Екологія української мови

Про матеріал
Презентація містить матеріали , які можна використовувати на уроках розвитку мовлення , на уроках українознавства та позакласних заходах
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема “ Екологія української мови”. “Екологія” власного мовлення ( свідоме використання мовних засобів). Яскраве свідчення уважного ставлення до слова в оповіданні Г. Тютюнника “ Зав”язь”Учитель українознавства Строїнецької філії Новоселицького ліцею № 3 Нікітіна Анджела Миколаївна

Номер слайду 2

Завдання уроку:навчитись стежити за своїм мовленням, ознайомитись з лексикою, що є за межами літературної мовирозвивати уміння доцільно використовувати мовні засоби ( оповідання Г. Тютюнника)Виховувати культуру мовлення

Номер слайду 3

Епіграф. Мова – втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любимо її, вивчаймо її, розвиваймо її!Борімося за красу мови, за правильність мови, за багатство мови… М. Рильський

Номер слайду 4

Продовжи прислів”я. Від теплого слова ... (і лід розмерзається). Гостре словечко ... (коле сердечко). Де мало слів ... (там більше правди). Добрим словом мур проб'єш ... (а лихим і в двері неввійдеш).І від солодких слів ... (буває гірко). Краще переконувати словами ... (як кулаками). М'які слова ... (і камінь крушать). На ласкаве слово не кидайся .... (а за грубе не гнівайся). Хто мови своєї цурається…( хай сам себе стидається)Птицю можна пізнати по пір”ю, а людину …( по мові)Рідна мова – не полова : її за вітром (не розвієш)Сло – не горобець…( вилетить – не спіймаєш) 

Номер слайду 5

Збагачуймо мову. Мова - це найважливіший засіб спілкування і пізнання. Система звукових і графічних знаків, що виникла на певному рівні розвитку людства, розвивається і має соціальне призначення; правила мови нормалізують використання знаків та їх функціонування як засобів людського спілкування. Мовлення - це спосіб спілкування, який відбувається за допомогою використання мовних засобів. Літературна мова - варіант загальнонародної мови, це мова художньої літератури, науки, преси, радіо, телебачення, театру, школи, державних актів. Українська літературна мова, що належить до найбільш розвинених мов світу, існує в усній та писемній формах.

Номер слайду 6

Найважливішою особливістю сучасної української літературної мови є її чистота: словниковий склад, значення і вживання слів, вимова, правопис, утворення граматичних форм, які підкоряються загальноприйнятому зразку. Особливою ознакою мови, мовлення є чистота як один із проявів правильності, який полягає в дотриманні лексичних норм. Чистою називають мову, вільну від лексики, що знаходиться поза межами української літературної мови, а саме: варваризмів, жаргонізмів, діалектизмів, слів-паразитів, грубих, просторічних слів, нецензурної лексики, канцеляризмів.

Номер слайду 7

Слова-паразити часто називають «нав'язливими словами». Словами-паразитами є, наприклад: це саме, так вимовити, ну це, ось, значить, приблизно, типу, як би та ін. Уживання слів-паразитів, за винятком передражнювання чи пародіювання, завжди оцінюється слухачами негативно, оскільки засвідчують обмежений словниковий запас мовця. Тому слова-паразити, незважаючи на їх загальновживані омоніми, перебувають за межами норм літературної мови і свідчать про низьку культуру особистості в цілому (не лише мовну).

Номер слайду 8

Просторіччя. «роботяга» - «тямковитий» , «отетеріти - “здивуватися,» Розвести - «обдурити,» тоскний - « неприємний».«шалаша», «калідор», «торта», «вогорити». «пінжак», «секлетарь» , «мені по барабану», «я без поняття»,- «мені байдуже», «я не знаю»

Номер слайду 9

Варваризми, на перший погляд, «кричать» про освіченість співрозмовника, іноді вживаються однаково часто як в усному, так і писемному мовленні. Вони теж засмічують мову. Сьогодні серед певної категорії людей вважається нормою запитати людину: Ти о'кей? Ти в порядку? замість: У тебе все добре? Тобі потрібна допомога?

Номер слайду 10

Жаргон - соціальна різновид мови, що використовується вузьким колом носіїв мови. У сучасній українській мові виділяють молодіжний жаргон, або сленг (англ. Slang - слова і вирази, які вживаються людьми певних професій або вікових груп), жаргони професійні, в місцях позбавлення волі використовується табірний жаргон. Найбільшого поширення в наш час отримав молодіжний жаргон, популярний серед студентів, учнівської молоді, підлітків. Жаргонізми, зазвичай, мають еквіваленти в загальнонародному мовленні: «общага» (гуртожиток), «шпори» (шпаргалки) та ін. Поява багатьох жаргонізмів пов'язана з прагненням молоді яскравіше, емоційніше висловити своє ставлення до предмета, явищ. Звідси такі оціночні слова: «очманілий», «іржати», «балдіти», «кайф» та ін. Усі вони поширені тільки в усному мовленні і нерідко відсутні в словниках.

Номер слайду 11

«Псуванню», «забрудненню» української мови послідовно протистояли видатні українські письменники й мовознавці. Вони відшліфовували кожну грань рідного слова, щоб піднести нашу мову до рівня найрозвиненіших мов світу. Зразком уважного ставлення до слова є творчість класика української літератури Г. Тютюнника, який у своєму щоденнику писав: «Не святі горшки ліплять - майстри. А майстрами стають люди. Я - людина. Я буду майстром!»

Номер слайду 12

Фізхвилинка «Цифри»Учні, стоячи, за вказівкою вчителя «пишуть» цифри. * - Цифру 1 «пишемо» носом (кажемо й виконуємо),2 — підборіддям,3 — правим плечем,4 — лівим плечем,5 — «пишемо» правим ліктем,6 — лівим ліктем,7 — правим коліном,8 — лівим коліном,9 — правою ногою,10 — лівою ногою.

Номер слайду 13

Пам'ятка «Поради мовознавцю»виробіть стійкі навички мовленнєвого самоконтролю і самоаналізу;не говоріть квапливо, «ковтаючи» слова;частіше «заглядайте у словник...» (М. Рильський);удосконалюйте мислення, бо немає думки — немає мови;вивчайте мовлення майстрів художнього слова;читайте українську класичну і сучасну літературу, публіцистику, пресу;будьте уважними до свого мовлення та мовлення найближчих осіб, колег;сприймайте мову як свою людинолюбну сутність, як картину світу, як порадника і помічника в суспільному житті;оволодівайте жанрами, видами писемного мовлення, зокрема ділового мовлення;привчайте себе до системного запису власних думок та спостережень, щоденникових записів, сімейної хроніки;виробіть звичку читання «з олівцем у руках» (жоден цікавий і вартісний вираз не повинен бути втрачений для вас).

Номер слайду 14

Самостійна робота «У творчій лабораторії митця»Виписати із тексту художні засоби, за допомогою яких авторові вдалося передати внутрішній стан героїв, емоційно-експресивні особливості їхнього мовлення. 

Номер слайду 15

Домашнє завдання Виписати 8 цитат відомих людей про значення мови в житті людини.

pptx
Додано
24 січня
Переглядів
217
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку