Джеймс Олдрідж. Оповідання «Останній дюйм». Віра у внутрішні можливості людини, подолання нею життєвих випробувань, здатність до порозуміння. Утвердження сімейних цінностей.

Про матеріал

Тема. Джеймс Олдрідж. Оповідання «Останній дюйм». Віра у внутрішні можливості людини, подолання нею життєвих випробувань, здатність до порозуміння. Утвердження сімейних цінностей.

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю англійського письменника Джеймса Олдріджа; вчити аналізувати художній текст за ключовими епізодами, зупиняючись на деталях; підтверджувати думку прикладами із твору; вдосконалювати навики текстологічного аналізу твору; розвивати усне зв'язне мовлення учнів; формувати в учнів вміння переборювати складні ситуації; навчити проявляти уважність і турботу
про рідних та близьких людей.
Тип уроку: комбінований з елементами розвитку мовлення.

Методи і прийоми: бесіда, робота за текстом, робота в парах, робота в групах, гра «Дерево рішень», робота на картках.

Обладнання: портрет Дж. Олдріджа, виставка книг пригодницького жанру англомовних письменників, мультимедійна презентація, підручники, роздатковий матеріал, таблиця «Сітка Елвермана», колаж «Щасливі миті із життя моєї родини», макет дерева до гри «Дерево рішень».

Перегляд файлу

 

7 клас. Зарубіжна література

Тема. Джеймс Олдрідж. Оповідання «Останній дюйм». Віра у внутрішні можливості людини, подолання нею життєвих випробувань, здатність до порозуміння. Утвердження сімейних цінностей.

Мета:  ознайомити учнів із життям і творчістю  англійського письменника Джеймса Олдріджа;  вчити аналізувати художній текст за ключовими епізодами, зупиняючись на деталях; підтверджувати думку прикладами із твору;  вдосконалювати навики текстологічного аналізу твору; розвивати усне зв'язне мовлення учнів;  формувати в учнів вміння переборювати складні ситуації;  навчити проявляти уважність і турботу
про рідних та близьких людей.
Тип уроку: комбінований з елементами розвитку мовлення.

Методи і прийоми:  бесіда, робота за текстом, робота в парах, робота в групах, гра «Дерево рішень», робота на картках.

Обладнання: портрет Дж. Олдріджа, виставка книг пригодницького жанру англомовних письменників, мультимедійна презентація, підручники, роздатковий матеріал, таблиця «Сітка Елвермана», колаж «Щасливі миті із життя моєї родини», макет дерева до гри «Дерево рішень».

                                                                 Епіграф до уроку

На це варто витратити час.

Джеймс Олдрідж

Хід уроку

Вступ. . Ми живемо серед людей. І кожна людина має свій характер, свої погляди. Стосунки між людьми складаються по – різному. Інколи вони досить непрості. Багатьох письменників хвилює делікатна тема стосунків батьків і дітей.

Рефлексія.

  • Які ваші очікування від уроку?
  • Що нового ви хочете відкрити у творі?

Слово вчителя. Не знаю, як для вас, а для мене – найзагадковіше, найчарівніше місце – книжкова крамниця .Адже взявши до рук книгу, ти ще не знаєш, якими стежками поведе тебе фантазія…

  Пропоную завітати до книжкової крамниці і стати свідками однієї цікавої розмови. (Учні розігрують сценку-діалог на англійській мові)

Покупець: Добрий день! Допоможіть мені, будь ласка!

Продавець: Добрий день! Слухаю Вас.

Покупець: Я хочу зробити подарунок своєму другу. Він вивчає англійську мову, і я хотів би придбати книжку англомовного письменника.

Продавець: А книжки якого жанру подобаються вашому другу?

Покупець: Йому до вподоби пригодницький жанр.

Продавець: Тоді я можу запропонувати книги Роберта Льюїса Стівенсона, Джека Лондона, Артура Конан Дойла, Фенімора Купера, Джеймса Олдріджа…

Покупець: Джеймс Олдрідж? Я ніколи не чув про такого письменника.

Продавець: Тоді запрошую Вас на зустріч з ним, яка відбудеться сьогодні на цьому уроці.

Учитель.  Слайд №1. Джеймс Олдрідж… У моє життя письменник увійшов ще з юності. Спочатку завдяки художньому фільму “Останній дюйм”. Я хвилювалася разом з героями фільму, разом з ними святкувала перемогу.

А потім було знайомство з іншими новелами, повістями, романами письменника.

І ось тепер разом з вами ми намагаємося зрозуміти життя та головні проблеми творчості англійського письменника. Тож до Вашої уваги – прес – конференція з Джеймсом Олдріджем

 

Прес-конференція з письменником. (Прес-конференція супроводжується слайдами про життєвий і творчий шлях письменника).

  • Слайд №2. Як розпочалася ваша творча діяльність?
  • А до написання цього роману у вас був літературний досвід?
  • Слайд №3  Ви народилися в Австралії?
  • Яку освіту ви отримали?
  • Важко було поєднувати навчання з нічною працею?
  • Хотілося б знову торкнутися творчості. У вашій літературній спадщині тільки романи та повісті?
  • Вас називають автором одного героя і однієї теми. Ви згодні з цим твердженням?
  • Слайд №4. Героями ваших оповідань є діти. Вас цікавить тема дитинства?
  • Слайд № 5.Ваші твори і справді сповнені гуманізму, а герої справді прагнуть пізнати світ.
  • Чи існує насправді Акуляча бухта, описана у ваших оповіданнях?
  • Дякуємо Вам, бажаємо творчих успіхів.

-Дякую! Сподіваюсь ще порадувати своїх прихильників новими книгами. А знайомство з моєю творчістю раджу почати з оповідання «Останній дюйм».

Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку, проблемного питання.

Слово вчителя. Життя — це боротьба. Людина завжди має долати якісь труднощі, щоб дійти до поставленої мети. Як відомо, за всіх часів перемагають сильні духом, цілеспрямовані особистості, котрі не бояться жодних перешкод. Труднощі загартовують характери, зближують людей. Головне — не спасувати перед ними.

В оповіданні Дж. Олдріджа «Останній дюйм» є такі слова: «У житті не. раз настають вирішальні хвилини і залишаються вирішальні дюйми». Важливо знайти сили їх здолати, зробити правильний вибір шляху.

Перед такою ж проблемою стоять і герої оповідання Дж. Олдріджа «Останній дюйм». Як вони здолали його, ми маємо проаналізувати на уроці.

 

Запишіть у зошит число, тему уроку.   Слайд №6  Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм». Віра у внутрішні можливості людини, подолання нею життєвих випробувань.  Утвердження сімейних цінностей.

Мета. Слайд №7. На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо продовжувати вчитися аналізувати художній текст за ключовими епізодами, зупиняючись на деталях; будемо   підтверджувати думки прикладами із твору;  вдосконалюватимемо навики текстологічного аналізу твору; простежимо, як може проявлятися сила людського характеру в екстремальній ситуації, з’ясуємо, чи варто боротися до «останнього дюйма»; спробуємо вияснити причини напружених стосунків між рідними людьми – батьком і сином, обговоримо можливі спроби їх  зближення; розвиватимемо усне зв'язне мовлення ;  формуватимемо  вміння переборювати складні ситуації;  будемо вчитися проявляти уважність і турботу про рідних та близьких людей.
 

 Слайд №8.  Епіграфом до уроку є слова Джеймса Олдріджа «На це варто витратити час».

Запишіть, будь – ласка.  До епіграфу ми повернемося наприкінці уроку.

 Слайд №9. Перед нами постане проблемне питання: «Батьки і діти – як діяти, щоб між ними ніколи не виростала прірва непорозуміння?»

Слово вчителя. Письменник переніс на сторінки своїх творів власні захоплення авіацією та підводним плаванням. Саме тому, мабуть, твори майстра справляють враження достовірної історії, а герої – люди нелегкої долі, сильного характеру, не пасують перед труднощами, борються і перемагають.

Бесіда за змістом оповідання.

  • Де відбуваються події твору?
  • Хто є головними героями?

Визначення теми оповідання (запис в зошитах)

Тема оповідання – проблема стосунків батьків і дітей.

Що лежить в основі такої  проблеми?

В основі конфлікту – непорозуміння через брак спілкування

Аналіз змісту оповідання

  • Доведіть, що Бен Аміго професіонал у своїй справі. (Слайд №10)

(Робота з текстом, цитатним матеріалом)

  •   20 років роботи льотчиком.
  •   Отримував задоволення від польоту. Працював в Колорадо, Флориді, Канаді, Ірані, Бахрейні, Єгипті.
  •   Садовив машину всюди: на пісок, на кущі, на кам’янисте дно пересохлих струмків, на довгі обмілини Червоного моря.
  •   Надавав консультації щодо польотів у пустелі на маленьких літаках.
  • Як  Джоанна, дружина Бена, ставилася до свого чоловіка, сім’ї? (Слайд 11)
  • Як ви ставитесь до її рішення покинути чоловіка і сина та виїхати до Англії?
  • Що ви можете розказати про сина Бена?(Слайд 12)
  • Як почуває він себе у такій родині?
  • Чому сімейний альбом порожній? Яких фотографій там немає і не може бути?
  • Розкажіть про життя Бена в Єгипті після того, як його покинула дружина.  (Слайд 13) 

Втратив роботу. “Компанія Тексєгипто відмовилася від дорогих спроб знайти велике нафтове родовище”.

  •   Заощаджені кошти  давали можливість дружині добре жити в Кембріджі, утримувати його самого, сина Деві, маленьку квартиру в Каїрі, де вони жили,  оплатити роботу  француженки із Сірії, яка доглядала дитину.
  •   Займався небезпечними підводними зйомками акул для

        телекомпанії в Нью-Йорку.

  • Чому Бен не міг знайти спільної мови з сином? (Слайд 14)
  • Що вирішив зробити батько, щоб покращити відносини з хлопчиком?
  • Доведіть, що подорож, у яку вони відправились була дуже небезпечною. (Слайд15)
  •   Ніхто не знає, де вони.
  •   Батько отримав дозвіл летіти в Хургаду, але змінив маршрут .
  •   З літака їх не помітять.
  •   З моря  добратися неможливо через рифи.
  •   Суходолом ніхто туди  ніхто не добереться, до  найближчого

       населеного пункту було сто миль, а довкола – мертва пустеля.

  • Як поводять себе Бен і Деві під час перельоту до Акулячої бухти?
  •   Бен не один раз пожалкував, що взяв сина  з собою.
  •   Звертаючись до хлопця, використовує тільки наказові речення: “Не плач!”, “Підведи голову! Підведи зараз же!”
  • Деві  переляканий, але намагається не подавати виду, побороти свій страх , вiдчайдушно смокчучи цукерку, розглядає прилади, компас, рухливий авiагоризонт.
  • Що відчув Деві, коли опинився в пустелі? Яке символічне значення має слово «пустеля»? (Слайд16)

Пустеля – самотність, непорозуміння, пустка у відносинах.

  • Доведіть, що цю пустку у відносинах відчувають і батько і син
  • Якими ж були Бен і Деві до драматичної події? (Слайд17)

 

Робота в парах. Запис у зошит

Бен і Деві до драматичної події

Бен

Деві

Працьовитий, заклопотаний, сміливий, різкий, нервовий, самотній, відчужений, роздратований, не піклується про дитину

Нерішучий, насторожений, мовчазний, слухняний, усього боїться, замкнутий, нещасний, несміливий, небажаний, кмітливий.

 

 

         Вчитель: Отже, на цьому етапі стосунків батька та сина ми бачимо глуху стіну відчуження між ними, абсолютне нерозуміння. Таким чином Джеймс Олдрідж піднімає й загострює увагу читача на проблемі взаємин батьків і дітей.

         -- Як ви вважаєте, чи має місце ця проблема сьогодні? (Учні відповідають)

         З метою визначення в цьому питанні я провела анкетування у вашому класі. Брали участь 16 учнів .

Результати анкетування:

На запитання "Чи можете ви поділитися своїми проблемами з батьками?" відповіли:

  • завжди - 8;
  • інколи - 6;
  • дуже рідко - 1;
  • ніколи - 1.

На запитання "Чи розуміють вас батьки?" відповіли:

  • завжди - 6;
  • інколи - 8;
  • дуже рідко - 2;
  • ніколи - 0.

На запитання "Чи можете ви назвати свого батька другом, порадником?" відповіли:

  • завжди - 7;
  • інколи - 6;
  • дуже рідко - 1;
  • ніколи - 2.

          Таким чином, ми бачимо, що проблема взаємин батьків і дітей дійсно має місце в наших родинах. Це проблема, що хвилює як батьків, так і дітей.

На запитання "Чи буваєте ви самотніми в житті?" відповіли:

         - завжди - 1;

         - інколи - 6;

         - дуже рідко - 5;

         - ніколи - 4.

         Отже, не лише герої літературних творів можуть відчувати себе самотніми. Дуже важливо, щоби подолати цей стан вам допомагали близькі люди, ваші друзі й особливо батьки. Я хочу, діти, щоб ви не злякалися результатів анкетування. Ви повинні зрозуміти, що не лише між вами та вашими батьками виникає ця проблема. Це вічна проблема, яка існувала в кожному поколінні батьків і дітей. Ще древні греки стверджували: "Конфлікт між старшим і молодшим поколінням неминучий. Це закон життя. Але справа в тому, на якому ґрунті виникає конфлікт, як його вирішувати".

 

- Що трапилося з батьком під час  підводних зйомок?  (Слайд 18)

(Учні відповідають, цитуючи текст)

- Чого найбільше злякався Бен? Як це його характеризує?

  - Опишіть стан Деві, коли батько повернувся скалічений акулами

 -Чи змінилось його ставлення батька  до хлопчика? Доведіть.

( Він намагається зрозуміти хлопчика, розгледіти вираз його обличчя, підбирає слова «хлопчику», «синку», «бідолахо», «малюк», бажання налякати Деві).

  • Батько оцінив сина: „Хороший хлопець”. Що ви вкладаєте в цю характеристику літературного героя?
  • Що зміг зробити Деві?  (Слайд 19)  ( Ціною неймовірних, надлюдських зусиль хлопчик із честю вийшов із даного важкого випробування).
  • Що виражало обличчя Бена, звернене до сина, після приземлення літака, після подолання останнього дюйму відстані до землі? (Подив, здивування, Захоплення, радість, гордість за сина).

         -- Які почуття виражає обличчя Деві в цей момент? (На його очах знову сльози. Але це не сльози відчаю, розпачу, образи, як раніше, а сльози радості).

         -- Який результат нових взаємин батька й сина? Якими ж вони стали після драматичної події? (Слайд 20)

 

  • Робота в парах .Запис у зошит

Бен і Деві після драматичної події

Бен

Деві

Обережний, терплячий, турбується про сина, мужній, вольовий, виявляє надлюдські зусилля в боротьбі за життя.

 

Хоробрий, цілеспрямований,

упевнений у собі, рішучий, тямущий, врятував батька

від смерті.

 

 

  • Про що думав батько, лежачи в ліжку після операції? Що поставив він собі за мету?  (Слайд21)
  •        «Йому, Бену, тепер потрiбне буде цiле життя,  яке подарував йому хлопець».
  •        «Але, дивлячись у цi свiтлi очi, на трохи випнутi вперед зуби, на це обличчя, таке незвичайне для американця, Бен вирiшив, що заради нього вiддасть усе».
  •        «На це варто витратити час. Вiн уже добереться до самого серця хлопчини! Рано чи пiзно вiн до нього добереться».
  • Робота в групах.     Заповніть  сітку Елвермана

 

Так

Проблемне запитання

Ні

 

Чи потрібно було Бену брати свого сина Деві у небезпечну подорож?

 

 

 

D:\Мої документи\Плани і презентації. Зарубіжна література\7 клас\4.Духовне випробовування людини\Олдрідж\Ілюстрації\i (7).jpg

 

 

 

 

 

C:\Users\Админ\Pictures\Pictures\анімація\i (23).jpg

 

 

Висновок. На вашу думку, Бену не потрібно було брати сина у таку небезпечну подорож. Та саме у такій екстремальній ситуації вони змогли пізнати один одного, з честю пройти випробування, що випали на їхню долю, і не тільки залишилися живими, а й подолали отой найважчий останній дюйм, що наблизив їх один до одного.

  Визначте ідею твору.(Тільки спільна справа – серйозна, яка потребує напруження всіх фізичних і вольових зусиль особистості, здатна зблизити людей).

Підсумкова бесіда.

  • Чому твір називається «Останній дюйм», якщо брати до уваги сюжетну лінію твору? (Останній дюйм надзвичайно важливий при посадці літака).
  • Чому твір називається «Останній дюйм, якщо виходити з головної проблеми твору? (Останній дюйм – це відстань, яка розділяє батька і сина, відстань їхнього непорозуміння).
  • Як ви вважаєте, чи здолали батько і син відстань, що розділяє їх? (Так, адже батько відкрив для себе риси характеру та якості, які раніше не бачив у сина, про які навіть не здогадувався. Син переконався, що батько любить його).

На закріплення знань – літературний диктант ????

 

Творча робота. Застосування навичок.

Слово вчителя. Давайте повернемося до нашого проблемного питання. (Слайд 22)

Індивідуальне завдання.    Розкажіть про результати  опитування ваших батьків з питання: «Що треба робити, щоб між батьками і  дітьми ніколи не виростала прірва непорозуміння?»

 

 Робота в групах. Гра «Одягни дерево рішень»

         І варіант. Спираючись на текст і  ваш особистий   досвід, спробуйте написати поради  для всіх дітей (і Деві), щоб   вони швидше подолали свій останній дюйм

  ІІ варіант. Поради для всіх  батьків (і Бена), щоб між ними і   дітьми ніколи не виростала прірва непорозуміння  Запишіть їх на сніжинках і почепіть на наше дерево рішень.

         Ось наше дерево звеселилося сніжком і зараз буде символізувати дерево життя.

Вчитель:

         Ми простежили вирішення проблеми батьків і дітей в оповіданні Дж. Олдріджа. Ви запропонували свої поради для героїв твору, а фактично, це поради, власне, вам самим і вашим батькам у разі виникнення непорозумінь між вами.

Звернення до епіграфа. (Слайд 23)

  • Як, на вашу думку, вдало підібраний епіграф до уроку? На це варто витрачати час. На що варто  витрачати час?

 Рефлексія 

  • Справдилися ваші надії на уроці?
  •  Змогли ви відшукати для себе щось корисне?
  •  Що ви могли б застосувати у  повсякденному житті?

- Чи запропонували б ви своїм батькам цей твір для прочитання? Чому?

Оцінювання роботи учнів на уроці (самостійне)

 

Моя участь у роботі класу

Оцініть себе по кожному з визначених напрямів від 0 до 2 балів.

  1. Ви брали активну участь у роботі класу___________________.
  2. Ви вносили вдалі пропозиції, які враховув клас_________________.
  3. Ви надавали підтримку іншим учням, заохочували їх до роботи___________________.
  4. Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалась іншим____________
  5. Ви вдало узагальнювали думки інших і просували роботу  вперед___________.
  6. Ви доповідали класу про результати групової роботи____________.

Всього балів________.

Домашнє завдання.  (Слайд 24)  Запишіть в щоденники. Скласти візитку Деві та Бена і презентувати її (вік, захоплення, риси характеру героя, фізичні та моральні якості).

 

Слово вчителя.Хочу сказати вам, діти, що в сьогоднішньому складному житті ваші батьки також мають багато проблем. Вони зайняті, заклопотані, їм постійно не вистачає часу. Саме тому вони бувають іноді неуважними до вас. Можливо, є необхідність вам зробити перший крок назустріч, постаратися зрозуміти своїх батьків, запропонувати спільну справу, що об'єднає вас, щоби врешті-решт ви змогли здолати останній дюйм непорозуміння, який існує між вами.

"Останній дюйм, який розділяє всіх і все, нелегко подолати, але можливо".

Оповідання "Останній дюйм" - це своєрідний глибокий роздум про вічні цінності людського життя, про становлення людини, про духовне зближення батьків і дітей.

Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості. Такої, яку ви продемонстрували на принесених вами фото «Найкращі миті з життя моєї родини». Дякую усім. Гадаю, що дане завдання виконувати вам і вашим батькам було приємно. Хай у кожній родині їх буде багато-багато.

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
9 грудня 2018
Переглядів
13556
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку