Е-портфоліо: ефективний застосунок творчого досвіду

Про матеріал
Створення портфоліо відноситься дослідниками до інноваційних форм оприлюднення та узагальнення результатів роботи сучасного педагога. Е-портфоліо, в цілому, дозволяє оперативно оновлювати інформацію про діяльність за певний період, представляти підсумки участі в професійних спільнотах, конференціях, тренінгах, майстер-класах тощо. Змістовне наповнення портфоліо зумовлює характеристику індивідуальної освітньої траєкторії, відображення досягнень особистості тощо. Отже, електронне портфоліо вчителя – це особистий цифровий «слід», де за допомогою можливостей інформаційно-комунікаційних технологій демонструється документування власних досягнень, відповідно освітніх стандартів та вимог сучасності, здійснюється рефлексія, що необхідна для професійного розвитку і кар’єрного зростання.
Перегляд файлу

«Е-портфоліо: ефективний застосунок

творчого досвіду»

Петрусь Ірина Вікторівна, спеціаліст вищої категорії

Модне на сьогодні слово «портфоліо» з'явилося в нашому професійному лексиконі не так давно але уже всі педагоги достеменно знають, що воно означає, адже усіх нас, особливо тих, хто готується до атестації, активно спонукають його створити. Та й, по-правді кажучи, вірно роблять, що спонукають, оскільки така збірка власних досягнень є чудовим засобом як для презентації досвіду роботи викладача перед атестаційною комісією, так і для самоаналізу.

Інша справа, що портфоліо виконуватиме свою функцію тільки якщо правильно складене, коли у ньому висвітлені саме ті показники діяльності педагога, які дозволятимуть засвідчити рівень його професійної майстерності, а не будуть переліком усіх відомостей про усе на світі.

Портфоліо викладача – це спосіб фіксації, накопичення матеріалів, що демонструють рівень професіоналізму викладача і вміння вирішувати завдання своєї професійної діяльності. Портфоліо викладача показує рівень підготовленості педагога і рівень активності у навчальних та позанавчальних видах діяльності.

Форму його вибирає сам автор. Строгих правил ведення портфоліо немає. Це індивідуальна творчість.

Головне призначення портфоліо – продемонструвати найбільш значущі результати практичної діяльності для оцінки своєї професійної компетенції, такі як реалізовані проекти, участі в олімпіадах і конкурсах, проведені педагогом дослідження.

Портфоліо дозволяє педагогу проаналізувати, узагальнити і систематизувати результати своєї роботи, об'єктивно оцінити свої можливості та спланувати дії з подолання складнощів і досягнення більш високих результатів.

Друге важливе призначення портфоліо викладача - це альтернативна форма оцінки професіоналізму та результативності роботи педагога при проведенні експертизи на відповідність заявленої кваліфікаційної категорії.

Отже, ведення портфоліо викладачем це:

  - систематизація досвіду;

  - чітке визначення напрямів розвитку, що полегшує самоосвіту  або консультування з боку колег і адміністрації;

  - об'єктивніша оцінка професійних умінь;

  - презентація навчальних матеріалів, творчих доробків та досягнень;

  - моніторинг професійного та творчого зростання викладача

 

Серед викладчів портфоліо завойовує все більшу популярність, і стає необхідним для педагогів, які підвищують свій професійний рівень.

Спектр діяльності сучасного педагога може бути настільки широким, що зібрати до купи всі результати навчальної та результати позаурочної діяльності в одному документі просто неможливо. У цьому випадку необхідно створити електронне портфоліо, яке об'єднає весь набір робіт викладача і представить всі аспекти його діяльності у вигляді повної картини.

Виділяють кілька видів портфоліо:

- Портфоліо досягнень - в цьому випадку найбільший наголос слід зробити на документах які підтверджують успіхи Вашої діяльності.

- Презентаційне портфоліо - необхідний при працевлаштуванні на нове місце роботи, особливо у тих випадках, коли заробітна плата призначається за підсумками співбесіди.

- Тематичне портфоліо - у цьому варіанті наголоси розміщуються на тематично відокремлених творчих роботах у різних сферах діяльності.

- Комплексне портфоліо - об'єднує в собі перелічені вище види портфоліо і придатний для презентації портфоліо викладача.

Правила складання портфоліо:

  - якомога точніше сформулювати портфоліо, самокритично оцінивши свої можливості і здібності;

  - визначити вигляд і структуру портфоліо, види рефлексії і критерії оцінки;

  - зібрати наявні документи і матеріали і розташувати їх в певному порядку; скласти перелік;

  - важливо періодично поповнювати портфоліо відповідними документами і відстежувати результати роботи відповідно до поставлених цілей;

- вказати джерела використовуваної для роботи інформації, описувати засоби і методи роботи.

Вимоги до оформлення портфоліо і принципи роботи:

1. Системність і регулятивність самомоніторингу.

2. Достовірність.

3. Об'єктивність.

4. Націленість автора на самовдосконалення.

5. Структуризація матеріалів, логічність і лаконічність всіх письмових пояснень.

6. Акуратність і естетичність оформлення.

7. Цілісність, тематична завершеність представлених матеріалів.

8. Наочність результатів роботи.

9. Технологічність.

Що додати в портфоліо?

  1.               Загальні відомості про педагога.

Це може бути інформація про освіту, професійну діяльність, вчене звання та ступінь, підвищення кваліфікації, нагороди тощо. Важливо! Не публікуйте в онлайновому портфоліо (на сайті, блозі) особистий номер телефону, дату народження, інформацію про дітей та іншу інформацію, яка не стосується вашої професійної діяльності, адже цю інформацію можуть використати в своїх цілях зловмисники!

  1.               Результати педагогічної діяльності, що відображають динаміку росту результатів діяльності за останні 3 – 5 років.

Зазвичай цей розділ включає самоаналіз педагогічної діяльності, результати контрольних зрізів з предмету, динаміку навченості учнів з предмету за 3 – 5 років, результати складання ЗНО (ДПА), наявність переможців інтелектуальних змагань за 3 – 5 років, наявність переможців олімпіад різних рівнів за 3 – 5 років, наявність медалістів за 3 – 5 років, наявність учнів, які вступили у вищі навчальні заклади з предмету. Інформація в цьому розділі представляється у вигляді графіків, таблиць, інфографіки тощо.

  1.               Науково-методична діяльність – матеріали, що свідчать про педагога, як про професіонала своєї справи.

Наповнення цього розділу може бути дуже різним: інформація про використання вчителем сучасних освітніх технологій та обґрунтування їх вибору; засоби педагогічної діагностики; використання інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі; роботу в методичних об’єднаннях; участь у конкурсах та інших заходах; організацію та проведення семінарів, круглих столів, майстер-класів; проведення наукових досліджень та розробку авторських програм.

  1.               Позаурочна діяльність або проєктна діяльність

Це може бути інформація про проведені позакласні заходи, програми гуртків та факультативів, інформація про творчі роботи учнів, а також вечори, КВК, конкурси та інше.

  1.               Класне керівництво або кураторство

Якщо ви є класним керівником, то до портфоліо варто додати аналіз успішності учнів; інформацію про участь учнів класу в шкільних заходах, соціальних проектах, творчих колективах; інформацію про наявність правопорушень в учнів школи чи їх відсутність, а також відомості про роботу з батьками.

Як створити електронне портфоліо?

Оптимальний варіант – це створити сайт (блог) та поступово наповнювати його усією необхідною інформацією. Так ви не лише створите портфоліо, наприклад, для успішної атестації, але й зможете презентувати себе з найкращого боку, заявите про себе як про високопрофесійного фахівця, організуєте онлайнове спілкування з батьками ваших учнів, колегами, однодумцями, створите майданчик для впровадження елементів дистанційного навчання тощо.

 

Очевидно, найгнучкішим засобом представлення досвіду роботи вчителя є особистий блог чи сайт-візитка, які відносно легко можна створити на платформі Blogger, Wix або GoogleSites.

 

Зазначу, що створення е-портфоліо потребує від вчителя використання спеціальних інструментів. Серед проаналізованих сервісів мережі інтернет виділяємо Google Сайти (Google Sites) (https://sites.google.com/new?pli=1).

 

На мою думку, він має переваги перед іншими онлайн сервісами, так як поєднує необхідний функціонал, що забезпечує швидкий і зручний доступ до інформації, безкоштовний, не містить рекламного контенту, легко інтегрується з іншими онлайн сервісами. У разі його використання для створення електронного портфоліо необхідно увійти у власний обліковий запис Google (акаунт). На сьогодні, сервіс Google Сайти, існує у двох варіантах: конструктор з класичною версією та оновлена версія, що розроблена для спрощення роботи, оптимізації для мобільних пристроїв та яка має можливість перенесення структури і змісту існуючого сайта (класична версія) на оновлену версію.

Увійшовши в обліковий запис Google з власним логіном та паролем (якщо користувач зареєстрований), у користувача з’являється можливість використання всіх сервісів Google без додаткових реєстрацій, в тому числі, Google Сайти. Незареєстрованим користувачам необхідна реєстрація облікового запису Google. І

Використання е-портфоло має такі переваги:

-                    швидке оновлення актуальних даних;

-                    перевірка правильності та коректності вмісту (всіма учасниками освітнього процесу);

-                    аналіз даних з метою отримання рейтингових показників;

-                    можливість для кожного презентувати себе «добре» в мережі Інтернет:

-                    наявність повного актуального резюме для кожного викладича:

-                    проведення рефлексії власної діяльності. в тому числі на основі порівняння з досягненнями колег.

Портфоліо викладача завжди буде індивідуальним результатом творчого підходу, оскільки залежить від особистості самого педагога, дисципліни, що викладається, галузі, до якої належить навчальний заклад тощо».

Створення портфоліо відноситься дослідниками до інноваційних форм оприлюднення та узагальнення результатів роботи сучасного педагога. Е-портфоліо, в цілому, дозволяє оперативно оновлювати інформацію про діяльність за певний період, представляти підсумки участі в професійних спільнотах, конференціях, тренінгах, майстер-класах тощо. Змістовне наповнення портфоліо зумовлює характеристику індивідуальної освітньої траєкторії, відображення досягнень особистості тощо. Отже, електронне портфоліо вчителя – це особистий цифровий «слід», де за допомогою можливостей інформаційно-комунікаційних технологій демонструється документування власних досягнень, відповідно освітніх стандартів та вимог сучасності, здійснюється рефлексія, що необхідна для професійного розвитку і кар’єрного зростання.

Перелік використаної літератури

  1. Бойко О. І. Електронне портфоліо викладача – альтернативна форма оцінки його педагогічної діяльності та професіоналізму. Вісник Черкаського державного технологічного університету. Технічні науки. 2017. № 1. С. 150–155.
  2. Куку С. Ю. Електронні портфоліо та веб-портфоліо. Наукові записки. Т. 73, Комп'ютерні науки. Нац. ун-т «Києво-Могилянська академія». 2007. URL : http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/naukma/Comp/2007_73/05_kyky_syu.pdf
  3. Мазипчук М. Переваги та недоліки хмарних сервісів. Ресурсний сервіс ГУРТ. URL : https://gurt.org.ua/articles/38359

 

 

docx
Додав(-ла)
petrus iryna
Додано
10 червня
Переглядів
176
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку