Екологічна та енергоефективна освіта в інтересах сталого розвитку.
Особливою формою « наскрізного навчання» є інтегровані уроки з аспектами освіти для сталого розвитку, які спрямовані на встановлення міжпредметних зв`язків, що сприяють формуванню в учнів цілісного, системного знання, актуалізації особистісного ставлення до питань, що розглядаються на уроці.
Така система роботи сприяє побудові власного життя учнями на основі набутих навичок та умінь, організовувати життя сім`ї та громади з урахуванням потреб сталого розвитку.
Чільне місце в процесі екологічного виховання належить предмету математики. Роль математики в екологічному та енергоефективному вихованні полягає в тому, що методом доцільно дібраних задач, функціональних залежностей можна навчити учнів розуміти окремі екологічні та енергоефективні поняття, прищеплювати навички раціонального використання природних ресурсів, розкрити роль математики у пізнанні найбільш загальних і фундаментальних законів природи, створити базу для формування наукового світогляду.
Вивчення початкового курсу математики повинно озброїти учнів знаннями і міцними навичками в межах програмових вимог, сприяти розв’язанню виховних завдань сучасної школи. І щоб цього досягти слід використовувати в роботі різноманітні види роботи, зокрема приділяється увага вправам природничого змісту, наприклад:
Вивчаючи складання і віднімання в межах 10, використовується лічильний матеріал із зображенням звірів, використовування сюжету казок.
Сорока-ворона кашку варила
Діток кормила.
П‘ять діток мала,
Одного наказала.
Він нічого не робив і обід не заслужив.
Мама кашку насипала.
То скількох нагодувала?
Лізі казку про рукавичку
прочитала старша сестричка
Мишка, жабка, вовк, кабан,
Ведмідь – набрідь
Скільки звірів, підкажіть?
Велику користь приносять математичні лічилки, віршовані задачі, які розвивають не лише вміння рахувати, а й уяву, логічне мислення.
Посадив ведмідь в лісочку 6 берізок, 3 дубочки. Рахувати сам не вмів і зозулю попросив. Почала вона літати, почала вона кувати. Та не може полічить, ану ж, ви допоможіть.
На уроках математики ввожу цікавинки природи, задачі природничого змісту з повчальною природоохоронною інформацією, які активізують пізнавальний інтерес до навколишнього середовища, а отже, бажання його захищати та оберігати.
Три учениці — Тополина, Каштанова і Кленова — посадили біля школи три дерева: каштан , тополю і клен. Причому жодна з них не посадила дерево тієї породи, від якої пішло її прізвище. Деревце якої породи посадила Кленова , якщо це був не каштан ? А які дерева посадили Тополина і Каштанова ?
Відповідь:
|
Тополина |
Каштанова |
Кленова |
каштан |
+ |
- |
- |
тополя |
- |
- |
+ |
клен |
- |
+ |
- |
Отже тополя яку посадила одна із дівчаток ----- чемпіон із вбирання бруду. Одна доросла тополя виробляє за сезон стільки кисню, скільки одній людині потрібно на рік. До того ж тополя — чемпіон із вбирання забруднених речовин: доросле дерево за сезон «споживає» до 70 кг бруду! Це дерево найменше потерпає від блискавок . Крім цього, вона поглинає порох, приглушує шум. За думкою парапсихологів тополя дає ясність мислення, відчуття перспективи, знімає злість і образи. Достатньо лише долонями притулитися до неї.
Використання задач з природничим та енергозберігаючим змістом на уроках математики допомагає не лише виробити у дітей логічно і критично мислити, засвоїти програмовий матеріал та усвідомлено застосовувати здобуті знання а й формувати живий інтерес як до математики, так і до екологічних знань, виховувати любов і бережливе ставлення до всього живого.
А це означає - посіяти в дитячих душах зерна гуманізму, людяності, моральної краси, формувати екологічну культуру.
.Гусінь листячко жувала
І знічев'я рахувала:
- 33 листки кленових,
26 листків дубових,
Ще з вільхи 15 з'їм
І наїмся вже зовсім…
Полічити цей обід
Нам швиденько, друзі, слід.
На зимівлю – не для втіхи –
Носять білочки горіхи:
18 у Пустунки,
14 у Стрибунки,
Непосидко здивував:
На 2 менше назбирав,
Ніж обидві ті сестри.
Скільки в брата, говор
Бджоли влітку час не гають –
Цілий день медок збирають,
У комірках воскових
Є чимало меду в них:
28 – мед гречаний,
10 – липовий духмяний,
6 – із польових квіток…
Порахуйте весь медок.
Для Зайчихи – мами діти
Відшукали в полі квіти:
У букеті 3 ромашки,
25 стеблинок кашки,
7 галузок звіробою…
Порахуймо все з тобою.
. На одному квадратному метрі поля, на якому збирали пшеницю, втрачено 2 колоски. В одному колоску 12 зернин (маса однієї зернини становить 1/2 г). Які втрати зерна, якщо площа поля, засіяного пшеницею, становить 500 га7
. На виготовлення 800 зошитів потрібно 70 кг паперу. Скільки паперу потрібно на виготовлення 1600 зошитів?
До ферми потрібно підвести водопровід, довжина якого 189 м, Є труби, довжина яких 5 і 7 м. Скільки треба використати труб двох видів щоб була найменша кількість з'єднань ? (Труби доцільно не розрізувати)
. Як зміниться кількість вуглекислого газу на кінець уроку, якщо в кімнаті 35 чоловік і кожен з них у середньому протягом однієї хвилини виділяє у процесі дихання 250 мл вуглекислого газу?
Екологічне виховання на сьогоднішній день стоїть першочерговою проблемою людства. Для виховання екологічної свідомості і культури в молодших школярів широкі можливості розкриває безпосереднє спілкування з природою. Тому перед вчителем постає проблема: як дати учням найпростіші знання про рослинний і тваринний світ, з`ясувати їх роль у природі, значення для людини, організувати посильну практичну участь молодших школярів у природоохоронних заходах. Особлива увага надається початковій школі, де формуються задатки майбутнього громадянина. «Треба підвести школярів до висновку: все необхідне для життя дає людині природа, і наголосити, що її багатства не безмежні, тому використовувати їх слід розумно й бережливо». Поряд з іншими предметами, математика початкової школи по-своєму сприяє вихованню природоохорони та енергозбереженню, розширенню знань дітей про їх елементи.