Матеріал покликаний ознайомити з життєвим шляхом Окуджави, його творчістю в період Другої світової війни.
Вчити виразно читати, голосом, інтонацією передавати емоції, почуття .
Формувати активну громадянську позицію.
Верещаківська загальноосвітня школа I-II ступенів
Друга Світова війна у творчості Булата Окуджави (вірш «До побачення, хлопчики…»)
З досвіду роботи вчителя зарубіжної літератури
Цюх Оксани Андріївни
2015р.
Тема: Друга Світова війна у творчості Б. Окуджави (Вірш «До побачення хлопчики…)
Цілі: навчальні: ознайомити учнів з творчістю Б. Окуджави, впливом Другої Світової війни на його творчість, проаналізувати майстерність поета у зображенні жорстокості і трагічності війни, визначити провідні мотиви твору;
розвивальні: розвивати вміння виразно читати поезії, формувати власну громадянську позицію, розуміти значення літератури в боротьбі за мир і демократичні цінності;
виховні: виховувати в учнів любов до людей, своєї країни, поваги до історичного минулого.
Тип уроку: урок вивчення і аналізу художнього твору
НЗН: мультимедійна презентація, відеоролик пісні, тексти твору.
Епіграф:
Брати, батьки, синочки і кохані,
Болять Вкраїні досі ваші рани,
Схилилось небо, скапує сльозами,
О, скільки вас лишилось під хрестами.
А.Матвійчук
Перебіг уроку
I.Актуалізація опорних знань
1. Асоціативна розминка
- Які образи виникають у вас, коли ви чуєте слово «війна»?
- Чи розкриває суть значення слова епіграф до уроку - фрагмент пісні А.Матвійчука?
- Що вам відомо про Другу Світову війну?
- Як ви розумієте вислів « проявити вдячність до тих, хто загинув заради життя на землі»?
2. Слово вчителя
Відомий скульптор, волонтер - теребовлянин Микола Шевчук,перебуваючи у містечку Сватове з волонтерською місією, згадує: «коли зайшов у приміщення госпіталю, то ніби у фільм жахів потрапив. Купа лежаків, а між ними десь до півметра проходу. І солдати… Забинтовані з голови до п‘ят, коли видно тільки очі, або кілька пальців, або проріз на обличчі, щоб через трубочку нагодувати...Зайшов, завмер,а хлопці почали підніматися, щоб руку подати. А мені сльози на очі, падаю, на коліна, прошу, щоб не піднімалися,дякую їм за наше мирне життя…»
Це - війна… І на сьогоднішньому уроці говоритимемо про війну минулу, і війну сьогоднішню, бо ми повинні знати історію своєї країни, щоб не повторити помилок, допущених попередніми поколіннями . Сьогодні ми говоримо про Другу Світову війну у контексті сьогоднішньої.
Тече ріка часу. Пройшло вже 70 років з того незабутнього і страшного дня, коли навстіж розчинилися величезні, від Беренцевого до Чорного моря, двері війни. Багато води віднесла ріка часу з тих пір.
Війна принесла багато горя і страждань людям. 1418 днів і ночей тривала вона. Більше 27 мільйонів людей загинуло в цій війні. Вона не могла залишити нікого байдужим і не могла не знайти відображення в мистецтві, музиці, літературі.
3.Проблемне запитання на весь урок:
- Яка ціна війни?(життя)
4. Прийом « Гронування»
- Що означає - жити?
Вчитель: Не вплітається в оце гроно одне - єдине слово – «воювати», бо це означає «загинути». Війна і життя – несумісні речі.
II. Оголошення теми, мети уроку
1. Слово вчителя
В 60-ті роки, в часи так званої «хрущовської відлиги» поезія вийшла на естраду, особливою популярністю стала користуватися авторська пісня. Виник цілий ряд імен, в майбутньому - знаменитих виконавців своїх пісень: О.Галич, В.Висоцький і, звичайно ж, Б.Окуджава. Саме він та його творчість - центральна тема нашого уроку.
2. Повідомлення учня –«біографа»
III. Актуалізація опорних знань
1. Слово вчителя
- Ця війна болем відгукнулася в творчості Булата Шалвовича, бо він бачив її на власні очі. Отже, на ваш розсуд, один з найдраматичніших віршів поета –барда «До побачення, хлопчики…»
2. Виразне читання вірша вчителем.
3.Робота з текстом. Складання паспорта твору (див. презентацію до уроку).
4. Ідейно-художній аналіз вірша з одночасним коментуванням.
Звертання: «до побачення, хлопчики», «до побачення, дівчатка».
Вчитель.:Зверніть увагу на емоційно - забарвлену лексику. Чому «хлопчики», а не хлопці і, навіть, не юнаки?
(Щоб показати страшу антитезу - юнь і смерть. Війна забирає, в першу чергу, молодих, майже дітей).
Епітети:війна підла, платтячка біленькі
Риторичні запитання: «Чоботи…А куди ж від них дінешся?..»
(показати неминучість, невідворотність долі)
Емоційно-забарвлена лексика: платтячка, сестрички, дівчатка…
5. Виразне читання учнями твору
6. Бесіда за змістом
- Чому автор називає війну підлою?
- Які художні особливості використовує? (анафора, антитеза)
- Який наказ дає автор юнакам?(зачитати)
- Як ви розумієте вислів «будьте високими»? (незламними)
- Чому «дівчатка» і таке різке - «чоботи»? (дівчатка - це туфельки, ніжність,а їх чекають чоботи, тобто, кров і смерть)
Вчитель: Цей вірш звучить сьогодні особливо актуально, це видно з епіграфа нашого уроку. Давайте до нього повернемось.
7. Робота з епіграфом. Прийом «Коло ідей»
- Що спільного між епіграфом і віршем?
IV. Підбиття підсумків уроку.
Минуле і сьогодення…Ще не встигли зарости шрами окопів і затягнутися рани в серцях,як нове лихоліття терзає нашу землю. Не останньою була Друга Світова війна. Скільки життів покладено, скільки скалічено душ: Придністров’я, Югославія, Абхазія, Донбас… Найближче «вчора» і сьогодні. Та, як зазначив Анрі Барбюс: «Війна буде повторюватися доти, поки питання про неї буде вирішуватися не тими, хто помирає на полі бою.» Людство повинно винести важливі уроки для себе. Війна – це зло, породжене байдужістю, моральною деградацією, спотворенням духовних ідеалів і підміна їх матеріальними фальшивками. Пам’ять про наших дідів і прадідів, які ціною власного життя здобули перемогу в 45 (2 вересня), повинна бути засторогою кожному з нас, духовним орієнтиром на шляху до збереження миру.
2. Перегляд ролика
V. Оцінювання
VI. Домашнє завдання (Дивитися презентацію до уроку)