Тема 3.3. Державне регулювання національної економіки
Мета: Поглиблення, деталізація, поширення знань отриманих під час лекції та самостійної роботи, розвиток пошукової пізнавальної активності і самостійності студентів. Навчитися обґрунтовувати роль держави в умовах ринкової економіки.
Студенти
розпізнають:
-
основні принципи державного втручання в економіку;
-
суть державного боргу
спостерігають і характеризують:
-
форми і методи державного регулювання економіки
встановлюють, розраховують, обґрунтовують:
аналізують і роблять висновки:
-
про економічні регулятори, що їх використовує держава в практиці української економіки
Рекомендована література:
Л-1.С.474-495, Л-2.С.305-244, Л-3.С.413-426, Л-4.С.140-147, Л-5.С.105-109
Л-6.С.299-327, Л-8.С.322-339, Л-9.С.179-188, Л-10.С.166-188, Л-11.С.75-101, Л-12.С.308-318, Л-13.С.366-434, Л-14.С.358-370
Домашнє завдання:
Поміркувати над питанням:
Чи згодні ви з твердженням, що тіньова економіка існуватиме в будь-якій державі? Відповідь обґрунтувати.
І. Питання для обговорення
-
Лауреат Нобелівської премії з економіки М. Фрідмен вважає найкращими способами впливу держави на економіку такі:
-
„не чіпати бізнес”,
-
„нехай ринок робить свою справу”.
Продумати економічний зміст цих тезисів і дати відповідь на питання: „Які межі втручання в ринковий механізм?”
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІІ. Робота малих груп
Запропонуйте макроекономічну політику для подолання спаду, яка передбачала б заходи фіскальної і монетарної політики і була б сумісною з:
-
Рівномірнішим розподілом доходів;
-
Високими темпами економічного зростання;
-
Відносним зменшенням державного сектора.
___________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІІІ. Індивідуальне завдання
Визначити дефіцит державного бюджету за наступними даними (млн.гр.од.):
Надходження
|
Сума
|
Видатки
|
Сума
|
-
Податки з громадян
|
46,5
|
-
державні послуги
|
21,1
|
-
Податки з корпорацій
|
28,4
|
-
Соціальні послуги
|
36,4
|
-
Непрямі податки
|
24,9
|
-
Медицина
|
12,6
|
-
Неподаткові надходження
|
12,1
|
-
Наука і освіта
|
15,4
|
-
Погашення зовнішнього боргу
|
34,5
|
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІV. Тестові завдання
(правильну відповідь позначити +)
І рівень
-
Назвати основні функції держави:
а) соціальна; б) політична;
в) економічна; г) міжнародна;
д) стабілізуюча; е) всі відповіді вірні.
-
Державний бюджет – це:
а) сукупність податкових відрахувань, що здійснюють підприємства і населення країни;
б) головний фінансовий план країни;
в) сукупність державних витрат;
г) різниця між державними доходами і витратами.
-
Вказати, що є благом громадського вжитку:
а) маяки; б) контроль за повенями;
в) оборона країни; г) електроенергія;
д) боротьба з інфекційними хворобами.
ІІ рівень
-
Дефіцит державного бюджету є, якщо:
а) державні видатки перевищують надходження;
б) збільшуються державні видатки;
в) знижуються податки;
г) знижуються податки.
-
Державні субсидії - це:
а) усі видатки з державного бюджету;
б) кошти, які держава надає у позику виробникам певних товарів і послуг;
в) кошти ,спрямованні на імпорт найважливіших для країни товарів і послуг;
г) кошти, які держава спрямовує на допомогу соціально не захищених груп населення.
-
Податками називаються:
а) добровільні внески населення у благодійні фонди;
б) обов’язкові платежі і добровільні внески населення у місцеві бюджети;
в) обов’язкові платежі, які держава стягує з фізичних і юридичних осіб у центральний і місцеві бюджети;
г) обов’язкові платежі населення і підприємців у державний бюджет.
ІІІ рівень
-
Вказати основні напрями державного регулювання економіки:
а) регулювання кредиту, інвестицій;
б) регулювання податків і цін;
в) регулювання умов праці;
г) індикативне планування.
-
Вказати основні послуги, які надає держава:
а) підтримання внутрішнього порядку;
б) запровадження стандартів міри і якості продуктів і послуг;
в) створення національної грошової системи;
г) створення правової бази економіки.
-
Вказати, що не є важливою функцією держави у ринковій системі:
а) створення правової бази економіки та надання соціальних послуг;
б) захист конкуренції;
в) перерозподіл ресурсів і доходів;
г) розв’язання основних проблем організації економіки.
ІV рівень
-
Для того, щоб крива сукупного попиту зрушилася вгору, необхідно:
а) збільшити емісію грошей;
б) збільшити податки і за рахунок цього державні витрати;
в) зменшити державні витрати на соціальну сферу;
г) збільшити державні витрати через дефіцит державного бюджету.
-
Американський економіст А. Лаффер, вивчаючи залежність між доходом бюджету, величиною податкової ставки та частиною національного продукту, дійшов висновку, що:
а) податки, вилученні за шкалами «забороненої зони», придушують економічну ініціативу, призводять до скорочення інвестицій;
б) рівень податків визначає держава, виходячи із плинної економічної кон’юнктури;
в) між рівнем податкової ставки і темпами зростання економіки існує пряма залежність;
г) високі податкові ставки негативно впливають на рівень життя населення.
-
Під час економічної кризи держава, як правило, застосовує стимулюючу фіскальну політику. Остання викликає:
а) бюджетний дефіцит або збільшення його рівня;
б) збільшення податків і за рахунок цього зменшення дефіциту;
в) профіцит державного бюджету;
г) зменшення інвестицій за рахунок підвищення попиту на споживчі товари.
Оцінка: ______________