Клас: 9
Предмет: історія України
Тема уроку:ЕКОНОМІНИЙ РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЕЛЬ У СЕРЕДИНІ ХІХ СТОЛІТТЯ. ФОРМУВАННЯ РИНКОВИХ ВІДНОСИН. Мета уроку: охарактеризувати особливості соціально-економічного розвитку українських земель напередодні скасування кріпацтва; дати оцінку селянській реформі та її наслідкам; розкрити обмежений характер реформ адміністративно-політичного управління 60-70-хрр. ХІХ ст.; формувати в учнів уміння аналізувати та узагальнювати історичний матеріал; виховувати в учнів повагу до людей праці, громадянську позицію при вирішенні своїх соціально-економічних інтересів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Очікуванні результати
Після уроку діти зможуть:
1.Встановитти причини і наслідки скасування кріпосного права на Наддніпрянщині;
2.Розповісти про зміст аграрної реформи 1861р. і про те, чому її називали «Великою»;
3.Пояснити, як поразка Росії у Кримській війні вплинула на соціально-економічне життя імперії;
4.Розкрити наслідки реформ 60-70 –х рр.. ХІХ ст.
Навчальні цілі:
Поняття: архаїчний, лояльний, недоїмки, відробітки, сажень, «відрізки»;
Дати: 1853-1856рр. – Кримська війна, 1854р. – спроба виступу «чайківців», 1855Р – «Київська козаччина», 1856р. – «Похід у Таврію за волею», 1857р. – створення Тимчасового комітету, 19.02.1861р. – ліквідація кріпосного права в Російській імперії.
Обладнання:
ХІД УРОКУ
І.Актуалізація опорних знань учнів
Двоє учнів на класній дошці пишуть відповіді на питання:
1.Пережитки феодалізму в суспільстві.
2.Ознаки занепаду феодальних відносин і зародження ринкових відносин.
Усно учні дають відповідь на питання:
На основі відповідей учнів роблять висновок про кризовий стан соціально-економічних відносин в українських землях в середині ХІХ ст. та необхідність реформ для покращання становища населення в державі.
Мотивація
За допомогою методу «Мікрофон» з`ясовуємо з учнями, чи може бути щасливою і заможною безправна людина.
Після висловлювань учнів вчитель підводить їх до думки про залежність прав людини від її соціального статусу.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
План уроку
1.Соціально-економічне становище Наддніпрянщини в середині ХІХ ст.
2.Кримська війна – «каталізатор» реформ в імперії.
3.Реформи 60-70-х років ХІХ ст. у Російській імперії.
1.Соціально-економічне становище українських земель у складі Росії в середині ХІХ ст.
Вступна бесіда вчителя
Використовуючи відповіді учнів, учитель розповідає про економічний розвиток Наддніпрянських земель.
Основні тези розповіді:
Проміжне закріплення вивченого
Учні формують думку про об`єктивну необхідність реформ у суспільстві. На підтвердження цієї думки учні наводять факти, які їм відомі з вивченого і почуті з розповіді вчителя.
2.Київська війна і загострення соціально-економічної ситуації
Дане питання вивчається шляхом «Мозкового штурму».
Після «Мозкового штурму» учитель підводить учнів до розуміння, що наслідками війни були не лише прямі територіальні і матеріальні втрати Росії, а й усвідомлення правлячої верхівкою імперії необхідності проведення реформ.
3.Реформи 60-70-х років ХІХ ст. у Російській імперії
Питання вивчаємо методом роботи в групах. Клас ділимо на групи по 4-6 учнів (залежно від кількості учнів у класі). Кожна група отримує:
Час роботи 6-10 хвилин.
Реформи |
Дата прийняття |
Основний зміст |
Наслідки |
1 |
2 |
3 |
4 |
Аграрна |
|
|
|
Земська |
|
|
|
Міська |
|
|
|
Судова |
|
|
|
Шкільна |
|
|
|
Цензурна |
|
|
|
Військова |
|
|
|
Фінансова |
|
|
|
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Творче завдання
Я, представник від селянської громади (учитель), звертаюся до мирових посередників (учні) із запитаннями, відповіді на які чекає вся громада села.
IV. Підсумок уроку
Учитель.
Криза кріпосницького господарства в кінці 50-х рр.. ХІХ ст. не лише різко погіршила становище народних мас імперії, а й загрожувала її власній безпеці, що довела Кримська війна, яка закінчилася ганебною поразкою Росії. Ситуація вимагала термінового проведення реформ.
Селянська реформа, незважаючи на обмеженість і половинчастість, покращила життя селянства і сприяла економічному і соціально-політичному розвитку Росії.
Реформи адміністративно-політичного управління 60-70-х рр.. ХІХ ст. мали на меті пристосувати самодержавний лад до вимог часу і потреб ринкової економіки. Реформуючи різні сфери життя суспільства, влада прагнула укріпити у такий спосіб самодержавство.
V. Домашнє завдання
1.Підготувати виступи учнів з оцінкою реформ від імені:
Перший варіант – селяни;
Другий варіант – поміщики;
Третій варіант – судді.
2.Підготувати повідомлення про «пруський» та «американський» шлях розвитку сільського господарства.