Майстер-клас
Ефективна підготовка до ЗНО: практичні поради та техніки
Мета:
Форма проведення: заняття-тренінг
Обладнання: телевізор, презентація, роздатковий матеріал
Кредо заняття:
У кросі вишкіл значить більше, ніж природні задатки. Я зміг зрівноважити брак природних здібностей старанністю і дисципліною. Це я застосовував у всьому, що робив.
Нельсон Мандела
Перебіг майстер-класу
І. Установчо -мотиваційна частина.
Вступне слово
Добрий день, шановні колеги! Ну що ж, сьогодні ви відчули смак «пігулки щастя», яка, сподіваюсь підняла вам настрій, продемонстрували свою креативність під час написання есе та створення лепбука. І впритул наблизилися до – ЗНО.
Я рада вітати усіх вас у педмайстерні «Ефективна підготовка до ЗНО: практичні поради та техніки». Слайд 1
Звісно, кожен з Вас може поділитися власними набутками щодо підготовки учнів до ЗНО. Сьогодні це спробую зробити я та мої помічники – учні 10-х класів.
Сподіваюсь, наш інтерактив передбачатиме творчу співпрацю шляхом виконання певних завдань, пошуку відповіді на питання: Слайд 2
На це питання шукають відповідь учителі, учні, що беруться за цю нелегку справу.
Утім, не така вона й нелегка, якщо знати, чого чекати, а також розуміти, що доведеться попрацювати. Чарівної палички чи пігулки для успіху на ЗНО не існує. Слайд 3
«З бігу я виніс важливі уроки. У кросі вишкіл значить більше, ніж природні задатки. Я зміг зрівноважити брак природних здібностей старанністю та дисципліною. Це я застосовував у всьому, що робив», - ось так поділився власним рецептом успіху Нельсон Мандела – відомий південноафриканський правозахисник, політик, юрист, президент Південно-Африканської Республіки, національний герой цієї країни.
Як бачимо, вишкіл – понад усе, любі учні. Ось ва мще одна мотиваційна цитата.
Гризти науку можуть ті, у кого міцна... мотивація та сила волі.
ІІ. Організація діяльності учасників майстер – класу
I частина майстер-класу буде проходити за участі учнів 10-х класів.
II частина – за участі вчителів.
ІІІ Проведення майстер-класу із коментарями учителя
I частина майстер-класу
Слайд 4 Отож, почнімо спочатку… Зовнішнє незалежне оцінювання. Це словосполучення чули, напевно, усі. Можливо, навіть першокласники.
А як правильно вимовляти абревіатуру, яка позначає це словосполучення? Варіантів вимовляння теж чули, напевно, безліч. Чи не так? Слайд 5
Є два способи вимовляння абревіатур. Одні абревіатури вимовляють і читають як звичайне слово. Так роблять тоді, коли в середині скороченої назви є голосний звук, наприклад: [ цум ] – ЦУМ (центральний універсальний магазин): [ чаес ] – ЧАЕС (Чорнобильська атомна електростанція).
Якщо ж голосного в середині абревіатури немає, то її вимовляють, називаючи кожну літеру, як в алфавіті, до прикладу: [ емзес] - МЗС(Міністерство внутрішніх справ); [ есбеу ] – СБУ(Служба безпеки України). Слайд 6
До винятків належать: [ змі ] – ЗМІ(засоби масової інформації); [ США ] – США(Сполучені штати Америки), які вимовляють як слово. Слайд 7
Отож, колеги, таким чином ми провели традиційну лексико-граматичну розминку. Вважаю її доречною, оскільки таким чином готуємося «взяти» на ЗНО «дорогий бал» на пошук лексичної чи граматичної помилки. Такі завдання завжди даються учням не просто.
Лексичну, граматичну або орфографічну розминку можна провести за допомогою
флеш-карток
Робота в групах
Зараз попрошу учнів попрацювати з флеш-картками.
I група – лексико- граматичне завдання – вивчити правильний варіант слововживання
II група - орфографічна розминка – подвоєння в словах іншомовного походження
III група – вивчити
Цю технологію пояснюю, поки учні виконують завдання + демонструю інші картки .
I - ви вчили правильний варіант слововживання; II – повторювали написання слів іншомовного походження; III – вивчали українські відповідники до слів іншомовного походження. ).
I група – у формі батлу (виходять двоє учнів )
II група – перевіряю на дошці фліпчарту (виходить по декілька учнів)
III група – увідповіднюють на дошці. Моторика+ колір
Переконана, що такі постійні завдання не лише готують учнів до ЗНО, а й розвивають ключові компетентності – уміння послуговуватися відповідними мовними ресурсами в різних життєвих ситуаціях.
До прикладу, флеш-карта з літератури Слайд 10
Наступна технологія - створення «Хмари слів». Слайди 11 -13
Це метод графічної систематизації інформації. «Захмарити» можна все: винятки, написання слів за певним правилом, складні випадки наголошування слів, ключові моменти твору, віхи життя автора. Тобто, усе те, на що в даний момент ви хочете звернути увагу. Використання яскравої графіки дозволяє зробити акценти на ключових моментах теми. А використання різних кольорів, шрифтів та форм хмар дозволить учням швидше опанувати новий матеріал завдяки активному залученню зорової пам'яті. А до того ж можна обрати будь-яку форму візуалізації основної інформації.
Створити її досить просто: є безліч спеціальних програм. Я створюю хмарини за допомогою Word Art(Tagul). Хоча це й англомовний сервіс, але в ньому просто розібратися і до того ж він безкоштовний. Єдиний недолік цієї програми – певне спотворення шрифтів кирилиці.
Наразі хочу продемонструвати вам зі своїми учнями, як швидко можна повторити основні моменти твору за допомогою таких хмаринок.
II група - читає хмарину «Мартин Боруля»
III група – «Кайдашева сім'я»
Вішають на дошку на магніт. Один учень читає.
Можна й навпаки – створити цілу хмарину(тобто, наповнену відповідною інформацією) й використати на етапі вивчення певної теми чи навіть введення до неї. Слайд 15
II група - прочитати слова та визначити, який склад наголошений (хмарина - яблуко)
III група - прочитати слова та визначити, який склад наголошений (хмарина - пінгвін)
Перевірка – з кожної групи виходить 1 представник і відповідає.
Узагалі у форматах ЗНО, як ми знаємо, завжди є завдання із використанням візуальних джерел. Слайд 16
Кросенс – це сучасний методичний прийом візуалізації навчального матеріалу, який виконує кілька важливих функцій. Найчастіше в Усемережжі можна знайти таке визначення: кросенс – головоломка нового покоління, побудована на асоціаціях та логічних зв'язках. Це синтез найкращих якостей таких інтелектуальних розваг як: загадка, ребус, головоломка. Існує кілька способів розшифрування кросенсів. Слайд 18 Про це та їх алгоритм створення ви зможете прочитати в Усемережжі.
Чому у процесі підготовки учнів до ЗНО я вирішила використовувати цей прийом? По – перше, за допомогою «читання» картинок можна швидко відтворити основні моменти твору, у ході встановлення логічних зв'язків пригадати найменші його деталі (а саме на них, як ми знаємо, укладачі ЗНО дедалі частіше звертають увагу ). По-друге, розвиває логічне та творче мислення. По-третє, він цікавий учням. І просто зобов'язує учнів читати твори!
Тобто, візуалізація +логічні зв'язки + асоціації
Він не є складним.
Можна побудувати увесь урок у формі кросенса чи, до прикладу, зашифрувати тему уроку чи епіграф до нього; проблематику твору; можна зашифрувати у кросенс життєпис письменника, характеристику г\г і т.д.
Демонстрація Зошитів для підготовки до ЗНО на уроках української мови та літератури в 10 класі.
Пропрацювавши з ними семестр, як то кажуть, наживо, з упевненістю рекомендую Вам їх.
Структура Зошита досить оригінальна (рубрики «Моя найкраща думка сьогодні», «НЕ-правила», «Теорія в мемах» «Скласти ЗНО на 200» і т.д.). У ньому наявні завдання для всіх етапів підготовки до ЗНО. Це своєрідний лепбук, який учні у процесі навчання наповнюють вважливими матеріалами для підготовки до ЗНО. Не дублює підручник. І знову ж таки – акцент на візуалізації навчального матеріалу.
Цей Зошит - незамінний помічник вчителя. Він заощаджує час, оптимізує процес навчання та підготовки до ЗНО. Він яскравий, сучасний, креативний.
II частина майстер-класу
Ще один лайфхак, яким я би хотіла сьогодні поділитися з вами, який, на мою думку, полегшує процес навчання та процес підготовки до ЗНО і є своєрідними «допомагайликом» як для учнів, так для вчителів. Це ейдос-конспекти. Слайди 21-23 перегортати в процесі пояснення
До такої думки я прийшла, коли була на семінарі «Освітня мнемотехніка».
Поєднуючи в собі опорний конспект (теоретичні знання) та ілюстрації до твору, ейдос-конспект задіює логічне та образне мислення.
Створити його доволі просто: спершу - у Word, а потім конвертуємо. Потрібно лише віднайти хорошу програму. До прикладу, Конвертер DOC (WORD) в JPG (https://convertio.co/ru/doc-jpg/)
Переваг цієї техніки безліч:
У процесі роботи над твором учні можуть на власний розсуд доповнювати цей конспект.
Візуалізація + основні відомості
Погодьтеся, маючи такий ейдос-конспект, учні швидко та без проблем повторять перед ЗНО основні відомості про твір. Коли вони «читають» цей конспект, вони говорять, а це важливо.
Зрештою, погодьтесь, колеги, що ми, вчителі, просто зобов'язані постійно нагадувати не лише учням, а й собі, що життя після ЗНО існує! Ми не маємо права забувати про оті 4К: критичне мислення, креативність, комунікація, колабурація (здатність співпрацювати). Це ті головні навички, які вкрай потрібні в сучасному житті, які , зрештою, відрізняють нас від роботів, від доброго Google. Саме тому намагаюсь давати своїм учням посил – «Ти більше ніж оцінка» Слайд 24
Наступна техніка, яку я адаптувала до уроків української – це використання QR-кодів.
Абревіатура QR (quick response)у перекладі з англійської означає «швидкий відгук». QR -коди дозволяюють закодувати великий обсяг інформації. Для того щоб декодувати інформацію, треба лише на кілька секунд піднести камеру смартфона з встановленою програмою до його зображення. Програма зробить дешифрування, а потім запропонує виконати певну дію, передбачену у вмісті коду. Можна створити своєрідні опорні конспекти. (демонструю застосування QR-коду на прикладі ейдос – конспекту «Тіні забутих предків»). До прикладу, до вивчення цього твору я створила для учнів QR -конспект.
Ось, до прикладу, цілісний QR -конспект до твору «Тіні забутих предків».
До речі, у Зошитах Олесі Калинич теж розміщені QR-коди. Ми постійно їх використовуємо. Тому з упевненістю можу стверджувати : QR-коди на уроці - це мобільно, зручно. А головне – вони вчать та змушують учнів працювати самостійно.
Створення QR-коду ( покрокова демонстрація створення QR-коду )
Я використовую сайт http://qrcodes.com.ua/ або
https://qrcode.trustthisproduct.com/free-qr-code-generator.php?lang=ru Майнд Меп
Застосування інтелект-карт (ментальних карт, карт розуму , карт пам'яті , Mind Maps ) Слайд 26
Скажу відверто, це робити я просто обожнюю. Упродовж багатьох років практикую створення опорно-сигнальних схем та логічних схем-конспектів на уроках літератури, мови. Якщо раніше вони мали ось такий вигляд (Слайди 27-31 ), то зараз завдяки доброму Google, який пропонує просто ідеальний додаток для створення інтелектуальних карт, вони набувають такого вигляду(Слайди 32- 34 ).
У чому їх перевага?
«Розсипані цитати» Слайд 36
Інтернет-ресурси Слайд 37-39
І звісно, незамінними помічниками у процесі підготовки до ЗНО є Інтернет-ресурси:
Переконана, що продемонстровані сьогодні мною техніки та прийоми, Ви зможете застосовувати на будь-якому уроці, його етапі, у будь -якому класі. Адже до ЗНО ми готуємо учнів щодня, щохвилини, виконуючи свою роботу. Інша справа – це технології.
Але що ж можна вважати інноваціями? Чи є, наприклад, використання смартфонів на уроках інноваційними технологіями?
Алан Кей, американський учений у галузі теорії обчислювальних систем, уважає, що інноваційними технологіями людина називає те, що було винайдено після її народження. В очах підлітків смартфони – зовсім не новітні технології, а такі ж звичні предмети, як, наприклад, для нас крейда. Тому зараз використання на уроках смартфонів чи інших гаджетів навряд чи для учнів є інновацією. Та й питання інноваційних технологій на уроках неоднозначне. Опираючись на досвід видатних педагогів, ми запозичуємо їхні методики, нанизуємо на них свої ідеї й ідемо до дітей, додаючи власні родзинки сучасного до звичного.
IV Рефлексія Слайд 39
А зараз мені хотілося б почути Вашу думку стосовно запропонованих мною методик, технік, прийомів. Готова до критики, адже це стимул працювати краще.
Запишіть, будь ласка, на стікерах, свої враження від майстер-класу і розмістіть їх на шматочках символічного «пирога». Чим ближче стікер до середини «пирога», тим більше Ви згодні з твердженням: «Мені було це цікаво», «Я знала це, але буду вдосконалювати», « «Я обов'язково це використаю», «Я зрозуміла це частково».
Слайд «Технології ніколи не замінять вчителя. Але вчитель, який ефективно застосовує технології для розвитку своїх учнів, замінить того, хто ними не володіє», - зазначив Шеріл Нуссбаум-Біч, член Ради директорів Міжнародного товариства з технології в галузі освіти.
ІІІ Заключне слово вчителя
І на завершення нашого заняття хочу запропонувати вам рецепт цілющого креативного напою, який складається з таких компонентів як :
Екстракт багатої фантазії
Настій оригінальних думок
Бальзам неповторних мрій
Коктейль імпровізації
Відвар миттєвих творчих рішень
Кава успіху!
Горіх – джерело розумової енергії
Жолудь – символ довголіття
Каштан – символізує удачу, везіння
Шишка ялини – символ безсмертя
Як тільки ми усвідомимо цінність регулярного відновлення наших учительських батарей, думаю, тоді побачимо, наскільки це важливо і для наших учнів»
Тімоті Вокер
Як тільки ми усвідомимо цінність регулярного відновлення наших учительських батарей, думаю, тоді побачимо, наскільки це важливо і для наших учнів»
Тімоті Вокер.
Якщо намагаєтеся оволодіти багатьма навичками одразу, нічого не вийде. Найефективніші технології навчання перейняв спорт. Спортсмена вчать відпрацьовувати один рух чи прийом дуже довго, поки це не дійде до автоматизму. З точки зору нейрофізіології це потрібно для того, щоб людина могла імпровізувати. Доведіть до автоматизму якусь одну навичку, тоді мозок буде виконувати її без участі свідомості.
1