Дружба, яка не знає кордонів: дослідження теми гуманності в романі Джона Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі».

Про матеріал
Урок зарубіжної літератури для 7 класу на тему: «Дружба, яка не знає кордонів: дослідження теми гуманності в романі Джона Бойна *“Хлопчик у смугастій піжамі”». Метою уроку є ознайомлення учнів із тематикою роману, розкриття історичного контексту Другої світової війни та Голокосту, розвиток критичного мислення, вміння аналізувати художні твори та формування емпатії. Тип уроку: урок-дискусія з елементами інтерактивного навчання. Обладнання: копії роману, картки із запитаннями для обговорення, інтерактивні платформи (Padlet, Canva, Babynyar.org).
Перегляд файлу

7 КЛАС

Тема: Дружба, яка не знає кордонів: дослідження теми гуманності в романі Джона Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі».

Мета: навчальна: ознайомити учнів із тематикою роману Джона Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі», розкрити історичний контекст Другої світової війни та Голокосту, поглибити розуміння моральних і етичних проблем, пов’язаних із дружбою, гуманністю та соціальними бар’єрами; розвивальна: розвивати критичне мислення, вміння аналізувати художні твори в історичному контексті, формувати навички висловлювання та аргументації власної думки, сприяти розвитку емпатії та емоційного інтелекту; виховна: формувати в учнів повагу до людських цінностей, толерантність, розуміння важливості взаємопідтримки, співчуття та людяності незалежно від соціальних чи культурних бар’єрів.

Обладнання: копії роману Джона Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі», картки з запитаннями для обговоренн), інтерактивна дошка (https://padlet.com/dashboard), платформа (https://www.canva.com/dream-lab), сайт (https://babynyar.org/) .

Тип уроку: урок-дискусія з елементами інтерактивного навчання.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Привітання учнів. Використання криголаму, щоб налаштувати учнів на роботу. Учні мають обрати картинку, з яким вогником вони себе сьогодні асоціюють.

Дружба — це єдиний цемент, який тримає світ разом.

 Вудро Вілсон

 

II. Актуалізація опорних знань.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Джон Бойн — ірландський письменник, відомий своїми романами для дорослих і підлітків. Народився у 1971 році в Дубліні, він почав писати з раннього віку і став відомим завдяки своїй здатності зображати складні людські емоції та стосунки. Роман Хлопчик у смугастій піжамі (2006) став його найвідомішим твором, привернувши увагу до історичних тем та трагедії Голокосту.

Ідея написання роману прийшла до Бойна раптово — за його словами, він відчув сильний емоційний вплив, коли уявив дружбу між німецьким і єврейським хлопчиком у період Голокосту. Він написав книгу менше ніж за три дні, відчуваючи, що історія вже "жила" в ньому. Бойн прагнув показати жахіття Голокосту через дитяче сприйняття, використовуючи персонажа Бруно, який наївно сприймає навколишній світ і намагається зрозуміти реальність, у якій він живе.

Роман був визнаний як важливий внесок у дитячу літературу, що висвітлює важку історичну тему. Книга перекладена на понад 50 мов і здобула визнання за свій незвичний, глибокий погляд на дружбу, людяність і жахи війни.

 

    Роман Джона Бойна розповідає історію дружби між двома хлопчиками — Бруно, сином нацистського офіцера, та Шмуелем, єврейським хлопчиком, який перебуває в концтаборі. Події розгортаються під час Другої світової війни, коли родина Бруно переїжджає через нову роботу батька — він отримує посаду коменданта концтабору. Бруно нудьгує на новому місці, поки випадково не знаходить табір за колючим дротом і не знайомиться з Шмуелем, одягненим у "смугасту піжаму".

Через їхню дружбу роман показує жахіття Голокосту очима дитини, нагадуючи про трагедію цього періоду. Бруно та Шмуель, попри всі перепони, розвивають дружні стосунки, що стають для них підтримкою, проте їхня дружба обривається трагічно. Через історію цих хлопців ми дізнаємося, як війна та ненависть розділяють людей, але водночас гуманність і співчуття можуть подолати будь-які бар’єри.

IV. Оголошення теми і завдань до уроку.

Сьогодні ми будемо говорити про надзвичайно важливу тему – «Дружба, яка не знає кордонів: дослідження теми гуманності» через призму роману Джона Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі».

У світлі того, що зараз в Україні триває війна, ця тема стає особливо актуальною. Ми всі переживаємо складні часи, коли війна розділяє людей і ставить під загрозу їхні стосунки. Але, як показує роман, навіть у найтемніші часи дружба може бути світлом, яке допомагає подолати труднощі.

Сьогодні ми розглянемо, як дружба між Бруно та Шмуелем допомагає їм знайти взаєморозуміння і підтримку, незважаючи на усі бар'єри, які їх розділяють. Це важлива урок для всіх нас: як людяність і взаємодопомога можуть бути сильнішими за ненависть і конфлікти.

Нашою метою на уроці буде не лише ознайомлення з персонажами і сюжетними лініями, але й глибше розуміння питань: Як дружба може змінити наше сприйняття світу? Яка роль гуманності в нашому житті сьогодні, особливо під час війни? І що ми можемо винести з історії Бруно та Шмуеля для свого повсякденного життя?

Давайте розпочнемо нашу дискусію і заглибимося в цю важливу тему!

Мотиваційне запитання: "Що для вас означає дружба?"  Чи є дружба можливою, коли на шляху постають серйозні перепони?».

Учні можуть поділитися своїми думками та записати ключові ідеї на дошці (https://padlet.com/dashboard). 

V. Робота над змістом твору:

1. На основі якого історичного періоду написаний твір?

Друга світова війна та Голокост

Друга світова війна (1939–1945) була глобальним конфліктом, що охопив більшість країн світу. Одним із найбільш трагічних аспектів цієї війни був Голокост — переслідування та масове знищення єврейського народу нацистською Німеччиною під керівництвом Адольфа Гітлера. Нацисти прагнули створити "чисту арійську расу", і в їхній ідеології євреї та інші меншини вважалися "неповноцінними". Це призвело до створення системи концтаборів і таборів смерті, де мільйони людей були знищені.

Концтабори та табори смерті — це місця, де в'язнів утримували в жахливих умовах, примушували до важкої праці або страчували. У таких таборах, як Аушвіц, Бухенвальд і Майданек, страта в Бабиному Яру загинули мільйони євреїв, роми, політичні в’язні, військовополонені та інші. У таборах смерті людей знищували в газових камерах, голодом, непосильною працею. Зображення концтабору в романі Джона Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі» є віддзеркаленням реальних місць і жахливих умов, в яких перебували тисячі дітей та дорослих.

2. Перегляд онлайн-ресурс, що описує події Голокосту, зокрема Меморіальний центр Голокосту «Бабин Яр» (https://babynyar.org/ua).

3. Читання уривків з роману:
Прочитання разом з учнями кілька уривків з роману:

"— Ти не можеш це бачити, — сказав Шмуель. — Це моя сторона барикад. А ти з іншого боку, і не можеш пройти до мене". Бруно подивився на нього з жалем, здавалося, що між ними був не лише великий простір, а й величезна стіна. "Але я хочу тебе бачити", — сказав Бруно. "Ти не можеш бути зі мною, бо я... я інший."

4. Запитання для обговорення:

Як Бруно бачить Шмуеля? Які емоції вони переживають під час зустрічі?

Орієнтована відповідь учнів. Бруно бачить Шмуеля як незвичайного, але цікавого хлопчика, який сильно відрізняється від інших дітей, яких він знає. Він звертає увагу на його худорлявість, «смугасту піжаму» та сумні очі, але не розуміє, чому Шмуель виглядає так, ніби пережив важкі випробування. Під час зустрічі обидва відчувають змішані емоції: Шмуель боїться та трохи недовіряє, оскільки пережив багато жахів, а Бруно, навпаки, відчуває зацікавленість, трохи сум і навіть захоплення новим другом.

Що означає фраза Шмуеля "Ти не можеш це бачити"? Які бар'єри стоять між Бруно та Шмуелем?

Орієнтована відповідь учнів. Фраза «Ти не можеш це бачити» означає, що Бруно не може повністю усвідомити, в якому жахливому становищі перебуває Шмуель, бо він живе в безпеці, а все, що відбувається з його новим другом, приховане від нього. Цей «невидимий» бар'єр — соціальний і історичний. Бруно не розуміє нацистських законів, що розділяють людей, він навіть не знає про існування концтаборів. Через це між ними існує культурний бар'єр: вони з різних світів, і навіть їхній досвід життя дуже різний.

Як ви гадаєте, чому Бруно не відмовляється від дружби з Шмуелем, незважаючи на труднощі?

Орієнтована відповідь учнів. Можливо, Бруно не відмовляється від дружби з Шмуелем, бо він дитина і дивиться на світ відкрито, без упереджень. Йому не важливо, що Шмуель — єврей чи що він у «смугастій піжамі». Бруно просто бачить у ньому друга, з яким цікаво спілкуватися та ділитися думками. Також він може відчувати внутрішню відповідальність та співчуття до Шмуеля, адже той завжди виглядає сумним і самотнім.

Що означає гуманність в контексті цього твору?

Орієнтована відповідь учнів. Гуманність — це здатність розуміти і співчувати іншому, незалежно від того, хто він чи вона. Бруно показує гуманність, коли бачить у Шмуелі не ворога чи іншу людину, а друга, який так само страждає.

Чи можна сказати, що дружба між Бруно та Шмуелем є прикладом того, як дружба може змінювати світогляд?

Орієнтовна відповідь учнів. Так, Бруно починає сумніватися в упередженнях, які йому прищепили дорослі, коли розуміє, що Шмуель — це не "ворог", а просто дитина, яка потрапила в жахливі умови.

Чи могла б ця дружба існувати за інших умов, без таких суворих історичних бар'єрів?

Орієнтовна відповідь учнів. Так, можна припустити, що дружба між Бруно та Шмуелем могла б існувати за інших умов, без жорстоких історичних бар'єрів. Бруно і Шмуель були звичайними дітьми з однаковими потребами у дружбі, підтримці та розумінні. За мирних обставин вони, ймовірно, змогли б стати друзями без остраху і таємниць.

Ця дружба показує, що людяність та справжні стосунки між людьми не залежать від національності, релігії чи соціального статусу. Проте у реаліях війни і табору, які створили штучні перешкоди для їхнього спілкування, вони не змогли повною мірою розвинути та насолодитись своєю дружбою. Трагедія цієї історії також полягає в тому, що їхнє знайомство відбулося в таких обставинах, де дружба ставала актом спротиву і ризику.

5. Завдання. Віртуальна хронологія подій війни. Використання  інтерактивної хронології подій, де кожен учень вибирає одну подію, пов’язану з Другою світовою війною або Голокостом, і коротко презентує її на дошці Padlet.

6. Завдання. Робота з штучним інтелектом. Учні за допомогою додатку (https://www.canva.com/dream-lab) візуалізують дружбу між головними героями (із застосування ШІ).

Приклад:

VI. Підсумки.

Повторити основні ідеї про дружбу та гуманність, обговорені на уроці.

Підкреслити, що розуміння теми дружби може вплинути на поведінку учнів у їхньому повсякденному житті.

VIII. Рефлексія: з додатком (https://www.mentimeter.com/) Які емоції викликав у вас роман?

Які цінності ви можете винести з дружби Бруно та Шмуеля?

Заключне слово вчителя:

Сьогодні ми дізналися про трагічну історію дружби, яка виникла в надзвичайно складних умовах — під час Другої світової війни та Голокосту. Історія Бруно і Шмуеля нагадує нам, що людяність і співчуття можуть існувати навіть там, де, здавалося б, не залишилося місця для добра. Їхня дружба показує, як часто найпростіші людські якості — бажання допомогти, вміння слухати, прагнення підтримати один одного — можуть ламати штучні бар'єри ненависті й несправедливості.

Ми живемо у світі, де інколи також існують розділення та упередження, проте від нас залежить, чи зможемо ми подолати їх через розуміння та толерантність. Нехай історія цієї дружби стане для нас уроком того, як важливо бути добрими, відкритими до інших і шукати шляхи до порозуміння, попри будь-які обставини.

Пам'ятаймо, що кожен із нас здатний бути прикладом людяності, і навіть маленький жест доброти може змінити чиєсь життя.

VII. Домашнє завдання:

Напишіть короткий розділ (1-2 сторінки), в якому уявіть, що Бруно і Шмуель продовжують свою дружбу після подій роману. Як би виглядала їхня дружба в мирний час? Які нові виклики вони могли б зустріти?

Література.

Бойн, Дж. Хлопчик у смугастій піжамі. — Київ: Країна Мрій, 2007.

Історія Голокосту в Європі — онлайн-ресурс, що описує події Голокосту, зокрема Меморіальний центр Голокосту «Бабин Яр» (https://babynyar.org).

Яструбецька, Г. В. Світова література: Навчальний посібник для 7 класу. — Київ: Освіта, 2020.

 

 

docx
Додано
3 січня
Переглядів
12
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку