Тема: Двокрапка і тире при узагальнюючих словах у реченнях з
однорідними членами (8 клас).
Мета: закріплювати й удосконалювати вміння учнів розпізнавати і будувати речення із узагальнюючими словами при однорідних членах, правильно ставити розділові знаки;
виробляти в учнів культуру усного та писемного мовлення;
виховувати мовленнєву культуру учнів.
Обладнання: таблиці, підручник «Рідна мова.8 кл.»
Тип уроку: урок-дослідження.
Хід уроку
I.Організаційний момент
II.Актуалізація опорних знань учнів
1.Робота з лексичним матеріалом.
(об’єднувати на основі спільних рис )
2. У групах слів виділіть ті, що мають об’єднуюче значення.
1 варіант
Кінь, корова, свиня, вівця, тварини.
Синиця, сова, птахи, горобець, зозуля.
Жоржини, підсніжники, чорнобривці, квіти, айстри.
2 варіант
Картопля, цибуля, морква, овочі, капуста.
Орати, сіяти, працювати, косити, молотити.
Річки, Дніпро, Дунай, Дністер.
3. Самоперевірка
- Діти, зверніть увагу на дошку. Чи правильно ви визначили слова, що мають об’єднуююче значення? (на дошці правильний варіант висвітлено червоним кольором).
1 варіант
Кінь, корова, свиня, вівця, тварини.
Синиця, сова, птахи, горобець, зозуля.
Жоржини, підсніжники, чорнобривці, квіти, айстри.
2 варіант
Картопля, цибуля, морква, овочі, капуста.
Орати, сіяти, працювати, косити, молотити.
Річки, Дніпро, Дунай, Дністер.
III .Оголошення теми та мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Мовне спостереження
- Прокоментуйте, будь ласка, записані речення, визначивши в них узагальнюючі слова. Поясніть вживання розділових знаків при узагальнюючих словах.
(діти виходять до дошки, визначають узагальнюючі слова та формулюють правило про вживання розділових знаків).
2.Робота біля дошки.
- Дітки, ви бачите, що з кожним кроком завдання ускладнюються, будьте дуже уважні. Розгляньте таблицю та накресліть схеми, які б відповідали запиту.
3.Робота з підручником.
- Відкрийте підручник на сторінці 83 і самостійно перевірте правильність ваших тверджень (розділові знаки при узагальнюючих словах у реченнях з однорідними членами).
Виконання тренувальних вправ
4.Робота біля дошки (усно).
- У реченнях з однорідними членами можуть бути узагальнюючі слова, які є тими самими членами речення, що й однорідні. Узагальнюючі слова означають родові поняття, а перелічувані однорідні члени – видові. Позначте, які з поданих речень відповідають цим твердженням, а які - не відповідають.
ранковим туманом, пташиний щебет – все те непомітно перекинуло мене в інший світ.
5.Виберіть із довідки узагальнюючі слова відповідно до змісту речень. Позначте узагальнюючі слова.
Землею України течуть такі .... :
Дніпро має такі ..... : Прип’ять, Десну, Сулу.
Калину, виноград, вишні - ці .......
найчастіше зображує українська вишивка.
Вишиванка. свитка. плахта – найвідоміше ....... українського народу.
Довідка:
Вбрання, притоки, ці рослини, ріки .
Виконання вправ
1.Гра «Редактор»
Рідні місця зна...омі хати садки дорі...ки все те миготить в очах у голові думки буд...ть у серці одраду.
Усе і небо і сіно і крик птиці і невисока росиста трава – сповіщало що літо вже здає ключі сумовитій осені.
І жовті обпалені сонцем скелі і нев...лика глиняна круча і рідкий чагарник і ріка в гл...боких берегах і сірі стовбури сосен все звичайне і буденне.
2.Коментований диктант
- Визначте узагальнюючі слова та підберіть до кожного речення схему.
Увечері до хати посходилась уся сім”я: батько, мати, сестра - дівка.
Вже всі в селі повставали: старі, молоді, діти – всі вийшли на вигін.
Червоні, білі, блакитні хустки й спідниці, чорні й сірі свитки, кудлаті голови – все хвилювалось і вигравало проти сонця різнобарвними кольорами.
Між людьми видніються вози з усяким селянським добром: діжечками, скринями, плугами й іншими домашніми речами.
УС: УС: - УС
V. Закріплення здобутих знань, умінь і навичок
1. Творча робота
2. Робота в групах.
(кожна група дітей отримує своє завдання, яке виконує протягом 3 хвилин. Підтверджують свою відповідь прикладами).
Перша група.
- Що таке узагальнюючі слова, які поняття виражають?
Друга група.
- Подумайте, з якою інтонацією вимовляються речення, що мають УЗ слова перед однорідними чл. речення або після них?
Третя група.
- Які розділові знаки вживаються в реченні із узагальнюючими словами при однорідних членах?
VI. Підсумок уроку. Мотивація оцінок.
VII. Домашнє завдання, його коментар.
Диференційоване домашнє завдання.