Урок зарубіжної літератури для 7 класу.

Про матеріал
Конспект уроку за оповіданням Джеймса Олдріджа "Останній дюйм" для учнів 7 класу.
Перегляд файлу

Тема уроку : Джеймс Олдрідж “Останній дюйм.”
Проблема взаємин між батьками й дітьми. Символічність назви оповідання.

Мета уроку : допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст оповідання

Дж. Олдріджа, повторити біографію письменника; розвивати навички виразного читання, переказу та аналізу прозового твору; вміння характеризувати проблеми та героїв, з ними пов'язаних; висловлювати власні думки з приводу прочитаного;

 вихову­вати  повагу до сімейних цінностей та родинних зв’язків.

Очікувані результати: учні досконало володіють текстом оповідання «Останній дюйм», розуміють значення нових слів та понять, пояснюють вчинки літературних героїв, зіставляють їх зі своїми, висловлюють власне ставлення до проблем твору.

Ключові компетентності: комунікативна, креативна, читацька.

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, портрет Дж. Олдріджа,  відеоматеріали (фільм, знятий в 1958р. режисерами Теодором    Вольфовичем і Микитою Куріхіним).

Епіграф: На це варто витрачати час.

                                                     Дж. Олдрідж.

                                             ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент. 

1. Слово вчителя.

  • Вітаю  вас, діти, на нашому уроці.
  • Скажіть, чи можете ви у своїх 11 років обійтися без допомоги старших, бути абсолютно самостійними?
  • Хто для вас найближчі люди у житті?
  • А чи виникають між вами непорозуміння?

Як часто ми не розуміємо один одного, конфліктуємо через дрібниці. Проблема взаємин батьків і дітей, що належать до різних поколінь,  існувала в усі часи. Один із художніх творів англійського письменника Джеймса Олдріджа саме і присвячений такій делікатній грані людського спілкування.

2.Оголошення теми уроку.

3. Етап цілепокладання. (діти  визначають  мету уроку, завдання)

4. Звернення до епіграфа.

Зачитайте епіграф. Наразі ми його пояснювати не будемо, а повернемося до цих слів пізніше.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Прийом «Кроссенс».

  1.                Джеймс Олдрідж, англійський письменник та громадський діяч, народився 10                          листопада 1918 року в місті Вайт- Гілс в австралійському штаті Вікторія.
  2.                Він був п`ятою дитиною в родині літературного працівника.
  3.                Найкращі спогади дитинства – це квітник матусі та сад батька.
  4.                В 1938 році переїхав до Англії.
  5.                Під час Другої світової війни працював журналістом та військовим кореспондентом.
  6.                Олдрідж мріяв стати льотчиком, вчився в авіаційній школі.
  7.                Письменник побував в Україні, у Києві, зустрічався з читачами, давав інтерв'ю. 11 березня 1964 року київська «Робітнича газета» надрукувала статтю «І в мені частка України». У ній Джеймс Олдрідж писав: «Україна нагадує мені країну мого дитинства Австралію. На мою думку, будь-який український хлопчик може впізнати себе в героях моїх дитячих оповідань».
  8.                Найвідоміші твори письменника.
  9.                Портрет Дж. Олдріджа.

 

  1. Скарбничка ерудита.

Учень  пояснює незрозумілі слова.

Дюйм - (гол., великий палець): міра довжини в англійській  системі мір (2,54 см)

Миля – одиниця довжини, яка використовується тепер здебільшого у морській справі, рівна 1852 метрам.

Хамсин – сухий та спекотний вітер у Єгипті, що дме з пустелі.

 

 ІІІ. Формування умінь і навичок.

  1. Теоретична хвилинка.

Сформулюйте ознаки жанру  оповідання. Чи наявні вони у творі Дж. Олдріджа «Останній дюйм»?

Прозова форма.

            Невеликий обсяг.

                                1 – 2 дійові особи.

                                                     Описана одна подія.

                                                                       Нетривалий час дії.

 

  1. Робота біля дошки .

Заповнити  візитки головних героїв.  

Ім`я                              Бен                         Деві

Вік                             43  роки                10 років

Рід занять                льотчик                  

Риси характеру       різкий                   мовчазний

                                   нервовий              вразливий

                                   самовпевнений    наляканий

  • Чи випадково я розвела на дошці цих героїв так далеко один від одного?

Герої оповідання дуже самотні. Вони не розуміють один одного. Батько Бен у 43 роки  припинив літати, втратив  надію на пристойну роботу. Від нього пішла дружина. Чоловік залишився самотнім під тиском життєвих проблем. Обох батьків абсолютно не цікавить син. Десятирічний Деві не має теплого родинного спілкування . На мою думку, хлопчикові  було найважче, адже він ще дитина. А діти  не можуть почуватися щасливими без батьківського піклування, материнської ласки, спокою в домі. І ситуація в родині, напевно, і далі би погіршувалася, якби не складна ситуація.

 

  1.  «Віднови сюжет»

Прокоментуйте ситуацію, яка сталася, за допомогою опорного шаблону, куди маєте вставити потрібні слова.

Батько …………… разом із …………….._полетіли на маленькому………..____ на берег …………....у бухту, що мала назву ……………_. Бен мав на меті зробити …………. для__........................_. За цю роботу йому мали заплати …………………._. Але під час_..................... тіло чоловіка поранили_....................._, бо він випадково забруднив руки та ноги _............_. Єдиним шансом на порятунок батько вважав_..................................  .

 

  1. «Займи позицію»

Можливо, якби Бен не взяв хлопця з собою, все сталося  би по-іншому. Займіть позицію і прокоментуйте, чи потрібно було брати сина у небезпечну подорож.

          Так                                                                                     Ні

  • мали змогу провести час разом                     - наражав на небезпеку
  • не було з ким залишити                                  - ніхто не знав, де вони
  • хотів привчити до польотів                           - не взяв води

 

  1. Експерт Вікіпедії. 

Що ж це за небезпечна місцевість, розкаже нам учень, проведе заочну екскурсію берегом Червоного моря.

Червоне море – це найтепліше і найближче до Європи тропічне море.

Воно має свої унікальні особливості. По-перше,  це найсолоніше море у світі. По-друге, Червоне море найтепліше на Землі (середня температура у лютому в північній частині + 23 С, в серпні +27 С). І це водне поєднання солоності з чистотою і теплотою є оптимальним середовищем для розвитку коралів. Головна визначна пам’ятка Червоного моря – його неповторний підводний світ. Акул в ньому велика кількість. Це хижак і атакує все, що їй здається здобиччю: рибу, черепах, морських птахів, братів – акул. Китова акула – справжній велет Це найбільша із сучасних риб завдовжки 13 метрів.  Але, попри колосальні розміри, китова акула не є небезпечною, це привітна риба, яка залюбки підпускає до себе пірнальників. Останнім часом багато дослідників доводять, що акули зовсім не агресивні. Просто їх не треба провокувати. Якщо ви помітили хижака здалеку, спокійно пливіть собі. Набагато краще продемонструвати свій спокій і дружній настрій. Не варто годувати цих тварин. А ще вони кидаються на  запах крові.

 

  1. Робота з цитатним матеріалом.

 А Бен був необережним і постраждав. Його єдина надія – син.

Знайдіть і зачитайте цитати, що розповідають про  батька, який стікає кров`ю,  намагаючись не налякати сина. Він підштовхує хлопця до того, щоб виконати складну справу.

 

  1. Мистецькі паралелі.

В 1959 році режисер Микита Куріхін у СРСР зняв однойменний фільм за оповіданням Дж . Олдріджа.  Останній навіть написав сценарій. Перед вами  вибрані кадри. За картинками назвіть, які важкі завдання  довелося виконати хлопчику.

  • Перев`язав батька.
  • Витягнув пораненого до кабіни.
  • Розвернув літак.
  • Боровся з вітром.
  • Посадив  «Остера» на аеродромі.

            Чому останній дюйм такий важливий для посадки літака? 

 

  1. Проблемне питання .

Чи змінилися стосунки батька та сина після подорожі?

 

  1.  Заповнення таблиці «Бен і Деві до та після драматичної події» 

 

Бен

Деві

 

 

До

Забув про родину, заклопотаний, сміливий, різкий, нервовий, самотній, відчужений, роздратований, не піклується про дитину.

Нерішучий, насторожений, мовчазний,  усього боїться, самотній, нещасний, несміливий, небажана дитина.

 

 

Після

Виважений у словах та вчинках, терплячий,  турбувався про хлопця,  мужній,  має силу волі.

Хоробрий (керує літаком), упевнений у собі, рішучий, тямущий.

 

  1.  Обговорення проблемної ситуації.
  •  У якому значенні Олдрідж використовує слово «останній»?

При посадці літака останній дюйм вирішує вдале приземлення.

 А у стосунках батька та сина – це маленький крок до примирення.  

  • Що сталося за цей час, коли батько і син разом вибиралися з біди?

Порозуміння, відчуття, що вони   рідні люди! Бен та Деві змогли розгледіти один одного лише у важкій ситуації. Як будуть далі будуватися стосунки? Невідомо. Вони лише на початку шляху. Проте ми точно знаємо, що цей напрямок вірний.

 

  1.          Звернення до епіграфа.

На що ж варто витрачати час? На тепле родинне спілкування.

Тому, прийшовши додому, обов’язково поцілуйте своїх батьків, дідусів, бабусь, подякуйте за те, що вони у вас є, що вони про вас піклуються.  Повірте,  що в наш божевільний час їм дуже нелегко . Тому давайте просто приносити один  одному радість. Це так мало і так багато водночас.

Зрештою,  тільки на це і варто витрачати час.

  Оберігайте свої родини!

12. Домашнє завдання:

  • На день: Підготувати своє продовження історії стосунків батьків і сина за твором Олдріджа.  
  • На рік: Прочитати  ще два твори  письменника ( за вибором).
  • На весь вік: Будувати стосунки у родині. Любити та поважати один одного.

 

 

docx
Додав(-ла)
Костюк Лілія
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
9 лютого 2022
Переглядів
866
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку