«Природа нам як рідна мати!»
(Година спілкування з елементами тренінгу.
Для старшого шкільного віку)
Підготувала:
Н. Черниш,
керівник гуртка
Центру еколого-натуралістичної творчості
Білоцерківської міської ради
Мета: узагальнити знання вихованців з природничих наук, активізувати пізнавальну та творчу діяльність дітей, сприяти розвитку логічного мислення та спостережливість, виховувати екологічно грамотну поведінку в природі.
Обладнання: стільці, столи, плакат з написом: «Природа нам як рідна мати!», аркуші паперу А4, кольорові олівці, фотографії різних рослин, тварин, плакати з написом: «Природа нам як рідна мати» (1 шт.), картки із запитаннями.
Технічні засоби: DVD диск із записами звуків живої природи, DVD-програвач.
Задіяні особи: ведучий та юний натураліст
Хід години спілкування:
І. Організаційна частина
Меблі в аудиторії мають бути розставлені таким чином, щоб сприяти ефективному проведенню години спілкування між керівником гуртка та учасниками. Найкращим є розміщення меблів у вигляді кола.
1. Представлення керівника гуртка.
2. Оголошення теми виховного заходу
Ведучий: природа нашого краю унікальна і неповторна. Кожен її куточок прекрасний по-своєму. Духмяний аромат трав дарують нам лісові поляни – ці чудові скарбниці лікарських рослин. Тінисті сосни та білокурі березняки наповнюють грибами та ягодами наші кошики. Голосним пташиним співом зустрічають нас гаї. Яка ж вона щедра та привітна наша Земля!
Сьогодні ми зібрались у цій залі, щоб дізнатись більше таємниць про нашу матінку-природи! То ж всіх допитливих, спостережливих запрошуємо на годину спілкування з елементами тренінгу ««Природа нам як рідна мати!»
(звучать записи різних звуків живої природи)
3. Вправа «Знайомство з групою»
Мета: познайомити учасників години спілкування.
Хід вправи: ведучий дає учасникам завдання: назвати своє ім’я та розказати про те, що в природі найбільше подобається. Наприклад: «У природі мені найдужче подобається…»
4. Вироблення правил роботи групи
Мета: показати необхідність вироблення і дотримання певних правил, за якими будується взаємодія учасників групи; прийняти правила для продуктивної роботи групи під час години спілкування.
Учасники записують правила на ватмані.
Орієнтовними правила можуть бути такими:
Натураліст: Земля – планета гарна і далека,
Мрійлива трохи, дуже симпатична,
Жива планета – голуба Земля!
Така барвиста, гарна, поетична,
Дощами вмита, світла і ясна.
Краса її і дивна, і велична,
І вся вона чарівна, осяйна.
Велика і прекрасна наша рідна Земля. Все, що росте і цвіте на ній – у садах, лісах, парках, на полях та зелених луках – це навколишня природа. Кожне дерево, квітка є часткою природи нашої Батьківщини.
Ведучий: мабуть, найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного
краю, до життя викликає спілкування з природою. Адже більшість людей люблять навколишнє середовище: ліси, луки, парки, водойми. Це тому, що ми маємо привілей жити у прекрасному світі, що, здається був створений для виконання всіх інших бажань і задоволення потреб. Деякі люди пишуть книжки про природу, інші малюють прекрасні пейзажі. Але більшості з нас для насолоди досить таких простих речей, як захід сонця, хмари, дощ, зелень, пташиний гомін, чудові ранки. Природа нам як рідна мати: дає життя, годує, дає життєві блага, від неї залежить наше життя…
5. Вправа «Клубочок ниток»
Мета: систематизувати знання учасників про значення природи в житті людини.
Хід вправи: ведучий бере клубок, обмотує нитку навколо пальця й говорить: «Природа приносить мені...» і кидає клубочок іншому, і т. д.
Так, усі учасники висловлюють своє емоційне ставлення до природи й бачать, як усі вони та їхні думки пов’язані в одне ціле й кожен є частинкою великої живої системи.
6. Вправа «Гарячий стілець»
Мета: навчити правильно діяти у різних екологічних ситуаціях.
Хід вправи: кожен з учасників отримує картки із ситуаціями, які виникають у нашому житті. Учасники повинні розказати як потрібно правильно поступити.
Приклади ситуацій можуть бути:
рослини?
Юннат. Гармонія і краса не обминули землі Білоцерківщини. Природа щедро обдарувала наш куточок рідної землі. Ліси тут сусідять із живописними дібровами, а річка Рось з її скелястими берегами та джерельною водою надихає художників, приваблює спортсменів, щедро дарує здоров’я та зачаровує дивною красою.
Ось зараз ми будемо фантазувати та побачимо незвичайне…
7. Вправа «Незвичайне у звичайному»
Мета: активізувати роботу учасників, розвивати мислення.
Хід вправи: всі учасники об’єднуються у чотири групи за лічилкою: «Зима, весна, літо, осінь». Кожна група отримує завдання: придумати незвичайне застосування дощовій воді, сухому листю, камінчику, старій зламаній гілці.»
8. Вправа «А я знаю більше»
Мета: систематизувати знання учасників про природу рідного краю.
Хід вправи: учасникам пропонується дістати картку з питанням та дати відповідь
1. Які тварини сплять вниз головою? (Кажани)
2. Чиє серед оленів безрогі?(Так, водяні олені)
3. Яку домашню тварину називають «колекціонером»? (Шиншилу)
4. Хто найшвидше бігає? (Гепард)
5.Кого з тварин називають «Плюшевий мішка» (Коала)
6. У кого з тварин найжирніше молоко (Кит – 53% жиру)
7. Якому птахові вдячні жителі Бостону у центральному парку міста спорудили пам’ятник за знищення шкідників на полях? (Горобцеві)
8. Вони – справжні артисти. У їх піснях відчувається фрагмент солов’їного співу, свист синички, відчується скрип дверей чи гавкання собаки (Шпаки)
1. Ця рослина від 99 хвороб людини (Звіробій)
2. Ця рослина добрий медоніс, стародавні греки називали її «Німфою». Що це за рослина? (Меліса)
3. З яких квітів був сплетений вінок, що прикрашав голову бога Морфея? (З маку)
4. Яка квітка є символом Франції (Фіалка)
5. Квітка кохання та гадання (Ромашка).
6. Про яке дерево говорять: «Там де вона, там і вода» (Верба)
7. Що отримали при схрещуванні терену та аличі? (Сливу)
8. Цей антибіотик винайшли першим (Пеніцил)
9. Наука, яка вивчає лишайники (Ліхенологія)
10. Скуплення бджіл (Рій)
11. Мікроелемент, який відповідає за розум людини (Йод)
12. Процес відкладання рибою ікри (Нерест)
13. Її називають основою життя (Вода)
9. Вправа «Народна мудрість говорить…»
Мета: розвивати мислення та комунікативні здібності учасників.
Хід вправи: керівник гуртка ділить учасників за лічилкою «Зима-літо» на пари. Кожна пара отримує картку із приказкою чи прислів’ям, які потрібно закінчити та пояснити значення.
Орієнтовні вислови прислів’їв:
10. Вправа «Що ми можемо»
Мета: навчити реально долати екологічні проблеми
Хід вправи: учасники складають колективну схему за рубриками: «Я можу змінити», «ми можемо змінити», «не можемо змінити».
11.Вправа «Дарую тобі»
Мета: підняти настрій учасників.
Хід вправи: учні, сидячи в колі, звертаються один до одного по черзі зі словами: «Дарую тобі ...», а що саме — показують жестами, мімікою (подарунком має бути об’єкт чи явище природи).
12.Вправа «Художник»
Мета: підняти настрій учасників.
Хід вправи: учасники колективно створюють малюнок у довільній формі на тему «Екологічні проблеми сьогодення».
13. Вправа «Складання асоціативного павучка «Природа майбутнього»
Мета: виховувати екологічну свідомість учасників.
Хід вправи: ведучий пропонує учням назвати 10-12 слів без логічного зв’язку. Учасники працюють у чотирьох групах, кожна з яких працює над створенням фантастичної розповіді про природу майбутнього, використовуючи ці слова. Потім відбувається презентація робіт, після чого учні обирають зі своїх розповідей цінні реальні думки.
Запропоновані слова: трава, яблука, мороз, комп’ютер, ваза, будинок, велосипед, ліфт, радість, альбатрос.
Орієнтовна робота однієї з груп:
1.Охорону природи майбутнього забезпечуватиме екологічна бригада «Альбатрос». Вона розташується в будинку на восьмому поверсі, але ліфта не буде, і всі працівники з радістю підніматимуться пішки. Робочі їздитимуть на роботу на велосипедах, навіть у мороз, щоби зберегти чистоту повітря та власне здоров’я.
Команда «Альбатрос» матиме лише один комп’ютер для того, аби вести підрахунки, і багато ваз для гарного інтер’єру. Ці вази завжди стоятимуть порожні й розмальовані краєвидами. Працівники бригади робитимуть усе можливе, аби всі прийдешні покоління могли милуватися зеленою травою на вулицях, смакувати червоними яблуками й жити з радістю!
2. Зараз це для нас здається казкою, але незабаром усе буде по-іншому. Люди замисляться про своє здоров’я. Вони знімуть ліфти у своїх будинках і будуть ходити пішки. Відходи перероблятимуть без допомоги хімічних засобів. Їх будуть заморожувати на морозі й перетирати через сито. З цього порошку виготовлятимуть вази для яблук. Навколо будинків буде рости висока зелена трава. Вона чухатиме животики альбатросам, що педагогічний досвід ширяють високо в небі. З альбатросами навипередки, у вільний час, будуть змагатися люди, адже вони забудуть навіть, що таке велосипед. Яка це буде радість!
ІІІ. Заключна частина
Юннат.
Природо! Ти – нам як мати рідна!
Колиско мила, берегине славна.
Щоб нам у ньому затишно було,
Зусиль прикласти треба нам немало.
До побачення!
Використані джерела:
- Заступи природу дверима, то вона тобі вікном ввійде.
- Готуй сані з весни, а колеса з осені.
- Як у лісі кликнете, так і відгукнеться.
- Лісом ходи – під ноги дивись.
- Багато лісу – не губи, мало лісу – бережи.
- Не бережеш паростки - не побачиш і дерева.
- Матінка весна - всім красна.