Екологія природи-екологія душі

Про матеріал
Творчий відеоміст має на меті виховувати в читачів відповідальне ставлення за долю природи; допомогти їм усвідомити тісний зв'язок здоров’я людини та природного середовища; розширити читацький діапазон учнів через знайомство з автором книг про природу Африки – Т. Дьомкіною; розвивати творчі здібності читачів молодшого шкільного та середнього віку.
Перегляд файлу

Навчально – виховний комплекс

«Ліцей – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів «Лідер»

Смілянської міської ради Черкаської області

 

 

 

 

 

Творчий відео -  міст

з письменницею Тетяною Дьомкіною

 

 

 

 

chomu-treba-beregty-pryrodu-640x640-33eicnj8ugo4dvy36iqdca.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Автори:

Олена Володимирівна Плотнікова,  завідувач бібліотеки,             

 Ірина Іванівна Рак, бібліотекар   


Мета: виховувати в читачів відповідальне ставлення за долю природи; допомогти їм усвідомити тісний зв'язок здоров’я людини та природного середовища; розширити читацький діапазон учнів через знайомство з автором книг про природу Африки – Т. Дьомкіною; розвивати творчі здібності читачів молодшого шкільного та середнього віку.

Обладнання: вислови про природу, інсталяція із дитячих поробок, виставка книг про природу планети та рідної землі, презентація заходу, відеоролик «Моя Земля», відеоролик «Краса рідної землі», м\ф «Створення світу», відеоролик «11 факторів екологічних катастроф».

 

Сценарій заходу

 

Прислухайся, як трави шелестять,

Як розмовляють і дерева, й квіти,

……………………………………

І ти відчуєш, як очиститься душа…

Вступне слово бібліотекаря. Доброго дня, шановні поціновувачі книги! Ми раді вас бачити гостями творчої зустрічі, тема якої «Екологія природи – екологія душі».

 Мета нашого заходу – зрозуміти відповідальність кожного із нас за долю природи, усвідомити фізичний та духовний зв'язок людини та природи.

 Адже лише зрозумівши природу, людина зрозуміє саму себе.

Але хіба може людський розум повністю осягнути глибини безмежної загадкової природи?!

Ні! Її можна лише відчути душею, ніжно поговорити з нею серцем.

Відеоролик «Краса рідної землі»

Читець – декламатор.

І пташка, і метелик, і людина

Сплелися у вінок. Ім'я йому - Життя.

Одна у них Земля, одна родина,

І вічність в них одна, і небуття.

Бібліотекар. Земля —наш дім. Можливо, це єдина планета, на якій існує життя у Всесвіті. Хіба не заслуговує вона нашоїлюбові?

Я вам пропоную переглянути м\ф «Створення світу»і бути готовими дати відповіді на кілька запитань.

Перегляд м\ф «Створення світу»

Бібліотекар. Ви щойно переглянули біблійну історію із Книги Старого Заповіту про створення світу.

  •      Як ви вважаєте, чому Господь створив людину аж на 6-й день?

(П’ять днів Творець створював життя на Землі, щоб людина жила в повноті та гармонії з природою та Богом. Як люблячий батько, він потурбувався про все, що необхідне для щасливого життя людини.)

  • Як називалося місце на Землі, в якому жили перші люди? (Едем або рай)

Висновок. Отже для життя людини Господь по своїй великій любові створив чудову Землю, на якій панувала гармонія та краса. Людині лише потрібно було не порушувати Закону творіння, тобто жити в любові із всім живим та не кривдити цю красу.

Відеоролик. Дивьяроса. Моя Земля - Многолика.

Отже природа є колискою, середовищем життєдіяльності людини, єдиним джерелом, звідки вона черпає усе необхідне для свого існування.

Але на сьогодні ми маємо значну кількість свідчень про те, що людина не є бережливим господарем, а залишається самовпевненим землевласником, нехтує законами природи і сама потім страждає від наслідків своєї діяльності.

Читець – декламатор.

Хоч іноді, хоч раз в житті,

На самоті з природою залишся,

І подивуйся ніжній чистоті

Того зеленого затишшя.

Прислухайся, як трави шелестять,

Як розмовляють і дерева, й квіти,

Які предивні дні стоять! – 

Попробуй це збагнути й зрозуміти.

І ти відчуєш, як очиститься душа,

Як легко серце стрепенеться,

І як народяться рядки вірша,

Спіши… Бо все от – от минеться.

Бібліотекар. Екологія —це наше здоров'я і довголіття, наше щасливе майбутнє! Всі ми — діти землі і неба.

Робота з висловами.

Поясніть, як ви розумієте дані вислови.

  •     «Людина не щаслива лише тому, що відреклась від природи».

(Людство віддалилось від природи, а тому не вміє правильно розпоряджатися її багатствами. Звідси, як наслідок, серйозні захворювання, смерть та тяжкі наслідки природних стихій, недолік природних ресурсів та багато іншого.)

  •                 «Ми не можемо керувати природою інакше, ніж підкоритись їй»

(Як би людина не змінювала закони природи, вона все рівно залишається беззахисною перед її величчю та могутністю, тому що закони природи є бездоганними.)

Проблемно –аналітична вправа «Моя позиція»

  •     Які помилки людини у стосунках з природою можуть привести до екологічної катастрофи вже сьогодні?

Відповіді учнів. (Забруднення повітря, річок, отруєння ґрунтів, вирубування лісів, винищення рослин, тварин, безгосподарське використання ресурсів землі та ін. )

Висновок. На превеликий жаль, байдужість до довкілля, запустіння Землі пояснюється сьогодні спустошенням та зачерствіннямлюдських душ.

Пропоную вам переглянути відеоролик про наслідки шкідливої діяльності людини.

Відеоролик «11 факторів екологічних катастроф»

Бібліотекар. Сьогодні людство усвідомило небезпеку, яку несе з собою нехтування екологічними принципами, адже майже кожна людина розуміє, щодоля природи і наше здоров’я нерозривно поєднані. Як доказ даного твердження: в Україні майже на третину збільшилася загальна захворюваність, поширюється тенденція народження дітей з генетичними порушеннями, відхиленнями у фізичному й психічному розвитку.

Я пропоную вам в ході гри співвіднести дії людини зі станом природи.

Адже природа жива, а тому відчуває біль і страждає, як і ми, а отжепотребує допомоги.

Гра «Допомога, боляче, дуже боляче»

N п/п

«Допомога»

«Боляче»

«Дуже боляче»

1

 

 

 

2

 

 

 

1) Вирубування лісу.

2)Сміття на галявині.

3)Лійка і квіти.

4)Пташка у клітці.

5)Зірвані квіти.

6) Спалювання відходів.

(Учні заповнюють відповідні колонки та коментують свій вибір)

Читці – декламатори (музичний супровід гітари)

Три поради (Ю. Рибчинський)

1. Край дороги не рубай тополю

Може, та тополя твоя доля,

Твоя доля світла тополина,

Наче пісня журавлина.

Не рубай тополю –

Бо зустрінешся з бідою,

Не рубай тополю –

Краще принеси ти їй води.

2. Не ламай калину біля хати,

Бо вона заплаче, наче мати.

І впадуть на трави, на шовкові.

Серця сльози колискові

Не рубай калину –

Бо вона в житті єдина,

Не рубай калину –

Краще їй онуків принеси.

3. Не стріляй у птаха на світанні,

Може, то любов твоя остання,

Може, то кохання білий лебідь,

Що летів крізь сни до тебе.

Не стріляй у птаха,

Не губи ти крила,

Твоє щастя прилетіло.

Не стріляй у птаха –

Краще з ним у небо полети.

Бібліотекар. Шановні учасники зустрічі, а що власне можемо зробити ми для покращення екологічного стану, принаймні нашого рідного міста?

Відповіді учнів.

  • (Активно включатися в акції по озелененню своїх вулиць, на яких проживаємо.
  • Не допускати смітників біля своїх будинків.
  • Не спалювати сміття, особливо пластик та інші предмети, в складі яких є отруйні речовини.
  • Прибирати місця для відпочинку (в лісі, біля річки та ін.)
  • Не забруднювати річки скляними, пластиковими пляшками, відходами їжі та ін. сміттям).

Висновок ведучого. Відомий письменник Антон Чехов висловив чудову думку: «Якби кожна людина посадила хоча б одне дерево, то наша планета перетворилася б в квітучий сад».

Тому зрозуміло, що доля природи, а відповідно і наше життя та здоров’я в наших руках.

 Багато відомих письменників минулого століття та наших сучасників звертаються до проблеми стосунків людини й природи, за допомогою художнього слова передають гармонію її краси, неповторність та багатство, яке віддає вона людям.

Напевно, вам всім добре відомі оповідання Григора Тютюнника, Євгена Гуцала, чиї герої по – справжньому вболівають за долю матінки – природи, милуються ї красою, спостерігають за нею, вчаться у неї та разом з тим страждають від того, що інші жорстоко й бездушно завдають їй болю.

Презентація творчості Тетяни Дьомкіної.

Бібліотекар. Сьогодні ми пропонуємо вам познайомимося із творчістю надзвичайно цікавої людини, письменниці, – Тетяною Дьомкіною, яка головною справою свого життя обрала вивчення природи нашої планети.

Т. Дьомкіна закохалася в неповторний світ природи Африки, тому її книги для юних читачів створені на реальних спостереженнях за життям диких тварин цього континенту.

 Зовсім нещодавно до нашої бібліотеки завітала літня жінка і принесла нам 3 книги, чудово ілюстровані яскравими малюнками та фотографіями, і сказала, що це подарунок від Тетяни Дьомкіної, дружини колишнього випускника нашої школи. Саме ця зустріч і спонукала нас познайомити наших читачів із творчою скарбницею письменниці Т. Дьомкіної.

 Тетяна Дьомкіна народилася в Україні, в Кіровоградській області. Закінчила Київський державний університет.

 Зараз письменниця проживає переважно у Найробі, столиці Кенії. Подорожувала Танзанією, Ефіопією та Південно-Африканською Республікою, а також іншими країнами за межами Африки.

 Спостерігаючи за життям дикої природи, що знаходилася буквально поруч, почала писати нариси, оповідання та казки, головними героями яких є дикі тварини і птахи. У деяких творах письменниця відобразила особистий досвід спілкування з дикою природою.

 Тетяна любить фотографувати, тому ілюстрації до своїх творів робить на основі зроблених власноруч фотознімків. Фото, які ви бачите на слайдах, зроблені

Т. Дьомкіною зовсім нещодавно та надіслані нам по електронній пошті.

Публікується письменниця в авторських книжках, збірках, журналах та на літературних інтернет порталах українською та російською мовами.

 Твори Тетяни Дьомкіної відзначені численними нагородами міжнародних літературних конкурсів у розділі дитячої літератури, серед яких диплом конкурсу «Нова дитяча книга» видавництва «РОСМЕН» – найпрестижнішого конкурсу дитячої літератури російською мовою.

 Тетяна Дьомкіна є лауреатом міжнародного конкурсу малої прози «Біла скрижаль» та двічі лауреатом Германського міжнародного літературного конкурсу «Найкраща книга року», а "Мандрівка чаплі" була відзначена дипломом Літературного інституту ім. А.П. Чехова "За найкращу книгу про тварин".

 Зараз автор продовжує писати для дітей; у планах – добірка казок і нарисів про життя африканської савани.

Найкращими її книгами є: «Подорож чаплі», «Банани для Фердінанда», «Бегемотики Плюх і Плюшка», «Пташка, яка передбачила цунамі, та інші історії від Буль – Буля», “Головна справа мого життя”.

То ж запрошуємо вас до подорожі по сторінках захоплюючих книг Т. Дьомкіної.

Бібліо – фреш по книгам Т. Дьомкіної

Учні – читачі.

  1. читач. «Чудові бегемотики Плюх и Плюшка» – це казкова історія про двох бегемотиків, які проживають на річці Мара в африканській саванні. Всього один день, але скількивони побачили, дізнались та пережили! Книга написана для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку.

“Этим утром было очень тихо. Редкие птичьи перепевы, шелест папируса, всплески воды только подчеркивали тишину и покой.

Бегемоты неспешно направлялись к реке.

Мама и папа впереди, а Плюх и Плюшка – за ними. Вдруг мимо него стремглав пронеслась сестра. Брат невольно припустил за ней.

-Погоди, что ты так несешься? Как будто за тобой кто – то страшный гонится! – прокричал вдогонку Плюх.

- Это я убегаю от человека…»

Що ж насправді трапилося і чому Плюшка втікала від людини ви зможете дізнатися, коли прочитаєте історію про бегемотиків Плюха и Плюшку.

Ілюстрації до книги зроблені на основі авторських фотографій.

2 читач. «На экваторе ночь наступает очень быстро. За несколько минут все вокруг преображается, ты попадаешь как будто в другой мир, с другими звуками, очертаниями, запахами..».

Хто і що підстерігає тебе в оточенні цієї дивовижної природи? Де і як побачиш буш-бэйбі? Чи можливо товаришувати з мавпами? Відповіді на ці питання в книзі «Банани для Фердінанда».

Веселі історії, описані в цій книзі, створені на основі багаторічних спостережень за життям та поведінкою мавп Східної Африки.

Ілюстраціїдо книги зроблені на основі авторських фотографій. Книга адресована дітям молодшого шкільного віку.

3 читач. «Головна справа життя»– це казкова історія про птахів, які живуть поруч з нами. Книга адресується молодшим читачам. Всі ілюстрації до книги зроблені на основі авторських фотографій.

4 читач. Казкова екологічна повість «Подорож чаплі» написана на багаторічних спостереженнях автора за життям та поведінкою птахів Східної Африки. Всі персонажі мають реальних прототипів.

5 читач. «Был канун Рождества. Это теплое и приятное время в Африке. Недавно закончился сезон дождей, все вокруг зеленеет и цветет. Птички радуются теплу и солнцу. Но Пан стал очень странно себя вести: панически биться в окно, залетать на подоконник. … Если мы переходили на второй этаж дома, он летел к окну, через которое мог нас видеть, и продолжал биться в него…»

Жива природа дійсно турбується про людину, приходить на допомогу, коли їй загрожує біда. Питання в тому, чи здатна це помічати людина? Чи усвідомлює вона, настільки тісний її зв'язок з природою, і коли вона його розриває, залишається беззахисною перед дикою силою природної стихії.

Саме на такі роздуми наштовхує читача книга Т. Дьомкіної «Пташка, яка передбачила цунамі…»

Відео міст з письменницею Т. Дьомкіною.

Ведучий. – Добрий день пані Тетяно! Вас щиро вітають читачі школи – ліцею «Лідер», поціновувачі ваших надзвичайно цікавих книг про світ дикої природи Африки.

  • Ми переконані, що тематична спрямованість ваших книг невипадкова. Поділіться, будь ласка, з нами стосовно того, які саме обставини спонукали вас до написання книг саме про природу Африканського континенту.

Із ваших книг наші читачі дізналися, з якими труднощами може зустрітися людина в умовах дикої природи.

  •                 Розкажіть, будь ласка, як ви долали нелегкі перешкоди, збираючи матеріал для своїх книг?
  •                 Що ви можете побажати нашим юним читачам?

Підсумок. Ми щиро дякуємо, що ви вийшли на зв'язок з нами, а також допомогли юним читачам подивитися іншими очима на природу, яка нас оточує, та є для всіх нас справжнім домом, який ми всі разом зобов’язані оберігати. То ж прийміть в знак подяки від учениці нашої школи невеликий пісенний подарунок.

Пісня про рідний край у виконанні учениці 5 класу
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

Література:

Демкина Т.В. Бананы для Фердинанда. – К.: Демкина Т.В., 2014-с.20, ил. 22

Демкина Т.В. Замечательные бегемотики Плюх и Плюшка.-К.: Демкина Т.В., 2015.-с.16, ил. 16

Демкина Т.В. Птичка, которая предсказала цунами, и другие истории от буль – буля. – Київ.: ТОВ НВП Інтерсервіс, 2012.-32 с.: іл. 37

 

Інтернет-ресурси

http://voronivkaschool.edukit.kr.ua

https://www.youtube.com/watch?v=LlAZggmciGM

https://www.youtube.com/watch?v=WwnfzuRNo0I

https://www.youtube.com/watch?v=hWSZWyPx8q0

 

1

 

doc
Додано
14 квітня 2019
Переглядів
1370
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку