "Притча про сіяння слова Божого«… І. Франко зміг втілити в них найголовніші закони людського буття та взаємин
Збірка «Мій Ізмарагд» Ставлення Івана Франка до своєї збірки«Я бажав зробити свою збірку наскрізь моральною». «На чужу основу я накладав свої власні узори». Текст творився з певною настановою – викликати в читача відповідний психологічно-інтелектуальний стан. «А тобі, любий брате чи люба сестро, що читатимеш оті рядки «не мудрствуя лукаво», бажаю того душевного супокою, того м’якого, ніжного, щирого настрою, який знаходив я…» Автор прагне, щоб у душу читача упала хоч крапля «доброти, лагідності, толерантності не тільки для відмінних поглядів і вірувань, але навіть для людських блудів, і похибок, і прогріхів». 1898
Цілком природною є потреба людини любити, бути коханою, мати сенс життя. Над цим у своїй філософській ліриці розмірковує І. Франко…, … в «Легенді про вічне життя» письменник продовжує тему любові й висуває тезу про взаємне кохання як критерій щастя, розмірковує про безсмертя людини, драматизм і дуже часту непередбачуваність людських стосунків.
Сторінка ІНСТАГРАМ «Історичні події та особи»Олександр Македонський(кінець липня 356р. до н.е. – 10 червня 323р. до н.е.) – дев’ятнадцятий цар Македонії, син царя Філіпа ІІ Македонського та Олімпіади, царівни Епіру. Геніальний полководець, видатний адміністратор і політик. Засновник великої держави, що охоплювала Македонію, Грецію, завойовану Перську імперію та Єгипет.
Сторінка ІНСТАГРАМ «Історичні події та особи»Його походи позитивно вплинули на розвиток античної науки (особливо географії) і культури (еллінізм). З 336 до н. е. (з 20-річного віку) правитель Македонії. Забезпечив міцність свого правління перемогами над фракійцями та іллірійцями. Перемоги над перським царем Дарієм III біля Граніка (334 до н. е.), Іссі (333 до н. е.) відкрили йому шлях до Єгипту, де він коронувався короною фараонів і заснував місто Александрію. Після вирішальної перемоги над Дарієм при Гавгамелах (331 до н. е.) повністю підкорив імперію Ахеменідів — Вавілон, Парса і Сузи здалися йому без опору
Сторінка ІНСТАГРАМ «Історичні події та особи»У Вавілоні, де він жив, зайнятий державними справами і планами нових завойовницьких походів, після одного з банкетів, цар раптово занедужав і через кілька днів помер на 33-ому році життя. Вмираючи, він не встиг призначити свого спадкоємця. Один з найближчих соратників – Птоломей перевіз тіло володаря у золотій труні в Олександрію і поховав там.
Сторінка ІНСТАГРАМ «Історичні події та особи»Птоломей - правитель і цар Єгипту, родоначальник Птоломеїв, син Птоломея Лага. Воєначальник Олександра Македонського , отримав Єгипет в управління 323року до н.е. під час поділу імперії діадохами. У жорстких війнах діадохів зумів розширити межі елліністичного Египту, приєднавши Киренаїку, Південну Сирію та Кіпр. За нього розпочалась відбудова Александрії, а неподалік Фів засновано нове місто – Птоломіада.
«Історичні події та особи»«Одну з цих дочок звали Роксана. Вона була дівчиною на виданні, і ті, хто брав участь у поході, повторювали, що вона була найвродливішою із жінок, яких вони бачили в Азії, виключаючи одну тільки дружину Дарія. Олександр закохався в неї з першого погляду, але, хоча вона й була полонянкою, відмовився через пристрасний потяг до неї взяти її силою, і опустився до одруження на ній.»
Робота в парах. Настільки уважними читачами ви були? Попрацюйте в парах і правильно розташуйте композиційні елементи твору. Композиція твору1. Смерть Олександра.2. Олександр Великий раює у Вавилоні, а аскет живе в пустелі і служить богині.3. Олександр цілує горіх і кидає його у вогонь.4. Аскет віддає горіх Олександрові, той в свою чергу Роксані, Роксана - Птоломею , а той - куртизанці. Роксана отруює чоловіка. Горіх знову опиняється в Олександра.5. Аскет одержує від богині чарівний горіх безсмертя.«Творчі пошуки Івана Франка»2 5 4 3 1
Шлях горіха. Богиня. Аскет\Куртизанка. Роксана. Олександер. Птоломей. Який образ-символ використано в творі? Що він символізує? Якою магічною силою був наділений золотистий горіх? (слова богині)Як аскет заслужив у богині чудодійний горіх? Чому аскет передав горіх цареві? Чи скористався подарунком Олександр Македонський?Чому цар передав горіх коханій? Кому і з якою метою віддала дарунок Роксана? Якою автор зображує Роксану?Ну, як се в тебе дар найцінніший з усіх,Шкаралющу в огонь, а розкусиш зерно,Дасть тобі молодим вічно жити воно"."Міліонам ти сонце, добродій єси,—Будеш жить вічно юний, як плід сей з'їси".3 її уст вилітають бажання страшні —Се бажання пожарів, убійства, різні,Їй опертись король не здоліє й на мить: Там згорів Персеполь! Завтра Суза згорить!Кліта вбив при вині! Чи любов се, чи чад?.. День у день із небес його кидає в ад.
Шлях горіха. Богиня. Аскет\Куртизанка. Роксана. Олександер. Птоломей. Чи імпонує вам її поведінка? На вашу думку чи варто довіряти таким людям?Яким ми бачимо Птоломея? Яку оцінку його діям ви можете дати?Як чудодійний горіх знову потрапив до царя? Як ви оцінюєте вчинок куртизанки? Чому і вона не скористалася подарунком долі?Що сталося з подарунком богині?Чому Македонський спалив чудодійний горіх, що приносив безсмертя людям? Над усіх милий їй генерал Птолемей. Хоч не любить її і холодний, як лід,Вона рада свій вік дать за сам його вид. В Олександрів покій куртизана ввійшла."Вічно жий, царю мій, на потіху для всіх!Ось від мене тобі чудодійний горіх!Се богині є дар. Як з'їси те зерно,Вічно жить тобі дасть вічно юним воно".
Олександр у болях жорстоких лежавІ в руці своїй плід чудодійний держав."Вічно жить і любить! День за днем!День від дня. А життя — то борня!А любов — то брехня! Вічно жить у борні!Биться в сітях брехні! День за днем!День за днем! Без кінця! Ні, ох, ні!Не для нас, о богине, твій божеський дар!Хоч над світом я цар, та над серцем не цар. Міліони людей можу вбить, погубить, Та чи змушу кого мене вірно любить?Вічно жить! Обогине, се жарти, се сміх!Вічне щастя чи дасть сей чудовний горіх?А без щастя, без віри й любові внутріВічно жить — се горіть вік у вік на кострі!Ні, богине! Візьми свій дарунок назад!Я в нірвану волю, чи в Олімп, чи у ад!«Чому Македонський спалив чудодійний горіх, що приносив безсмертя людям?
Олександр у болях жорстоких лежавІ в руці своїй плід чудодійний держав."Вічно жить і любить! День за днем!День від дня. А життя — то борня!А любов — то брехня! Вічно жить у борні!Биться в сітях брехні! День за днем!День за днем! Без кінця! Ні, ох, ні!Не для нас, о богине, твій божеський дар!Хоч над світом я цар, та над серцем не цар. Міліони людей можу вбить, погубить, Та чи змушу кого мене вірно любить?Вічно жить! Обогине, се жарти, се сміх!Вічне щастя чи дасть сей чудовний горіх?А без щастя, без віри й любові внутріВічно жить — се горіть вік у вік на кострі!Ні, богине! Візьми свій дарунок назад!Я в нірвану волю, чи в Олімп, чи у ад!«Як ви розумієте вислів «духовна смерть»? Чи можемо ми говорити про духовну смерть героїв? Про кого можна так сказати?
«За гроші можна придбати гарне ліжко, але не спокійний сон, можна купити вишукані страви, але не апетит, можна дістати дорогі ліки, але не здоров'я, можна придбати розкішний будинок, але не домашній затишок, можна купити книгу, але не розум. Можна прожити вічно, але не пізнати радості взаємного кохання».«ЛЮБОВ - ЦЕ ЖИТТЯ» Древня мудрість
«СЕНС ЖИТТЯ» А без щастя, без віри й любові внутріВічно жить – се горіть вік у вік на кострі!І. Франко. То чи погоджуєтесь ви з думкою, висловленою в нашому епіграфі?Філософська проблема життя і смерті є актуальною в усі часи. І. Франко показав у «Легенді про вічне життя» своє бачення сенсу людського життя. У чому, на думку автора, сенс людського життя? Немає сенсу жити без любові
Легенда — народна оповідь про життя якоїсь особи чи незвичайну подію, оповита фантастикою, казковістю. На Русі жанр сформувався у християнській традиції як оповідання про життя святого, мученика, пустельника і т. п., яке мало читатися у день його пам´яті. Ці оповідання часто носили повчальний характер. Вони укладались у збірники, що називалися «Патериками». Їм притаманні драматизм, стійкість і завершеність сюжетудовідкове бюро. Притча – повчальна алегорична оповідь, у якій хронологічно послідовне зображення подій і пригод у художньому творі підпорядковане моралізаційній частині твору.
Ідейно-художній аналіз твору. Тема. Поетичний роздум поета про сенс буття людини (для чого живе, що є для неї найцінніше).Ідея. Возвеличення взаємного кохання як одного із критеріїв людського щастя, прагнення людини бути щасливою, навіть якщо для цього треба відмовитись від безсмертя. Основна думка. «А без щастя, без віри й любові внутрі Вічно жить – се горіть вік у вік на кострі!»)