Тести від «На Урок»: Організація дистанційної роботи під час карантину

ЕКОНОМІНИЙ РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЕЛЬ У СЕРЕДИНІ ХІХ СТОЛІТТЯ. ФОРМУВАННЯ РИНКОВИХ ВІДНОСИН.

Про матеріал
охарактеризувати особливості соціально-економічного розвитку українських земель напередодні скасування кріпацтва; дати оцінку селянській реформі та її наслідкам; розкрити обмежений характер реформ адміністративно-політичного управління 60-70-хрр. ХІХ ст.; формувати в учнів уміння аналізувати та узагальнювати історичний матеріал; виховувати в учнів повагу до людей праці, громадянську позицію при вирішенні своїх соціально-економічних інтересів.
Перегляд файлу

Клас: 9

Предмет: історія України

Тема уроку:ЕКОНОМІНИЙ РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЕЛЬ У СЕРЕДИНІ ХІХ СТОЛІТТЯ. ФОРМУВАННЯ РИНКОВИХ ВІДНОСИН.   Мета уроку: охарактеризувати особливості соціально-економічного розвитку українських земель напередодні скасування кріпацтва; дати оцінку селянській реформі та її наслідкам; розкрити обмежений характер реформ адміністративно-політичного управління 60-70-хрр. ХІХ ст.; формувати в учнів уміння аналізувати та узагальнювати історичний матеріал; виховувати в учнів повагу до людей праці, громадянську позицію при вирішенні своїх соціально-економічних інтересів.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Очікуванні результати

    Після уроку діти зможуть:

1.Встановитти причини і наслідки скасування кріпосного права на Наддніпрянщині;

2.Розповісти про зміст аграрної реформи 1861р. і про те, чому її називали «Великою»;

3.Пояснити, як поразка  Росії у Кримській війні вплинула на соціально-економічне життя імперії;

4.Розкрити наслідки реформ 60-70 –х рр.. ХІХ ст.

Навчальні цілі:

Поняття: архаїчний, лояльний, недоїмки, відробітки, сажень, «відрізки»;

Дати: 1853-1856рр. – Кримська війна, 1854р. – спроба виступу «чайківців», 1855Р – «Київська козаччина», 1856р. – «Похід у Таврію за волею»,  1857р. – створення Тимчасового комітету, 19.02.1861р. – ліквідація кріпосного права в Російській імперії.

Обладнання:

  • Підручник, настінна карта «Росія напередодні реформи 1861 року»», атлас, хрестоматія «Історія України»;
  • Таблиці: «Розвиток всеросійського ринку в І половині ХІХ ст.», «Кримська війна», «Селянська реформа 1861 року на Україні»;

 

 

 

ХІД УРОКУ

І.Актуалізація опорних знань учнів

Двоє учнів на класній дошці пишуть відповіді на питання:

1.Пережитки феодалізму в суспільстві.

2.Ознаки занепаду феодальних відносин і зародження ринкових відносин.

    Усно учні дають відповідь на питання:

  • Охарактеризуйте становище українських селян у І половині ХІХ ст.
  • Поясніть, який зв`язок існує між Кримською війною і «Київською козаччиною».

    На основі відповідей учнів роблять висновок про кризовий стан соціально-економічних відносин в українських землях в середині ХІХ ст. та необхідність реформ для покращання становища населення в державі.

 

Мотивація

За допомогою методу «Мікрофон» з`ясовуємо з учнями, чи може бути щасливою і заможною безправна людина.

    Після висловлювань учнів вчитель підводить їх до думки про залежність прав людини від її соціального статусу.

ІІ. Вивчення нового матеріалу

План уроку

1.Соціально-економічне становище Наддніпрянщини в середині ХІХ ст.

2.Кримська війна – «каталізатор» реформ в імперії.

3.Реформи 60-70-х років ХІХ ст. у Російській імперії.

 

1.Соціально-економічне становище українських земель у складі Росії в середині ХІХ ст.

Вступна бесіда вчителя

    Використовуючи відповіді учнів, учитель розповідає про економічний розвиток Наддніпрянських земель.

    Основні тези розповіді:

  • Малопродуктивні виробничі відносини, що базувалися на позаекономічному примусі;
  • Ставлення виробника до своїх обов`язків;
  • Боротьба селян проти своїх поневолювачів;
  • Усвідомлення суспільством необхідності реформ у суспільстві.

Проміжне закріплення вивченого

Учні формують думку про об`єктивну необхідність реформ у суспільстві. На підтвердження цієї думки учні наводять факти, які їм відомі з вивченого і почуті з розповіді вчителя.

2.Київська війна і загострення соціально-економічної ситуації

Дане питання вивчається шляхом «Мозкового штурму».

  • Який вплив мала поразка у війні на життя в країні?

    Після «Мозкового штурму» учитель підводить учнів до розуміння, що наслідками війни були не лише прямі територіальні і матеріальні втрати Росії, а й усвідомлення правлячої верхівкою імперії необхідності проведення реформ.

3.Реформи 60-70-х років ХІХ ст. у Російській імперії

Питання вивчаємо методом роботи в групах. Клас ділимо на групи по 4-6 учнів (залежно від кількості учнів у класі). Кожна група отримує:

  • Хрестоматію з історії України;
  • Завдання зробити аналіз уривки з тексту реформи;
  • Заповнити  відповідні графи в таблиці

 

Час роботи 6-10 хвилин.

Реформи

Дата прийняття

Основний зміст

Наслідки

1

2

3

4

Аграрна

 

 

 

Земська

 

 

 

Міська

 

 

 

Судова

 

 

 

Шкільна

 

 

 

Цензурна

 

 

 

Військова

 

 

 

Фінансова

 

 

 

 

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу

Творче завдання

Я, представник від селянської громади (учитель), звертаюся до мирових посередників (учні) із запитаннями, відповіді на які чекає вся громада села.

  1. Чи повернуть матері сина, який уже 15 років перебуває в рекрутах? (Збереглася обов`язкова рекрутчина).
  2. Що робити: пан уже рік не може розсудити мою суперечку із сусідом через межу? (право селянина на особисте звернення до суду)
  3. Син хоче вступити до ліцею. Чи це можливо? (Право вступу до вищих навчальних закладів)
  4. Сусід викупив млин. Тепер податки платити непотрібно? (Податки сплачуються державі)
  5. Микола хоче податися до міста на роботу. Хто надає йому це право? (Селяни особисто вільні, але залежні від селянської громади)
  6. Який документ треба мати, щоб селянина пустили до судової зали? (Судові засідання проводяться відкрито)
  7. Чому мій зять не хоче йти від поміщика? (Страх селянина перед необхідністю нести особисту відповідальність за своє життя і виявляти ініціативу)

IV. Підсумок уроку

    Учитель.

    Криза кріпосницького господарства в кінці 50-х рр.. ХІХ ст. не лише різко погіршила становище народних мас імперії, а й загрожувала її власній безпеці, що довела Кримська війна, яка закінчилася ганебною поразкою Росії. Ситуація вимагала термінового проведення реформ.

    Селянська реформа, незважаючи на обмеженість і половинчастість, покращила життя селянства і сприяла економічному і соціально-політичному розвитку Росії.

    Реформи адміністративно-політичного управління 60-70-х рр.. ХІХ ст. мали на меті пристосувати самодержавний лад до вимог часу і потреб ринкової економіки. Реформуючи різні сфери життя суспільства, влада прагнула укріпити у такий спосіб самодержавство.

 

V. Домашнє завдання

1.Підготувати виступи учнів з оцінкою реформ від імені:

Перший варіант – селяни;

Другий варіант – поміщики;

Третій варіант – судді.

2.Підготувати повідомлення про «пруський» та «американський» шлях розвитку сільського господарства.

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Ignatenko Larisa
До підручника
Історія України 9 клас (Власов В.С.)
Додано
26 січня
Переглядів
130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку