Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами (8 клас).

Про матеріал
Мета уроку: закріплювати й удосконалювати вміння учнів розпізнавати і будувати речення із узагальнювальними словами при однорідних членах, правильно ставити розділові знаки; виробляти в учнів культуру усного та писемного мовлення; виховувати мовленнєву культуру учнів.
Перегляд файлу

Тема: Двокрапка і тире при узагальнюючих словах у реченнях з        

           однорідними членами (8 клас).

Мета: закріплювати  й удосконалювати вміння учнів розпізнавати                         і     будувати речення із узагальнюючими словами при однорідних       членах, правильно ставити розділові знаки;

виробляти в учнів культуру усного та писемного мовлення;

виховувати мовленнєву культуру учнів.

Обладнання: таблиці, підручник «Рідна мова.8 кл.»

Тип уроку: урок-дослідження.

Хід уроку

I.Організаційний момент

II.Актуалізація опорних знань учнів

1.Робота з лексичним матеріалом.

  • Що вивчає лексикологія?
  • Розкрийте лексичне значення слова узагальнювати .

(об’єднувати на основі спільних рис )

2. У групах слів виділіть ті, що мають об’єднуюче значення.

1 варіант

Кінь,  корова, свиня, вівця, тварини.

Синиця, сова, птахи, горобець, зозуля.

Жоржини, підсніжники, чорнобривці, квіти, айстри.

2 варіант

Картопля, цибуля, морква, овочі, капуста.

Орати, сіяти, працювати, косити, молотити.

 Річки, Дніпро, Дунай, Дністер.

3. Самоперевірка

- Діти, зверніть увагу на дошку. Чи правильно ви визначили слова, що мають об’єднуююче значення? (на дошці правильний варіант висвітлено червоним кольором).

1 варіант

Кінь,  корова, свиня, вівця, тварини.

Синиця, сова, птахи, горобець, зозуля.

Жоржини, підсніжники, чорнобривці, квіти, айстри.

2 варіант

Картопля, цибуля, морква, овочі, капуста.

Орати, сіяти, працювати, косити, молотити.

 Річки, Дніпро, Дунай, Дністер.

III .Оголошення теми та мети уроку

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Мовне спостереження

- Прокоментуйте, будь ласка, записані речення, визначивши в них узагальнюючі слова. Поясніть вживання розділових знаків при узагальнюючих словах.

  • Все зникло наче в казці: і місто, і гори, і поле, і гай.
  • І земля, і вода, і повітря – все поснуло.
  • Твори багатьох відомих українських     письменників: Т.Шевченка, І.Франка, Лесі Українки, В.Винниченка –   перекладені різними мовами світу.

(діти виходять до дошки, визначають узагальнюючі слова та формулюють правило про вживання розділових знаків).

2.Робота біля дошки.

- Дітки, ви бачите, що з кожним кроком завдання ускладнюються, будьте дуже уважні. Розгляньте таблицю та накресліть схеми, які б відповідали запиту.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Робота з підручником.

- Відкрийте підручник на сторінці 83 і самостійно перевірте правильність ваших тверджень (розділові знаки при узагальнюючих словах у реченнях з однорідними членами).

Виконання тренувальних вправ

4.Робота біля дошки (усно).

- У реченнях з однорідними членами можуть бути узагальнюючі слова, які є тими самими членами речення, що й однорідні. Узагальнюючі слова означають родові поняття, а перелічувані однорідні члени – видові. Позначте, які з поданих речень відповідають цим твердженням, а які - не відповідають.

  • Тремтіло все :  дерева, греки, птиці.
  • Діти слухали неначе якусь дивну казку та все розпитували діда про морську чудну та страшну рибу.
  • Обіч дороги на облогах ронила зерно кущувата падалішня мішаниця: жито, просо, гречка.
  • Бездонне небо, місяць, сонне озеро, повите

    ранковим туманом, пташиний щебет – все те непомітно перекинуло мене в інший світ.

5.Виберіть із довідки узагальнюючі слова відповідно до змісту речень. Позначте узагальнюючі слова.

Землею України течуть такі   ....   :

Дніпро має такі .....    : Прип’ять, Десну, Сулу.

Калину, виноград, вишні -  ці    .......

 найчастіше зображує українська вишивка.

Вишиванка. свитка. плахта – найвідоміше   .......   українського народу.

Довідка:

Вбрання, притоки, ці рослини, ріки .

Виконання вправ

1.Гра «Редактор»

Рідні місця зна...омі хати  садки  дорі...ки  все те миготить в очах у голові думки буд...ть у серці одраду.

Усе і небо і сіно і крик птиці і невисока росиста трава – сповіщало що літо вже здає ключі сумовитій осені.

        І жовті обпалені сонцем скелі і нев...лика глиняна круча і рідкий чагарник і ріка в гл...боких берегах і сірі стовбури сосен    все звичайне і буденне.  

2.Коментований диктант

- Визначте узагальнюючі слова та підберіть до кожного речення схему.

        Увечері до хати посходилась уся сім”я: батько, мати, сестра - дівка.

        Вже всі в селі повставали: старі, молоді, діти – всі вийшли на вигін.

        Червоні, білі, блакитні хустки й спідниці, чорні й сірі свитки, кудлаті голови – все хвилювалось і вигравало проти сонця різнобарвними кольорами.

         Між людьми видніються вози з усяким селянським добром: діжечками, скринями, плугами й іншими домашніми речами.

УС:                      УС:                     - УС

V. Закріплення здобутих знань, умінь і навичок

1. Творча робота

  • Напишіть міні-твір на будь-яку тему, використовуючи узагальнюючі слова при однорідних членах речення.

 

  • Найрідніші мені люди;
  • Моя душа бринить піснями;
  • За квітку кращою є тільки інша квітка.

2. Робота в групах.

(кожна група дітей отримує своє завдання, яке виконує протягом 3 хвилин. Підтверджують свою відповідь прикладами).

 

Перша група.

- Що таке узагальнюючі слова, які поняття виражають?

 

Друга група.

- Подумайте, з якою інтонацією вимовляються речення, що мають УЗ слова перед однорідними чл. речення або після них?

 

Третя група.

- Які розділові знаки вживаються в реченні із узагальнюючими словами при однорідних членах?

 

VI. Підсумок уроку. Мотивація оцінок.

 

VII. Домашнє завдання, його коментар.

       Диференційоване домашнє завдання.

  • Скласти і записати міні – твір, використовуючи УЗ та однорідні члени речення (1 група);
  • Із худ. літератури виписати речення, що відповідають схемам ( ст. 65 ) (2 група);
  • Вправа 168 в підручнику (3 група).

 

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
29 листопада 2021
Переглядів
3523
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку