Екологічні ігри для дітей дошкільного віку
Гра з м'ячем «Я знаю...», «Рослини лісу, саду і городу»
Мета: Формувати вміння називати кілька предметів об'єкти одного виду.
Розвивати вміння об'єднувати предмети за спільняою ознакою.
«Птахи, риби, звірі»
Мета: Вправляти дітей в умінні називати предмет певної групи предметів.
«Сад - город»
Мета: Закріплювати знання дітей про те, що росте в саду чи на городі.
Розвивати у дітей пам'ять, увагу.
«Переліт птахів»
Мета: Впізнавати і називати зимуючих і перелітних птахів.
Закріплювати поняття «зимуючі», «перелітні».
«Чотири сезони. Пори року»
Мета: Розвивати увагу, пам'ять спостережливість, мислення, мовлення. Формувати у дітей поняття про особливості пір року їх характепні ознаки та про залежність життя живої природи від сезонних змін, що відбуваються в неживій природі. Виховувати пізнавальний інтерес до природи.
«Запитання - відповідь»
Мета: Розвивати вміння відповідати на поставлені питання.
Проявляти винахідливість, кмітливість.
«Головоломки»
Мета: Розширювати знання дітей про тваринний і рослинний світ. Сприяти вмінню розмірковувати, робити умовиводи. Виховувати доброзичливе ставлення до тварин і рослин.
«Посортуй сміття»
Мета: розвивати увагу, залучати дітей до збереження природи, навчати сортувати сміття та запам’ятовувати кольори, притаманні кожному виду відходів, виховувати екологічну свідомість, любов до життя.
«Кущ, дерево, рослина»
Мета: розвивати увагу, пам'ять, закріпити знання щодо поділу рослинного світу на дерева, кущі та рослини. Аналізувати та групувати рослини одного виду за допомогою фішок.
«Загадкові чоловічки»
Мета: розвивати допитливість, розумову діяльність, увагу; ознайомити дітей з тим, що вода може перебувати у твердому стані, рідкому, газоподібному стані; вчити будувати модель будь-якого конкретного предмета або навіть сюжету за допомогою «чоловічків»; дати знання про неживу природу.
Матеріал: картки із зображенням води в різних агресивних станах (твердому, рідкому і газоподібному) – крижинка, сніжинка, сік, молоко, пар; картки із зображенням моделей «людини», що характеризують агресивні стани (демонструвальні та роздавальні).
«Кому потрібна вода?» (Лото)
Мета: розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу; вправляти дітей у класифікації рослин, тварин, птахів; закріпити знання дітей про значення води в житті людини, тваринного та рослинного світу; формувати посидючість, прагнення до самостійності.
Матеріал: ігрові поля 20 на 25 (5 штук), розділені на квадрати, у центрі ігрового поля є зображення, навколо якого розміщено 8 порожніх квадратів. Дидактичні картинки: «Хто живе у воді?»; «Хто живе біля води?»; «Хто п’є воду?»; «Що поливають водою?»; «Що росте у воді?». Картки розміром 6 на 6, із зображенням тварин, комах, людей, птахів, рослин.
«Обери правильну дорогу»
Мета: уточнити знання дітей про взаємозв’язок людини з природою на основі конкретних правил поведінки в природному середовищі.
Матеріал: малюнки із зображенням лісових стежок, міських вулиць й доріг, обабіч яких розміщено етикетки з правилами поведінки в природному оточенні.
«Їжа для птахів»
Мета: уточнити знання дітей про найпоширеніших птахів (лісові, водоплавні, домашні), зокрема, чим вони живляться; формувати природоохоронні уявлення; виховувати бажання піклуватися про птахів.
Матеріал: картки із зображенням птахів (горобець, синичка, качка, курка), окремо – із зображенням корму для них.
«Схожі – не схожі»
Мета: розвивати в дітей вміння абстрагувати, узагальнювати, виділяти предмети, схожі за одними властивостями і відмінні за іншими, зіставляти, порівнювати предмети або зображення.
Матеріал: ігровий лист (екран) з трьома «вікнами-прорізами», у яких вставляються стрічки з умовними позначеннями властивостей; стрічки-смужки з позначеннями властивостей предметів. У перше і третє «вікно» вставляються смужки із зображенням предметів, у друге – смужку з позначенням властивостей.
«Кого чим почастуємо?»
Мета: закріпити знання про те, чим живляться тварини і птахи.
Хід гри
Ведучий перекидає м’яч дітям і називає об’єкт (тварина, птах), а діти відповідають і повертають м’яч ведучому. Наприклад, горобець – крихти і насіння; синиця – сала; корова – сіно; кролик – морквина; кішка – мишка, молоко; білка – шишка, годи і так далі.
«Переліт птахів»
Мета: вчити дітей пізнавати і називати зимуючих і петелітних птахів; закріплювати поняття «зимуючі», «перелітні».
Хід гри
На столі розкладені предметні картинки птахів. Кожен учасник гри бере одну картинку і «перетворюється» на певного птаха. Дитина говорить: «Я – ворона!», «Я – горобець!», «Я – журавель!», «Я – зозуля!» і так далі. За сигналом ведучого: «Раз, два, три на своє місце лети!», діти, у яких картинки із зображенням зимуючих птахів, біжать до умовного зображення (зимовий пейзаж), інші діти, у яких картинки із зображенням перелітних птахів, біжать до іншого умовного знака (весняний пейзаж). Грати можна кілька разів, діти повинні брати різні картинки.