23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Джек Лондон "Жага до життя"

Про матеріал
Тема. ДЖЕК ЛОНДОН «ЖАГА ДО ЖИТТЯ». ПРОБЛЕМИ ЖИТТЯ І СМЕРТІ, ДРУЖБИ І ЗРАДНИЦТВА У ТВОРІ Мета: ознайомити учнів зі змістом та героями оповідання; вчити вдумливому читанню; розвивати вміння зв`язно висловлювати свої думки і почуття; виховувати вольові якості, життєвий оптимізм і гуманізм
Перегляд файлу

Тема. ДЖЕК ЛОНДОН  «ЖАГА ДО ЖИТТЯ».

 ПРОБЛЕМИ ЖИТТЯ І СМЕРТІ, ДРУЖБИ І     

 ЗРАДНИЦТВА У ТВОРІ

Мета: 

навчальна: ознайомити учнів із подальшим розвитком подій в оповіданні Д. Лондона; допомогти учням усвідомити його ідейно-художні особливості, пізнавальну та виховну спрямованість;

 

 розвивальна: розвивати образне та логічне мислення учнів, навички роботи з художнім текстом, уміння виразно, вдумливо читати, переказувати, характеризувати героїв, виділяти головні думки, висловлювати свої міркування та враження;

 

 виховна: прищеплювати учням прагнення до загартування духу й тіла, до збереження власної гідності, імені Людини

 

 

Обладнання:      портрет письменника,  

 презентація.

Тип уроку:         урок засвоєння нових знань.

 

Епіграф уроку:

 

  Я зробив людину предметом свого поклоніння

 Джек Лондон

 

(запис на дошці)

 

Проблемне запитання:   Які якості допомагають людині в екстремальній 

  ситуації, дає сили вижити? (написане на дошці)

 

 

Перебіг уроку

 

І. Мотивація навчальної діяльності

 

1. Вступне слово вчителя

 

  Сьогодні ми продовжуємо працювати над розділом «Людина в життєвих випробовуваннях». На вас чекає зустріч із людиною, чиє життя можна назвати суцільним  іспитом, адже він мав усе: незвичайні подорожі та пригоди, злидні та успіх, щастя й горе, любов і ненависть.  Мова піде про мужню й сильну людину – американського письменника Джека Лондона. Писав він про Північ – сувору, величну, в умовах якої виявляється справжня людська сутність. Разом із героями оповідання «Жага до життя» ми пройдемо небезпечний шлях безкрайньою страшною пусткою від Аляски повз Ведмеже озеро до Гудронової затоки, де ростуть високі й могутні дерева.

 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

 Запишіть, будь ласка, у свої зошити число, класна робота.

Тему нашого уроку.

Слайд 1

 Метою нашого уроку є:

Слайд 2

ІІІ. Сприймання та засвоєння нового матеріалу

 

 1. Слово вчителя

 До нас на гостину завітав сам Джек Лондон.

 Прошу, проходьте, присідайте зручненько.

 Наші журналісти допоможуть нам дізнатися з перших вуст про життя і творчість цієї незвичної людини. Тож до роботи.

 

 Слайд 3

( у ролі журналістів  три дівчинки)

 

Журналіст телеканалу «1+1»:

 - Ваше ім`я, будь ласка?

 

Дж.Л.: - Джон Гріффіті. Джек Лондон – мій псевдонім.

Журналіст телеканалу « Інтер»:

 - Де і коли ви народилися?

 

Дж.Л.:                                 -  Народився я 12 січня 1876 року. Мої батьки мешкали

  тоді у Каліфорнії, у маленькому містечку Сан -       

 Франциско.

 

Журналіст «5 каналу»:    - Ваші батьки мали відношення до літератури?

Дж.Л.:                                 -  Ні. Мій рідний батько покинув мою матір ще до 

                                 мого  народження   .

                                                       Джон Лондон – мій вітчим, він був прос-                                                                    

 тим і благородним фермером. З великою турботою  

 ставився до мене. Я й узяв його прізвище за псевдо-

 нім. Моя мама, Флора Келлман, мріяла стати актри -

 сою, але з цього нічого не вийшло.

 

Журналіст телеканалу «1+1»:

 - Ваші найяскравіші спогади дитинства?

 

Дж.Л.:                                   -  Їх було дуже мало. Адже з малку доводилося         

 Заробляти, щоб допомогти відчимові.

 З десяти років я розносив газети, працював на

 консервній фабриці, у котельні.

 

Журналіст телеканалу «Інтер»:

 -У вас була мрія? 

 

Дж.Л.:                                       – Звичайно ж була. Мене вабило море.

 У сімнадцять років я був матросом на шхуні «Софі

 Сазерленд». Разом з командою вирушив на проми-

 сел морських котиків до берегів Японії та Сибіру.

 

Журналіст «5 каналу»:        - Коло ж у вас з`явився інтерес до літератури?

 

Дж.Л.:                                       – Після повернення з плавання захотілося                                                              р                                                  розповісти про побачене,

   але мені бракувало знань, тому й

 узявся до навчання. Закінчив школу, вступив до

 університету.

 

Журналіст телеканалу  «Інтер»:

  • Як ви опинилися на  Клондайку?

Дж.Л. :                                      – Як і всі шукачі пригод того часу. Мене охопила

  «золота лихоманка». У 1897 році вирушив на

 Аляску, однак через рік повернувся в Штати без

 золота, хворий на цингу, але з багатими

 враженнями, якими захотілося поділитися з

 іншими людьми. Тому і взявся за перо.

 

Журналіст телеканалу «1+1»:

 - Які з ваших творів вам особливо дорогі?

 

Дж.Л.: - Усі, адже кожен твір – це частинка мого життя.

 Я люблю своє перше оповідання «За того , хто в

 дорозі», так само, як і «Морського вовка» чи «Жага

 до життя».

 

Журналіст «5 каналу»: - А про що  збірка «Північні оповідання»?

Дж.Л.: - Ці твори відкрили американцям Північ.

 В них я дав точні, яскраві та поетичні картини краю

 Білої Тиші, не прикрашену правду про труднощі, які

 довелося пережити золотошукачам, про силу й

 слабкість людської натури.

Журналіст телеканалу «1+1»:

 - А назвіть  ці твори, будьте ласкаві, бо ж дуже

 цікаво.

Дж.Л.: До збірки «Північні оповідання» увійшли твори:

«Поклик предків»

 «Син вовка»

 «Дочка снігів»

 «Біле ікло»

 «Жага до життя»

 

  У збірці мої враження від зустрічі з людьми

 охопленими «золотою лихоманкою», але головна

 тема оповідань – боротьба не за золото, а за людину.

 

 На завершення нашої розмови хочу подарувати вам

 відеоролик про «золоту лихоманку» на Алясці. Хочу

 щоб ви перенеслися у край Білої Тиші, до індіанців -

 корінних жителів, зі своїми законами  та білих,

 що прийшли у пошуках щастя.

 

Журналіст телеканалу «Інтер»:

 Дякую, що приділили час для нашого спілкування.

 

Дж.Л.:                                      – Ой, щось я з вами заговорився, а мені ще                                          потрібно

 встигнути на одну важливу зустріч. На все добре.

 

Сайд 4

 

2. Робота з епіграфом

 

2.1. Слово вчителя

 Слайд 5

Звернімося до епіграфа нашого уроку

 - Як ви розумієте його зміст?

 

 

 

 Я зробив людину предметом свого поклоніння.

 

 Джек Лондон

 

 

 - За що людина гідна поклоніння? ( за чесність, вірність, відданість)

 

 - Як ви думаєте, якою має бути справжня людина?

 

 

 

3. Робота з текстом оповідання

3.1. Слово вчителя

 

Нерідко у житті трапляються такі ситуації, з яких, здається, немає виходу. Одні люди в таких випадках втрачають оптимізм і силу духу, а інші ж навпаки не пасують перед труднощами, шукають вихід і знаходять його.

Зумів вижити в складній ситуації й герой оповідання «Жага до життя» з яким ви ознайомилися, прочитавши твір дома.

На сьогоднішньому уроці ми будемо працювати над усвідомленням власної особистості.

 

3.1. Вашій увазі хочу запропонувати перегляд буктрейлера «Жага до життя»

 

Слайд 6

 3.2. Аналіз твору. Метод бесіда

 

 - Яке враження у вас від прочитаного оповідання?

- Де відбувається дія у творі? Чому саме це місце обрано письменником для опису події?

 ( Події відбуваються на Півночі.

 Тут найяскравіше виявляється характер людини, її сила волі, здатність побороти суворі життєві обставини)

 

 

 -   Яку пору року описано? Доведіть свою думку словами з тексту.

( Описано кінець літа: «Зараз кінець липня або початок серпня. Але на Півночі у такий час лежить сніг») (с. 118)

  • Назвіть головних героїв, скільки їх?       (двоє, Білл та його товариш)
  • Як ви вважаєте, чому головний герой немає імені?

 

 

 (автор  прагне до узагальнення, його цікавить людина у критичній ситуації, йде мова про людину взагалі)

- Скільки сірників було у героя?  (67) ( с. 121)

-  Скільки разів він їх перераховував?  (4) (с. 121)

-   Яка тварина злякалася людини?   (ведмідь) (с.123)

-   Яка тварина була схожа на героя?  ( вовк) (с.126)

-    Що зберігав герой у матраці? (сухарі)

(с.127)

 

 

 

 

 

Слово вчителя

 

Ви уважні читачі і гарно справилися із поставленими запитаннями. Тож наступне завдання ви будете виконувати в парах, тобто з товаришем по парті.

Виконуючи завдання, ми охарактеризуємо наших персонажів. Тож до роботи.

 

Слайд 7

 

3.3. Робота в парах

 Складання сенкана

 

1. Герой N. (другий)

2. Стійкий, витривалий.

3. Бореться, рухається, кидає виклик смерті.

4. Має гаряче бажання вижити.

5. Життєлюб.

 

 

 1. Білл

 2. Байдужий, слабкий.

 3.  Неозирається, залишає, помирає.

 4. Золото цінував більше за життя.

 5. Зрадник або слабак.

 

 

----------- Подумайте і скажіть, з кого ви б взяли приклад? Чому саме з нього?

 

3.4. Завдання для групи дослідників ( учні початкового рівня)

 

 Учні – дослідники мають завдання дослідити за допомогою своїх гаджетів, що таке екстремальна ситуація та які почуття виникають у людей під час екстремальної ситуації.

 

1 учень

 

   Ми з`ясували, що в екстремальній ситуації – це важкі, дуже складні з ризиком для життя і здоров`я людини обставини, коли життя починає згасати, коли втрачаєш  свідомість, коли раптово постають питання:

 

 - Що робити?

 - Нащо сподіватися?

 - Як вижити?

 

 

2 учень

 

 Ми склали «гроно» почуттів, які можуть охопити людину в екстремальній ситуації.

 

 відчай

 

тривога

 

голод

 

біль

стрес

 

ненависть

 

 холод

почуття любов до життя

 терпіння

 

 сила волі

 сміливість

 

 бажання жити

 страх

   втома

 тривога

 виснаженість

 

3. 5. Робота в парах

 

За допомогою опорних слів, які дали нам наші дослідники, складіть схему почуттів, які переживає наш герой.

 

 Схема

 

 Втома  -  холод  -  голод – страх – біль – відчай   – сміливість – бажання жити – терпіння – сила волі – любов до життя.

 

Молодці, ви дуже уважні читачі та старанні учні.

 

 Слово вчителя

Розповідь про лижника (відео)

 

 Слайд8

 

Які почуття переживав лижник? На кого він нам схожий?

 

3.6 . Робота з сюжетом

 

 Слово вчителя

 Ви молодці, гарно справилися із  поставленим перед вами завданням.

 Тож працюємо далі і виконаємо наступне завдання. 

 Щоб виконати наступне завдання вам потрібно пригадати елементи сюжету.

Назвіть мені ці елементи, будь ласка.

 

 

 А тепер пройдемося шляхом золотошукача і пригадаємо його шлях.

 Слайд 9

 

Експозиція       -      опис Півночі та золотошукачів.

 

Зав`язка           -       Білл кидає свого хворого товариша.

 

Розвиток дії    -        герой бореться за життя.

 

Кульмінація    -       сутичка з вовком.

 

Розв`язка        -    порятунок героя.

 

 

 

 3.7. А зараз   визначимо ідею оповідання

 

 ( Людина кидає виклик смерті та перемогла її )

 

 

 

 3.8. Скажіть мені, будь ласка, які проблеми порушує автор у творі?

 

 

 Життя  -  смерть.

 

 Вірність у дружбі   -   здатність зрадити.

 

 Проблема людського життя.

 

 

 3.9. Слово вчителя

 Ми плідно попрацювали, а зараз хочу  вам запропонувати прослухати пісню Володимира Висоцького «Пісня про друга».

Слайд 10

 Слово вчителя   

В складній життєвій ситуації людина відкриває свою сутність. Саме випробовування допоможе зрозуміти, хто поблизу тебе.

  Я дуже хочу, щоб у вашому житті була людина, яка завжди протягне вам руку допомоги.

                     3.10. Робота в групах (завдання для рядів)

 

 Поки діти слухають пісню я розкладаю на двох підготовлених партах  ілюстрації із сюжетом оповідання.

 Завдання

 

 Скласти сюжетний ланцюжок і стисло переказати від першої особи ( розмістити ілюстрації на дошці)

 

 

 

 Перехід річки  -  надія на допомогу    -   самопочуття героя   -  

  пошуки їжі    -      зустріч з ведмедем    -   переслідування вовком    -      кістки Білла     -   двобій з вовком    -   жалюгідна істота   -                            

перебування  вдома

 

 

 

 

3.10.1. Літературна реконструкція

 Відновити авторську послідовність подій в оповіданні.

( роздаю аркуші із завданнями на парти учням )

Завдання для початкового рівня

 Відповідь

 

   «Зрада Білла»                          1

 

   «Боротьба з голодом»           4

 

   « Поєдинок з вовком» 2

 

     «Зустріч з ведмедем»  5

 

   «Фінал життя Білла» 3

 

   «На китобійному судні»  6

 

 

IV.  Підбиття підсумків уроку

 

1. Вирішення проблемного питання

 

 На початку уроку було озвучено проблемне запитання і вже настав час його вирішення.

 

 1. 1. Робота в групах по три учні.

Слайд 11

 В мене є середина квіточки, де є наш сміливий герой. 

 

На пелюстках надпишіть якості героя, які допомогли йому вижити і поясніть, зачитуючи цитата з тексту.

 

 

  Йому допомогли такі якості, як :

 

 

  Розрахунок (епізод із сірниками); (с. 121)

 

 Терпіння  (В боротьбі з вовком, з голодом); (с.122)

 

 

 Здоровий глузд  («шлунок ніби заснув» , але він розумів, що     потрібно щось їсти, аби не померти); (с. 120)

 

 Сила духу (внутрішній вогонь, який підносить людину до благородства, самовідданих і мужніх вчинків). (с. 126)

 

 

 1.2. Слово вчителя

 

 

 -  Головний герой  - це сильна особистість?

 

 

 ( Так, тому що він переміг смерть)

 

 Зачитайте підтвердження із тексту.

 

 

 «І все ж йому хотілося жити. Було б просто безглуздо вмерти, витерпівши такі муки. Доля хотіла від нього аж надто багато. І, вмираючи, він відмовився скоритися смерті. Може це було й божевілля, але, потрапивши в лабети смерті, він кинув їй виклик і відмовився помирати».

 

1.3. Слово вчителя

У вас на партах маленькі червоненькі сердечки.

 

-    Запишіть кілька рис характеру, які б ви запозичили у нашого героя і вони б вам пригодилися у житті.

 

 -    Прикладіть їх до свого серця.

 

 Нехай ці слова проникнуть у ваше людське серце і у вас появиться ще більше бажання любити життя і бути в цьому житті добрими, терплячими, милосердними.

Цінуйте дружбу і цінуйте життя. 

Життя – це боротьба.

Людина завжди має долати якісь труднощі, щоб дійти до поставленої мети.

Труднощі загартовують характер, зближують людей.

Слайд 12

Як писав білоруський письменник Василь Биков:

 

 

 « Жити   гідно – нелегко.

 

 Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу».

 

 

  V. Підсумок уроку

 

 1. Оцінювання учнів

 Ви гарно попрацювали і я вам усім поставлю відповідні оцінки.

 

 2. Різнорівневе домашнє завдання

 Слайд 13

 

                             Виберіть собі завдання, яке ви вважаєте вам під силу.

 

                                 1. Скласти правила виживання в екстремальній ситуації. (10- 

 12 балів)

 2. Знайти описи природи у тексті . ( 6 – 9 балів)

 

 3. Близько до тексту переказувати оповідання.( 1 - 6 балів)

 

 

 Слово вчителя

 

 

 Дякую за урок, за увагу, за старання. Успіхів вам.

 

 

 

 

 

 

  «Зрада Білла»                                   

 

 «Боротьба з голодом»                        

 

« Поєдинок з вовком»      

 

 «Фінал життя Білла» 

 

 «Зустріч з ведмедем» 

 

  «На китобійному судні» 

 

 

 

«Зрада Білла»

 

 «Боротьба з голодом»                           

 

 « Поєдинок з вовком» 

 

  «Зустріч з ведмедем» 

 

 «Фінал життя Білла» 

 

  «На китобійному судні» 

 

 

 

 

 

 

 

  «Зрада Білла»                         

 

 «Боротьба з голодом»          

 

  « Поєдинок з вовком» 

 

   «Зустріч з ведмедем» 

 

   «Фінал життя Білла» 

 

  «На китобійному судні» 

 

 

 

 

  «Зрада Білла»                                   

 

 «Боротьба з голодом»                        

 

« Поєдинок з вовком»      

 

 «Фінал життя Білла» 

 

 «Зустріч з ведмедем» 

 

  «На китобійному судні» 

 

 

 

«Зрада Білла»

 

 «Боротьба з голодом»                           

 

 « Поєдинок з вовком» 

 

  «Зустріч з ведмедем» 

 

 «Фінал життя Білла» 

 

  «На китобійному судні» 

 

 

 

 

 

 

 

  «Зрада Білла»                         

 

 «Боротьба з голодом»          

 

  « Поєдинок з вовком» 

 

   «Зустріч з ведмедем» 

 

   «Фінал життя Білла» 

 

  «На китобійному судні» 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
2 березня
Переглядів
171
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку