Екологічний квест "У пошуках тепла"
Квест розрахований на 6 команд учнів 6-го класів.
Мета:
Обладнання: роздатковий матеріал, реквізит - біла сорочка, металева каструля, хутро, пластикові контейнери (закриті) -5 шт., чорна фарба і пензлики;
Перебіг квесту
I.Організаційний момент
Оголошення теми квесту і алгоритму його проведення. Об'єднання учнів у команди. Вибір журі та капітанів команд.
II. Актуалізація опорних знань та вмінь
Сьогодні ми будемо говорити про необхідну потребу для нашого перебування у власній домівці чи у школі - а саме про тепло. Яке є важливим та цінним ресурсом.
Упродовж багатьох століть багато вчених досліджувало, що ж таке тепло?
Тепло – це постійний рух атомів і молекул в предметі. Все на світі складається з атомів і молекул. Наприклад, в повітрі атоми і молекули рухаються хаотично.
2)Що є дрібнішою частинкою атом чи молекула?
Атоми є найменшою частинкою. І Земля, і зорі, машини , люди все складається з цеглинок –атомів. Коли вони з’єднуються між собою утворюються молекули.
2)Чому про деяких людей говорять, що вони надто енергійні?
Енергія нізвідки не з’являється і нікуди не зникає, вона просто переходить з одного виду в інший – закон збереження енергії.
Ви бачили дію цього закону в повсякденні. Щоб ввімкнути праску, ви вставляєте штепсель у розетку. Коли електричний струм проходить через нагрівач приладу, виділяється тепло і праска стає гарячою. Тут електрична енергія переходить у теплову.
3)Спробуйте ще навести приклади зміни виду енергії
(учні наводять приклади)
Отже, сьогодні ви дізнаєтесь про тепло значно більше.
III.Основна частина
Отже, шановні квестери. Запрошую вас у мандрівку "У пошуках тепла"
Станція 1. Відгадайте загадку:
Зустрічає нас щодня,
Вибір пропонує
Та у кожного він свій
кому - що імпонує.
Від негоди і від спеки нас оберігає
А коли красивий вигляд -
Успіхів бажає!
Правильна відповідь - одяг. Учасникам дається картинка - "Одяг", вони рухаються далі, шукають станцію з відповідною картинкою.
Станція 2. (На станції наклеєне зображення одягу)
Завдання: Якого кольору потрібно одягати влітку і чому?
(Відповідь - одяг білого кольору, адже білий не притягує сонячні промені, а чорний притягує тепло, тому нам спекотно)
За правильну відповідь учасникам надається біла сорочка і вони шукають станцію з відповідним зображенням.
Станція 3. На станції наклеєне зображення білої сорочки
Завдання: Чи можна ставити на плитку каструлю, доверху заповнену водою?
(відповідь- ні, вода при підвищенні температури збільшується в об'ємі, булькає і виливається)
За правильну відповідь дається зображення каструлі
Учасники шукають станцію з відповідними ознаками.
Станція 4. На станції стоїть справжня каструля, в ній завдання.
Завдання: Для чого за батареями встановлюють теплові екрани?
(тепловий екран відбиває тепло, що йде від батареї і таким чином теплота йде в приміщення, а не в стіни)
За правильну відповідь дається зображення батареї
Учасники шукають станцію з відповідними ознаками.
Станція 5. У приміщенні знайти батарею і там організувати станцію. Для привернення уваги дітей саме на батарею, можна на неї наклеїти знак оклику або надпис " БАТАРЕЯ"
Завдання: Чи гріє шуба?
Відповідь: (ні - шуба зберігає тепло, яке виділяє людина,а не гріє. Тому, якщо в мороз знаходитись довго в нерухомому положенні - можна замерзнути у шубі.)
За правильну відповідь дається зображення шуби.
Учасники шукають станцію з відповідними ознаками.
Станція 6. На станції висить шматок хутра, в ньому запитання
Завдання: Якщо вони літають високо - на гарну погоду, низько - на дощ.
Хто вони?
Відповідь: ластівки. Згідно з народними прикметами, ластівки літають низько - до дощу. Чому? Відповідь на це питання проста і лежить в області фізики.. Річ у тому, що перед початком дощу або похмурої погоди вологість повітря піднімається внаслідок чого у мошок і інших комах крила при польоті покриваються маленькими краплями води і стають більш важкими, ніж зазвичай.
З цієї причини комахи не можуть так активно ними махати, плюс їхня маса збільшується, і вони починають літати набагато нижче. Ластівки ж у своєму польоті ще й харчуються, добувають корм своїм пташенятам, внаслідок чого вони теж знижуються слідом за комахами. Якби людське око могло легко розрізнити літаючих комах, то стало б відразу очевидним, чому ластівки перед дощем починають літати низько. За правильну відповідь дається зображення ластівки.
Учасники шукають станцію з відповідними ознаками.
Станція 7. На станції наклейка ластівки .
Завдання: На дачних ділянках є душ, що складається з бака з водою, розміщеного над кабіною. Вода нагрівається Сонце. Що можна зробити з баком, щоб швидше нагріти воду природним способом?
(Помалювати бак у темний колір, бо чорний притягує сонячні промені.)
Учням пропонується помалювати пластиковий контейнер в чорний колір.
Цей експеримент можна продовжити. Набрати воду у два контейнери (чорний і прозорий). В сонячну погоду виставити їх на Сонце. Запропонувати час, наприклад з 12.00 до 16.00, а тоді виміряти температуру води в обох контейнерах. Де буде вища? Пояснити чому.
IV. Заключна частина.
Дякую вам за активність, креативність у виконанні завдань. Більшість з вас навряд чи замислюється над тим, звідки беруться тепло й гаряча вода і які зусилля та кошти витрачаються на їх виробництво. Але енергетичні ресурси, завдяки яким ми і маємо тепло та світло в наших оселях - не безмежні. Тому їх потрібно берегти.
Сподіваюся, що участь у цьому квесті спонукатиме учнів замислитися над тим, як вони використовують енергію, звідки вона береться і скільки це коштує. Успіхів!
V. Підсумкова частина
Члени журі підраховують бали, визначають переможців і нагороджують їх дипломами та подарунками
Завдання: Якого кольору потрібно одягати влітку і чому?