Тема. Едгар Аллан По. «Золотий жук». Особливості композиційної будови твору – «розповідь у розповіді», її художнє значення
Мета: з’ясувати рівень первинного розуміння змісту повісті Едгара Аллана По «Золотий жук», розпочати аналітичне дослідження тексту, зробивши головний акцент на характеристиці сюжетно-композиційних особливостей твору як інтелектуального детективу; розвивати навички аналізу літературного детективу; сприяти розвитку читацьких компетенцій школярів.
Обладнання: слайд-презентація «Художній простір повісті Едгара Аллана По «Золотий жук».
Істина не завжди знаходиться на дні колодязя.
Едгар Аллан По
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Оголошення теми й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
III. Робота над темою уроку.
З’ясування первинного рівня сприйняття твору
- Що вам відомо про задум і створення повісті «Золотий жук» Едгаром Апланом По? (У 40-50-х роках XIX століття американська публіка захоплювалася розгадуванням шифрів, ребусів, загадок, криптограм, які у великій кількості друкувалися в журналах. Це надихнуло письменника на задум повісті «Золотий жук»(1843), значною мірою побудованої на розгадуванні піратської криптограми. Рукопис твору не одразу був схвалений до друку й досить довго чекав на публікацію. Коли повість все ж була надрукована, вона відразу стала шалено популярною в читачів.)
Словникова робота:
Криптограма - напис, зроблений спеціальними умовними знаками - шифром. (Найчастіше використовуються замість літер цифри.)
- Розкажіть про свої враження від прочитання повісті Едгара Аплана По «Золотий жук»?
- У чому полягала складність читання цього твору? Наскільки вам допомогли теоретичні знання про специфіку жанру детективу? Які ознаки детективу ви помітили під час читання?
- Про що цей твір Едгара Аллана По? Чи зустрічалися ви раніше у творах літератури з описом пошуку скарбів? Пригадайте, чим керувалися герої в своїх пошуках? (Згадується пошук скарбів Томом Сойєром і Геком Фінном у повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра». Том і Гек відштовхувалися у пошуках скарбів від дитячих мрій про скарби та від книг, у яких цей процес було описувано. Шукають вони інтуїтивно, навмання. І тільки наполегливість та випадок наштовхують хлопчаків на успіх. Ще один страшний досвід пошуку скарбів розказаний учасником подій Джимом Хоккінсом у романі Роберта Льюїса Стівенсона «Острів скарбів», де пошуки золота капітана піратів Флінта були пов’язані з ризиком для життя. Відправною точкою у пошуках скарбів є карта острова Кістяка, яку Джим знайшов у скрині Біллі Бонса.)
- Яким чином тема пошуку скарбів увійшла в повість «Золотий жук» Едгара По? У чому полягає різниця зі згаданими творами Марка Твена та Роберта Льюїса Стівенсона?
- Чому Едгар По в якості орієнтира для пошуку скарбів використав не карту, а криптограму? (Авторові потрібен був герой-інтелектуал, з нетрадиційним способом мислення й унікальними розумовими здібностями. Такими стали в його творах Вільям Легран та Огюст Дюпен.)
- Які епізоди «Золотого жука» вам найбільше сподобалися? Чим?
- Як ви вважаєте, до якого різновиду детективу належать повість Едгара По «Золотий жук»? Наведіть аргументи. (Це інтелектуальний детектив.)
Текстуальний аналіз твору
- Від чийого імені ведеться розповідь? Яку роль відіграє епіграф до повісті «Го-го! Він скаче, мов скажений: Його тарантул укусив.«УСІ ПОМИЛЯЮТЬСЯ»? Аргументуйте свою відповідь. (Розповідь ведеться від імені оповідача, який був свідком зображених у творі подій, тобто від першої особи. Це близька людина головному героєві повісті Вільяму Леграну, його друг. У повісті «Золотий жук» Едгар По використовує композиційний принцип «розповідь в розповіді» Сюжет твору вміщено в додаткову оповідь (що може передувати сюжету або утворювати його «рамку»), а розповідач перебирає на себе роль свідка описуваних ним подій. Такий спосіб побудови твору дає змогу представити різні точки зору на зображуване. На важливість урахування різних точок зору в повісті «Золотий жук» указує епіграф, що містить рядок «Усі помиляються». Він, власне, є ключем до розгадування основної загадки твору, що перетворюється на своєрідну інтелектуальну гру для читача.)
- Як ви думаєте, чому розповідь розпочинається з детального опису Салівенового острова? Поміркуйте, чому так багато уваги приділяється зображенню місця подій? Вирахуйте площу Салівенового острова, спираючись на інформацію про його розміри, подану на початку твору. (Для довідки: миля (англ.) - міра довжини: морська миля дорівнює 1,852 кілометра; суходільна миля - 1,60934 кілометра; фут (англ.) - 0,3048 метра.) Учні доходять висновку, що це обмежений простір, доволі безлюдний, це миртові хащі, а у хащах завжди ховається якась таємниця. Підрахунок площі острова залучає школярів до аналітичної розумової діяльності, яка є центром зображення у тексті.)
- Яку інформацію читач отримує про Леграна на початку твору? Чия це точка зору на героя? Знайдіть ключові слова в характеристиці Леграна та прокоментуйте їх: «...у вдачі цього відлюдника чимало було такого, що збуджувало цікавість і викликало повагу. Легран мав добру освіту й надзвичайно сильний розум, але був заражений мізантропією, і раз у раз то проймався запалом, то впадав у меланхолію».
- Чим захоплювався Легран? Яку роль мали в сфері його інтересів книжки?
- Яка роль у «Золотому жукові» належить негру Джупітеру? Ким він був для Леграна? Яка його функція згідно з жанром детективу?
- Доведіть, що на Салівеновому острові відбувається зав’язка подій, описаних у повісті «Золотий жук».
- За яких обставин Легран знайшов жука?
- Чому Едгар По спочатку знайомить оповідача й читачів з жуком опосередковано? Чим, по-вашому, є жук , знайдений Леграном, у розвитку подій відповідно до жанру детективу? (Важливий не сам жук, а шматок пергаменту. Жук мав міцні щелепи й вкусив Леграна. Джупітер загорнув жука в шматок брудного паперу, підібраного на березі. На ньому Легран і малював жука своєму другові. Випадок з жуком, з одного боку, дав у руки Леграна шматок пергаменту з криптограмою, а з іншого боку, жук потрібен для відведення читацької уваги від головного - від таємниці пергаменту.)
- Чому Легран, розкритикований товаришем за нікудишні малярські здібності, не викинув шматок брудного пергаменту, а мовчки замкнув його в шухляді столу? Чи одне й те ж саме бачили на клаптику пергаменту Легран і оповідач? Чому оповідач сприйняв жука на малюнку схожим на череп? (Герої дивилися на зображення з різних боків пергаменту. Оповідач перевернув клаптик, коли з ним «вітався» Легранів ньюфаундленд Вовк, тому він і побачив замість зображення жука череп, що був частиною піратської криптограми, яка почала проявлятися під впливом камінного тепла.)
- Як ця знахідка змінила життя Леграна? Що було насправді з головним героєм? Як сприйняв дивовижну поведінку Леграна Джупітер? Чому він звернувся по допомогу до оповідача?
Робота в парах
- Складіть план дій Леграна під час з’ясування таємниці золотого жука? На що спирається Легран у своїх пошуках? Чому він не розказав нічого ні Джупітеру, ні оповідачеві? (Дивовижна
поведінка Леграна створює таємничість та підсилює напругу. Все відповідно до правил детективу, які створював сам Едгар Аллан По.)
- За рахунок чого ще в повісті створюється таємнича атмосфера та напруга подій? Чому в розповіді оповідача є прогалина тривалістю один місяць? (Цей місяць був потрібен Леграну для дослідження таємниці та підготовки до пошуку піратських скарбів.) Визначте роль різних точок зору на зображення подій (розповідь Джупітера про дивовижну поведінку Леграна та записка самого Леграна).
- Навіщо автор через місяць повертає оповідача на Салівенів острів? Яку роль цей персонаж відіграє в подальшому розвитку подій згідно з вимогами жанру детективу?
- Чому оповідач непокоївся стосовно здорового глузду Леграна? Що саме в поведінці та зовнішньому вигляді друга його стурбувало?
- У якому сенсі Легран назвав жука «золотим» під час другої зустрічі з оповідачем? Що змінилося в первинній характеристиці золотого жука? (Спочатку жука називають «золотим» за його зовнішній вигляд, а під час другої зустрічі Легран вкладає у цей вислів інше значення - жук для нього є своєрідним дороговказом до скарбів капітана Кіда, але він не відкриває цього секрету товаришам. Напруга зростає разом із хвилюванням оповідача про стан здоров’я Леграна.)
- Що відбулося з героями повісті «Золотий жук» на материку? Складіть алгоритм подій. Поясніть, чому Легран вирішив йти по скарби саме о четвертій годині пополудні.
- Чому герої прямували саме до тюльпанового дерева?
- Навіщо Легран змусив Джупітера залізти на дерево? Що було його істинною метою, а що - маскою?
- Яку роль відіграли маніпуляції Леграна із золотим жуком? Що заміняв череп на тюльпановому дереві?
- Чому герої, викопавши першу яму, не знайшли скарбів? Яким шляхом пішло їхнє розслідування - істинним чи хибним? Хто був у тому винен? Аргументуйте свої висновки.
- Схарактеризуйте стан героїв твору під час пошуку скарбів. Які почуття й стан охоплювали їх у цей час? Чому?
- Виразно прочитайте опис коштовностей, які були знайдені Леграном та його друзями. Чи сподівалися герої, що скарб буде таким цінним?
- Визначте роль Леранових пояснень друзям стосовно історії з золотим жуком у композиції повісті. Доведіть, що в цьому випадку Е. По застосовує художньо-композиційний прийом «розповідь у розповіді».
- З якого моменту логіка Легранових міркувань починає працювати таємно? Які ланки ланцюга його міркувань наштовхнули Леграна на думку про піратські скарби? Яку роль у цьому відіграли образ золотого жука та холодний день на Салівеновому острові?
- Чому пергамент поступово розкривав свою таємницю Леграну? Що побачив Легран за зобра-женнями черепа та кота? Яку роль у цьому відіграли легенди про скарби капітана Кіда?
- Яким був процес розгадування криптограми Леграном? Що було зашифровано? Чи важкою була ця ломиголовка для Леграна? Поясніть.
- Який крок, за словами Леграна, є найважливішим у розгадуванні криптограми? (Визначення мови.) Чому він відразу розпочав з англійської?
Побудуйте ланцюжок міркувань і дій Леграна в процесі розгадування піратської криптограми.
1. Вибір мови (англійська).
2. Створення таблиці підрахунків частоти вживання знаків у криптограмі.
3. Підстановка літер під знаки криптограми.
4. Визначення найменшого найуживанішого слова («the»).
5. Визначення ключового слова зашифрованого тексту («tree» - дерево).
6. Визначення десяти найважливіших літер.
7. Розшифровка всіх інших літер.
8. Підстановка літер під знаки криптограми.
Результат: «А good glass in the Bishop's hostel in
the Devil's seat twenty one degrees and thirteen min¬utes northeast and by north main branch seventh limb east side shoot from the left eye of the death's-head a bee-line from the tree through the shot fifty
feet out». («Добре скло в єпископовім заїзді на чортовім сідалі двадцять один градус і тринадцять мінут північ-північ-схід головний сук сьома гілляка східний бік стріляй з лівого ока мертвої голови пряма лінія від дерева через постріл на п'ятдесят футів»).
- Чому навіть після розгаданого змісту криптограми Легранові нелегко було визначити місце сховку скарбів капітана Кіда? Виразно прочитайте слова Едгара Аллана По, узяті за епіграф до даного уроку. Яким чином вони, по-вашому, пов'язані з головним героєм повісті «Золотий жук»? (Потрібно було, по-перше, чітко розмежувати суцільний текст на слова та речення, розставити розділові знаки. По-друге, необхідно було зрозуміти прихований сенс таких понять, як «єпископів заїзд», «чортове сідало», «ліве око мертвої голови», знайти дерево з головним сучком на сьомій гілляці за координатами «двадцять один градус і тринадцять мінут північ-північ-схід» та визначити істинне місце знаходження скарбів).
- Що особисто вам підказав би такий текст, який отримав Легран після розгадування криптограми? До позиції якого персонажа близька ваша особиста думка?
- Що допомогло Легранові з’ясувати істинне значення словосполучень «єпископів заїзд», «чортове сідало», «добре скло» та роль вказаних координат?
- Чому твір завершується розмовою героїв про людські кістки, знайдені у ямі зі скарбами? Встановіть асоціації з романом Роберта Льюїса Стівенсона щодо жорстокої поведінки піратів під час ховання скарбів.
ІV. Підсумок.
V. Домашнє завдання
Завдання для динамічних груп:
I група - дібрати цитати до характеристики Вільяма Леграна, переказати про перебіг подій від імені героя
II група - дібрати цитати до характеристики негра Джупітера, переказати про перебіг подій від імені героя
III група - дібрати цитати до характеристики оповідача.