Синтаксис простого речення
8 клас
У мені – Вкраїна…
Основні пунктограми в простому реченні
Тема. У мені – Вкраїна…
Основні пунктограми в простому реченні
Мета: повторити основні пунктограми в простому неускладненому й ускладненому реченні; удосконалити вміння визначати їх у синтаксичних конструкціях; поглиблювати практичні навички вживання розділових знаків відповідно до правил пунктуації; за допомогою дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до рідного краю.
Тип уроку: урок повторення здобутих знань із використанням інтерактивних методів навчання.
Засоби навчання: презентація «Просте речення», дидактичний матеріал, картки, алгоритм пунктуаційного розбору простого речення
Епіграф. Моє тут начало. Мої тут висоти.
Мої перемоги поразки й жалі
В тритисячнім літі траві або житі
Сплетуся з корінням святої землі
Н. Баклай
Перебіг уроку
І. Оргмомент.
ІІ. Ознайомлення восьмикласників із темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа.
ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів на основі повторення теоретичного матеріалу, вивченого у 8 класі.
1. Метод «Мікрофон»
- Що я очікую від сьогоднішнього уроку?
- Я буду на уроці:
▪ пояснювати …
▪ розставляти …
▪ відрізняти …
▪ аналізувати …
▪ робити …
▪ наводити приклади …
▪ висловлювати власне …
▪ працювати …
▪ виконувати …
2.Дослідження-диференціація з обґрунтуванням.
Розподілити назви пунктограм за видами: а)пунктограми простого неускладненого речення; б)пунктограми простого ускладненого речення. Свій вибір обґрунтувати.
▪ Виділення порівняльних зворотів комами.
▪ Кома в реченнях з однорідними членами.
▪ Виділення відокремлених членів комами.
▪ Дужки в реченнях зі вставленими конструкціями.
▪ Знак оклику в реченнях зі звертаннями.
▪ Виділення поширених прикладок тире.
▪ Тире в неповних реченнях.
▪ Двокрапка й тире при узагальнювальному слові в реченнях з однорідними членами.
▪ Коми в реченнях зі вставними словами (словосполученнями).
▪ Виділення вставлених конструкцій тире.
▪ Тире між підметом і присудком.
▪ Кома в реченнях зі звертаннями.
▪ Крапка з комою в реченнях з однорідними членами.
▪ Виділення уточнювальних членів речення комами.
ІV. Виконання системи завдань практичного та творчого характеру на основі повторення вивченого.
1. Дослідження-відновлення (робота на картках за варіантами).
І варіант.
Прочитати текст. Поставити розділові знаки в кінці речень, правильно їх інтонувати. Визначити вид простих речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням.
Що таке «Україна» і «українство»
Одні сприймають Україну передусім як територію, географію та природу Для інших Україну представляють нація, культура, мова Ще для інших найважливіша українська держава А хтось розглядає лише природні ресурси та екологічні проблеми
Але ж образ «Україна» ми маємо пізнавати й усвідомлювати як цілісність
Як постали Україна й українство Якою і чому була їхня доля, що їх чекає в майбутньому Що і як необхідно здійснити, щоб наше грядуще було щасливим плекаймо історичну пам’ять Маємо осмислювати проблеми сучасності та визначати перспективи й шляхи досягнення мети в майбутньому (Із підручника «Українознавство»).
ІІ варіант
Відновити текст, визначити межі речень. Списати, розставляючи потрібні розділові знаки. Пояснити пунктуацію в реченнях з однорідними членами. Визначити їх синтаксичну роль.
У кожного з нас є найдорожче батьківський поріг калина під вікном рідної хати рідна мова околиця села чи міста із задавнілою пам’яткою лелече гніздо на клуні незрадлива мамина усмішка усміхнене віконце теплої домівки усі ці означення вкладаються в одне поняття Берег Дитинства знати свій берег любити його не вивітрювати з пам’яті жити з ним що є святіше й дорожче людина без берега дитинства стає забудькуватою безпринципною вона може легко зрадити свої і наші принципи відректися від високих моральних рис (За В. Скуратівським)
- Пояснити орфограми у виділених словах. Навести власні приклади.
- Визначити лексичне значення слова «клуня».
ІІІ варіант
Відновити й записати висловлювання, вставляючи на місці пропусків потрібні за змістом вставні слова (словосполучення) з довідки, поставити розділові знаки. Визначити вид вставних компонентів за значенням.
… основу національного співу закладено в мелодиці народної мови. Така мелодика визначається … своєрідною вимовою звуків (передусім голосних). … секрет музикальності української мови – у її зв’язку з українською піснею. А пісня … народилася з мови. … саме через це наші пісні такі мелодійні (За І. Фаріон).
Довідка: отже, за свідченням музикантів, мабуть, певна річ, як відомо.
2. Пунктуаційний практикум. Прочитати висловлювання з відповідною інтонацією. Визначити його тему. Списати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Назвати пунктограми.
Ми часто кажемо: сильний як ведмідь гарна як квітка струнка як тополя хитрий як лис… Тут ведмідь виступає символом сили квітка краси тополя стрункості й високого зросту лис хитрості. Завдяки символам можна одним словом чи якимось знаком сказати дуже багато.
Найстародавніша символіка пов’язана з могутніми силами природи. Для українців найвизначнішим національним символом з-посеред природних об’єктів є ріка Дніпро-Славутич. Він тече через усю Україну і через усю її історію. Його оспівано в численних піснях думах легендах. Дніпро національна гордість слава України.
При роботі скористайтеся алгоритмом пунктуаційного розбору простого речення (див. Додатки)
3. Лінгвістична гра «Хто швидше?»
Продовжити ряд образних порівнянь, зазначених у реченні Ми часто кажемо: сильний як ведмідь гарна як квітка струнка як тополя хитрий як лис…(розділові знаки випущено).
Пригадати правила виділення порівняльних зворотів комами.
4. Творче конструювання (за варіантами).
Подані прості речення за зразком ускладнити: а)однорідними членами; б)вставним словом (словосполученням); в)відокремленим членом (означенням, обставиною, додатком). Записати побудовані речення. Пояснити вживання розділових знаків.
Зразок.
Просте неускладнене речення:
Українські пісні стверджують глибину світобачення нашого народу (В. Скуратівський).
Просте ускладнене речення:
а) однорідними членами: Українські пісні стверджують глибину світобачення нашого народу, його ментальність.
б) вставним словом (словосполученням, реченням): Українські пісні, безперечно, стверджують глибину світобачення нашого народу.
в) відокремленими членами: Українські пісні, маючи свою історію, стверджують глибину світобачення нашого народу.
І варіант – Українські традиції продовжують жити й сьогодні.
ІІ варіант – Звичаї складаються впродовж усього розвитку кожного народу.
ІІІ варіант – Кобзарі несли по всій землі наші славні народні пісні.
5. Лінгвістичне моделювання (робота в парах). Об’єднавшись у пари, скласти моделі речень, ускладнених різними відокремленими членами. Визначити, яку синтаксичну роль вони виконують.
І варіант – Мовний етикет українців утворює цілісну систему.
ІІ варіант – Кобзарі несли по всій землі наші славні народні пісні.
ІІІ варіант – Пісня супроводжує нас усе життя.
- Дослідити, чи можна вважати змодельовані речення синтаксичними синонімами.
- За яких умов означення й обставини не відокремлюються? Навести приклади.
6. Самостійна робота. Розставляючи потрібні розділові знаки, записати речення в такій послідовності:
1) з тире між підметом і присудком;
2) з тире на місці пропущених членів;
3) з однорідними членами;
4) з відокремленими означеннями;
5) з відокремленими обставинами.
Мудрість пращурів досвід віків досягнення науки шедеври творчості моральні заповіді батьків усе береже в собі рідна мова (Із журн.). Ми українці всюди українці (А. Матвійчук). У Шевченковім слові міць землі (Л. Полтава). З доріг життя здолавши втому я в отчий край вернусь назад (В. Крищенко). Зачарований даллю про все забуваю в цю мить (Д. Луценко).
V. Підсумок уроку.
Метод «Мікрофон»
- Тепер я можу:
▪ пояснювати …
▪ розставляти …
▪ аналізувати …
▪ робити …
▪ наводити приклади …
▪ висловлювати власне …
▪ працювати …
▪ виконувати …
▪ треба попрацювати ще над …
VІ. Домашнє завдання.
Пунктограми, названі на початку уроку, проілюструвати прикладами речень, дібраних із текстів художньої літератури або складених самостійно. Зробити синтаксичний розбір двох речень.
Додатки
Алгоритм
пунктуаційного розбору простого речення
Послідовність синтаксичного розбору простого речення
1.Записати речення.
2. Визначити граматичну основу й підкреслити члени речення.
3. Вид речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням.
4. Різновид розповідного, питального, спонукального речення.
5. Дати загальну характеристику простого речення:
а) просте речення;
б) за наявністю чи відсутністю головних членів речення (односкладне, двоскладне);
в) якщо речення односкладне, визначити його вид (дієслівне – означено-, неозначено-, узагальнено-особове, безособове; іменне – номінативне);
г) за наявністю чи відсутністю другорядних членів (поширене, непоширене);
д) за наявністю обов’язкових членів речення (повне, неповне);
е) за ускладненістю структури (неускладнене, ускладнене: однорідними членами, звертаннями, вставними або вставленими конструкціями, відокремленими членами речення).
6. Охарактеризувати члени речення.