Екскурсія для п'ятикласників "В гостях у казки" (яскраві досліди за сторінками улюблених казок).

Про матеріал

Під час проведення тижня хімії необтяжливо познайомити з "цікавою хімією" п'ятикласників, притягнути увагу дітей та прищепити любов до невідомого предмету через казкові перетворення..

Перегляд файлу

 

 

Мета : Необтяжливо познайомити з "цікавою хімією", притягнути увагу дітей та прищепити любов до невідомого предмету .

Обладнання та реактиви :

      магніт, суміш сірки та заліза ;

      спиртівка , порошок магнію , купрум (II) хлорид ;

      7 хімічних стаканів з кольоровими розчинами;

      змочена розчином фенолфталеїну паперова квітка ;

      лис ,намальований на білому цупкому папері ;

      насичений розчин К2Сг2О7 у розведеній сульфатній кислоті; сірчистий газ .

 

Хід екскурсії

 

Вчитель : Любі друзі ! Через декілька років ви відкриєте сторінки нового для вас підручника з хімії .

-                     Що ж це за наука ? - запитаєте ви.

Щоб відповісти на це питання я вирішила запросити вас на невеличку екскурсію - у царство казок.

-                     Всі діти люблять казки ? Так ?

Спочатку з інтересом слухають , а потім дивляться малюнки в книжках, що їм читають дорослі , і, вкінці , самі читають , і весь час хочуть уявляти , що робили , як почувалися герої, який вигляд могли б мати казкові події в житті.

-                     Всі ви читали казку Шарля Перро "Попелюшка" ?

-                     Пам'ятаєте , що наказала зла мачуха зробити Попелюшці, коли їхала з доньками на бал?

Так, перебрати і розділити по зернині суміш , що знаходилася у мішку.

-Як це можна уявити ?

 

Демонстрація №1 Розділення суміші порошків сірки та заліза магнітом .

 

 

Вчитель :

-                     Ви знаєте казку про Аладіна ?

-                     Згадайте, як він вперше згустівся з царівною Будур?

Він дивився на неї , розмовляв з нею , за що мав бути покараним . Охоронці кинулись до Аладіна ... Але магрибинець, припіднявшись на лікті , кинув порошок із мішечку і вигукнув : "О , порошок ,отшиби у них память на целых полчаса ".

-                     Якби Аладін використав наш порошок,тощо сталося б з охоронцями ?

Демонстрація №2. Горіння магнію у полум'ї спиртівки .

 

Вчитель: Народна мудрість говорить: "Нема диму без вогню " . Назвіть, будь - ласка , самого вогняного персонажа слов’янських казок. Звичайно, Змій Горинич .

-                     Які ви знаєте казки з цим персонажем ?

 

У відомій казці йому протидіє Кирило Кожум'яка . Ви не раз бачили полум'я , але у казкового Змія Горинича воно було не зовсім звичним , а наприклад, зеленим , синім ?

 

Демонстрація №3 Забарвлення полум'я в зелений колір купрум (ІІ) хлоридом; згорання сірки .

Вчитель :

-                     Мабуть немає такого школяра , який би із захопленням не прочитав чудової казки відомого українського письменника, вченого, суспільного  діяча Івана Яковича Франка "Фарбований лис" . У нас можна "перефарбувати" рудого лиса і без фарби .

 

Демострація№4 "Фарбований лис".

На цупкому білому папері малюють лиса і вирізають його ножицями . У хімічному стакані виготовляють насичений розчин К2Сг2О7 у розведеній сульфатній кислоті. Білого лиса повністю занурюють у цей розчин - він стає рудим . Мокрий малюнок вкидають у великий хімічний стакан , заповнений газоподібним  сірчистим газом .Рудий лис стає блакитним або синім .

 

Вчитель :

-                     Ще одна кольорова казка – відомого  російського   письменника  Сергія Тимофійовича Аксакова "Аленький цветочек ", яку він почув у дитинстві   під час своєї хвороби від ключниці Пелагеї.

Згадаймо її зміст і спробуємо  уявити собі колір цієї  квітки.

У казці чудо - справа звична. Тож нехай і наша квітка стане червоною !

Демонстрація №5 . Забарвлення натрій гідроксидом білої квітки із  фільтрувального паперу , змоченого фенолфталеїном .

Вчитель :

-                     У казках все завжди добре закінчується . Наша екскурсія також закінчується . Тому останньою згадаємо казку ще  одного  російського  письменника  Валентина  Петровича Катаєва  "Цветик-семицветик" - теж із щасливим кінцем.

-                     А чому ця квітка саме так називалася ?

"Цветок был похож на ромашку , у него было семь прозрачных лепестков , каждый лепесток был другого цвета : желтый , красный , зеленый, синий , оранжевый , фиолетовый и  голубой ",  ці пелюстки були всіх кольорів веселки , такі , як вміст цих  хімічних  склянок. Демонстрація №6 . Склянки з кольоровими розчинами.

 

                 

 

№ з/п

Колір

Реактиви

1.

Червоний

HCl +метилоранж

2.

Помаранчевий

(NH4)2 Сг2 О7 (водний  розчин)

3.

Жовтий

K2CrO4 (водний  розчин)

4.

Зелений

CuSO4 + NaOH + HCl

5.

Блакитний

CuSO4Ÿ5H2O(водний розчин)

6.

Синій

CuSO4 + NaOH +  гліцерин

7.

Фіолетовий

KMnO4(водний розчин)

 

Вчитель :

-                     Якби у мене була така квітка , то відірвавши пелюстку, я сказала б так:

"Лети, лети лепесток через Север на Восток, лишь коснешься ты земли быть по-моему вели!"

-                     Щоб діти не забували мудрі чудові казки, які вчать добру, справедливості, чесності і взаємоповаги, а також пам'ятали, що все побачене сьогодні ви зможете пояснити, коли будете цікавитись наукою хімією.

-                     Які враження  від  екскурсії  залишилися  у  вас?

-                     Чи хотіли  б  самостійно  виконати  ці  досліди?

-                     Що вважаєте  могло  бути  ще  кращим?

І в кінці сьогоднішньої зустрічі я продемонструю вам ще один дуже цікавий  дослід - «Вулкан». Нехай ваша любов до хімії буде такою ж бурхливою, як  ця реакція, але на відміну від неї, нехай не скінчається ніколи!

Демонстрація №7. «Вулкан»

Дякую всім за співпрацю! Мені приємно було з вами познайомитися.

 

 

 

 

 

pdf
Додано
9 листопада 2018
Переглядів
1819
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку