Конспект уроку на тему: «Джон Бойн. «Хлопчик у смугастій піжамі». Зображення Другої світової війни крізь долі дітей та дорослих. Теми нацизму та Голокосту в повісті»

Про матеріал

Тема уроку: Джон Бойн. «Хлопчик у смугастій піжамі». Зображення Другої світової війни крізь долі дітей та дорослих. Теми нацизму та Голокосту в повісті

Мета уроку: допомогти учням скласти цілісне уявлення про твір Дж.Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі»; створити умови для формування навичок аналізу образів героїв художнього твору; сприяти формуванню інформаційно-комунікативної компетентності під час роботи з історичними фактами, що покладені в основу твору, соціальної та громадянської компетентності в висловленні своєї позиції щодо зображуваних подій, сприяти формуванню думки про те, що життя людини та дотримання її прав є важливими поняттями для суспільства.

Перегляд файлу

Тема уроку: Джон Бойн. «Хлопчик у смугастій піжамі». Зображення Другої світової війни крізь долі дітей та дорослих. Теми нацизму та Голокосту в повісті

Мета уроку: допомогти учням скласти цілісне уявлення про твір Дж.Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі»; створити умови для формування навичок аналізу образів героїв художнього твору; сприяти формуванню інформаційно-комунікативної компетентності під час роботи з історичними фактами, що покладені в основу твору, соціальної та громадянської компетентності у висловленні своєї позиції щодо зображуваних подій, комунікативної компетентності під час роботи із завданнями проблемного та творчого характеру; спонукати до прагнення пошуку джерел додаткової інформації для формування особистої думки щодо розглянутих питань; бажання поповнювати власний словниковий запас; сприяти формуванню думки про те, що життя людини та дотримання її прав є важливими поняттями для суспільства.

Цілі уроку: після цього уроку учні визначають для себе цінність людського спілкування, навчаться аналізувати та оцінювати історичні факти, що призводять до невідворотних наслідків; побудують модель толерантної поведінки, визначать умови комунікації в світі культурних та релігійних відмінностей, отримають навички використання різних джерел комунікації.

Тип уроку: урок – щоденник душі

Хід уроку

Можливо, війни трапляються знову й знову лише тому,

що одні ніколи не можуть до кінця відчути страждання інших

Е.М.Ремарк

І. Мобілізуючий етап уроку

1) Створення сприятливої атмосфери:

Пропоную перед початком нашої роботи провести невеличкий аутотренінг. Повторюйте за мною:

Я – творча особистість!

Я вчуся, бо хочу все знати!

Ці знання знадобляться мені в майбутньому.

Я все знаю, я все можу, я все зможу!

2) Мотивація

Сьогоднішній урок я визначила як урок-щоденник душі, адже тема нашої зустрічі звучить так «Зображення Другої світової війни крізь долі дітей і дорослих».

Епіграфом до уроку були обрані слова відомого німецького письменника, представника літератури т.зв. «втраченого покоління», який на власні очі побачив жахи і Першої, і Другої світової війни, Еріх Марії Ремарка.

Спробуйте, зважаючи на тему уроку, його тип, «щоденник душі», та епіграф, визначити, якою буде мета нашої зустрічі.

ІІ. Етап цілереалізації

  1.                 «Усе це сталося дуже давно й ніщо подібне більше не станеться. Не в наші дні й не в нашу історичну добу». Саме такими словами закінчується твір Дж.Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі», роботу над яким ми сьогодні завершуємо.
  • Пригадайте, де відбуваються події, зображені у творі? (Геть-Звідси – назва концтабору, куди був направлений для проходження служби в якості коменданта батько головного героя)
  • Що ми знаємо про це місце?
  1.                 Концтабір… Яке страшне слово. Скільки їх було за часів Другої світової війни… Але Освенцім (Аушвіц) або ж Геть-Звідси, як називає його дев’ятирічний Бруно, чи не найстрашніший з усіх.
  •                 Але як сприймає все це наш герой? Як взагалі ставиться до всього, що відбувається: переїзду з Берліна, нового місця проживання, відсутності друзів та великої кількості військових, що постійно перебувають в їхньому будинку?
  •                 Як сприймають війну, а це, безумовно, війна, хоч Дж.Бойн жодного разу про це не говорить, дорослі?
  •             До речі, чи змінюється протягом дії твору ставлення когось з цих героїв до війни? Кого саме?

Ральф, батько Бруно

Ельза, матір Бруно

Лейтенант Курт Котлер, підлеглий батька Бруно

Павел, полонений з концтабору

Творче завдання

Пропоную дібрати по одному іменнику, який би характеризував ставлення цього героя до війни

А як сприймають все, що відбувається, діти, герої цього твору?

Гретель, старша сестра Бруно

Бруно, головний герой

Шмуель, новий знайомий Бруно з «ферми»

Творче завдання

Пропоную дібрати по одному іменнику, який би характеризував сприйняття подій цим героєм

Який висновок ми можемо зробити?

Дорослі

Діти

 

 

Творче завдання

  1.                 Головний герой твору, дев’ятирічний Бруно, - дуже допитливий хлопчик. Доведіть це.

У одній з таких «подорожей» він знайомиться з хлопчиком, одягненим у смугасту піжаму, Шмуелем, ув’язненим з концтабору.

У одному з домашніх завдань вам зустрілася така цитата з твору Дж.Бойна «Ми як близнюки, - сказав Бруно. – Є трохи, - погодився Шмуель».

А чи розуміє Бруно, як живеться Шмуелю?

Проблемне питання

Працюючи з наступним фреймом, згадайте, що думав Бруно, а) спостерігаючи за «фермою» з вікна; б) після перегляду фільму, що демонстрував його батько для начальства і що він побачив насправді, потрапивши за колючий дріт?

Власне, виникає ще одне питання: а чим є цей колючий дріт? Межею, що відділяє кордони концтабору чи чимось іншим?

Творче завдання

  1.                 Хтось з критиків роману дорікнув Дж.Бойну, що описані ним події, в реальності неможливі, адже концтабори ретельно охоронялися, ув’язнені точно не могли усамітнюватися, а син начальника концтабору не мав би бути таким наївним та не зміг би потоваришувати з ув’язненим.

«Лінії можуть розділяти, але надія об’єднує нас», - говорить автор у творі.

З якою метою Дж.Бойн вдається до такого прийому: розповідаючи про страшні будні концтаборів та події часів Другої світової війни, жодного разу про це не сказати? А говорити ніби від імені дитини?

  1.                 Пригадайте, що на початку уроку в якості епіграфа я навела слова Е.М.Ремарка.

Отож, чи можна відчути страждання людей, які бачили ті події на власні очі?

ІІІ. Блок «Рефлексія»

На першому уроці, присвяченому твору Дж.Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі», ми з вами визначили кілька тем, що розглянуті в романі, серед яких були «Війна» та «Голокост».

Тож, користуючись поданою на фреймі схемою, напишіть твір за метафорою на одну із запропонованих тем

IV. Блок «Контроль»

«Листок самооцінювання». Оцініть свою роботу відповідно до зазначених критеріїв, порахуйте бали, виставте їх на полях робочих зошитів.

V. Блок «Домашня робота»

Прочитати 1–10 главу, підготувати розповідь про родину Шмуля.

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
10 грудня 2023
Переглядів
368
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку