Тема: Симуляційна гра «Ключ в пустелі»
Мета: допомогти учням визначити власні здібності до підприємницької діяльності, уміння співпрацювати у команді, згуртовувати членів клубу, сприяти розвитку в учнів ініціативності, розважливості, наполегливості відповідальності за прийняті рішення, формувати вміння відстоювати власну думку, домовлятися.
Обладнання та матеріали: папірці із зображеннями, індивідуальні картки для занесення результатів вибору.
Форма проведення: інтерактивна гра-подорож.
Комплекс використаних методів: пояснювально-ілюстративний, методи аналізу та синтезу, аналогії, частково-пошуковий метод, застосування інтерактивних технологій (дискусія, робота в групах, коло ідей ).
Перебіг гри
Доброго дня усім присутнім. Ми раді вітати Вас. Сьогодні тут зібралося розширене коло ініціативних та підприємливих,щоб пограти в інтерактивну гру – подорож, тому й співпраця, сподіваюся, буде активною і результативною.
Тема нашого заняття – «Ключ в пустелі». Це інтерактивна гра-подорож.
4. Проведення мотивації діяльності.
Для того щоб організовано і результативно пройшла наша гра, провидемо міні – бесіду.
- Як ви розумієте поняття «Вибір - ?»;
- Які можуть бути критерії вибору?;
- Як ви розумієте поняття «ризик» та «підприємницький хист»?
5. Ознайомлення з правилами гри
Ось тепер, коли ми повторили головні поняття гри, ознайомимось з правилами.
Для роботи усім учасникам знадобляться увага і терплячість, наполегливість і уміння відстоювати власну думку. Не дозволено критикувати ідеї інших учасників, натомість очікується активна і креативна презентація власних думок. Усі висловлювання – з повагою до співрозмовника. Пам’ятайте, активна участь кожного учасника гри сприятиме загальному успіху групи-команди.
У вас на столах є папірці, оберіть собі один. Знайдіть свою команду по звуку тваринки, яка зображена на папірцях.
6. Засвоєння нових знань. Гра починається.
З аеропорту Бориспіль ви вилетіли у південно-західному напрямку щоб потрапити на один з найцікавіших курортів у Єгипет. Температура за бортом – мінус 19, швидкість літака 800 км/год, настрій пасажирів – радісний і вільний.
Під кінець перельоту у стані літака трапилися непередбачувані зміни. Трапилася поломка, літак зазнав авіакатастрофи, але завдяки діям досвідченого пілота усі пасажири вижили.
Ви опинилися у пустелі після авіакатастрофи. За 30 хв. до аварії пілот казав, що відстань до найближчого міста – 400 км. У кожного з вас є невелика сума грошей у кишені – 20 євро та можливість обрати 15 речей із літака
У вас є …
Зараз, не обговорюючи у групі, визначте пріоритетність цих предметів для вас особисто.. Те, що найбільш важливо, має бути на 1 місці. Прийміть рішення, що є найбільш важливим у таких умовах та проставте нумерацію від 1 до 15 у колонці «твій вибір». Час для міркування -10хв.
Дякую, час скінчився. Настав момент обговорення у групах. По команді зверніться до інших учасників у групі, поясніть свій вибір. У колонці «вибір групи» треба проставити ранжування цих предметів від 1 до 15, але це має бути групове рішення. Час для обговорення – 10хв.
Час вийшов.
Дякую усім учасникам у групах. Я помітила, що більшість учнів були активними, цілеспрямованими. Дехто завзято переконував групу, як лідер, хтось концентрувався на умінні співпрацювати і на інтересах групи.
Чи задоволені учасники команд груповим рішенням, підніміть, будь-ласка, руку? Дякую.
Команди, оголосіть, будь-ласка, свій вибір.
А зараз настав час повідомити усім вибір експерта. У цій грі експертом є людина, фахівець спеціального призначення, що спеціалізується на рятувальних операціях, знає все про виживання в пустелі, поведінку і потреби людей у таких умовах.
Шанси самотужки у пустелі вижити у людини дорівнюють практично «0». У групі вони збільшуються, але тут важлива стратегія, уміння передбачати наслідки, добре знання умов ситуації та можливостей учасників.
На 1 місці, за вибором експерта, косметичне дзеркальце. Воно дасть можливість подавати сигнал про допомогу іншим повітряним суднам. будь-яка стратегія рухатись у напрямку міста, на жаль, є безперспективною. Авіакарта не дає точних даних, умови пустелі жорсткі і виживання саме по собі є непростою задачею, рух по місцевості, яка змінює ландшафт, не має сенсу. Бажання рухатись вперед щоб щось зробити, досягти – прояв тривожності людини після авіакатастрофи.
На 2 місці – тепле пальто, тому що пустеля охолоджується вночі дуже сильно, і пальто потрібне, щоб не замерзнути.
На 3 місці – 250 грамів води – це запас не на добу, це майже дві склянки, занадто мало, щоб кудись йти і заблукати. Це мінімум для підтримки життя людини, вода потрібна для підтримки сталої температури тіла.
На 4 місці – ліхтарик – щоб подавати пролітаючим літакам сигнал вночі (адже ви летіли по повітряній трасі) і пошукові роботи ведуться і вночі.
На 5 місці - парашут. Він знадобиться для будівництва укриття, щоб захистити себе від бурі, піску, непогоди. Ним теж можна подавати сигнали.
На 6 місці – ножичок, щоб різати канати для укриття чи копати яму. Вполювати цим ножиком у пустелі людині без досвіду буде практично нікого.
На 7 місці – дощовик. Якщо викопати ямку і застелити в неї дощовик, то вночі, за рахунок перепаду температур, збереться приблизно 250 грамів води. Стільки, скільки випили, стільки і одержали. Цього мало, але цей результат укріплює віру в порятунок і осмислена діяльність не дає людині впасти у відчай.
На 8 місці – пістолет з набоями. Якщо хтось заблукає у мінливій пустелі – щоб подати звуковий сигнал. І тільки досвідчена людина зможе вполювати тварину пустелі.
На 9 місці – окуляри – щоб не втратити зір на сліпучому сонці.
На 10 місці – бинти і перев’язочний матеріал – для надання допомоги тим, хто її потребуватиме.
Все інше, після 10, на думку експерта, для виживання неважливі речі.
Однак у цій грі нашу роботу ще не завершено, адже варто підвести інші підсумки. Це завдання потребувало не лише досвіду, якого ви не мали (ви не експерти по виживанню в пустелі), а, передусім, уміння співпрацювати в команді.
Знайдіть різницю результатів у колонках «твій вибір-вибір експерта», а потім «вибір групи-вибір експерта». Від більшого числа віднімаємо менше. Час – … хв.
Порівняємо ці результати.
У окремих рядках, ймовірно, будуть більші бали у колонці, що означає ваш вибір, а не вибір групи. Це значить, що у цьому ви були близькі до правильної відповіді, але не змогли переконати у цьому групу. Якщо більші бали стосуються вибору групи – значить, група була права, але ви не почули її.
Чим більша різниця – тим більше помилилися ви або відповідно група.
Знайдіть суму чисел у колонках «ти-експерт», а потім «група-ексепрт».
У кого ці суми є (приблизно на 70%) близькими один до одного? Чим більш близьким є ваш вибір і вибір групи, - тим краще ви працювали у групі, зуміли переконати групу у правильності своїх думок, проявили ініціативу і активність.
Чим більшою є ця різниця між вашим вибором і вибором групи (більше 30%) – тим сильнішою є ваша індивідуальність, ви не боїтеся мати думку, що не відповідає думці більшості. Це не погано. Але і ви теж повинні співпрацювати у групі, коли випаде така нагода.
6. Формування вмінь та навичок
Отже, як ви зрозуміли, що з вашої точки зору, є ключем до успіху, виживання в складних чи екстремальних умовах?
- підприємливість, уміння співпрацювати у команді;
- ініціативність, розважливість, наполегливість,
- відповідальність за прийняті рішення,
- вміння відстоювати власну думку, домовлятися.
Цей висновок стосується і діяльності в будь-якій професійній сфері, в бізнесі і в звичайному житті.
За оцінками економістів 5-7 % жителів планети мають природні здібності до підприємництва. Всі інші, хто досяг успіху, зробили це власними силами.
Підприємець – це завжди революціонер в економіці. Прибуток для нього – лише символ успіху. Головне – вступити на незвіданий шлях там, де завершується звичний порядок (Й. Шумпетер).
Самою історією доведено: підприємництво було й буде основним компонентом економічної системи того суспільства, що називає себе цивілізованим.
А ми бажаємо вам успіхів!
7. Проведення підсумків гри
Тема: Економічна гра: «Купуємо будинок»
Мета: допомогти учням усвідомити, що таке вибір, його важливість для споживача та для підприємця, які існують критерії вибору; сприяти розвитку в учнів ініціативності, наполегливості відповідальності за прийняті рішення; допомогти зрозуміти що таке альтернативний варіант та чому потрібно щось втратити для отримання виграшу; гуртовувати членів клубу; формувати вміння відстоювати власну думку, домовлятися.
Обладнання та матеріали: картки з характеристиками будинків (для кожної групи), картки з інформацією про сім’ї (кожної групі по одній картці).
Форма проведення: економічна гра
Комплекс використаних методів: пояснювально-ілюстративний, методи аналізу та синтезу, аналогії, частково-пошуковий метод, застосування інтерактивних технологій (дискусія, робота в групах, коло ідей ).
Перебіг гри
Вступне слово вчителя: Доброго дня шановні учні. Я щиро вас вітаю на економічній грі для 8-го класу. Побажаю нам плідної роботи та отримання задоволення від нашої спільної роботи. Сьогодні нашу гру розпочнемо з невеликого бліцопитування.
- Як ви розумієте поняття «Вибір - ?»;
- Які можуть бути критерії вибору?;
- Як ви розумієте поняття «альтернатива»?;
- Що на вашу думку, якляє собою градка прийняття рішень?
Тема нашого заняття – економічна гра «Купуємо будинок». Це інтерактивна гра, головним завданням якої є:
- формувати знаня та навички про поняття «вибору»;
- навчити будувати схему критеріїв вибору;
- формувати вміння складати градку рішень;
- формувати вміння відстоювати власну думку, домовлятися.
(у вигляді бесіди)
Які рішення ви приймали сьогодні до того, як прийти в школу? Наприклад: яку програму подивиться зранку по телебаченню (або не дивитися зовсім), що вдягнути тощо.
Які рішення приймали ваші сім’ї сьогодні вранці: хто буде забирати дітей зі школи або після спортивних заходів, що сім’я буде їсти на вечерю, хто буде займатися хатньою роботою.
Кожна людина змушена приймати індивідуальні рішення щодня. Ці індивідуальні рішення допомагають приймати колективні рішення. Колективні рішення на рівні сім’ї приймаються декількома людьми разом. Ось і сьогодні, ви маєте можливість спробуєте прийняти рішення індивідуально і командою.
На цьому уроці розглядається декілька сімей, кожна з яких приймає рішення: який будинок придбати? Це - американські сім’ї, тому учням буде цікаво дізнатися, яким чином здійснюють вибір родини їхніх однолітків в іншій країні.
Поділимо клас на декілька груп по чотири учні в кожній. Зачитуємо характеристику кожної родини.
Сім’я Уолкерів складається з чотирьох осіб: мама, тато, Джун (9 років), Девід (14 років). Місіс Уолкер більше подобається жити у місті, ніж у передмісті, а містер Уолкер хотів би мати невелику ділянку, щоб займатися садівництвом. Девід захоплюється спортом і займається ним кожного дня після занять у школі. Йому хотілося б ходити зі школи додому пішки. Якби в будинку був підвал, то це було б ідеальне місце для Джун – займатися гімнастикою. Уолкери хотіли б мати будинок з трьома (або більше) спальнями та гаражем на дві машини. Вони розглядають декілька можливих варіантів придбання будинку. Уолкери не можуть витратити на це більше, ніж сто тисяч
доларів. Прийміть рішення, який із запропонованих будинків, сім’я може придбати.
Пояснення: Є декілька будинків, можливість придбання яких розглядається сім’єю Уолкерів. У кожній групі є по п’ять карток з малюнками будинків та таблицями з їх характеристиками.
Акцентуввання уваги учнів на тому, що найкраще рішення повинно бути прийнятим на основі використання п’ятиступеневої моделі прийняття рішень.
На дошці намалювана гратка прийняття рішень, яку ви будете поступово заповнювати (або скористайтесь слайдом).
Обговорення:
1. Яка проблема стоїть перед сім’єю Уолкерів? (Сім’я повинна вирішити, який з декількох будинків вибрати для покупки, але витрати не повинні бути більше, ніж 100000 доларів).
2. Які є альтернативи? ( Починайте заповнювати гратку прийняття рішень - запишіть адреси будинків в графі «Альтернативи». Нехай учні зроблять теж саме у своїх ґратках прийняття рішень. Зверніть увагу учнів на те, що той будинок, який коштує більше, ніж сім’я може собі дозволити заплатити, не повинен бути записаний як альтернатива. Яким би ідеальним будинок не здавався у всіх відношеннях, ми чітко повинні виконувати правило, що сім’я не може вийти за рамки свого бюджету).
3. Які критерії, або важливі фактори, сім’я повинна приймати до уваги при прийнятті рішення?
4. Як співвідноситься кожна альтернатива з кожним з визначених критеріїв? (Подивіться на картки з параметрами будинків і визначте, яким критеріям відповідає кожний з будинків. Поставте «+» в кожному «прямокутнику» , де альтернатива відповідає критерію і «-» там, де альтернатива критерію не відповідає).
Пояснення учням, що, коли вони відмовляються від чогось одного, для того, щоб отримати щось інше - це називається вибір.
Дивлячись на ґратку прийняття рішень, визначте, від чого відмовляється сім’я Уолкерів, якщо вона вибере будинок на вул. Дестер? (вони відмовляються від життя у місті, від того, щоб у них була поряд школа, щоб у будинку було три спальні, земельна ділянка та гараж на дві машини).
Від чого відмовляється сім’я, якщо вона вибере будинок на вулиці Файлер ? (Вони в цьому випадку зможуть жити в місті, але змушені будуть відмовитися від земельної ділянки, гаража на дві машини та близько розміщеної школи).
Який, на вашу думку, наступний крок у процесі прийняття рішення? (Саме прийняття рішення ).
Яке рішення буде прийнято відповідно до ґратки прийняття рішень? (Можливо, що учні виберуть будинок, який отримав більше всього плюсів. Це логічно; але люди можуть надавати одним критеріям більше значення, ніж іншим. Наприклад, один будинок може бути з трьома спальнями, але без земельної ділянки. Сім’я може надати перевагу цьому будинку у порівнянні з іншими, що мають більше плюсів, оскільки спальні тут більш просторі. Таким же чином учні можуть аргументувати свій вибір. Такий підхід можливий, оскільки рішення приймається зважено).
Дискусія. Що таке альтернативна вартість?
Альтернативна вартість - це будинок, котрий за своїми характеристиками стоїть на другому місці по значенню для цієї сім’ї, і від якого сім’я відмовляється заради обраного нею.
Кожна група повинна вибрати одного учня, який буде вести нотатки. Нехай учні групи уважно прочитають інформацію на картці і використають набуті навички здійснення процесу прийняття рішення, щоб вибрати кращий варіант будинку для «своєї» сім’ї. Учень, який веде записи в групі, відповідає за заповнення ґратки прийняття рішень.
6. Підведення підсумків гри