БУДИНОК ДИТЯЧОЇ ТВОРЧОСТІ
НОВОКАХОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Еколого-натуралістичний напрям
Екологічна гра-квест
«Як стати більш ефективним у суспільстві,
поєднати екологію і благодійність?»
Сценарій підготувала:
Керівник гуртків
БДТ
Новокаховської міської ради
Еколого-натуралістичного напряму
Голованова Р. Я.
Нова Каховка – 2019р.
Тема: «Як стати більш ефективним у суспільстві, поєднати екологію і благодійність?»
Мета: сформувати у дітей основи екологічної культури, правильне ставлення дитини до навколишньої природи, до себе і до людей, вміння сортувати сміття.
звернути увагу учнів на проблему утилізації відходів та раціонального використання сировини; формування дбайливого ставлення до природи; розвитку дослідницьких навиків, екологічної культури.
Завдання:
– освітні (учасники засвоюють нові знання і закріплюють наявні, ознайомити з глобальними проблемами забруднення планети Земля; прищепити екологічне мислення; сформувати основи екологічної культури; навчити вирішувати екологічні завдання і проблеми);
– розвиваючі (в процесі гри відбувається підвищення освітньої мотивації, розвиток творчих здібностей та індивідуальних позитивних психологічних якостей, формування дослідницьких навичок, самореалізація дітей);
– виховні (навчити дітей взаємодіяти в колективі однолітків, підвищити атмосферу згуртованості і дружби, розвивати самостійність, активність та ініціативність; формувати навички толерантності, взаємодопомоги та інші)
Форма організації заходу: квест
Матеріально-технічне забезпечення заходу: назви станцій, матеріали для виконання завдань (коробки для сортування сміття, фотоматеріали, фотозона, папір, скло, органічні відходи, метал, пластик), батарейки, грамоти, контейнер для батарейок, різнокольорові хустки для капітанів.
Додатки: таблиці з правилами сортування сміття, назви станцій, назви команд Джерело, Юні екологи, Охоронці природи, Зелені долоньки, Господарі планети, маршрутний лист, інформація по станціям: папір, органіка, пластик, метал та скло.
Учасники заходу: вихованці гуртків станції юних натуралістів
Тривалість заходу: 1 година.
Хід квесту
І. Організаційний етап
Вступне слово:
Ведучий. Добрий день, жителі прекрасної блакитної планети, діти зеленого міста Нової Каховки! Всі ми зобов’язані своїм життям планеті – прекрасної і єдиної Землі-матері. Зеленої від лісів, синьої від океанів, жовтої від пісків. Наша планета – найбільша таємниця і диво.
ІІ. Мотивація навчально-виховної діяльності вихованців.
(відповіді дітей)
Так, дійсно, велику загрозу для навколишнього середовища несе саме його забруднення.
Відхо́ди — будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворюються у процесі людської діяльності.
Проблема сміття на сьогоднішній день вже не просто труднощі, а глобальне екологічне завдання, яке потребує негайного вирішення. З 1 січня цього року набули чинності нові положення Закону «Про відходи». Це означає, що Україна мусить сортувати сміття, як це роблять у більшості країн Євросоюзу. Нова Каховка також активно долучається до сортування відходів!
Сьогодні ви дізнаєтесь які є види вторинної сировини, правила відокремлення сміття та спробуємо все це на практиці. (Додаток 1.)
ІІІ. Основна частина
Ведучий. Сьогодні ми будемо проходити квест «Як стати більш ефективним у суспільстві, поєднати екологію і благодійність?», подорожувати по станціям та виконувати завдання.
Правила гри:
Наш квест буде складатися з п’яти станцій. На кожну станцію відводиться 10 хвилин, після чого ви повинні перейти на іншу, про це вам сповістить дзвоник(свисток). Кожна команда отримує маршрутний лист, на якому вказані назви станцій і по черзі їх проходить.
Діти діляться на 5 команд, кожна отримує свою назву та дороговказні листи з назвою пунктів: Органіка, Папір, Метал, Скло, Пластик.
Додаток (інформація по кожній станції)
IV. Підведення підсумків.
Вкінці команди беруть пакети з сміттям та сортують сміття у завчасно підготовлені баки.
Заключне слово.
Ведучий. Дорогі діти, ви сьогодні дружно попрацювали. В результаті ви
дізналися важливу інформацію про те, як правильно сортувати сміття.
Ми – рятівники і охоронці нашого величезного будинку під назвою «Земля». Спробуємо зробити все, щоб наша планета стала чистою і квітучою. Світ у наших руках.
Учасникам гри довелося чимало попрацювати – розгадувати складні інтелектуальні завдання і головоломки, відгадувати загадки про рослинний і тваринний світ, просуваючись від однієї станції до іншої. За успішне виконання завдань на кожній станції гри учасники отримували бали.
Цілий урок веселощів, азарту, гарного спортивного настрою, духу співпереживання, лідерства, перемоги – ось результат екологічного квесту «Як стати більш ефективним у суспільстві, поєднати екологію і благодійність?»
Наука екологія вивчає наш будинок – планету. Все в нашому будинку взаємопов’язане, все залежать один від одного: якщо згасне сонце – все замерзне і покриється мороком; якщо зникнуть повітря і вода – не буде чим дихати і нічого буде пити; якщо зникнуть рослини – нічого буде їсти тваринам і людині …
Тому, зберегти природу означає зберегти життя.
І так увага! Зараз ви дізнаєтесь результати гри.
Звучить пісня «Кольорова планета» А. Побужанська
Нагородження команд
Список використаної літератури:
2. Курганова Н. В.. Усі крилаті вислови, прислів’я, приказки, загадки. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2005. – 320 с.
Додаток 1.
до пункту ІІ. Мотивація навчально-виховної діяльності вихованців.
Додаток 2
Станція “Папір ”
Ведучий 1. Добрий день! Вітаю вас на станції «Папір»!
А чи знаєте ви що, використаний папір — макулатуру — можна переробити на новий. Це допомагає зберегти дерева. На жаль, в Україні переробляють дуже мало макулатури — лише один використаний аркуш з тисячі має шанс знову стати корисним. Решта ж потрапляє на смітник.
В Японії 6 зошитів з 10 виготовляють з макулатури. Ми з вами можемо навчитися дбати про збереження лісів не гірше від японців! Для цього треба збирати вдома старі зошити, альбоми, коробки з-під продуктів, обгортки, газети, рекламні оголошення та здавати все це до пунктів прийому макулатури.
Цікавинки про папір
Загадки
1. Де починається життя книги? (У лісі)
2. З якого матеріалу було виготовлено найпершу книгу? (Папірус)
3. Його винайшли китайці.
У нас його виготовляють з дерева.
Він легко горить.
На ньому звичайно малюють чи пишуть.(Папір)
4. Викинутий папір «з'їдять» невидимки-мікроби за:
а) 1–2 роки;
б) 2–5 років;
в) 20 і більше років.
5. Дуже я потрібна всім –
І дорослим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу. (Книга)
6. В ньому я пишу весь час
І не тільки я – весь клас!
Пишем гарно, як один!
Бо «обличчя учнів» він. (Зошит)
7. В нім малюють сонце, квіти,
Маму, тата, гарний дім.
У цій «книзі» малювати
Дітям до вподоби всім (Альбом)
Гра «Хто більше?»
- Назвіть предмети, які виготовляють з паперу
Гра «Склади слово»
2 5 1 3 4
ку ра ма ла ту
Ведучий 1. Одне дерево дає 45 тис. аркушів паперу. 45 тис аркушів не дають нам ні кисню, ні затінку, ні плодів, ні сировини. Саме тому ми повинні бережливо ставитися до дерев і економно використовувати деревину та папір. Росте дерево у сотні разів повільніше, ніж рубається. Отже, щоб скоротити рубки та використання деревини, папір треба використовувати повторно, віддаючи його на переробку.
Бережімо нашу Землю! Всюди, на кожному кроці, всі разом і кожний окремо!
Адже завтрашній день Землі буде таким, яким ми його зробимо сьогодні.
Станція “Пластик”
Ведучий 2. Діти, вітаю вас на станції «Пластик»! На цій станції вам доведеться пройти дуже цікавий екологічний квест! Ви зможете дізнатись як правильно сортувати сміття під маркування «пластик» та наслідки шкідливе забруднення Землі цим матеріалом.
А) Пластмаса
Б) Скло.
В) Метал.
А) Розсортувати.
Б) Зібрати в одному місці.
В) Розкришити.
А) Компостувати.
Б) Спалити у спеціальних умовах.
В) Переплавити.
А) Захист поверхні землі і ґрунтових вод.
Б) Огорожа місця звалища.
В) Укомплектування відповідною технікою.
А) Тільки на ті регіони, де з’явилося забруднення.
Б) На прилеглі регіони.
В) Навіть на території, віддалені від місця, де забруднення “побачило світ”.
А) 10 років.
Б) 50 років.
В) 100 років і більше.
- Молодці, відповідали дуже добре!
Збережемо нашу Землю!
Завтрашній день Землі буде таким, яким ми його створимо сьогодні.
Станція «Скло»
Ведучий 3. Вітаю вас на станції «Скло»!
Діти, розкажіть, будь-ласка, як ми використовуємо скло в повсякденному житті? Які ви знаєте вироби зі скла?
А якщо у вас залишилася скляна пляшка, що з нею робити ?
(Продемонструвати дітям пусту пляшку).
Навіщо сортувати скло?
Бо вторинна переробка скла більш економічно доцільна, ніж виробництво нового скла. При цьому зберігається значна кількість енергії та природних ресурсів, а ще зменшується кількість сміття.
Період розкладу скла 4000 років.
Скло – найбільш безпечна упаковка для продуктів харчування, оскільки не вступає в реакцію з їжею, на відміну від інших пакувальних матеріалів (пластик, метал).
Важливо, щоб скло було чистим!
А тепер завдання:
Порахуйте, скільки помилок зробили хлопці, які прийшли відпочити на річку. Назвіть помилки у вірші С. Міхалкова «Прогулянка».
Ми приїхали на річку неділю провести,
А вільного містечка біля річки не найти.
Тут сидять і там сидять, загоряють і їдять,
Відпочивають, як хочуть, сотні дорослих і дітей.
Ми по бережку пройшли і галявину знайшли,
Але на сонячній галявині тут і там порожні банки
І, як ніби нам на зло, навіть бите скло.
Ми по бережку пройшли, місце нове знайшли,
Але і тут до нас сиділи: теж пили, теж їли,
Палили багаття, папір палили, насмітили і пішли.
Ми пройшли, звичайно, повз.
Ей, хлопці, – крикнув Діма, –
Ось містечко хоч куди!
Джерельна вода, чудовий вид, прекрасний пляж.
Розпаковувати багаж!
Ми купалися, засмагали, палили багаття, в футбол грали,
Веселилися, як могли: хороводом пісні співали …
Відпочили і пішли.
І залишилися на галявині біля погаслого багаття:
Дві розбитих нами склянки, дві розмоклих бублика,
Словом, сміття гора …
Ми приїхали на річку понеділок провести,
Тільки чистого містечка біля річки не найти.
Обговорення відповідей.
Станція «Метал»
Ведучий 4. Добрий день! Дуже рада вітати вас на станції «Метал»!
Що ви розумієте під цим словом? Наведіть приклади металів, які ви знаєте.
Чим шкідливий метал?
Метал – це найцінніше сміття на ринку вторинної сировини: його можна використовувати багато разів.
Можна викидати в метал:
Як підготувати?
Промити консервні бляшанки, алюмінієві бляшанки максимально стискати,
НЕ МОЖНА викидати в метал:
Переплавляють більшість малоактивних металів: кольорові метали(мідь, алюміній, олово), технічні сплави, чавун та ін.
З алюмінію зроблені бляшанки для напоїв а також балончики (косметика). Жерсть — це кришки, консервні бляшанки і кришкі з під консервації.
А чим шкідливі батарейки?
Вчені всіх країн найбільш токсичною складовою електронних відходів визнають батарейки через те, що до їх складу входять солі важких, найбільш токсичних хімічних елементів – Pb, Hg, Cd, Zn, Ni, Mn. Одна пальчикова батарейка незворотньо отруює 20 м2 ґрунту або 400 л води.
У нашому місті місця утилізації знаходяться у великих супермаркетах, наприклад «АТБ», «Watsons».
Станція «Органіка»
Ведучий 5.Добрий день! Діти ви потрапили на станцію «Органіка»!
Що означає органічні відходи?
Чому в Україні потрібно запровадити сортування органічних відходів
1. Тому що це майже наполовину зменшить навантаження на полігони ТПВ, адже органічні відходи складають 25-35% загального об’єму відходів, або більше 50% загальної маси відходів.
2. Підвищить ефективність сортувальних ліній, адже коли у змішаному смітті нема вологих органічних відходів, ефективність сортування збільшується.
3. З органічних відходів отримують біогаз, який можна використовувати для опалення котелень(що зменшує потребу в вугіллі та зменшує витрати на теплоенергію) або для вироблення електрики.
4. Органічні відходи перетворюють на цінне органічне добриво.
Будь-які кухонні відходи у них відправляються до компостної ями на вулиці. А що робити людям, які живуть у квартирах? І мають намір прилаштувати свою органіку, а не викидати дуже корисну для грунту сировину в сміттєвий бак.
У компост годяться:
—овочеві очищення, фруктова шкірка і лушпиння (цибуля, насіння)
— яєчна шкаралупа
— каші
— черствий хліб
— залишки чаю та кави
-паперові серветки (без малюнку)
Для компостування категорично НЕ годяться:
— М’ясо і риба
— Напої (соки, компоти, супи, кисломолочні та молочні напої і т.д.)
— кістки
— Шкірка цитрусових (але її можна посушити і влітку робити настій, що відлякує шкідників)
— Шкаралупа волоських горіхів
— Будь-яке масло
— Фекалії (в тому числі тварин, можуть бути заражені гельмінтами)
Відповісти на запитання
Потрібно підкреслити зайве в цьому ланцюжку слово.
Додаток 3
Вказівники станцій
Додаток 4
до квесту
Маршрутні листи для команд
Команда «Джерело»
№ станції |
Назва станції |
Бали |
1. |
Станція “Папір ”
|
|
2. |
Станція “Пластик ”
|
|
3. |
Станція «Скло»
|
|
4. |
Станція «Метал»
|
|
5. |
Станція «Органіка»
|
|
6. |
Станція «Призова» |
|
Команда «Юні екологи»
№ станції |
Назва станції |
Бали |
1. |
Станція “Папір ”
|
|
2. |
Станція “Пластик ”
|
|
3. |
Станція «Скло»
|
|
4. |
Станція «Метал»
|
|
5. |
Станція «Органіка»
|
|
6. |
Станція «Призова» |
|
Команда «Охоронці природи»
№ станції |
Назва станції |
Бали |
1. |
Станція “Папір ”
|
|
2. |
Станція “Пластик ”
|
|
3. |
Станція «Скло»
|
|
4. |
Станція «Метал»
|
|
5. |
Станція «Органіка»
|
|
6. |
Станція «Призова» |
|
Команда «Зелені долоньки»
№ станції |
Назва станції |
Бали |
1. |
Станція “Папір ”
|
|
2. |
Станція “Пластик ”
|
|
3. |
Станція «Скло»
|
|
4. |
Станція «Метал»
|
|
5. |
Станція «Органіка»
|
|
6. |
Станція «Призова» |
|
Команда «Господарі планети»
№ станції |
Назва станції |
Бали |
1. |
Станція “Папір ”
|
|
2. |
Станція “Пластик ”
|
|
3. |
Станція «Скло»
|
|
4. |
Станція «Метал»
|
|
5. |
Станція «Органіка»
|
|
6. |
Станція «Призова» |
|