Економічна теорія. Заліки по змістовним модулям

Про матеріал
Методична розробка містить завдання для здачі змістовних модулів з дисципліни "Економічна теорія! студентами ІІ курсу
Перегляд файлу

 

КАХОВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ АГРОТЕХНІЧНИЙ КОЛЕДЖ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розроблення викладачем-методистом Посунько Н.С

 

 

 

 

Якщо запастися терпінням і виявити старання,

то посіяні насіння знання неодмінно дадуть добрі сходи.

Навчання корінь гіркий, так плід солодкий.
                                                                       Леонардо да Вінчі

 

ПЕРЕДМОВА

 

Сучасний світ, бурхливий розвиток науки та техніки, політичні, економічні, культурні зміни потребують від молодих спеціалістів не тільки високої кваліфікації у обраній професії, але й постійне вдосконалення набутих знань, умінь і навичок протягом всього періоду активної професійної діяльності. Через це під час здобуття студентом вищої освіти стає вкрай важливим не тільки дати йому можливість засвоїти певний об‘єм навчального матеріалу, але й так би мовити «навчити вчитися». Тому доцільним є пошук нових форм і методів навчання, запровадження інноваційних технологій, удосконалення процесу контролю й оцінювання знань, умінь і навичок з метою підвищення якості професійної освіти. Досвід вітчизняної педагогічної практики виявив, що оптимальним є поєднання модульної організації навчання.

Контроль успішності студентів з засвоєння навчальної дисципліни «Економічна теорія» здійснюється за виконання:

1) індивідуального завдання;

2) самостійної роботи;

3) роботи на семінарських заняттях;

4) індивідуальних завдань до заліків по змістовних модулях;

5) комплексної контрольної роботи;

5) семестрового екзамену або підсумкового заліку за семестр.

Критерії оцінювання індивідуальної роботи

 

Теми індивідуальних завдань дисципліни затверджуються цикловою комісією в робочій програмі з дисципліни, розділ 7 «Індивідуальні завдання студентам». Обов’язковою є наявність плану, вступу, головного змісту, висновків, списку літератури, посилання на використані джерела.

Індивідуальна робота студентів оцінюється за такими критеріями:

  • повнота і глибина розкриття теми,
  • оригінальність думки,
  • відповідність змісту роботи заявленій темі,
  • самостійність виконання,
  • логічність і стиль викладення матеріалу,
  • наявність аргументованих висновків,
  • кількість використаних джерел (не менше п’яти),
  • якість оформлення,
  • своєчасна здача роботи викладачу згідно з графіком навчального процесу.

При оцінюванні індивідуальної роботи враховуються всі перераховані  критерії. Якщо індивідуальна робота відповідає всім вимогам, то вона оцінюється балом 5. Якщо якась із вимог не виконана, то оцінка знижується на розсуд викладача на 1-2 бала. Мінімальна оцінка – 3 бала. Студент має виконати одну індивідуальну роботу, за яку може отримати 5 балів (максимум).

 

Критерії оцінювання самостійної роботи

 

Самостійна робота передбачає виконання домашніх завдань (підготовка до семінарських занять, поточного (модульного) контролю, підсумкових заліків за осінній семестр та за навчальний рік), доопрацювання матеріалів лекції за допомогою комп’ютерного курсу, роботу в інформаційних мережах, опрацювання додаткової літератури, складання конспектів тем, що виносяться на самостійне вивчення, написання рецензій, есе, творчих робіт у відповідності до розділу 6 «Самостійна робота» Результати самостійної роботи розглядаються та оцінюються на семінарських заняттях, на заліках по змістовних модулях та екзамені або підсумковому заліку.

Критеріями оцінювання самостійної роботи є:

  • міра опанування темою,
  • наявність конспектів наукової літератури,
  • ступінь орієнтації в опрацьованому матеріалі,
  • с01амостійність,
  • активність,
  • зацікавленість студента.

 

 

Критерії оцінювання роботи на семінарських заняттях

 

Оцінювання знань студента під час семінарських занять відбувається за такими критеріями:

  • повнота розкриття питання,
  • логічність і стиль виступу,
  • міра засвоєння матеріалу,
  • вміння обґрунтувати свою позицію і відповісти на запитання викладача,
  • оперування науковою літературою,
  • володіння фактографічним матеріалом,
  • вміння узагальнити і зробити аргументовані висновки.

Якісна відповідь студента за цими критеріями на семінарі оцінюється балом «5». Відповідно, відсутність тієї чи іншої складової або неповна відповідь то оцінка знижується на розсуд викладача на 1-2 бала (мінімальна оцінка – 3 бала).

 

Критерії оцінювання заліку по змістовному модулю

 

Письмова залікова робота є підсумком роботи студента протягом змістовного модулю. Індивідуальне завдання для студента включає проблемне питання, тестове завдання і задачу.

Критерієм оцінювання є:

  • повнота,
  • логічність,
  • обґрунтованість відповіді,
  • вміння орієнтуватися в логічному та економічному просторі,
  • оперувати поняттями і категоріями економічної теорії,
  • виконувати практичні завдання.

Якщо робота відповідає необхідним вимогам, вона може бути оцінена «5» балами (відповідь на проблемне питання та практичне завдання оцінюється до 2-х балів, відповідь на тестове завдання – 1 бал). Якщо студент не опанував матеріалом, залікова робота не зараховується.

 

Критерії оцінювання знань студентів на підсумковому заліку

 

На підсумковому заліку враховується активність роботи студента з засвоєння змісту всіх трьох модулів, написання індивідуальної роботи, а також рівня знань, який студент продемонстрував при написанні залікової роботи.

 

Критерії оцінювання знань студентів на семестровому екзамені

 

Оцінювання знань на семестровому екзамені здійснюється на основі відповіді:

  1. тестові завдання (5 тестів);
  2. проблемне запитання;
  3. практичне завдання.

Критерієм оцінки відповіді на екзамені служить рівень оволодіння студентом  матеріалом курсу.

Аргументована, логічна, повна відповідь, вільне володіння матеріалом всього навчального курсу, творче його осмислення, оперування поняттями та категоріями, що передбачені навчальною дисципліною, вміння встановити зв’язок між теоретичною «базою» та практичними навичками, залучення до відповіді самостійно опрацьованої літератури оцінюється високим балом – «5».

Засвоєння матеріалу курсу, вміння орієнтуватися в ньому, оперування необхідним колом понять та категорій, вміння встановити зв’язок між теоретичною «базою» та практичними навичками, в цілому логічна відповідь з незначною кількістю помилок оцінюється балом «4».

Фрагментарне володіння матеріалом і необхідним колом понять та категорій курсу, відповідь, яка містить значну кількість недоліків і помилок, неповне висвітлення змісту питань, недостатнє вміння зробити аргументовані висновки, часткове опрацювання матеріалу підручника оцінюється балом «3».

Неопанування значної частини матеріалу курсу, неволодіння понятійним апаратом, відсутність будь-якої опрацьованої літератури оцінюється балом «2».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Змістовний модуль І. 

ВСТУП ДО ЕКОНОМІЧНОЇ ТЕОРІЇ

 

             Теоретичні запитання

 

1. Що вивчає економічна теорія та чим вона відрізняється від економічної

    науки?

2. Які методи наукового аналізу використовує економічна теорія?

3. Які основні економічні проблеми розглядає економічна теорія?

4. Які функції виконує економічна теорія як наука?

5. Що таке економічна політика держави?

6. Для чого юристу необхідно вивчати економічну теорії?

7. Що спричинило виникнення і розвиток економічної науки?

8. Як відбувалося становлення економічних шкіл?

9. Охарактеризуйте сучасні напрями економічної теорії.

10. Чому в сучасних умовах не можливо існування тільки одного з напрямів

      економічної теорії?

11. Які існують сучасні фактори виробництва?

12. Чим обумовлена можливість заміни одного фактора іншими?

13. Назвіть авторів формули виробничої функції.

14. Яку економічну інформацію надає виробнича функція?

15. За якими критеріями класифікується  структура економіки?

16. В чому суть економічного змісту власності?

17. Яким чином пов’язані економічний та правовий зміст власності?

18. Чим відрізняються континентальна та англосаксонська моделі власності?

19. За якими критеріями може відбуватися класифікація економічних

    систем?

20. Що розуміють під «механізмом  координації економічної діяльності

    суспільства»?

21. Розкрийте зміст поняття «ринкова економіка».

22. Розкрийте зміст поняття «змішана економіка».

23. У чому сутність концепції «економіки узгоджень»?

24. Як форма власності впливає на тип економічної системи ?

25. Що означає стабільність економічної системи?

26. Охарактеризуйте риси перехідних економічних систем та причини, що  їх зумовлюють.

27. Які етапи проходить сучасне реформування економіки України?

 

                              

Тестові завдання

 

1. Економічна теорія вивчає:

а) економічні форми і закономірності функціонування окремих структурних ланок суспільного виробництва;

б) об’єктивні зв’язки взаємодії виробництва, розподілу, обігу та споживання;

в) відносини між роботодавцями і робітниками;

г) закономірності, принципи та особливості розвитку всіх сфер та рівнів економіки.

 

   2. Методологія економічної теорії повинна включати в себе:

а) аналіз та синтез;

б) здоровий глузд політиків;

в) моделювання економічних процесів;

г) визначення кількісних параметрі економічних процесів.

 

3. Чи є вірними наступні висловлення:

а) для того, щоб економічна теорія мала практичне використання вона повинна підтверджуватися в кожному конкретному випадку;

б) основна мета вивчення економічної теорії полягає в тому, щоб мати успіх в підприємницькій діяльності;

в) якщо економісти однаково трактують основні принципи економіки, то вони обов’язково єдині в своїх політичних оцінках;

г) економічна теорія повинна будуватися на   здоровому глузді;

д) економічна політика, що успішно провадиться в одній країні, може бути неефективною в іншій країні.

 

4. Яка економічна школа виникла першою?

а) історична;

б) фізіократи;

в) меркантилісти;

г) класична.

 

5. Яка із сучасних економічних теорій має найбільш близький предмет до правової науки предмет вивчення?

а) кейнсіанство;

б) неокласична;

в) інституціоналізм;

г) монетаризм.

 

 

  6. Назвіть, що відноситься до факторів виробництва?

а) товари особистого споживання;

б) гроші;

в) житло;

г) праця;

д) земля;

е) підприємницькі  здібності;

є) інформація.

 

  7. В чому полягають особливості науки як чинника виробництва?

а)  впливає на підготовку робітників;

б) визначає рівень технології та організації виробництва;

в) формує нові потреби у людей;

г) сприяє підвищенню якості товарів.

 

   8. Яке співвідношення характеризує сутність виробничої функції?

а) обсяг виробництва  є функцією від добробуту населення, рівня безробіття та інфляції;

б) обсяг виробництва є функцією від кількості населення країни, рівня  податків і заробітної плати;

в) обсяг виробництва є функцією від кількості праці (зайнятої робочої сили), капіталу( засобів виробництва) і землі.

 

  9. Відносини власності формують: 

а) техніко-економічні відносини;

б) організаційно-економічні відносини;

в) соціально-економічні відносини.

 

10. Різновидом якої власності є акціонерна власність?

а) колективної власності;

б) приватної власності;

в) державно-колективної власності.

 

11. Що охоплює функціональна структура економіки?

а) систему галузей і сфер економіки;

б) систему адміністративно-територіальних одиниць і регіонів;

в) систему виробничих відносин;

г) всі відповіді невірні.

 

12. Чи правильні наступні висловлення:

а) структура економіки визначається суспільним поділом праці;

б) економічні відносини існують тільки у виробничій сфері;

в) функціонування Національної юридичної академії ніяким чином не пов’язано із економічними відносинами;

г) право власності визначає економічні відносини;

д) похідною умовою виникнення права власності є певний рівень розвитку економічних відносин;

е) економіка не може існувати при відсутності законодавчої бази.

 

 

Практичні завдання

 

1. Припустимо, що ви живете самотньо на острові. Які основні економічні проблеми вам довелося б вирішувати?

 

2. Поясність, чи дійсно людські потреби необмежені. Чи може  настати такий день, коли можна буде виробляти все, що забажає людина?

 

3.Розкажіть, як основні економічні проблеми «що», «як» та «для кого» вирішуються у вашій сім’ї.

 

4. Обміркуйте та дайте відповідь на наступне твердження: «Економічна наука відштовхується від припущення, що людська поведінка передбачувана. Це означає, що ми можемо прогнозувати, як люди відреагують на зміни таких факторів, як ціни або  доходи, бо їх реакція не залежить від індивідуальної психології. Таким чином, вельми вірогідно, що прогнози економістів завжди будуть мати досконалий і реальний характер».

 

5. Вам потрібно дослідити, чому в Україні зростає економічна злочинність. Які методологічні прийоми ви будете використовувати? Яка інформація вам знадобиться? Де ви будете збирати дані? Як ви будете перевіряти ваші результати?

 

6. Випуск продукції на першому підприємстві є функцією від витрат капіталу в розмірі 50 од. та праці – 10 од. На другому підприємстві відповідно – 100 од. та 30 од. Яке підприємство є більш капіталоємним, а яке трудоємним?

 

7. Кількість працюючих на підприємстві скоротилася на 20%, а випуск продукції збільшився вдвічі. Визначте, як змінилась продуктивність праці.

 

8. Вартість основних виробничих фондів 100000 грн., кількість працюючих – 600 чол., обсяг виробленої продукції – 1200000 грн. Визначте рівень продуктивності праці, фондовіддачі та фондоозброєності.

 

9. На зборах трудового колективу державного підприємства було вирішено змінити форму власності. Були висунуті пропозиції:

а) створити орендне підприємство;

б) організувати акціонерне товариство;

в) викупити підприємство за кошти робітників.

В яких з цих випадках мова йде про приватизацію державної власності? 

10. Розв’яжіть кросворд: Видатні економісти світу й України.

 

  1. Засновник англійської класичної політичної економії
  2. Український економіст, який на початку ХХ ст. досліджував бюджет споживача
  3. Сучасний український економіст, директор Інституту економіки НАН України
  4. Професор Харківського університету, автор першого  в Росії підручника з політичної економії
  5. Засновник австрійської школи граничної корисності
  1. Засновник інституціоналізму (США)
  2. Автор аграрної програми, засновник Харківського університету
  3. Засновник потужного економічного вчення ХІХ ст., автор "Капіталу"
  4. Англійський економіст, засновник неокласичного напрямку економічної науки
  5. Французький економіст, засновник школи фізіократів
  6. Російський послідовник меркантилізму
  7. Український послідовник меркантилізму, ректор Києво-Могилянської академії
  8.  Представник неокласичного напряму, автор популярного підручника (США)
  9. Видатний український просвітитель ХVІ ст., який вбачав ідеал майбутнього суспільства у створенні "царства божого"
  10. Французький мислитель пізнього меркантилізму, який започаткував термін "політична економія"
  11. Давньогрецький мислитель, який започаткував дослідження товарних відносин
  12. Англійський економіст ХХ ст., засновник теорії регульованого капіталізму
  13. Український економіст початку ХХ ст., один із засновників Української Академії Наук (1920)

Змістовний модуль ІІ.

ОСНОВИ РИНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ

 

Теоретичні запитання

 

1. Які умови потрібні для виникнення та розвитку товарного

      виробництва?

2. Назвіть загальні та  специфічні риси простого і загального товарного

      виробництва.

3. Яка різниця між товарами і послугами; товарами і грошима?

4. Охарактеризуйте поняття „споживна вартість”, „мінова вартість”,

     „корисність”, „цінність” товару.

5. Які функції виконують гроші?

6. Що таке ціна товару?

7. Сформулюйте закон грошового обміну.

8. Які етапи становлення ринкових відносин вам відомі?

9. Назвіть найважливіші функції ринку.

10. Що означає поняття „інфраструктура ринку”?

11. Сформулюйте закони попиту і пропозиції.

12. Як встановлюється ринкова рівновага?  Що таке „точка рівноваги”?

13. Визначте головні ознаки підприємницької діяльності.

14. Яка різниця між бізнесом і підприємницькою діяльністю?

15. У чому полягає сутність конкуренції? Які основні функції вона виконує?

16. Які види конкуренції ви знаєте?

17. Які   риси характерні для досконалої та недосконалої конкуренції?

18. Які прояви недобросовісної конкуренції існують?

19. За яких умов виникає чиста монополія?

20. Що таке природно-державна монополія?

21. Для чого запроваджується антимонопольна політика держави?

22. Які напрями антимонопольної діяльності є актуальними для України?

23. Назвіть критерії класифікації підприємств згідно із Господарським кодексом України.

24.  Дайте визначення економічним витратам.

25. Чому витрати мають альтернативний характер?

26. За яким критерієм витрати класифікуються на постійні та перемінні?

27. Що таке собівартість? Які види собівартості ви знаєте?.

28. Що таке валовий дохід?

                                       

Тестові завдання

 

 1. Що з названого не характеризує ринкову економіку?

а) централізоване регулювання економіки на основі державних планів;

          б) приватна власність на матеріальні ресурси і вироблену продукцію;

          в) свобода підприємництва;

          г) конкуренція виробників і споживачів продукції.

 

2. Товар – це:

           а) будь-яка річ, яка виробляється у домашньому господарстві для

                особистого споживання;

           б) будь-яка річ, що обмінюється на іншу річ або гроші шляхом купівлі-

               продажу на ринку;

          в) будь-яка річ, що задовольняє потреби людини;

           г) будь-які блага, що пропонуються на ринку.

 

 3.  Упорядкуйте в логічному порядку такі функції грошей:

            а) світові гроші;

            б) міра вартості;

            в) засіб платежу;

            г) засіб обігу;

            д) засіб нагромадження. 

 

4. Хто не  є суб’єктом  ринку ?

           а) індивідуальний товаровиробник;

б) етнічна група;

в) фірма;

г) сім’я;

д) держава;

е) спілка підприємців.

 

5. Яка функція не притаманна ринку?

           а) інформаційна;

           б) стимулююча;

           в) виховна;

           г) регулююча;

           д) контрольна.

 

6. Ринок товарів і послуг знаходиться у рівноважному стані, якщо:

           а) використовується сучасна технологія виробництва товарів;

           б) якість продукції, що пропонується, задовольняє покупців;

           в) обсяг пропозиції дорівнює обсягу попиту;

           г) реалізується державна програма підтримки підприємництва.

 

7. Перевагою якої організаційної форми підприємницької діяльності є висока

    кредитоспроможність?

            а) одноособове володіння;

            б) партнерство;

            в) корпорація.

 

8. Яка ознака притаманна тільки корпорації?

             а) розподіл прибутку між співвласниками;

             б) виплата дивідендів;

             в) використання найманої праці;

             г) ризикованість ведення бізнесу.

 

   9. Який вид конкуренції має місце, коли на ринку відбувається суперництво

      конкретних видів продукції та послуг різних фірм-виробників?

               а) функціональна;

               б) видова;

               в) предметна.

 

 10. Який вид ринкової конкуренції базується на використанні цінового

      механізму?

                а) цивілізована;

                б) добросовісна;

                в) цінова;

                г) нецінова.

 

11. Який вид конкуренції передбачає використання технічних переваг та

      ступеня новизни товару?

                 а) цінова;

                 б) нецінова;

                 в) досконала;

                 г) недосконала.

              

12. Яка з цих характеристик суперечить поняттю „ринок чистої конкуренції”?

              а)  велика кількість незалежних один від одного продавців;

              б) унікальність товару, що пропонується;

                в) відсутність бар’єрів для входу нових підприємців у галузь та вихід  з неї;

               г) покупці та продавці мають потрібну інформацію про ринок товару.

 

 

13. Який тип ринку характеризує ситуація, коли на ринку домінують кілька

      великих фірм?

             а) ринок чистої конкуренції;

             б) ринок монополістичної конкуренції;

             в) ринок олігополії;

             г) ринок монополії.

 

14. Що не характерно для чистої монополії?

              а) тільки один продавець товару чи постачальник послуги на ринку;

             б) вироблюваний та продажний товар є однорідним;

             в) монополіст диктує ціну ринку;

             г) на ринку відсутні конкуренти;

             д) вступ до галузі заблокований численними бар’єрами.

 

15. Який з напрямків не належить до антимонопольної діяльності держави?

             а) припинення зловживань монопольним становищем суб’єктів

                 підприємництва;

             б) припинення недобросовісної конкуренції;

             в) зростання рівня економічної культури населення країни;

             г) припинення дискримінації підприємців органами влади та

                 управління;

             д) контроль за економічною концентрацією.

 

16. Що з переліченого нижче належить до основного капіталу?

а) будівля;

б) гроші;

в) дошки;

г) автомобіль;

д) цвяхи;

е) бензин;

є) верстат.

 

17. Оборот якого виду капіталу фірми дорівнює одному виробничому циклу:

а) основний капітал;

б) оборотний капітал;

в) людський капітал;

г) інтелектуальний капітал.

 

18. Внутрішні витрати – це:

а) витрати фірми на забезпечення робітникам соціальних гарантій;

б) всі внутрішньофірмові розрахунки;

в) витрати втрачених можливостей;

  г) не отримані від альтернативного використання ресурсів доходи.

 

 

19. Оберіть із переліку елементи постійних витрат:

а) придбання сировини;

б) оплата праці топ-менеджерів;

в) орендна плата;

г) розрахунки за кредит;

д) оплата праці робочих;

е) паливо, енергія.

 

20. Граничні витрати – це:

а) максимально припустимий для фірми рівень витрат;

б) додаткові витрати на виробництво і реалізацію додаткової одиниці продукції;

в) середні витрати;

г) мінімальний рівень витрат, необхідний щоб розпочати виробництво.

 

21. До складу собівартості входять:

а) витрати на оплату праці;

б) витрати на придбання сировини;

   в) податок на додану вартість;

г) нарахування на фонд заробітної плати;

д) амортизаційні відрахування;

е) податок на прибуток.

 

 

Практичні завдання

 

1. Охарактеризуйте спільні і відмінні риси ринкової та змішаної економічних систем.

 

2. На рисунку зображені ринок продуктів, ринок ресурсів і чотири потоки. Розкрийте зміст кожного потоку.

 

 

                            2                                                             2

                                   1                                                1

 

 

                                    3                                                3

                           4                                                                  4

 

 

 

 

 

3. Тонна зерна обмінюється на 100 м тканини або на 10 пар взуття. Скільки тканини можна обміняти на одну пару взуття? Дайте визначення мінової вартості. Що лежить в основі мінових пропорцій?

 

4. Сума цін товарів, що підлягають реалізації, - 500 млн. грошових одиниць; з них у кредит було продано товарів на суму 80 млн.; сума платежів, за якими настав строк виплати, становить 100 млн.;  сума взаємосплачених платежів дорівнює 30 млн.; швидкість обігу грошової одиниці – 5 обертів. Визначте кількість грошей, які повинні бути в обігу для реалізації всієї товарної маси.

 

5. У таблиці 1 показані попит і пропозиція на тижневик «Економіка» у вересні 2006 р. в одній із областей України.

 

                                                                                                            Таблиця 1.

Ціна, грн

Попит, тис. екземплярів

Пропозиція,тис. екземплярів

 

3,0

3,5

4,0

4,5

5,0

5,5

6,0

6,5

7,0

8,0

6,5

5,0

2,5

2,0

1,0

0,8

0,6

0,3

0,5

1,0

1,4

1,8

2,5

3,0

4,0

6,0

10,0

 

  1.           Нарисуйте графіки попиту і пропозиції тижневика;
  2.           Визначте оптимальний (рівноважний) наклад тижневика;
  3.           За якою ціною його слід продавати?

 

6. Шість подружок вирішили придбати по пиріжку. При цьому Даша готова сплатити за пиріжок 2 грн., Таня та Юля – по 5 грн., Галя – 3 грн., Наташа – 6 грн., Маша – 9 грн. Накресліть криву попиту на пиріжки групи подружок.

 

7. Ви – виробник канцелярських товарів. Яку інформацію про даний ринок вам потрібно мати? Запропонуйте способи одержання такої інформації.

                                

8. На ринок мобільного зв’язку  намагається увійти новий підприємець. З якими основними рисами цього ринку він зіштовхнеться? Які бар’єри йому прийдеться   подолати?

 

9. Визначте вартість основного та оборотного капіталу фірми, використовуючи наступні дані про майно фірми: будівлі - 100000 грн.; споруди - 10000 грн.; запаси сировини - 9000 грн.; автотранспорт - 12000 грн.; грошові кошти - 5000 грн.; запаси готової продукції - 50000 грн. Зношування основного капіталу фірми складає 50%.

 

10. Вартість споруд 200000 грн., машин і устаткування 100000 грн. Амортизація споруд триває 20 років, машин і устаткування – 10 років. Знайдіть час обігу основного капіталу.

 

11. Відпускна ціна виробника – 288 грн. Податок на додану вартість – 20%. Рентабельність витрат – 20%. Товар не підакцизний. Знайти собівартість товару.

 

12. Користуючись даними таблиці 4, оберіть найбільш вигідний для реалізації вид продукції з точки зору: а) прибутку; б) рентабельності.

 

                                                                                                           Таблиця 2.

Вид продукції

Кількість у партії, шт.

Повна собівартість 1 шт., грн.

Ціна з ПДВ, грн.

1

200

140

201,6

2

300

180

248,4

3

500

200

271,2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Змістовний модуль ІІІ.

ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ МАКРОЕКОНОМІКИ

Теоретичні запитання

 

1. Для чого потрібні показники розвитку макроекономіки?

2. Які існують  методи розрахунку валового національного продукту?

3. Що таке валовий внутрішній продукт і яка його структура?

4. Що більше: валовий національний продукт чи валовий внутрішній продукт?

5. Поясніть різницю між чистим національним продуктом і національним доходом.

6. Охарактеризуйте шляхи та чинники зростання національного доходу країни.

7. Про що свідчить розмір національного багатства країни?

8. Що таке ефективність  макроекономіки?

9. Назвіть показники, що характеризують підвищення (зниження) ефективності макроекономіки.

10.Що таке макроекономічне зростання?

11. Якого типу економічного зростання потрібно досягти в економіці України в сучасних умовах?

17. Назвіть показники інтенсивного типу економічного зростання.

13. Назвіть показники нового типу економічного зростання.

14. Назвіть якісні показники економічного зростання.

15. Що таке економічний цикл, які його види та фази?

16. Назвіть характерні риси економічної кризи.

17. Які характерні риси та особливості кризи надвиробництва і недовиробництва?

18. Дайте характеристику головним проблемам, вирішення яких потребує державного втручання в ринкову економіку.

19. Що таке «суспільні блага»? Яка роль держави у виробництві суспільних благ?

20. Охарактеризуйте основні напрямки та методи державного регулювання економіки.

21. Які форми державного регулювання ви знаєте?

22. Що таке «макроекономічна політика» держави?

23. Як утворюються доходи державного бюджету?

24. Назвіть основні статті видатків з державного бюджету.

25. Визначте понять «економічна глобалізація» та «світове господарство».

26. Які особливості має процес включення економіки України у світовий  економічний простір?

27. Назвіть основні форми міжнародних економічних відносин.

28. Як відбувався розвиток міжнародної валютної системи?

29.  Які тенденції мають місце у міжнародній торговельній політиці України?

 

.

 

Тестові  завдання

 

1. Що не входить до складу ВВП?

а) вартість ресурсів;

б) вартість кінцевої продукції;

в) амортизаційні відрахування;

г) дохід домашніх господарств.

 

2. Що з наведеного включається до складу ВНП?

а) послуги домашньої господарки;

б) купівля у сусіда старого автомобіля;

в) купівля нових акцій у брокера;

г) вартість нового підручника в місцевій книгарні;

д) купівля облігацій у корпорації.

 

3. Що входить до складу чистого національного продукту?

            а) податкові надходження держави мінус урядові транспортні платежі;

          б) ВНП з відрахуванням суми амортизації та суми всіх непрямих податків;

          в) ВНП, що не включає суми амортизаційних відрахувань;

          г) ВНП, що не включає вироблений національний доход.

 

 4. Якщо упродовж року фізичний обсяг національного продукту не змінився, а ціни за цей період подвоїлися, тоді:

а) реальний ВВП подвоївся, а номінальний ВВП не змінився;

б) реальний ВВП не змінився, а номінальний ВВП подвоївся;

в) і реальний, і номінальний ВВП подвоїлись;

г) реальний ВВП зменшився наполовину, а номінальний ВВП подвоївся;

д)  всі відповіді неправильні.

 

5. Якщо ВНП України перевищує ВВП, то:

а) реальний ВВП перевищує номінальний ВВП;

б) фактичний ВВП перевищує природний ВВП;

в) виробництво проміжних товарів і послуг перевищує виробництво кінцевих товарів і послуг;

г) українські фактори виробництва створюють за кордоном більше доходу, ніж іноземні фактори виробництва в Україні;

д) іноземні фактори виробництва створюють в Україні більше доходу, ніж українські фактори виробництва за кордоном.

 

6. Якщо фірма «Дженерал моторз» будує новий автомобільний завод в Україні, то:

а) ВВП України зростає швидше, ніж ВНП;

б) ВВП України зростає повільніше, ніж ВНП;

в) і ВНП, і ВВП України зменшаться, оскільки частину доходу від цих інвестицій привласнюють іноземці;

г) ВВП і ВНП України зростатимуть однаковими темпами;

д) усі відповіді неправильні.

 

7. Громадянин України тимчасово працює в США в американській приватній фірмі. Його доходи включаються до:

а) ВНП України і ВВП США;

б) ВВП України і ВНП США;

в) ВНП України і ВНП США;

г) ВНП США і ВВП США.

 

8. Національний дохід – це:

         а) валовий національний продукт за  мінусом  податків;

         б) чистий національний продукт за мінусом  непрямих податків;

         в) чистий національний продукт за мінусом податків.

 

9. На які фонди розподіляється національний доход?

          а) фонд стабілізації;

          б) фонд відшкодування;

          в) фонд споживання;

          г) фонд відтворення;

          д) фонд накопичення.

 

 

10. Яке положення правильно характеризує сутність поняття національне багатство?

а) сукупність усіх благ, що є у розпорядженні суспільства;

б) сукупність усіх  благ, що виробленні та нагромаджені країною за всю її історію.

 

11. Який тип економічного зростання є найкращим для економіки України?

         а) екстенсивний;

         б) інтенсивний;

         в) переважно екстенсивний;

         г) переважно інтенсивний.

 

12. Який показник (критерій) типу економічного зростання є головним?

         а) рівень продуктивних сил;

         б) зниження витрат виробництва;

         в) зростання добробуту населення;

         г) зростання реального обсягу ВНП.

 

13. Яку з функцій держави характеризує  розробка законодавчих актів та становлення за їхньою допомогою «правил гри» для суб’єктів економіки?

           а) цільова;

           б) соціальна;

           в) нормативна;

           г) стимулююча;

           д) коригуючи;

           е) контролююча.

 

14. Визначте ознаку суті суспільного блага:

а) благо, кожна одиниця якого може бути продана за окрему плату;

б) благо, яке є об’єктом  індивідуального споживання;

в) благо, яке є об’єктом  колективного споживання;

г) благо, яке має грошове визначення.

 

15. Що з названого не характеризує сутність державного бюджету?

           а) основний централізований фонд грошових коштів держави;

           б) сума коштів, яка перебуває на банківських рахунках населення;

           в) основний фінансовий план державних доходів і видатків.

 

16. Основною функцією міждержавних економічних структур є:

а) економічне розвинення країн-членів міжнародної структури;

б) збільшення торгівельного обороту між країнами-членами

    міжнародної структури;

в) регулювання потоків капіталу між країнами-членами міжнародної

    структури.

 

17. Що таке світове  господарство?

а) економічна єдність  держав світу;

б) економічний розподіл світу між окремими державами;

г) сукупність національних економік, пов’язаних між собою системою

    міжнародних економічних відносин.

 

18. Які основні складові світового господарству?

а) розвинуті країни;

б) країни, що  знаходяться у перехідному періоді;

в) країни, що розвиваються;

г) національні господарства.

 

19. Які негативні риси має економічна  глобалізація?

а) міжнародна економічна допомога;

б) зростання рівня інтернаціоналізації продуктивних сил суспільства;

в) зростаюча взаємозалежність національних господарств;

г) примусове вирішення виникаючих у світі  глобальних проблем.

 

 

               

Практичні завдання

 

1. Що з наведеного відноситься до споживчих витрат, приватних інвестицій, державних закупівель? Що з переліченого не враховується при підрахунку ВВП?

  1.   Ви витратили 10 грн. на кіно;
  2.   сім’я сплачує підряднику 100 000 грн. за збудований для них цього року будинок;
  3.   сім’я сплачує 75 000 грн. за будинок, збудований три роки тому;
  4.   бухгалтер платить кравцю 175 грн. за пошиття костюму;
  5.   Уряд збільшує видатки на оборону на 1000000 грн.;
  6.   Уряд здійснює сплату 100 грн. соціальної допомоги пенсіонеру;
  7.   Ви купуєте акцію за 1000 грн. на фондовому ринку;
  8.   на кінець року борошномельна фірма виявила, що її запаси зерна і муки на 10000 грн. більші за величину запасів на початок року;
  9.   домогосподарка важко працює, доглядаючи  трьох дітей;
  10.         компанія Форд Мотор купує нові роботи для виробництва автомобілів;
  11.         Ви сплачуєте 500 грн. за оренду квартири;
  12.         компанія будує нове підприємство;
  13.         Ви сплачуєте за навчання в університеті.

 

2. У таблиці 1 наведені умовні дані про значення деяких макроекономічних показників у національній економіці.

                                                                                                              Таблиця 1.

Валовий національний продукт

7888

Амортизаційні відрахування

538

Нерозподілений прибуток корпорацій

350

Внески на соціальне страхування

385

Трансфертні платежі держави приватним особам

540

Податки на прибуток корпорацій

145

Податки з доходів громадян

685

Непрямі податки на бізнес

440

 

На підставі цих показників розрахуйте:

1) чистий національний продукт країни;

2) національний дохід;

3) особистий дохід та особистий наявний дохід населення.

 

3. Розрахувати за даними таблиці 2: 1) валові інвестиції, 2) валовий національний продукт (за видатками).

                                                                                                        Таблиця 2.

Чисті інвестиції

568

Дивіденди

120

Непрямі податки

74

Експорт

143

Державні закупівлі товарів і послуг

297

Амортизація

235

Імпорт

156

Заробітна плата

450

Споживчі витрати

508

 

 

4. ВНП=5000 грош. од. Споживчі витрати=3200 грош. од. Державні закупівлі=900 грош. од. Чистий експорт =80 грош. од.

Розрахуйте:

1) величину інвестицій;

2) обсяг імпорту за умови, що експорт дорівнює 350 грош. од.;

3) ЧНП за умови, що сума амортизації складає 150 грош. од.

 

5. Реальний ВВП складає 2,8 млрд.грн., індекс інфляції – 0,2, темп економічного зростання – 26%. Визначте номінальний ВВП.

          

6. В економічній системі заробітна плата складає 1,2 млрд. грн., прибуток – 1,3 млрд. грн., рента – 0,8 млрд. грн., процент – 0, 6 млрд. грн., норма амортизації – 15%. Розрахуйте національний дохід.

             

7. Номінальний ВВП – 6,7 млрд. грн., інфляція складає 16%, економічне зростання – 10%. Визначте реальний ВВП.

 

 8.  Уряд одержав позику від іноземних кредиторів у сумі 1,5 млрд. дол. під 8% річних. Використання цієї позики для розвитку виробництва дозволяє щорічно забезпечувати приріст ВНП у розмірі 420 млн. дол. Визначити, коли борг може бути погашений, якщо умови позики передбачають погашення одноразовою виплатою.

 

9. Визначте, чи зводиться державний бюджет з дефіцитом, якщо державні закупівлі становлять 40 грош. од., трансфертні виплати 20 грош. од., відсоткові виплати за державним боргом - 10% річних (борг дорівнює 30 грош. од.), податкові надходження 40 грош од.

 

10. Країна А може виробляти 1 т пшениці або 4 т вугілля, використовуючи одну одиницю ресурсів. Країна Б може виробляти 2 т пшениці або 5 т вугілля, використовуючи також одиницю ресурсів. Який товар буде експортувати й імпортувати країна Б?

 

11. Експорт України складає 780 млн. грн., дохід від транзиту енергоносіїв – 32 млн. грн. Розрахувати частку українських постачальників на ринку Європи обсягом 7,8 млрд. грн.

 

12. Експорт України до Росії складає 360 млн. грн., до Білорусії – 50 млн. грн., решта (а це 60%) – до інших країн-членів СНД. За поточний період обсяги експорту зросли на 6%. Знайти обсяг експорту України.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Критерії оцінювання

знань та вмінь студентів

з навчальної дисципліни «Економічна теорія»

 

    При розробці завдань в якості критерію складності прийнято кількість розумових операцій, які необхідно реалізувати для їх рішення. Завдання розробленні у вигляді тестів. проблемних запитань та практичних завдань.

Із запропонованих завдань розробленні індивідуальні варіанти які містять 3 завдання.

       Перше  – це завдання репродуктивного характеру. Для відповіді на них студенту достатньо знати визначення, факти. Їх виконання вимагає вибору вірної відповіді з числа запропонованих. За вірну відповідь виставляється 1 бал, невірну – 0 балів.

      Друге -  завдання проблемного характеру, виконання яких вимагає їх аналізу, роздумів, переносу знань в нові ситуації. За вірну відповідь студент отримує  2 бали.

       Третя – це практичні завдання, для розв’язку яких від студентів вимагається застосування знань отриманих в процесі навчання. Вірна відповідь оцінюється також 2 балами.

       На виконання завдання відводиться 45 хвилин (одна академічна година). Відповіді оцінюються по п’ятибальній системі.

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

doc
Додано
25 березня 2020
Переглядів
3212
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку