Економічна теорія. Методична розробка семінарського заняття по темі "Державне регулювання"

Про матеріал
Методична розробка містить кілька складових частин:  алгоритми знань і вмінь студентів з даної теми;  питання, які виносяться на обговорення, що дає можливість студентам підготуватися до відповіді, виписати тези;  завдання включають різні типи завдань і задач, які можуть бути виконанні за вибором індивідуально, в парах або всією групою, вони допомагають закріпити знання, розвити вміння вирішувати завдання, здійснити самоперевірку рівня засвоєння матеріалу;  тестові та контрольні завдання виконуються індивідуально, при цьому четвертий рівень тестів вимагає від студентів інтеграції знань інших економічних дисциплін та життєвого досвіду студента.
Перегляд файлу

Тема 3.3. Державне регулювання національної економіки

 

Мета: Поглиблення, деталізація, поширення знань отриманих під час  лекції та самостійної роботи, розвиток пошукової пізнавальної  активності і самостійності студентів. Навчитися  обґрунтовувати роль держави в умовах ринкової економіки.

Студенти

розпізнають:

  • основні принципи державного втручання в економіку;
  • суть державного боргу

 

спостерігають і характеризують:

  • форми і методи державного регулювання економіки

 

 

встановлюють, розраховують, обґрунтовують:

  • бюджетний дефіцит

 

аналізують і роблять висновки:

  • про економічні регулятори, що їх використовує держава в практиці української економіки

 

Рекомендована література:

Л-1.С.474-495, Л-2.С.305-244, Л-3.С.413-426, Л-4.С.140-147, Л-5.С.105-109

Л-6.С.299-327, Л-8.С.322-339, Л-9.С.179-188, Л-10.С.166-188, Л-11.С.75-101, Л-12.С.308-318, Л-13.С.366-434, Л-14.С.358-370

 

Домашнє завдання:

                           Поміркувати над питанням:

Чи згодні ви з твердженням, що тіньова економіка існуватиме в будь-якій державі? Відповідь обґрунтувати.

І. Питання для обговорення

  1. Лауреат Нобелівської премії з економіки М. Фрідмен вважає найкращими способами впливу держави на економіку такі:
    • „не чіпати бізнес”,
    • „нехай ринок робить свою справу”.

Продумати економічний зміст цих тезисів і дати відповідь на питання: „Які межі втручання в ринковий механізм?”

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

       ІІ. Робота малих груп

Запропонуйте макроекономічну політику для подолання спаду, яка передбачала б заходи фіскальної і монетарної політики і була б сумісною з:

  1. Рівномірнішим розподілом доходів;
  2. Високими темпами економічного зростання;
  3. Відносним зменшенням державного сектора.

___________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

       ІІІ. Індивідуальне завдання

Визначити дефіцит державного бюджету за наступними даними (млн.гр.од.):

Надходження

Сума

Видатки

Сума

  1. Податки з громадян

46,5

  1. державні послуги

21,1

  1. Податки з корпорацій

28,4

  1. Соціальні послуги

36,4

  1. Непрямі податки

24,9

  1. Медицина

12,6

  1. Неподаткові надходження

12,1

  1. Наука і освіта

15,4

  1. Погашення зовнішнього боргу

34,5

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

    ІV.  Тестові завдання

 

(правильну відповідь позначити  +)

 

І рівень

 

  1.  Назвати основні функції держави:
    а)  соціальна;                                              б)  політична;
    в)  економічна;                                           г)  міжнародна;
    д)   стабілізуюча;                                       е)  всі відповіді вірні.
  2. Державний бюджет – це:
    а)  сукупність податкових відрахувань, що здійснюють підприємства і населення країни;
    б)  головний фінансовий план країни;
    в)  сукупність  державних витрат;
    г)  різниця між державними доходами і витратами.
  3. Вказати, що є благом громадського вжитку:
    а)  маяки;                                                       б) контроль за повенями;
    в)  оборона країни;                                      г) електроенергія;
    д) боротьба з інфекційними хворобами.

 

ІІ рівень

 

  1. Дефіцит державного бюджету є, якщо:
    а)  державні видатки перевищують надходження;
    б)  збільшуються державні видатки;
    в)  знижуються податки;
    г)  знижуються податки.
  2. Державні субсидії - це:
    а)  усі видатки з державного бюджету;
    б)  кошти, які держава надає у позику виробникам певних товарів і послуг;
    в)  кошти ,спрямованні на імпорт найважливіших для країни товарів і послуг;
    г)  кошти, які  держава спрямовує на допомогу соціально не захищених   груп населення.
  3. Податками називаються:
    а)  добровільні внески населення у благодійні фонди;
    б)  обов’язкові платежі і добровільні внески населення у місцеві бюджети;
    в)  обов’язкові платежі, які держава стягує з фізичних і юридичних осіб у центральний і місцеві бюджети;
    г)  обов’язкові платежі населення і підприємців у державний бюджет.

 

ІІІ рівень

 

  1. Вказати основні напрями державного регулювання економіки:
    а)  регулювання кредиту, інвестицій;
    б)  регулювання податків і цін;
    в)  регулювання умов праці;
    г)  індикативне планування.
  2. Вказати основні послуги, які надає держава:
    а)  підтримання внутрішнього порядку;
    б)  запровадження стандартів міри і якості продуктів і послуг;
    в)  створення національної грошової системи;
    г)  створення правової бази економіки.
  3. Вказати, що не є важливою функцією держави у ринковій системі:
    а)  створення правової бази економіки та надання соціальних послуг;
    б)  захист конкуренції;
    в)  перерозподіл ресурсів і доходів;
    г) розв’язання основних проблем організації економіки.

 

ІV рівень

 

  1. Для того, щоб крива сукупного попиту зрушилася вгору, необхідно:
    а)  збільшити емісію грошей;
    б) збільшити податки і за рахунок цього державні витрати;
    в)  зменшити державні витрати на соціальну сферу;
    г)  збільшити державні витрати через дефіцит державного бюджету.
  2. Американський економіст А. Лаффер, вивчаючи залежність між доходом бюджету, величиною податкової ставки та частиною національного продукту, дійшов висновку, що:
    а)  податки, вилученні за шкалами «забороненої зони», придушують економічну ініціативу, призводять до скорочення інвестицій;
    б)  рівень податків визначає держава, виходячи із плинної економічної кон’юнктури;
    в)  між рівнем податкової ставки і темпами зростання економіки існує пряма залежність;
    г)  високі податкові ставки негативно впливають на рівень життя населення.
  3. Під час економічної кризи держава, як правило, застосовує стимулюючу фіскальну політику. Остання викликає:
    а)  бюджетний дефіцит або збільшення його рівня;
    б)  збільшення податків і за рахунок цього зменшення дефіциту;
    в)  профіцит державного бюджету;
    г)  зменшення інвестицій за рахунок підвищення попиту на споживчі товари.
     

 

                                                         Оцінка: ______________

1

 

doc
Додано
25 березня 2020
Переглядів
426
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку