Міністерство освіти і науки України
Комунальний заклад Сумської обласної ради
«Обласний ліцей спортивного профілю «Барса»
Екологічна година
«Бережи природу для людського роду»
Підготувала вихователь
Балкова Наталія Петрівна
Суми 2023
Мета: виховувати відповідальне, бережливе, гуманне та толерантне ставлення до природи; поглиблювати знання учнів про вплив людини на довкілля; формувати основи екологічної культури.
Обладнання: ПК, відеоролик «Екологічні проблеми України», відеоролик «Збережемо природу разом», тестове завдання, картки для групової роботи.
Вікова категорія: 8-9 клас
Форма проведення: онлайн
Епіграф
Все на землі, все треба берегти:
І птаха, й звіра, і оту рослину,
Не чванься тим, що цар природи ти -
Бо врешті, ти його частинка.
Друже мій, люби життя,
Люби людей, природу,
А кривду кинь у забуття,
Як камінь в тиху воду.
Б. Лепкий
Перебіг години спілкування
I. Організаційний момент.
II. Вступне слово вихователя.
Одна з найактуальніших проблем сьогодення – екологія. ЇЇ вирішення повинно починатися з наших родин і громад, зі змін у свідомості кожного громадянина, аби навколишнє середовище стало комфортним та безпечним. Людина часто шкодить як природі, так і собі, не помічаючи у своїх діях нічого злочинного. Це наслідок допущення нею помилок у стосунках з довкіллям, ігнорування навіть очевидних сигналів про шкідливість недалекоглядних дій. Ідеться про наближення глобальної екологічної катастрофи через інтенсивне й кількісне зниження природних ресурсів, забруднення навколишнього середовища, знищення флори і фауни, забруднення атмосфери шкідливими речовинами і, як наслідок, - підвищення температури повітря на земній кулі, зміна клімату, зникнення живих організмів...
Людина - частина довкілля. Вона живе серед природи й бере з неї все необхідне для існування: повітря, воду, продукти харчування, одяг, корисні копалини, використовує природні ресурси для виготовлення предметів побуту. Її відмінність від інших живих істот полягає в тому, що має розум, значить може мислити, аналізувати, робити висновки.
Питання для обговорення. Чи зможе людина нормально жити, якщо зникне хоча б один об’єкт живої природи?
Вихователь. Звичайно, ні. Людина й природа перебувають у тісному зв’язку. Природа Землі схожа на організм людини, лише дуже великий. Як дихальна система постачає в її організм кисень, так і ліси збагачують киснем повітря. Кров живить клітини організму, а ріки й моря несуть воду й поживні речовини до всього живого. Земля хворіє, коли вирубують ліси, забруднюють озера, ріки, моря та океани, а від цього втрачає здоров’я й людина.
Оскільки, як ми з вами з’ясували, наше життя тісно пов’язане з природою, то щоб зберегти її красу та багатство, треба знати й дотримуватися певних правил поведінки у спілкуванні з довкіллям. Зв’язок людини з навколишнім світом полягає не тільки в спільному існуванні - він знаходить своє відображення в активній взаємодії одне з одним.
ІІІ. Тестування.
Проведімо невеликий тест і з’ясуймо, чи турбуєтеся ви про природу (питання виводяться на екран, учні проходять тест та аналізують результати).
Чи дбаєте ви про Природу?
1. Уявіть, що ви на відпочинку їсте цукерки, але поряд немає смітника. Ваші дії
а) тримаєте обгортку в кишені, поки не побачите смітник;
б) кидаєте її на землю;
в) знаходите інший вихід.
2. По дорозі додому ви дуже захотіли пити. Що купите?
а) напій у пластиковій пляшці;
б) напій у скляній пляшці або алюмінієвій банці;
в) напій в еко упаковці.
3. Ваш плеєр потребує нових елементів живлення. Що зробите?
а) купите акумулятор;
б) покладете старі батарейки у відро для сміття й купите нові;
в) купите нові, а старі здасте на переробку.
4. Уявіть, що ви живете недалеко від зони відпочинку, де незабаром має відкритися фаст-фуд кафе. Ваші дії
а) радієте, але і турбує велика кількість сміття;
б) радієте, бо тепер можете з'їсти щось смачненьке;
в) ви ніколи не їсте у фаст-фудах.
Підрахуйте свої бали, відповідно до відповіді (виводиться на екран):
1. а) 3 бали; б) 1 бал; в) 2 бали;
2. а) 1 бал; б) 3 бали; в) 2 бали;
3. a) 3 бали; б) 1; в) 2 бали;
4. a) 2 бали; б) 1 бал; в) 3 бали;
(Учні самостійно підраховують бали)
Аналіз отриманих результатів
Якщо ви набрали:
12-10 балів: ви, безумовно, піклуєтеся про навколишнє середовище;
9-7 балів: ви намагаєтеся піклуватися про природу, але не на постійній основі;
6-4 бали: ви не дбаєте про довкілля.
Отже, отримані результати свідчать про те, що більшість із вас не байдужі до стану навколишнього середовища. Але це не означає, що воно сьогодні в повній безпеці.
Перегляд відео за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=Pt9y30fPSls
Обговорення відео.
Вихователь. Природа постійно подає нам тривожні сигнали:
- швидко зникають ліси;
- забруднюються повітря, вода й ґрунти;
- чиста питна вода стає чи не найціннішим ресурсом;
- рослинний покрив Землі уже не в змозі переробити вуглекислий газ;
- щорічно планета втрачає десятки видів рослин і тварин;
- Червона книга стає об'ємнішою через стрімке зникнення окремих видів флори та фауни.
Ми повинні чітко усвідомити, що не можна заплющувати очі на проблеми екології, які загрожують нашому життю та життю майбутніх поколінь. Свій посильний внесок у питання збереження природи повинен зробити кожен: не засмічувати землю, по якій ходимо, посадити принаймні одне деревце, виготовити шпаківню, підгодувати взимку птахів, бережливо ставитися до природних ресурсів. Наше завдання - долучитися до збереження цієї планети, і це не так важко, як здається на перший погляд.
Питання для обговорення. А чи впливають на стан природи України воєнні дії? Чи буде мати ця війна негативні наслідки для природи?
VІ. Інформаційна хвилинка на тему «Війна – загроза довкіллю України» (матеріал готує учень)
Вихователь. Дійсно, від початку повномасштабної війни російська федерація завдала довкіллю України збитків на суму понад 1,35 трильйона гривень. 20% природоохоронних територій України потерпають від війни, через бойові дії постраждали мільйони гектарів лісу, 8 заповідників та 10 національних природних парків перебували або перебувають в російській окупації.
Через лісові пожежі, горіння нафтопродуктів і загоряння промислових об’єктів у повітря щодня потрапляють небезпечні речовини. Так, від початку повномасштабної війни кількість цих викидів перевищила 67 млн тонн. Для порівняння: у 2021 та 2020 роках згаданий показник становив лише 2,2 млн тонн на рік.
Загалом в Україні вже постраждали 3 мільйони гектарів лісів, що становить майже третину її лісового фонду. Деякі з них втрачені назавжди.
А чим допомогти природі можемо ми?
V. Групова робота. Сім простих та дієвих “екофішок”.
Клас ділиться на 7 груп по 3-4 учасники. Кожна з них отримує картку з текстом. Відповідно до завдання здобувачі освіти готують «екофішку», яка буде дієвою в питаннях збереження природи, та обґрунтовують свою відповідь (поділ на групи здійснюється завчасно, кожен учасник її отримує завдання-картку в електронному вигляді. Здобувачі освіти самостійно в ході спілкування в групі готують відповідь, яку презентуватимуть під час заняття).
1. Текст картки: «За даними ООН, приблизно 5 трильйонів поліетиленових пакетів споживаються у світі щороку, або близько 10 мільйонів - щохвилини».
Очікувана відповідь. Відмовитися від поліетиленових пакетів – екологічно та економічно. Наприклад, у магазині замість них можна використовувати багаторазові торбинки. Це не тільки зменшить кількість споживаного вами поліетилену, а й допоможе заощадити. Боротьбу із поліетиленовими пакетами може розпочати кожен уже зараз, просто зменшивши їх використання.
Вихователь. Наразі, близько 60 країн світу почали боротьбу із пластиком на законодавчому рівні. І основним об’єктом цієї боротьби стали поліетиленові пакети і, повною мірою, пінопласт.
2. Текст картки: «Лише 9 відсотків усіх пластикових відходів, які були коли-небудь виготовлені, зазнали переробки. Пластикові пляшки, одноразовий посуд. Із такими столовими приборами ми зустрічаємося щоденно”.
Очікувана відповідь. Відмовитися від одноразових пляшок та посуду або обмежити їх використання. Замість того, щоб купувати воду в пластикових пляшках, можна придбати пляшку багаторазового використання. Замість одноразового посуду – екологічно чистий.
Вихователь. Виробництво пластикового посуду за останні пів століття зросло у світі у 20 разів, а до 2035 року, за прогнозами, може збільшитися ще вдвічі. Ця тенденція шкодить природі: одноразові ложки-тарілки не переробляються, а при повторному використанні виділяють отруйні канцерогени.
3. Текст картки: «Як берегти енергію у побуті? Існує безліч простих та ощадливих методів…».
Очікувана відповідь. Бути енергоефективним у побуті. Удень максимально використовувати ресурси природного світла, установити енергозберігаючі лампи (вони служать довше й споживають набагато менше енергії, ніж звичайні); не гріти в чайнику більше води, ніж потрібно. Не тримати електричні пристрої на зарядці більше, ніж необхідно для повної зарядки акумулятора. Користуватися енергозберігаючими побутовими приладами.
Вихователь. Коли вже вмикаєте світло ввечері, робіть це тільки там, де необхідно (навіщо платити за освітлення цілої квартири, якщо ви знаходитеся лише в одній кімнаті?). Замість того, щоб увімкнути опалення на максимум, можна просто надягти на себе улюблений светр, у якому буде тепло й затишно.
Отже, енергоефективність у побуті – це крок до власного добробуту та добробуту всієї країни.
4. Текст картки: «Типовий легковий автомобіль викидає приблизно 404 грами вуглекислого газу на милю (1,6 км). Протягом року середньостатистичне авто викидає 4,6 тон вуглекислого газу. Такі дані наводить Агентство охорони довкілля США».
Очікувана відповідь. Обирати більш екологічний транспорт. Замість пересування персональним авто чи мопедом можна їздити на тренування громадським транспортом чи велосипедом. А ще краще - долати потрібну відстань пішки. Так не доведеться платити за бензин чи проїзд.
Вихователь. Це не тільки екологічно вигідно, а ще й безкоштовно. Бонус у такому випадку – фізична активність, яка допомагає запобігти хворобам серця та є ключовою умовою для схуднення й підтримки здорової ваги.
5. Текст картки: «Свіжа, чиста вода – це обмежений ресурс. Згідно з даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, 2,1 мільярди людей у світі не мають доступу до безпечної питної води».
Очікувана відповідь. Економити воду. Закривати крани, якщо не користуєтеся нею або коли чистите зуби, приймати душ замість ванни, установити лічильники на гарячу і холодну воду з метою контролю за об’ємами витрат.
Вихователь. Економити воду, насправді, не так важко. Самоконтроль за її використанням під час чищення зубів може зберегти 30 літрів води на день, а це 900 літрів на місяць – повідомляє Агентство охорони довкілля США. Пам’ятайте: із крану, який прокапує, витікає 60 літрів води на добу або 1800-1860 літрів на місяць.
6. Текст картки: «Досить часто речі, які ми купуємо, стають невдовзі непотрібними. Що з ними робити? Викидати?».
Очікувана відповідь. Купувати менше, щоб не викидати. Заздалегідь планувати свої покупки. Якщо довго не користуєтеся певними речами, віддайте їх людям, які цього потребують або зможуть раціонально використати. Будь-які непотрібні або зайві предмети побуту можна продати, віддати через спільноти в соцмережах, пожертвувати благодійним організаціям.
Вихователь. Запобігти утворенню відходів можна завдяки свідомому споживанню, купуючи необхідно важливі речі в достатній кількості. Плануючи щось придбати, запитуйте себе: “Чи справді мені це потрібно?” У багатьох країнах світу люди знайшли спосіб не накопичувати сміття. Для цього вони часто залишають на вулиці непотрібні предмети побуту, навіть меблі, а інші їх підбирають. Таким чином здійснюється “кругообіг речей у природі”, що зменшує кількість сміття.
7. Текст картки: «Замість того, щоб скло, пластик та папір опинилися на смітнику чи у водоймі, вони можуть бути …..».
Очікувана відповідь. Сортувати сміття та віддавати на переробку. Для цього необхідно сортувати відходи та викидати їх у спеціальні баки для переробки. Папір, батарейки, пластик, скло, автомобільні шини та багато чого іншого можна відносити до пунктів прийому вторсировини та навіть заробляти за це гроші.
Вихователь. Так вони можуть отримати “друге життя”. Наприклад, перероблений папір варто використати у книгодрукуванні, при виготовленні нових упаковок, що допомагає зберігати дерева та економити інші природні ресурси, а харчові відходи застосувати для приготування компосту (добрива) на присадибних ділянках. Слід пам’ятати, що в Україні щороку викидають 400 млн тонн сміття, з яких, за різними підрахунками, переробляють лише 3-8%.
Для того, щоб зберегти екологічну рівновагу нашої планети, кожен з нас повинен прийняти правильне рішення по сортуванню відходів. Це дозволить повторно використовувати їх після переробки та безпечно утилізувати, з мінімальною шкодою для навколишнього середовища.
Ось такі прості та дієві «екофішки» допоможуть не тільки довкіллю, а й сімейному бюджету. Але можна робити для природи набагато більше.
Перегляд відео за посиланням: tps://www.youtube.com/watch?v=olg4uiLJvFc
VІ. Підсумок. Є тільки один спосіб співіснувати з природою: пізнавати її закони й узгоджувати з нею свої дії. За їх порушення людство вже несе відповідальність, бо природа починає судити його за своїми законами. Єдиний вихід для кожного з нас - берегти довкілля, рідну природу, і лише тоді вона стане джерелом життя, сили й натхнення.
Природа благає про захист! Ми не можемо бути байдужими! (зображення на екрані )