Тема: Чому потрібно дбати про довкілля
Мета:• формування предметних компетентностей: формувати уявлення учнів про причинно-наслідкові зв'язки поведінки людей і стану природи; вчити дотримувати правил поведінки в довкіллі; розвивати екологічну свідомість; виховувати бажання бути турботливими господарями довкілля;
• формування ключових компетентностей: спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами; уміння навчатися впродовж життя; компетентності в природничих науках і технологіях; загальнокультурна грамотність, екологічна грамотність і здорове життя.
Обладнання: комп'ютер, тематичні малюнки, листочки.
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.
Освітні галузі: соціальна і здоров'язбережувальна, природнича, мовно-літературна.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
Ось і пролунав дзвінок. Починаємо урок.
Сьогодні до нас завітали гості. Давайте їх привітаємо……
Прочитайте тему нашого уроку. Що ви очікуєте від уроку?
1. Організаційний момент
21 квітня-день довкілля.(мал.1)
22 квітня-день Землі.
- Що вибачите на малюнку листочка? Завод.(мал.2)
- Як ви гадаєте про що нас просить листочок? Про допомогу.
- Як ми ставимось до нашої планети? ( мал.3)
Саме про це ми і будемо сьогодні говорити.
Презентація
— Люди живуть на планеті більше двох тисяч років.
— Чи завжди вони дбайливо ставилися до багатств природи?
- Чи берегли своє довкілля? (слайд1,2)
2. Актуалізація опорних знань
а)Що таке довкілля?
Вірш В.Чуба «Довкілля»
Опитування. (мал.4, плакат) (Стіна слів,Довкілля.) (слайд3)
Запис у зошити.(стор.52 ,1)
б) – Яке буває довкілля? (стор.52,2) Природне і створене руками людини.
- Обведіть природне довкілля.
(слайд 4,5,6)
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Вивчення нового матеріалу
а) Розповідь з елементами бесіди.
— Жила собі людина і поступово пізнавала дивовижний і чарівний світ. Брала від природи все: повітря — щоб дихати, водичку — щоб пити, а рослини — щоб їсти. Людина була дуже спостережлива і навчилася багато чого від рослин і тварин та й сама почала вдосконалювати свій світ. Вона навчилася добувати вогонь, приручила тварин, навчилася захищатися від хижих звірів і полювати, будувати житло, знаходити і готувати собі їжу, яка зробила б її сильнішою.
І чим краще людина пізнавала світ, тим більше будувала будинків, мостів, доріг, змінюючи у такий спосіб природне середовище, своє довкілля. І нині вона живе у гарних будинках, що захищають її від холоду, вітру і дощу, а попідруч у неї — світло, вода, тепло. Так, тепер це наше довкілля.
— А тепер поміркуймо, чи можемо ми обійтися без цього чарівного довкілля.
— Як людина використовує повітря?
Уся земна куля вкрита повітрям. Ми його не помічаємо, але коли б воно раптом зникло, то не змогли б прожити і кількох секунд, бо відразу закипить уся вода на Землі, а промені Сонця спалять усе живе. Саме повітря захищає нас від згубної дії сонячних променів.
— Яким воно має бути?
— Яке значення для природи має вода?
— Ми не можемо уявити довкілля без води. Бо вода — це життя. Вона є у всьому живому. Люди і більшість тварин на дві третини складаються з води, а деякі рослини містять чотири п'ятих частини води. Вода займає дві третини земної поверхні. Кількість її не змінюється, а от води, придатної для живих організмів, стає дедалі менше, тому що людина забруднює воду відходами промислової діяльності.
Тому запам'ятайте: воду слід берегти, очищати ріки, розчищати джерельця і струмочки, не забруднювати берегів.
— А яким сумним було б довкілля без рослин! Голе каміння, розпечений пісок і клуби пилу... Це зовсім неприваблива картина. Інша річ — квітучі поля, співучі ліси, степи, гаї та діброви! Рослини не лише милують зір, вони ще й очищають повітря та воду. Недарма їх називають легенями планети. А разом із тваринним світом рослини годують людину. Отже, чим більше ми посадимо лісів, садів, гаїв, дібров, тим гарнішим і чистішим буде довкілля, у якому ми живемо.
— А ще людина повинна розумно використовувати природні багатства, тобто давати природі можливість відновлювати свої сили.
2. Стратегія «Синтез думок».
а) Що наносить шкоди природі? (Плакат)
(слайд7,8,9,10,11,12,13,)
б) Земля просить допомоги.
Робота з дод. листком і зошитом(стор.52,3,4,5,6)
(слайд14,15,16)
(Плакат «Асоціативний кущ)
Фізкультхвилинка «Райдуга»
3. Творче перенесення знань і навичок у нові ситуації
а) Виступ еколога. (Стіна слів.Еколог.)
Підготовлений учень зачитує повідомлення.
ЕКОЛОГІЧНА СИТУАЦІЯ В УКРАЇНІ
· Використовується більша частина всього земельного фонду.
· Знижена родючість земель унаслідок інтенсивного використання.
· Вода більшості водойм є забрудненою.
· Маємо дуже мало лісових насаджень. Вирубуються ліси.
· Збільшуються обсяги побутових відходів, тому що мало переробних заводів.
· На здоров'я населення вплинула аварія на Чорнобильській АЕС.
SOS- від Землі (слайд17) Чим допоможемо?
б)Сортування сміття(Стіна слів.Утилізація.)
Екологічна гра
SOS- від повітря(слайд18) Чим допоможемо?
SOS- від води(слайд19) Чим допоможемо?
SOS- від рослин і тварин (слайд20) Чим допоможемо?
в) Яким має бути ставлення людини до природи?
(слайд21,22,23,24)
Узагальнена відповідь:
Дбаючи про довкілля, слід відмовитися від поліетиленових пакетів, від одноразових пляшок та посуду; бути енергоефективним у побуті; обирати найбільш екологічний транспорт; економити воду; сортувати сміття і віддавати на переробку.
Висновок. Такі поради не тільки збережуть довкілля, а й сімейний бюджет.
— Тому ми, діти, повинні допомагати дорослим не тільки берегти природу, але й відновлювати її. Вирощувати квіти, годувати птахів, садити дерева, не залишати після себе сміття. А ще необхідно добре вчитися. Навіщо?
— Бо знання допоможуть зберегти природу від загибелі. Адже природа потрібна не лише нам, але й майбутнім поколінням!
г) Підсумок. Вірш.
д) Робота над прислів'ями.
— Поясніть зміст прислів'їв.
· Нема ліпшої краси — ніж гаї та ліси.
· Природа — наша мати, і треба її оберігати.
· Де багато пташок, там немає комашок.
· До природи не неси шкоди.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Вправа «Не хочу хвалитися, але я...»
Кожен учень доповнює фразу «Не хочу хвалитися, але я...» словами, що стосуються теми уроку. (Наприклад: економно використовую воду, прибираю у дворі, викидаю сміття тільки у сміттєві баки, вчуся сортувати сміття тощо.)
2. Домашнє завдання
— Дослідіть, яке сміття переважає у вашому населеному пункті. Куди воно зникає?