20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Друга Світова війна у творчості Б.Окуджави (вірш "До побачення, хлопчики..."З досвіду роботи Мамчур(Цюх) О.А.)досвіду роботи

Про матеріал

Матеріал покликаний ознайомити з життєвим шляхом Окуджави, його творчістю в період Другої світової війни.

Вчити виразно читати, голосом, інтонацією передавати емоції, почуття .

Формувати активну громадянську позицію.

Перегляд файлу

Верещаківська загальноосвітня школа I-II ступенів

 

 

 

 

Друга Світова війна у творчості Булата Окуджави (вірш «До побачення, хлопчики…»)

 

 

 

 

 

 

З досвіду роботи вчителя зарубіжної літератури

Цюх Оксани Андріївни

 

 

 

 

 

 

 

 

2015р.


Тема: Друга Світова війна у творчості Б. Окуджави (Вірш «До побачення хлопчики…)

Цілі: навчальні: ознайомити учнів з творчістю Б. Окуджави, впливом Другої Світової війни на його творчість, проаналізувати майстерність поета у зображенні жорстокості і трагічності війни,  визначити провідні мотиви твору;

розвивальні: розвивати вміння виразно читати поезії, формувати власну громадянську позицію, розуміти значення літератури в боротьбі за мир і демократичні цінності;

виховні: виховувати в учнів любов до людей, своєї країни, поваги до історичного минулого.

Тип уроку: урок вивчення і аналізу художнього твору

НЗН: мультимедійна презентація, відеоролик пісні, тексти твору.

Епіграф:

Брати, батьки, синочки і кохані,

Болять Вкраїні досі ваші рани,

Схилилось небо, скапує сльозами,

О, скільки вас лишилось під хрестами.

А.Матвійчук

Перебіг уроку

I.Актуалізація опорних знань

1. Асоціативна розминка

- Які образи виникають у вас, коли ви чуєте слово «війна»?

- Чи розкриває суть значення слова епіграф до уроку - фрагмент пісні А.Матвійчука?

- Що вам відомо про Другу Світову війну?

- Як ви розумієте вислів « проявити вдячність до тих, хто загинув заради життя на землі»?

2. Слово вчителя

Відомий скульптор, волонтер - теребовлянин Микола Шевчук,перебуваючи у містечку Сватове з волонтерською місією, згадує: «коли зайшов у приміщення госпіталю, то ніби у фільм жахів потрапив. Купа лежаків, а між ними десь до півметра проходу. І солдати… Забинтовані з голови до п‘ят, коли видно тільки очі, або кілька пальців, або проріз на обличчі, щоб через трубочку нагодувати...Зайшов, завмер,а хлопці почали підніматися, щоб руку подати. А мені сльози на очі, падаю, на коліна, прошу, щоб не піднімалися,дякую їм за наше мирне життя…»

Це - війна… І на сьогоднішньому уроці говоритимемо про війну минулу, і війну сьогоднішню, бо ми повинні знати історію своєї країни, щоб не повторити помилок, допущених попередніми поколіннями . Сьогодні ми говоримо про Другу Світову війну у контексті сьогоднішньої.

Тече ріка часу. Пройшло вже 70 років з того незабутнього і страшного дня, коли навстіж розчинилися величезні,  від Беренцевого до Чорного моря, двері війни. Багато води віднесла ріка часу з тих пір.

Війна принесла багато горя і страждань людям. 1418 днів і ночей тривала вона. Більше 27 мільйонів людей загинуло в цій війні. Вона не могла залишити нікого байдужим і не могла не знайти відображення в мистецтві, музиці, літературі.

3.Проблемне запитання на весь урок:

- Яка ціна війни?(життя)

4. Прийом « Гронування»

- Що означає - жити?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель: Не вплітається в оце гроно одне - єдине слово – «воювати», бо це означає «загинути». Війна і життя – несумісні речі.

II. Оголошення теми, мети уроку

1. Слово вчителя

В 60-ті роки, в часи так званої «хрущовської відлиги» поезія вийшла на естраду, особливою популярністю стала користуватися авторська пісня. Виник цілий ряд імен, в майбутньому - знаменитих виконавців своїх пісень: О.Галич, В.Висоцький і, звичайно ж, Б.Окуджава. Саме він та його творчість - центральна тема нашого уроку.

 2. Повідомлення учня –«біографа»

III. Актуалізація опорних знань

1. Слово вчителя

- Ця війна болем відгукнулася в творчості Булата Шалвовича, бо він бачив її на власні очі. Отже, на ваш розсуд, один з найдраматичніших віршів поета –барда «До побачення, хлопчики…»

2. Виразне читання вірша вчителем.

3.Робота з текстом. Складання паспорта твору (див. презентацію до уроку).

 

4. Ідейно-художній аналіз вірша з одночасним коментуванням.

Звертання: «до побачення, хлопчики», «до побачення, дівчатка».

Вчитель.:Зверніть увагу на емоційно - забарвлену лексику. Чому «хлопчики», а не хлопці і, навіть, не юнаки?

(Щоб показати страшу антитезу - юнь і смерть. Війна забирає, в першу чергу, молодих, майже дітей).

Епітети:війна підла, платтячка біленькі

Риторичні запитання: «Чоботи…А куди ж від них дінешся?..»

(показати неминучість, невідворотність долі)

Емоційно-забарвлена лексика: платтячка, сестрички, дівчатка…

5. Виразне читання учнями твору

6. Бесіда за змістом

- Чому автор називає війну підлою?

- Які художні особливості використовує? (анафора, антитеза)

- Який наказ дає автор юнакам?(зачитати)

- Як ви розумієте вислів «будьте високими»? (незламними)

- Чому «дівчатка» і таке різке - «чоботи»? (дівчатка - це туфельки, ніжність,а їх чекають чоботи, тобто, кров і смерть)

Вчитель: Цей вірш звучить сьогодні особливо актуально, це видно з епіграфа нашого уроку. Давайте до нього повернемось.

7. Робота з епіграфом. Прийом «Коло ідей»

- Що спільного між епіграфом і віршем?

IV. Підбиття підсумків уроку.

  1. Слово вчителя

Минуле  і сьогодення…Ще не встигли зарости шрами окопів і затягнутися рани в серцях,як нове лихоліття терзає нашу землю. Не останньою була Друга Світова війна. Скільки життів покладено, скільки скалічено душ: Придністров’я, Югославія, Абхазія, Донбас… Найближче «вчора» і сьогодні. Та, як зазначив Анрі Барбюс: «Війна буде повторюватися доти, поки питання про неї буде вирішуватися не тими, хто помирає на полі бою.» Людство повинно винести важливі уроки для себе. Війна – це зло, породжене байдужістю, моральною деградацією, спотворенням духовних ідеалів і  підміна їх матеріальними фальшивками. Пам’ять про наших дідів і прадідів, які ціною власного життя здобули перемогу в 45 (2 вересня), повинна бути засторогою кожному з нас, духовним орієнтиром на шляху до збереження миру.

2. Перегляд ролика

V. Оцінювання

VI. Домашнє завдання (Дивитися презентацію до уроку)

 

doc
Додано
17 травня
Переглядів
42
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку