КЗ «Високопільський ОЗЗСО»
Урок зарубіжної літератури в 6 клас
«Джек Лондон
«Жага до життя».
Проблеми життя і смерті,
дружби й зрадництва у творі. Характеристика героїв. Довкілля
у зв’язках з головним героєм
вчитель зарубжної літератури
I кваліфікаційної категорії
КЗ «Високопільський ОЗЗСО»
Згоник-Сафонова В.О.
Лютий, 2022 рік
Тема уроку: «Джек Лондон «Жага до життя». Проблеми життя і смерті, дружби й зрадництва у творі. Характеристика героїв. Довкілля у зв’язках з головним героєм
Мета: навчальна: ознайомити учнів із особистістю американського письменника, оповіданням Джека Лондона; з’ясувати, які риси вдачі письменника та факти його біографії відбились на особливостях зображення характерів героїв його твору; допомогти усвідомити ідейно-художню привабливість та морально-етичну спрямованість твору;
Оснащення уроку: підручники, портрет Джека Лондона, карта США та Аляски, репродукції картин Р. Кента, виставка книг, таблиці, використання мультимедійної дошки, тлумачний словник.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь та навичок
Очікувані результати:
Методи, прийоми, форми роботи: «Мікрофон», «Психологічне налаштування», «Партнерський лист», «Закінчіть речення», «Порушена послідовність», «Асоціативний кущ», «Кола Вена», «Ми дослідники»
Словник уроку: оповідання, жага, любов, Аляска, Клондайк
Епіграф: Джек Лондон – співець сильних та благородних почуттів, яскравих
вражень.
В.Биков
Лише ті здатні відчути життя,
кому часто доводилось бути на краю смерті.
Джавахарлал Неру
Хід уроку
у всьому розпалі зима.
Природа-мати ще разок
Показує свої дива.
А ми продовжимо з книжок
Черпати мудрість золоту,
Щоб кожне слово і рядок
Виховував в нас доброту.
Отож гарненько всі сідаймо
Й урок цікавий починаймо.
Учитель. Доброго дня! Рада зустрічі з вами!
Кожному з вас я хочу побажати, щоб на уроці вибули:
У – усміхненими,
С – спокійними,
П – прогресивними,
І - ініціативними,
Х – хоробрими.
Тобто, я бажаю вам УСПІХУ, а ще гарного настрою!
Бесіда:
- Що ми бачимо?
- Який материк зображено на карті?
- Що ви знаєте про Америку?
- Кого із відомих американців- письменників, артистів ви знаєте?
- А з літературних персонажів?
1. Повідомлення теми уроку
Ми недаремно розпочали урок із демонстрації карти США. Сьогодні ми помандруємо до цієї країни, щоб познайомитись з чудовим письменником — Джеком Лондоном. Це людина, чиє життя можна назвати суцільним випробуванням, адже на її долю випали незвичайні пригоди та подорожі, злидні й успіх, щастя й горе, любов і ненависть. Тому, запишемо в зошитах дату, тему уроку та епіграф.
(Запис теми, епіграфа — мультимедійна дошка).
На уроці нам потрібно буде дати відповіді на важливі питання. Вони будуть хвилювати нас все життя. Якою повинна бути справжня людина? Розібратися , що таке справжнє людське щастя, які шляхи ведуть до нього , наскільки цінним є людське життя, і на що варто його витратити, щоб зберегти людську гідність. Якої сили має бути її характер, щоб вижити в екстремальних умовах?
І я думаю, що в цьому нам допоможе знайомство з біографією Джека Лондона та дослідження образу головного героя твору «Жага до життя»
Для успішної роботи на уроці ми скористаємося різними навчальними ситуаціями:
Ланцюжок навчальних ситуацій:
Увас було випереджалене завдання прочитати статтю підручника про Джека Лондона і підготувати запитання до письменника. І зраз у вас буде можливість задати ці питання «самому Джеку Лондону».
Уявіть, що ви - кореспонденти відомих газет і журналів
Кореспондент.Назвіть ваше ім'я.
Джек Лондон. Мене звати Джон Гріффіт. Джек Лондон — це мій псевдонім.
Кореспондент.Де і коли ви народились?
Джек Лондон.12 січня 1876 року. Мої батьки тоді жили у Каліфорнії, у невеликому містечку Сан-Франціско.
Кореспондент.Чи мали ваші батьки якесь відношення до літератури? Вони були письменниками?
Джек Лондон.Ні. Мій рідний батько покинув матір ще до мого народження. Джон Лондон, мій вітчим, був фермером. Він виявився людиною простою і благородною, дуже добре і з великою турботою ставився до мене. Я взяв його прізвище за псевдонім. Мама, Флора Келлман, мріяла стати актрисою. Але нічого з того не вийшло.
Кореспондент.Які ваші найяскравіші спогади дитинства?
Джек Лондон.Їх було дуже мало. Адже змалку довелося заробляти, щоб допомогти вітчимові. З десяти років я розносив газети, працював на консервній фабриці, у пральні, у котельні.
Кореспондент.Чи правда, що ви були піратом?
Джек Лондон.Так. Щоб допомогти вітчимові, я працював по 10 годин в день, але грошей все одно не вистачало. Саме тоді я прибився до гурту “устричних піратів”. Вони промишляли браконьєрством і контрабандою, за вдалу ніч заробляли стільки, скільки я не міг отримати за декілька місяців каторжної роботи на фабриці.
Кореспондент.У вас була мрія?
Джек Лондон.Так. Мене вабило море. У сімнадцять років я найнявся на шхуну “Софі Сазерленд” і вирушив на промисел морських котиків до берегів Японії.
Кореспондент.Коли у вас з'явився інтерес до літератури?
Джек Лондон.Після повернення з плавання мені захотілося розповісти про побачене. Якось мама звернула мою увагу на літературний конкурс, який оголосила одна із газет Сан-Франціско. Саме за порадою мами я відправив на конкурс нарис “Тайфун біля берегів Японії”. Нарис був надрукований і зайняв перше місце, а я отримав грошову премію — 25 доларів! Це були для мене великі гроші — майже стільки я заробляв за місяць, важко працюючи.
Кореспондент.І ви стали письменником?
Джек Лондон.Ні, мені бракувало знань, тому я узявся до навчання, закінчив середню школу, вступив до університету.
Кореспондент.Як ви опинилися на Клондайку?
Джек Лондон.Як і всіх інших шукачів пригод та щастя, мене охопила “золота лихоманка”. У 1897 році я вирушив на Аляску, однак через рік повернувся в Штати: без золота, хворий на цингу, але з багатими враженнями, якими хотілося поділитися з іншими. Тому знову взявся за перо. Так з'явилися “Північні оповідання”.
Кореспондент.Які з ваших оповідань вам особливо дорогі?
Джек Лондон. Усі. Адже кожен твір — це частинка мого життя. Я люблю своє перше оповідання “За тих, хто в дорозі” так само, як і “Морського вовка”, “Жагу до життя”, “Поклик предків”, “Біле Ікло”.
Людина, яка... |
Риси характеру |
Факти біографії |
багато пережила і витримала випробування на людяність.
|
працьовитий, настирливий, наполегливий, цілеспрямований, не боявся труднощів, здатний до самопожертви, мрійливий, сильний характер, вольовий, людяний, терпеливий, впертий, життєлюбний |
Змалку багато працював, зазнав багато труднощів, любив рідних, не впадав у відчай, багато читав;
|
Довідка:
Змалку багато працював, зазнав багато труднощів, любив рідних, не впадав у відчай, багато читав;
працьовитий, настирливий, наполегливий, цілеспрямований, не боявся труднощів, здатний до самопожертви, мрійливий, сильний характер, вольовий, людяний, терпеливий, впертий, життєлюбний;
багато пережила і витримала випробування на людяність.
(Демонстрація карти Північної Америки)
Ми вже знаємо, що Джек Лондон написав «Північні оповідання» під враженням від перебування на Алясці, куди він вирушив, щоб покращити своє мотеріальне становище
Надається слово групі дослідників, що працювали з випереджальним завданням. Отже, слово «географу» та «історику»
Повідомлення «географів» про Аляску
Повідомлення “істориків” про Аляску
Презентація «мистецтвознавців » репродукцій картин Рокуелла Кента (випереджувальне завдання)
(Природа Північної Америки яскраво відображена на малюнках американського художника, скульптора і письменника Рокуелла Кента (1882 – 1971). Як і Джек Лондон, він перезимував на Алясці, але ще до відкриття родовищ золота. З його малюнків у всій красі постає сувора природа Півночі. На його картинах відобразилася велич просторів землі. Строгі, спокійні форми гір у пейзажах на картинах, високе небо, білосніжні хмари, неозора далечінь просторів. Перевага холодних кольорів (різних відтінків синього, дивовижні поєднання синьо-зеленого та яскравість білого) чудово передавали стриманість, величну суворість та незайману чистоту цього краю, заселеного сильними й мужніми людьми).
На відповідних стіках напишіть свої асоціації зі словом Північ
- Чи сподобались вам ці краєвиди? Зверніть увагу, які кольори переважають на них?
- Чи збігаються ваші уявлення про цей край з тим, що ви бачите на картинах?
- Чи є серед цих краєвидів такий, що схожий на описи природи в оповіданні Джека Лондона “Жага до життя”?
Простежити життєву стежку героїв оповідання, де сувора природа постійно випробовує героя нам допоможе інтерактивна вправа "Закінчіть речення".
Інтерактивна вправа "Закінчіть речення". |
|
1. Безіменний герой на початку оповідання підвернув….. 2. Два дні у нього не було…. 3. Він боляче забив об каменюку….. 4. Його ноги стали….. 5. Раз у раз він нахилявся , зривав та їв….. 6. Двох пічкурів , завдовжки з мізинець, він…. 7. Кілька разів він рахував ……. 8. За ним йшов слідом ….. 9.Рожевувато-білі чистенькі кістки і є… |
1 |
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
7 |
|
8 |
|
9 |
Ще одна вправа «Порушена послідовність» допоможе нам з’ясувати наскільки добре ви засвоїли зміст оповідання «Любов до життя»
«Порушена послідовність» Завдання: розташувати пункти плану відповідно змісту твору. |
|||||||
1 |
«Зрада Біла» |
||||||
2 |
«Боротьба з голодом» |
||||||
3 |
«Помилка рибалки» |
||||||
4 |
«Поєдинок з вовком» |
||||||
5 |
«Зустріч з ведмедем» |
||||||
6 |
«Фінал життя Білла» |
||||||
7 |
«На китобійному судні «Бедфорд» |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Практична робота в групах над змістом оповідання «Жага до життя» |
Практична робота в групах над змістом оповідання «Жага до життя» |
Завдання для першої групи Поміркуйте, з якою метою автор приділяє багато уваги описам природи Півночі? Якими кольорами користується автор, описуючи стан природи? Зачитайте цитати з твору. Чи відповідає настрій картини Рокуелла Кента створеному автором пейзажу? |
Завдання для другої групи Створити ланцюжок випробувань героя, які зустрілися на його шляху (підвернув ногу, два дні не було різки в роті, хтозна відколи не наїдався досхочу, збив об каменюку пальця на нозі, натерті ноги покривавили, дуже боліла кісточка, розпух суглоб, набрякла нога, охляв, розпух язик). |
Практична робота в групах над змістом оповідання «Жага до життя» |
|
Завдання для третьої групи Створити ланцюжок нещасть, які випали на долю героя твору (почало діймати серце, голова йде обертом, темніє в очах , темніє в очах , ноги стали суцільною раною, перетворився на сліпу безтямну істоту, загубив ножа і рукавицю, намокли сірники, не було ні багаття, ні окропу, збився з дороги) |
|
Кожна група учнів дає відповіді на питання.
Перевірка виконання завдання. Виставлення оцінки до картки самоконтролю.
Герой оповідання – теперішня людина. Він знайшов у собі сили перемогти холод, і голод, і страх, зважився на єдиноборство з вовком. Він також знайшов у собі сили викинути золото, заради якого ризикував життям, тому що в боротьбі за життя на перше місце виступають щирі цінності. Він не зрадив би, не залишив би в лиху годину пораненого друга. До останнього подиху, зберігаючи достоїнство, мужність, любов, герой бореться за життя.
- Відчувається, що автор оповідання симпатизує герою. Чому ж він жодного разу не назвав імені головного героя? Чи випадково це?
- Герої оповідання на початку твору разом повертаються з відмитим золотом додому. Чому їхні шляхи розійшлися? Чому кожен з них має свою кінцівку? Що на це вплинуло? Спираючись на опорні слова, доберіть характеристики, які притаманні Біллу й Невідомому.
(Сміливий, гордий, жадібний, має гідність, зраджує друга, мужній, відповідальний за свої вчинки, самовпевнений, егоїст, сильний духом, вольовий, вимогливий, підлий, ніколи б не покинув товариша, попри все вижив, ніс золото до кінця, боягузливий, терпеливий, любить життя, добрий, гідний звання людини)
Висновок: Отже, кожен з героїв оповідання надає перевагу певним життєвим цінностям. Ми визначили, що вони абсолютно різні. Один з них легко здався, втративши найдорожче, а інший витримав все, що підготувала йому доля , і залишився живим, хоча в це важко повірити.
- Існують два варіанти перекладу оповідання Джека Лондона - “Жага до життя” та “Любов до життя”.
Як ви думаєте, який із перекладів є більш доцільним?
- Давайте звернемося до тлумачного словника.
Повідомлення “мовознавця”
Любов – внутрішній духовний потяг до чого чи до кого-небудь.
Жага – надзвичайно сильнее бажання, пристрасне прагення. Почуття.
- Які події з життя письменника можуть бути доказом того, що слово “жага” є більш правильним?
Завдання для першої групи
Завдання для другої групи
Завдання для третьої групи
(Людина кидає виклик смерті і перемагає її)
(Проблеми людської гідності, життя і смерті, вірності у дружбі чи здатність зрадити її, гумор у стосунках між людьми.)
Презентація результатів роботи в группах. Виставлення балів до картки самоконтролю
Отже, вирішальним фактором у боротьбі за життя, за перемогу стають не матеріальні цінності, а духовні якості людини, її воля. Письменник зображує не просто людину, а особистість, яка підноситься над оточенням завдяки своєму природному обдаруванню. Він доводить, що людина не безпомічна, що навіть у найважчих обставинах переважають її духовні якості, її моральна позиція. Коли людина бореться за життя, то вона виживе, подолає усі перешкоди, які зустрінуться на шляху. Потрібно тільки мати жагу до життя.
Ситуативна гра «Я в екстремальній ситуації» Завдання: знайдіть вихід із ситуації Ситуація для 1 групи |
Ситуативна гра «Я в екстремальній ситуації» Завдання: знайдіть вихід із ситуації Ситуація для 2 групи |
- Максим порізав ногу, тече яскраво-червона кров. Немає ні бинтів, ні ліків. Як йому допомогти? |
- Якось взимку, катаючись на санчатах на річці, Миколка випадково потрапив у ополонку, яку пробили рибалки. |
Ситуативна гра «Я в екстремальній ситуації» Завдання: знайдіть вихід із ситуації Ситуація для 3 групи |
|
Під час походу закінчилась питна вода. «Нічого, - сказали хлопці, - ми нап'ємося з цього озерця. А що б ви зробили? |
|
Виставлення балів до картки самооцінювання
Учні поступово протягом уроку виставляють бали до картки контролю. Картки контролю має кожен учень.
Картка самоконтролю Прізвище, ім’я учня____________________
|
||
|
Вид роботи |
Оцінка (1-10) |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
8 |
|
|
9 |
|
|
10 |
|
|
11 |
|
|
12 |
|
|
Всього балів: ________ |
Слово вчителя.
Домашнє завдання.