(Е- контент)
Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення. Розділові знаки в безсполучникових реченнях.
Після цього уроку ви зможете:
Тема. Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між
частинами безсполучникового складного речення. Розділові
знаки в безсполучникових реченнях.
Любі дев’ятикласники!
На попередніх уроках ми вивчали складні речення з сурядним і підрядним зв’язком, а сьогодні ви опрацюєте тему «Безсполучникове складне речення».
Після цього уроку ви зможете:
Роботу пропоную розпочати з орфографічної розминки. Для цього попрацюйте з акродиктантом, натиснувши посилання:
Ключ: підкресліть третю літеру в кожному слові. Прочитайте: «Вправа виконана на відмінно»
Запрошую вас продовжити мандрівку стежками одного з найцікавіших і найбільших розділів мовознавства. Підказкою для вас буде ребус. Перейти до нього ви зможете, натиснувши на посилання:
Правильна відповідь тут: Відповідь.pptx
Зараз ми вирушаємо у віртуальну подорож квест – будинком. Путівником для вас буде квест – карта, на якій ви повинні поставити відмітку про виконання завдань. Щоб ознайомитися з нею, перейдіть за цим посиланням:
Ось ви і потрапили до першої кімнати нашого квест – будинку. Вона є однією з найголовніших. Без детального ознайомлення з нею, ви не зможете рухатися далі. Для опрацювання натисни тут:
Щоб перейти до наступної квест – кімнати, оцініть свої знання та вміння, давши стверджувальну або заперечну відповідь.
Ознайомитись із завданням ви зможете, натиснувши сюди: Твердження.pptx
А відповіді ви знайдете тут: Відповіді 2.pptx
До відпочинку готові?
Тож робіть свій вибір:
Вважаю, що ви змістовно попрацювали над вивченням нового матеріалу. Але ж ми вчимо правила не заради правил, а для того, щоб користуватися знаннями в усному і писемному мовленні. А для цього пропоную написати невеликі творчі роботи.
Найкреативнішою кімнатою нашого будинку є «Творча студія», де ви можете розкрити свої таланти та здібності.
Перед вами аркуші паперу та кольорові ручки. Колір ручки вказує на кількість балів за виконану роботу.
До фіналу залишилися лічені хвилини. Я пропоную перевірити, як ви засвоїли подану тему. Для цього прочитайте уважно запитання та оберіть правильну відповідь. Пропоновані завдання розраховані на 3 рівні складності, але вам дається можливість пройти не один рівень, а декілька, тим самим підвищивши свій шанс на перемогу. Успіхів вам!
Для того щоб перевірити себе, перейдіть за цим посиланням: Відповіді 3.pptx
Виходячи з квест – будинку, ви можете залишити свої відгуки щодо опрацьованого матеріалу
Синтаксис – душа мови!
Вивчаючи БСР, я …
Розкрийте одне поняття, про яке дізналися з уроку, і одне питання, на яке вам важко відповісти.
Шановні дев’ятикласники!
З нетерпінням чекаю на ваші виконані завдання та квест – карти з відмітками, які ви можете відправити на мою електронну пошту
Дякую за співпрацю!
БЕЗСПОЛУЧНИКОВІ СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ
Безсполучниковим складним реченням називається таке речення, частини якого об'єднані в одне змістове й синтаксичне ціле без сполучників чи сполучних слів, за допомогою інтонації.
СМИСЛОВІ ВІДНОШЕННЯ МІЖ ЧАСТИНАМИ БЕЗСПОЛУЧНИКОВОГО СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ
З однорідними частинами |
З неоднорідними частинами |
Одночасності подій, явищ Вечірнє сонечко гай золотило, Дніпро і поле золотом крило, Собор Мазепи сяє, біліє, Батька Богдана могила мріє, Київським шляхом верби похилі Три братні давні могили вкрили. (Т.Шевченко) Послідовності подій, явищ Попрощалось ясне сонце з чорною землею, виступає круглий місяць з сестрою зорею. (Т.Шевченко)
Зіставно – протиставні Не русалонька блукає – то дівчина ходить. (Т.Шевченко) |
Пояснювальні: А ще й таку я вирізьблю картину: зі всіх дворів збігається рідня. Часові: Зайде сонце – Катерина по садочку ходить. (Т.Шевченко) Причинові: Митцю не треба нагород: його судьба нагородила. (Л.Костенко) Наслідкові: Защебетав соловейко – пішла луна гаєм. (Т. Шевченко) Умовні: Працюватимем вволю – матимем долю. (Нар. творчість) Доповнювальні: Вірю: розум темне зло поборе. (М. Руденко) |
/
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
Нерідко безсполучниковим зв’язком об’єднуються кілька простих речень, між якими можуть існувати різні відношення. НАПРИКЛАД: Учора тут ще басувало літо, тепер дивися: молода зима! (М. Вінграновський)
Схема речення: [ ], [ ] : [ ]
РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В БЕЗСПОЛУЧНИКОВИХ РЕЧЕННЯХ
Правила |
Приклади |
Між частинами складного безсполучникового речення ставиться:
а) виражає причину того, про що говориться в першій (до неї можна поставити питання чому?) б) доповнює або пояснює зміст першої (між частинами можна вставити а саме)
а) перша частина вказує на час або умову того, про що говориться в другій (перед нею можна поставити сполучники якщо, коли, хоч)'; б) друга частина виражає наслідок або висновок з того, про що говориться в першій (можна поставити питання який наслідок? що це означає?); в) зміст обох частин зіставляється або протиставляється (можна поставити а, але) |
Минають дні, минають ночі, минає літо. (Т.Шевченко)
Сонце гріє, вітер віє з поля на долину; над водою гне з вербою червону калину. (Т.Шевченко)
Не бійтесь заглядати у словник: це пишний яр, а не сумне провалля. (М.Рильський)
І пригадалося йому дитинство: над водами хиляться лози, лелека пливе на висоті.
Повіяв вітер по долині – пішла дібровою луна. (Т.Шевченко)
Танцюють зорі – на мороз чималий показують. (М.Рильський)
Гляне – холодною водою обіллє. (М.Вовчок) |
//
Види інтонації |
Особливості |
Приклади |
Переліку
[ ] / [ ] |
невелика пауза між частинами; кожна частина вимовляється однотипно, з поступовим підвищенням голосу; зниження голосу в кінці речення |
Настало літо, настали й жнива. (І. Нечуй – Левицький) |
Пояснення
[ ] / [ ] |
тривала пауза між частинами; частини вимовляються рівним тоном; пояснювальні слова підкреслено наголошуються; зниження голосу в кінці речення |
Тільки скажу одне: хочеться, так хочеться мені вчитись. (М. Стельмах) |
Зіставлення
[ ] / [ ] |
тривала пауза між частинами; перше речення вимовляється високим тоном, а друге - низьким |
Думав, доля зустрінеться – спіткалося горе. (Т.Шевченко) |
Частина І. Вибрати одну правильну відповідь
А Котились низом ниви, стелились горбами, повні, свіжі, багаті, та все чужі. (М. Коцюбинський)
Б Мої дні течуть тепер серед степу, серед долини, налитої зеленим хлібом. (М. Коцюбинський)
В Заходило сонце, у вузеньких хутірських вуличках стояла червона курява, в садках варилася на триніжках вечеря, гупали об землю спілі яблука. (Гр. Тютюнник)
Г Війнув холодний вітерець, але Юрій не відчув його дотику. (М. Івасюк)
Д Минулася буря – і сонце засяяло. (М. Рильський)
А Бери до серця і затям: душа творця не переквітне. (М. Сингаївський)
Б Одного зимового погожого дня забарабанили, заспівали дзвіночки – на нашу вулицю ввірвалася трійка в яблуках. (Ю. Збанацький)
В Мудрі люди порадили – не все читай упідряд… (Ю.Збанацький)
Г Поети йдуть за горизонт – поезія зостається віч – на – віч з вічністю. (Ю.Збанацький)
Д Відра подзвонюють над степовою криницею, сонце спиняється в прошумілих кленах. (М.Сингаївський)
А В душі Оксен непокоївся: весна видалася засушливою. (Гр. Тютюнник)
Б Бачу здалека: хвиля іскриста грає вільно по синьому морю. (Л. Українка)
В Не русалонька блукає – то дівчина ходить. (Т. Шевченко)
Г Се вже не раз бувало: я на чужину йшла шукать надій… (Л. Українка)
Д Спочатку довгу річ Бартоломій почав – у Кенігсбергу він із барками бував… (А. Міцкевич)
А Зникає мова – зникає нація. (О. Гончар)
Б Забудеш рідний край – тобі твій корінь всохне. (П. Тичина)
В Ще сонячні промені сплять – досвітні огні вже горять. (Л. Українка)
Г Слухай тихий голос вишиття – в ньому ти почуєш Україну. (Н. Поклад)
Д Роздивися тверезо по світу – нас нова обнімає доба. (В.Симоненко)
А Зозуля закувала серед ночі, вві сні здригнулась липа мовчазна. (П. Перебійніс)
Б Рипнули двері: в хату ввійшла молода дівчина. (І. Нечуй –Левицький)
В Тільки – но навчишся говорити - треба вчитися мовчати. (О. Перлюк)
Г Хочеш жити в Україні – вивчи її мову. (О. Лупій)
Д Веселі діти йдуть до школи – їх голосів дзвенить прибій. (В. Сосюра)
Частина ІІ. Вибрати три правильні відповіді
А Без мети, без прагнень, без тривог і жертв людське існування неможливе життя – це не розкішний сад, у якому ростуть тільки квіти та ще райські яблука. (І. Цюпа)
Б Я обходив щодня сонцем спалені балки я безсмертники в травах стрілчастих шукав. (В. Грабовський)
В Навкруги невеликого острівця поріс на півкола густий очерет широке пишне верховіття вершків його з’єднувалося в суцільний розкішний килим… (М. Старицький)
Г Губить кров свою на діл калина білим снігом доцвіта катран. (В. Грабовський)
Д Тут ростуть і дерева, й камені в диких каменях цвіт яриться. (В. Грабовський)
Е Понад плесом ще плавало прозоре павутиння ранкового туману крізь нього неясно вирізувалися садиби Левихівки. (М. Старицький)
А Я підійшов до сака, одволожений росою він вибивав з себе пахощі риби й водяного зілля. (М. Стельмах)
Б Обернувся я до хати нема в мене хати. (Т. Шевченко)
В Коси знов сичали в траві косарі бовтались у болоті слали покоси. (К. Гордієнко)
Г Дрібним листом зашелестіла груша дмухнув свіжий вітерець із саду. (К. Гордієнко)
Д Добра не жди, не жди сподіваної волі вона заснула… (Т. Шевченко)
Е Гнат помітив у веселих жіночих очах бриніла сльоза. (К. Гордієнко)
А Бачив я у Миколи в зіницях синім полум’ям радість цвіла. (В. Симоненко)
Б Твій гордий подвиг не принизять жорна вони лиш возвеличують тебе. (В. Симоненко)
В Та ви не бійтесь я вернувся другим. (В. Симоненко)
Г Життя твій слід і пам'ять загубило нема хреста, ні імені, ні дат… (В. Симоненко)
Д Довго спали вітри у ярах на припоні довго тиша гнітюча полями повзла…(В. Симоненко)
Е Недаремно говориться не було б щастя коли б не нещастя. (Ю. Збанацький)
Частина ІІІ. Установити відповідність, утворивши логічні пари
А Відношення одночасності
Б Відношення послідовності
В Відношення причини
Г Відношення пояснення
Д Відношення протиставлення
Частина ІV. Прочитати текст, виконати завдання до нього (окремі розділові знаки пропущено)
А Позначте речення, яке відповідає схемі:
:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Б Позначте речення, у яких уживається тире:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
В Позначте речення, у якому друга частина містить додаткове повідомлення.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|