Екологічний тренінг для вчителів початкових класів "Земля лише єдина"

Про матеріал

Матеріал призначенийдля проведення тренінгу для вчителів початкових класів. Тренінг містить цікаві тренінгові вправи, формує екологічні компетентності.

Перегляд файлу

Екологічний тренінг  «Земля лише одна»

Мета тренінгу:

• розширити і поглибити знання про концепцію сталого розвитку;

• сприяти становленню екологічного мислення;

• розвивати навички самостійного пошуку знань;

• формувати критичне мислення, уміння відстоювати свою точку зору;

• сприяти самопізнанню і ставленню до навколишнього світу як до частинки самого себе, духовному становленню, гармонізації особистості .

Головні ідеї тренінгу:

• взаємозв’язок живого і неживого в природі;

• багатогранність цінностей природи (матеріальних, емоційних, естетичних);

• невідповідність соціально-економічного розвитку суспільства законам природи як причини багатьох проблем сучасності;

• необхідність оптимізації відносин суспільства і природи як комплексної соціальної та екологічної проблеми;

• власна відповідальність кожного за стан навколишнього середовища.

 

ХІД ТРЕНІНГУ

Вступне слово

Усі ми живі творіння природи на планеті Земля, її біологічні мешканці, і нам необхідно берегти свою землю, бо вона у Космосі така одна. І ніхто не знає, чи є ще якась, хоч одна планета, де процвітає життя подібне до нас. А людина – розумна, наділена великими можливостями, тому на неї покладена велика відповідальність щодо збереження Землі.

Я вірю, що зелень трави гідна краси зірок,

І що не гірші від них мурашка і яйце перепілки,

І що лісова жаба теж незрівнянний шедевр,

І лось, що похмуро жує, перевершує будь-яку статую...

А миша це диво, що може вразити мільйони невірних.

                                                                                                Волт Вітмен

Завдання нашого тренінгу:

  1. Усвідомити необхідність впровадження екологічного  виховання в навчально-виховний процес.
  2. Поглибити власні знання екологічних проблем.
  3. Розширити поняття про тренінг і впроваджувати його елементи у подальшій роботі.

 Правила тренінгу

- Для того, щоб робота нашої групи була активною і ефективною пропоную дотримуватись таких правил:


  • Говорити по черзі.
  • Не перебивати.
  • Бути толерантним.
  • Бути позитивним.
  • Бути активним.
  • Кожна думка має автора.
  • Критикувати думку, а не автора.

 (Правила доречно написати на пелюстках квітки і прикріпити на дошці, щоб їх бачили упродовж тренінгу).

 

Вправa 1  « Знайомство»

Запишіть у стовпчик своє ім’я, а навпроти кожної букви – характерну ознаку своєї особистості.

Я – язиката

Р – рішуча

И – інтересна

Н – непосидюча

А – активна

Вправа2 «Очікування»

  Очікування записують на аркушах, які складають човником. На аркуші паперу малюють річку. Човники прикріпляють на березі сподівань. Наприкінці тренінгу сподівання, що справдилися, переносять до берега звершень.

Вправа3 « Мотивація»

Мета: показати обмеженість природних ресурсів на Землі.

1. Уявіть, що яблуко — це Земля. Поділіть яблуко на чотири частини. Три чверті яблука — Світовий океан, відкладіть їх.

2. Одна чверть — це суходіл. Розріжте її навпіл. Одна половина — території, що є малопридатними для життя людей: полярні області, пустелі, болота, високі та скелясті гори. Відкладіть цю половину.

3. 1/8 частина — територія, на якій живуть люди (не обов’язково вирощують продукти харчування).

4. Розріжте 1/8 частину яблука ще на чотири частини. З частини — скелясті, вологі, холодні, не придатні для сільського господарства. Це землі, де розташувалися міста, села, заводи, автостоянки тощо, тому там не вирощують продукти харчування.

5. Що ж залишилося? — 1/32. Обережно зніміть шкіру з частини яблука. Вона символізує тоненький шар на поверхні земної кори, котрий дає усьому людству їжу. Його середня глибина менша ніж 2 метри. Він забезпечує обмежену кількість продуктів харчування.

(Як варіант) Наливаємо в банку три літри води – це вся вода на Землі, і прісна й солона. Назвіть всі водні об’єкти на нашій планеті, які містять як прісну, так і солону воду. Відміряємо 90мл мірними стаканчиком й переливаємо в пробірку – це приблизно процент прісної води на планеті (лід, сніг, підземні води, води рік, озер, боліт і т.д.). З пробірки відливаємо 68мл води в другу пробірку. Це показує кількість води в льодяних «шапках» и льодовиках. Вода, яка залишилася в першій пробірці, покаже відсоток води, яку ми можемо використовувати для наших потреб.

Біосфера схожа на скатертину-самобранку, а охорона природи —це така організація роботи, що дає нам змогу користуватися цією скатертиною постійно.

Вправа 4 «Природа в моєму житті»

Кожному учаснику пропонується написати в стовпчик цифри від 1 до 5 і п’ять раз письмово закінчити вислів «Природа для мене ...»

1) джерело натхнення; 2) спосіб насолоди; 3) занурення в гармонію;  4) проведення дозвілля; 5) спосіб самореалізації; 6) сфера мого пізнавального інтересу; 7) стимул для розширення мого кругозору; 8) можливість відновлення душевної рівноваги; 9) предмет моєї турботи; 10) усвідомлення моєї відповідальності перед нею .

Вправа 5 «Продовж речення» Робота в парах.
-Творіння при­роди досконаліші   за… / творіння мистецтва.

-Людина не господар   природи,   а… /лише її частина.

-У природи немає для нас ні нагород,   ні покарань, у неї є… /лише наслідки.

-Природу неможливо побачити очима,   її можна… /лише зрозуміти розумом і   відчути серцем.

   - Люди коряться законам природи,  навіть тоді…/ коли діють проти них.

Вправа-руханка 6  «Погода в Україні».

 Стати в коло, повернутися направо і йти, повторюючи рухи за тренером:

 «В Україні гріє сонечко ( гладити по плечах того, хто йде попереду), дме легкий вітерець (провести пальцями по спині). Та ось хмарки закрили сонце, почав накрапати дощик (стукати пальцями), здійнявся вітер (терти спину), почалася злива (енергійно стукати пальцями по спині), град (кулаками). Але що це? Буря вщухає (усе в зворотному порядку). Злива переходить у дрібний дощик, буря перетворюється на легенький вітерець. В Україні знову сонечко».

Вправа 7 «Інтерв’ю»

З перелічених об’єктів виберіть і  уявіть себе на їх місці,  дайте відповіді на запитання:

Бездомний собака,покинуте кошеня, жаба, бліда поганка, муха, змія, блекота, будяк.

Запитання і завдання для тих, хто виконує роль обєктів природи:

1.Яка ваша роль в природі?

2.Опишіть себе так, щоб сподобалося іншим.

3.Розкажіть, чи заважає вам сусідство з людьми? Чому?

4.Чи влаштовує вас сусідство з людьми?

5.Яку користь ви приносите людям?

Запитання для інших присутніх:

1.Чи подобаються вам усі обєкти природи?

2.Чи є серед обєктів такі,  до яких ви ставитесь з огидою?

3.Чи є необхідність змінити це ставлення? Як цього досягти?

Вправа 8  « Заморочки з діжки»

  • як називається рослинний світ? (флора)
  • як називаються місця для рідкісних тварин та птахів? (заповідники)
  • група птахів? (зграя)
  • наука про птахів? (орнітологія)
  • хто автор картини «Ранок у сосновому лісі»? (Іван Шишкін)
  • відома передача про тварин? («У світі тварин»)
  • орган слуху? (вухо)
  • який газ виділяють зелені рослини? ( кисень)
  • процес споживання рослинами вуглекислого газу та виділення кисню? (фотосинтез)
  • як називається водна оболонка Землі? (гідросфера)
  • як називають шкідливі рослини (бур’ян)
  • чи має запах чиста вода? (ні)
  • як називається стрибуча зелена комаха, яка мешкає у траві? (коник)
  • що таке «Асканія-Нова»? (заповідник)
  • як називається хатинка птаха? (гніздо)
  • як ще називають календулу? (нагідки)
  • яку рослину називають квіткою сонця? (соняшник)
  • у жіночому роді – зброя, а в чоловічому – південна рослина? (граната-гранат)
  • назва якої рослини виготовляють ментолову олію? (з м’яти) 
  • як називається тваринний світ? (фауна)
  • книга – каталог рідкісних тварин та рослин? (Червона книга)
  • підземна частина рослин? (корінь)
  • група риб? (косяк)
  • яка наука вивчає все про собак? (кінологія)
  • хто автор картини «Шпаки прилетіли»? (Олексій Саврасов)
  • метеорологічні умови, властиві певній місцевості? (клімат)
  • куди впадає річка Дунай? (у Чорне море)
  • орган зору? (око)
  • як називається повітряна оболонка Землі? (атмосфера)
  • пристосування організмів до нових умов існування? (адаптація)
  • що зображує художник, коли пише пейзаж (природу)
  • вони бувають і дикі, і домашні? (тварини
  • де мешкає лисиця? (у норі)
  • головним джерелом забруднення повітря є: АЕС, ТЕС чи ГЕС? (ТЕС)
  • як називається метелик жовтого кольору (лимонниця)
  • у якої рослини є зуби, і голова? (у часнику)
  • кущ, що символізує Україну? (калина)
  • назва якої трави є назвою ляльки? (Петрушка)
  • коли температура тіла у горобця вища: взимку чи влітку? (однакова)

 Вправа 9 «Методичний пейзаж»

На ватмані намальоване дерево без листя, вели­ка та маленька квітки без пелюсток.

Групи отримують завдання:

  1. написати на стікерах і приклеїти на ватман сформульовані завдання екологічного вихо­вання в початкових класах (листочки де­рева);
  2. форми роботи з екологічного виховання (пе­люстки малої квітки);
  3. методи та прийоми роботи з дітьми з екології (плоди).

 

Вправа 10  «Цінності»

  • Кожен з вас має написати обєкти і явища природи, без яких не може жити (5-6 слів)
  • Зі свого списку по черзі викреслюйте компоненти,починаючи з останнього.
  • Уявіть, яким буде ваше життя без зниклої складової?
  • Чи завжди ви ставитесь бережливо до природи?

 

  Вправа 11  «Підсумки» Рефлексія

Чи здійснились ваші сподівання?

Переправте свої кораблики на берег звершень.

 

 Вправа 12 «Прощання»

«Вальс-комплімент». Учасники стають у коло і розраховуються на перший-другий. Перші номери роблять крок уперед і повертаються обличчям до других номерів. Пари з’єднують свої долоні і говорять один одному компліменти. Відтак ті, хто стоїть у внутрішньому колі, роблять крок вправо і з’єднують долоні з іншим учасником тренінгу. Вправа завершується, коли всі пари обміняються компліментами. Якщо бракує часу, можна робити вправо два або три кроки.

Вправа13  «Коло надії»

Стати в коло, одну руку покласти на плече товариша, іншу простягти до центру і покласти на руку сусіда, щоб утворилася гора із рук. Разом тричі сказати: «Ми зможемо допомогти природі».

Давня істина говорить: Те, що ми маємо - не бережемо, коли втрачаємо -плачемо.

Отже варто вже зараз замислитися, аби не знищити назавжди те, що ми зобов’язані залишити нашим дітям і онукам, щоб і вони відчули насолоду в гармонійному житті з природою!

Невже нам треба втратити чисте повітря, чисту воду, березовий гай, рибу в ставку, щоб зрозуміти, що це і є цінності.

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Майстер-класи
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
2853
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку