Формувальне оцінювання-механізм зібрання інформації за допомогою якої вчитель обстежує, коригує навчальний процес для поліпшення навчальної діяльності учнів. Завдання формувального оцінювання — мотивувати і надихати дитину на навчання, формувати її впевненість у собі, стимулювати бажання вчитися та запобігти дитячому страху помилок.
Оцінюючи учнів за певними критеріями, педагог показує дітям, що саме вони мають вивчити. Це допомагає вчителю скласти покроковий план навчання учнів. А щоб бути успішним у навчанні та реалізувати свої навчальні плани, учень має розуміти. Куди я йду?Де я перебуваю тепер?Що я маю робити, щоб досягти поставленої мети?
На рівні «Що я маю робити, щоб досягти поставленої мети?» вчитель за результатами оцінювання визначає подальші кроки в навчанні учнів. А ще надає інструкцію, орієнтовану на потреби кожного учня, та дає дітям можливість відстежувати власні успіхи в навчанні, розмірковувати над ними і ділитися ними з іншими.
Переваги формувального оцінювання. Для вчителя-чітко сформулювати освітній результат, який потрібно отримати та оцінити в кожному окремому випадку та організувати, відповідно до цього, свою роботу;-зробити учня суб’єктом освітньої та оцінювальної діяльності. Для учня-вчитися на помилках;-зрозуміти, що є важливим, а що другорядним;-зрозуміти в яких видах діяльності є успіхи;-визначити чого вони не вміють робити.
Використання позитивних оцінювальних суджень і коментарів як стимулу набуття молодшими школярами ключових компетентностей. Позитивні оцінювальні судження:«молодець», «дякую», «пишаюся твоїми досягненнями», «ти сьогодні на висоті», «маєш гарні результати», «докладаєш максимум зусиль» тощо. Якщо ж у дитини є певні проблеми у виконанні того чи іншого завдання, вживаємо позитивно спрямовані твердження:«У подальшому тобі треба приділити увагу…», «Необхідно додатково попрацювати …», «Треба спрямувати зусилля на…», «Зверни особливу увагу на…», «Спробуй докласти зусиль до…». Під час взаємооцінювання потрібно використовувати ряд словосполучень:«Дозволь дати тобі пораду…», «Мені дуже приємно тобі сказати, що…», «Якщо ти постараєшся, у тебе все вийде краще. Для цього зверни увагу на…»