Друже мій, люби життя,
Люби людей, природу,
А кривду кинь у забуття,
Як камінь в чисту воду.
(Б.Лепкий)
Гра – це не просто забава, а водночас розумна та весела школа життя.
В іграх закладена народна мудрість,
вони не лише розвивають фантазію, кмітливість, інтелект,
а й учать справедливості, чесності.
Екологічні інтелектуальні ігри
вчать бережливого ставлення до всього живого.
Золоті 12 балів
(Екологічна інтелектуальна гра
для учнів 11-х класів)
Гра – це не просто забава, а водночас розумна та весела школа життя.
В іграх закладена народна мудрість,
вони не лише розвивають фантазію, кмітливість, інтелект,
а й учать справедливості, чесності.
Екологічні інтелектуальні ігри
вчать бережливого ставлення до всього живого.
Друже мій, люби життя,
Люби людей, природу,
А кривду кинь у забуття,
Як камінь в чисту воду.
(Б.Лепкий)
Мета: поглибити знання учнів з біології, формувати пізнавальний інтерес, розвивати патріотичні почуття та екологічну культуру.
Правила гри
Правила гри подібні до гри «Перший мільйон». Ведучий – учитель, гравці – учні 11-х класів.
Замість реклами – ліричні відступи.
Ведучий.
Може, є десь у світі і красивіший куточок, але ця земля – моя, рідна, єдина. Як єдина у світі мати. Всіма щедротами наділила Природа-мати людей – живіть, користуйтеся плодами, примножуйте працею і дякуйте Творцеві за цей великий дар. Для кожного з нас наша земля – лоно всього живого; кинуте в її чорний глей зерня проростає пишною трояндою та золотим колосом.
Читець.
Дерев люблю я древній світ,
Що шлють життя нам звідусюди
Тремтінням трав, хитанням віт,
Бо дерева – зелені люди.
Вони ж бо дихають грудьми
Листків, і всім на нас так схожі,
Все чують, бачать так, як ми,
І лиш ходить вони не можуть,
А може, й ходять… Дивний світ,
Мене приваблює він змалку,
Як сонце наливає плід
І пестить променем фіалку.
А квіти, квіти! Солов’я
Немарно вабить пишна рожа.
В них потопа душа моя,
На сонячне проміння схожа.
Земля, дерева і блакить.
Од босих ніг трава прим’ята…
Це все життя. О щастя – жить.
І про життя усім співати!
(В.Сосюра)
І відбірковий тур
Розташуйте цих тварин в порядку зростання їхньої маси:
а) слон;
б) собака;
в) землерийка буро зуба;
г) польова миша.
Відповідь: в, г, б, а.
Ведучий повідомляє ім’я переможця відбіркового туру, повторює правила та розпочинає гру.
Запитання.
(Правильні відповіді виділені курсивом).
а) ядерний вибух;
б) щільність населення;
в) демографічний вибух;
г) вибух емоцій?
а) 3,6 млрд.;
б) 5,3 млрд.;
в) 6,5 млрд.;
г) 60 млрд.?
а) штучний добір;
б) методичний добір;
в) природний добір;
г) конвергенція?
а) у тонкій кишці;
б) у товстій кишці;
в) у шлунку;
г) у стравоході?
а) лев африканський;
б) пантера;
в) сибірський тигр;
г) пума?
(Його вага досягає 400 кг).
а) земна черепаха;
б) слонова черепаха;
в) шкіряна черепаха;
г) гігантська черепаха?
(Вага – 540 кг, довжина тіла – 2,1 м).
а) підсніжник;
б) каменеломка;
в) едельвейс;
г) шафран?
(Росте на півночі Гренландії).
Ліричний відступ
Ведучий.
Людина є частиною Природи, і вижити людство може лише за умови, якщо кожний член суспільства в будь-якому куточку планети дбатиме про її збереження та захист. Для кожного мають стати законом етичні правила, виголошені німецьким екологом Е.Калленбахом:
«Земля – планета голуба й красива, і для усіх землян – великий дім, в якому стільки щастя, стільки дива, і ми повинні мирно жити в нім» (П.Осадчук).
Читець.
Розмова з лісом
Як вам живеться, лісе,
З травами і птахами,
Серед оцього літа,
Що гоготить над вами
Ревиськом реактивним,
Свистом тугим дюралю,
Що овіває димом,
Будить залізом, сталлю?
Маєте ж ви характер
Най лагідніший в світі,
Виросли ви в хоралах
Сонця, дощу, блакиті.
Вам, далебі, не просто
В нашу космічну еру
Повнить озоном простір,
Вплівши у біосферу
Крони в росі і цвіті,
В тихім бджолинім дзвоні,
Соком життя налиті,
Ніжні та безборонні.
Що ж вам вселяє віру
В сущу й грядущу днину?
Мудрість твоя, людино.
(М.Луків)
ІІ відбірковий тур
Розташуйте в порядку спадання за висотою такі дерева:
а) евкаліпт;
б) вишня;
в) секвоя;
г) сосна.
Відповідь: в, а, г, б.
Запитання.
(Правильні відповіді виділені курсивом).
а) горобець;
б) корольок;
в) колібрі;
г) журавель?
а) імунні;
б) генеративні;
в) соматичні;
г) кооперативні?
а) червів;
б) бактерій;
в) грибів;
г) ссавців?
а) у Тихому океані;
б) в озері Байкал;
в) у Середземному морі;
г) в Індійському океані?
а) біла акула;
б) катран;
в) тигрова акула;
г) китова акула.
а) фламінго;
б) тукан;
в) папуга;
г) пелікан?
(Має яскравий червоний дзьоб, який служить для відлякування інших птахів і звірів).
а) карликова береза;
б) арктична верба;
в) сіткайська ялина;
г) карликова верба.
(Росте біля арктичної зони, де зима триває 9-11 місяців, а вегетаційний період – всього 1-3 місяці).
Ліричний відступ
Ведучий.
Шепіт блакитної води, зелених дібров, спів дзвінкоголосих птахів, запах і розмаїття квіток – усе це дорога серцю, ні з чим незрівнянна природа рідного краю.
На тихе озеро і ліс
Я рай небесний поміняю.
Скажіть мені: якого раю
Потрібно ще на цій Землі?
Читець.
Хвала джерелам чистим,
Зеленим лукам, травам і лісам,
Що гомоніли наді мною листом,
Що цвіт землі давали небесам,
Що дарували голоси і тіні,
Що колисали думи і слова,
Що поруч з нами, в нас на Україні,
Душа і пісня споконвік жива.
(М.Сингаївський)
Ведучий.
Природа-мати простягає руки до тебе, людино. Будь же сином, порятуй її, захисти від хижих, байдужих та ненаситних. Рятуючи природу, ти рятуєш своє майбутнє.
Читець.
Болить затоптаній травині,
Болить надломленій ялині,
Болить сполоханій пташині,
Болить зневаженій тварині,
Болить обчухраній смерічці,
Рибині у нечистій річці.
Болить за стоптану травину,
І за надломлену ялину,
І за сполохану пташину,
І за зневажену тварину,
І за обчухрану смерічку,
За рибу, в нечистотах річку.
Душа щоденно, щогодинно
Болить у чесної людини.
(В.Фольварочний)
ІІІ відбірковий тур
Розташуйте цих тварин в порядку зростання тривалості їх життя:
а) заєць;
б) ворона;
в) вовк;
г) черепаха.
Відповідь: а, в, б, г.
Запитання.
(Правильні відповіді виділені курсивом).
а) фікоеритрин;
б) каротиноїд;
в) хлорофіл;
г) хлороформ?
а) стебло;
б) талом;
в) міцелій.;
г) стовбур?
а) мала синиця;
б) лелека;
в) корольок;
г) мухоловка?
а) спадкова мінливість;
б) боротьба за існування;
в) неспадкова мінливість;
г) природний добір?
а) Розові;
б) Бобові;
в) Орхідні;
г) Пасльонові?
(Близько 30 тис.).
а) марабу;
б) африканський гриф;
в) кондор;
г) альбатрос?
(Розмах крил – 4 м).
а) горила;
б) шимпанзе;
в) орангутанг;
г) гібон?
(Близько 60 років).
Ліричний відступ
Ведучий.
З усього сущого на Землі лише людину Бог наділив розумом і почуттями. Та не в усіх він, розум, спрямований на добро – одними рухають любов, щирість, совість, іншими – ненависть та егоїзм. Одних краса природи розчулює і надихає, інші ж глухі до неї. Бити на сполох про недбале ставлення до природи треба вже сьогодні, щоб не було пізно.
Читець.
А нам пеньки лишаються…
Вивозять ліс. Такенні-от дуби!
Ще їхні крони рвуться до блакиті.
І ось тепер підірвані, убиті…
Шалений зиск новітньої доби.
Якийсь собі там Генріх, Йоганн, Ян
Вмеблює офіс чи шикарну віллу.
Йдуть ешелони справно, звично, сміло,
Везуть у світ щедроти полісян.
Рідіє ліс. Густішають пеньки.
Всихає ще міцне колись коріння.
Невже нітрохи не болить сумління,
Що віддаєм добро за копійки?
Хто зможе зупинити цей бедлам?
Тут дядько Лев нічого сам не вдіє.
Душа болить. Душа від болю скніє.
Везуть дуби.
Пеньки лишились нам…
(Є.Назарук)
Ведучий.
Оголошення переможців гри і їх нагородження.
1