Чадукова Оксана Вікторівна
учитель початкових класів вищої
категорії , учитель -методист
КЗ «Нікольська ЗОШ I-III ступенів №1
імені Якименка А.Д. Нікольської
селищної ради Донецької області»
опорна школа
Мета: формувати екологічну культуру; розширювати уявлення учнів про цінність та багатогранність природи; учити аналізувати, робити висновки; виховувати любов до рідного краю, дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: записи пісень; Червона книга України; плакати «Охорона природи»; ілюстративний матеріал «Рослини України»; фізична карта України.
Хід свята
1 учень
-Добрий день, вельмишановні гості.
2 учень
-Здоровенькі були, добрі люди!
Ведучий
У кожного з нас три матері : перша - це ненька , що нас народила. Друга- Батьківщина. Третя – мати природа. Вона – наша перша цілителька і годувальниця. Шепіт зелених дібров,спів дзвінкоголосих пташок, запах і розмаїття трав , квітів – усе це дорге серцю, чарує і хвилює людину. Земля – наша домівка. Ліси, луки , річки – одвічна краса природи.Та чи вічна вона?
ПІСНЯ ХВАЛЬКА
(На галявину вибігає хлопчик , співає на мелодію пісні Петрика П’яточкіна з мультфільма «Як Петрик П’яточкін слоників рахував»
Хвалькувати вам не стану,як природу пізнаю.
Як метелика спіймаю,йому крильця обірву.
Не втече від мене коник . я його наздожену.
І додому любій мамі його в склянці принесу. //2рази
Павучок сидить цікавий , треба враз його спіймать.
Перелічити всі лапки, і де ротик розпізнать.
Не втече від мене жабка ,вся зелена і слизька.
Поживе у нашій ванні замість бридкого ставка.//2рази
Ведучий
Зупинись нерозумний малеча, слухай голос своєї Землі.
( Показ презентації «Голос Землі»)
«Важко мені діти мої, кровиночки мої.Чи не я вас породила ? Лілею для вас кожний кущик, травиночку кожну. Всі свої багатства віддаю вам до останку.Захищаю братів ваших менших- тваринок. За що раните мене , діти мої, чому не шануєте? Не брудніть мене , не засмічуйте, бо я ваша мати і що ви без мене?»
1 учень
Бережіть природу , любі діти,
Вам життя вона оберігає.
Хто байдуже ставиться до неї ,
Той до Бога серденька не має.
2 учень
А якщо його немає в грудях,
До природи він байдужий буде.
Пам’ятаймо це і я, і ти
Маймо в серці зерна доброти.
3 учень
Ні , зернята будуть проростати,
Спів почуєте душі своєї.
Про природу будете ви дбати.
Вірним другом станете для неї.
4 учень
Підем садом, полем, а чи лугом!
Будем ми природі вірним другом.
Коли лісом будемо іти ,
Скріззь посіймо зерна доброти!
(Заходить дівчина в костюмі богині Флори)
ФЛОРА
Я- Флора, древня богиня,
Зелен-роду берегиня.
І вродлива , й сановита,
Вся квітами оповита.
Розсіваю квіти всюди,
Аби радість мали люди.
І дерева , трави , квіти –
То неначе мої діти.
Одягаю в різні шати,
Восени вкладаю спати.
Буджу ранньою весною.
Жити в праці й непокої.
Ведучий
Флора – в Древній Греції зображалась у виглялі жінки з квітами в руках, вважалася богинею квітів, цвітіння. Зараз це слово означає увесь рослинний світ.
ПІСНЯ «ВИЙШЛИ ДІТОНЬКИ НА ЛУГ» Б. Фильц
( Виходять дівчата , розігрують сценку за мотивами оповідання В.Сухомлинського «Соромно перед соловейком» )
Віра поїла і кинула рештки під кущик , а Оленка заховала сміття в кошик.
Віра: - Навіщо ти ховаєш? Викинь, адже ніхто не бачить.
Оленка: - Ні , Віро,Не викину я сміття під кущ, мені перед соловейком соромно.
Віра: - Чудна ти, Оленко!
Флора: - Дякую тобі, Оленко ,за твою порядність. Ліс – це багатоповерховий будинок.На першрму поверсі росте мох.На другому – травичка. На третьому- кущі. На четвертому – дерева.
ТРАВИЧКА
Я – травичка – невеличка,
Хоч маленька я сестричка,
Та без мене сумно буде
Влітку й навесні.
- Діти , скажіть , яка користь від мене ?
А тепер спробуйте відгадати рослину за описом.
У лісі ця рослина дуже поширена . Вона постійно нагадує про себе тим, що дуже «кусається». Як називається ця рослина?
( Кропива)
-Вірно , діти, кропива. «Кусається» , бо стебло кропиви та листя має жалючі волоски . Корисна тим, що містить багато вітамінів.
-У лісі зустрічається рослина , яка неначе тільки й чекає , щоб до неї доторкнулися люди або тварини. Вона чіпляється за них. Що це?
(Череда)
-Вірно!
Ведуча
-А які ще лікарські рослини ви знаєте?
(Діти відповідають)
- Зустрічайте ще одного гостя.Він дуже корисний для здоров’я.
КУЩ ШИПШИНИ
Дуже прості в мене квіти,
Але ніжні й запашні.
Люблять їх і бджоли , й діти-
Ключки їм не страшні.
Восени ж, як скину листя,
Кожна гілка , як в намисті.
Я – шипшиною зовусь.
-З пелюсток моїх квітів варять смачне і цілюще варення. А чай з моїх ягід кислий, бо багатий на вітамін «С».
(Пригощає гостей чаєм з шипшини.)
ФЛОРА
Хто у нашому гайочку
Носить біленьку сорочку?
В неї листячко , як слізка,
А зовуть її ……………. берізка!
БЕРЕЗА
Хто з вас пив цей сік з берізки?
В цьому напої – цінніші ліки
Від багатьох недуг,
Він здоров’я вірний друг.
І кров вашу профільтрує,
І легені підлікує.
А березові бруньки
Й молодесенькі листки,
Вам дають настій відмінний ,
У якому вітаміни!
Ведучий
-Березу називають деревом чотирьох справ.
1-ша справа – світло дарувати.Це означає , що колись давно, коли не було електрики, селяни освічували хати березовою скибкою ( лучиною)
2-га справа – крик втихомирювати , що означає в давнину із рестя берези одержували дьоготь , чорну пахучу масляну рідину. Цим дьогтем змащували колеса возів і карет, щоб не рипіли і не пищали.
3-тя справа – дотримуватися чистоти . Це дуже просто – з березових гілок ріжуть віники, мітли , а ще – віники для лазні.
4 -та справа – хворих лікувати.Береза дає людям цілющий сік. Якщо поранити березу навесні, вона за добу втратить 5 літрів соку.Тому сік збирають тільки з старих дерев, а рани заліплюють глиною.
ФЛОРА
Поклонімося березці нині,
що добро несе людині.
БЕРЕЗА , ШИПШИНА , ТРАВИЧКА
-Боже ! Хай воля твоя допоможе людям мудрими стати,
Землиці дар зберігати!
(Входить ФАУНА)
ФАУНА
-Я – Фауна , давня богиня,
Тваринок усіх берегиня.
Мої дітки –і птахи, і рибки!
Та горе мені , горе.
Що маю робити?
Моїх зниклих діточок
Вже не народити!
Ведучий
-Свідомо чи ні , люди знищили вже чимало рослин і тварин.Існує «Червона книга», книга –оберіг. Але в цій «Червоній книзі» є ЧОРНІ сторінки . Ось декілька з них.
( Виходять діти , тримають чорний папір. На ньому зображені тварини.
Діти розповідають під метроном )
Учень 1
ПІСКУХА СТЕПОВА – найдрібніша серед зайцеподібних тварин.
На території України більше не зустрічається!!!
Учень 2
ТУР , ДИКИЙ БИК- повністю зник з обличчя Землі. Останній загинув у 1627 році. Цей могутній звір залишився у пам’яті людей в казках і легендах.
Учень 3
ЗАЄЦЬ - БІЛЯК – ще в минулому столітті на території України було багато зайців-біляків , про яких писали : «взимку білий- влітку сірий». У наш час зайці-біляки зникли,можливо через малосніжні зими. Залишилися в Україні лише зайці-русаки, які і взимку сірі.
Учень 4
САЙГАК – жив ще за часів мамонтів . Чисельність стад досягала 10 тисяч голів . За переказами козаків- запорожців стада сайгаків підходили до самісіньких хат , бо козаки не полювали на них у той час , коли мали з’являтися маленькі сайгаченята.
Ведучий
-Сьогодні в світі втрачено 1200 видів тварин. Нині щороку зникає один вид тварин.
ВСІ УЧНІ ВСТАЮТЬ ( хвилина мовчання під метроном)
Учень 1
З дитинства вже знаєм чого нам всім треба:
Чистого дощику , ясного неба.
Треба і чути , і бачити літом,
як заливається жайвір над житом.
Учень 2
Треба , щоб в лісі для лиса і лося ,
Місця живого хоч трохи знайшлося.
Треба ще рибок малих і великих
Нам зберегти в озерах і ріках.
Учень 3
Треба виходить не так і багато!
Люди! Чи важко про все це подбати!
ПІСНЯ «Я МОЛЮСЬ ЗА ТЕБЕ , УКРАЇНО»
Слова Інна Мадей
Музика Ігор Юрковський
Приспів
Я молюсь за тебе, Україно,
За твоє минуле й майбуття.
Боже, дай могутні сильні крила
Долетіть до кращого життя.
*******
Моя земля , земля моїх батьків,
Прекрасна ти лугами і лісами.
Гордитись можеш протягом віків
Славними синами і доньками.
Душа твоя тріпоче ,як у птаха серце,
Неволити її- поганий знак.
І лиш очей бездонних два озерця
Говорять про усе, про все мовчать.
Приспів
Я молюсь за тебе, Україно,
За твоє минуле й майбуття.
Боже, дай могутні сильні крила
Долетіть до кращого життя.
*******
Моя земля , земля моїх бажань,
Ти – Батьківщина щастя і любові.
В своїй природі відкриваєш нам
Дива й багатства вже забуті й нові.
Ти чуєш , земле, шепочуть трави в полі ,
І бачиш квітів усмішки землі.
І кращої у світі не зустрінеш долі,
Як та , яка дісталась лиш тобі.
Приспів
Я молюсь за тебе, Україно,
За твоє минуле й майбуття.
Боже, дай могутні сильні крила
Долетіть до кращого життя.