Під час проведення тижня хімії необтяжливо познайомити з "цікавою хімією" п'ятикласників, притягнути увагу дітей та прищепити любов до невідомого предмету через казкові перетворення..
Мета : Необтяжливо познайомити з "цікавою хімією", притягнути увагу дітей та прищепити любов до невідомого предмету .
Обладнання та реактиви :
• магніт, суміш сірки та заліза ;
• спиртівка , порошок магнію , купрум (II) хлорид ;
• 7 хімічних стаканів з кольоровими розчинами;
• змочена розчином фенолфталеїну паперова квітка ;
• лис ,намальований на білому цупкому папері ;
• насичений розчин К2Сг2О7 у розведеній сульфатній кислоті; сірчистий газ .
Хід екскурсії
Вчитель : Любі друзі ! Через декілька років ви відкриєте сторінки нового для вас підручника з хімії .
- Що ж це за наука ? - запитаєте ви.
Щоб відповісти на це питання я вирішила запросити вас на невеличку екскурсію - у царство казок.
- Всі діти люблять казки ? Так ?
Спочатку з інтересом слухають , а потім дивляться малюнки в книжках, що їм читають дорослі , і, вкінці , самі читають , і весь час хочуть уявляти , що робили , як почувалися герої, який вигляд могли б мати казкові події в житті.
- Всі ви читали казку Шарля Перро "Попелюшка" ?
- Пам'ятаєте , що наказала зла мачуха зробити Попелюшці, коли їхала з доньками на бал?
Так, перебрати і розділити по зернині суміш , що знаходилася у мішку.
-Як це можна уявити ?
Демонстрація №1 Розділення суміші порошків сірки та заліза магнітом .
Вчитель :
- Ви знаєте казку про Аладіна ?
- Згадайте, як він вперше згустівся з царівною Будур?
Він дивився на неї , розмовляв з нею , за що мав бути покараним . Охоронці кинулись до Аладіна ... Але магрибинець, припіднявшись на лікті , кинув порошок із мішечку і вигукнув : "О , порошок ,отшиби у них память на целых полчаса ".
- Якби Аладін використав наш порошок,тощо сталося б з охоронцями ?
Демонстрація №2. Горіння магнію у полум'ї спиртівки .
Вчитель: Народна мудрість говорить: "Нема диму без вогню " . Назвіть, будь - ласка , самого вогняного персонажа слов’янських казок. Звичайно, Змій Горинич .
- Які ви знаєте казки з цим персонажем ?
У відомій казці йому протидіє Кирило Кожум'яка . Ви не раз бачили полум'я , але у казкового Змія Горинича воно було не зовсім звичним , а наприклад, зеленим , синім ?
Демонстрація №3 Забарвлення полум'я в зелений колір купрум (ІІ) хлоридом; згорання сірки .
Вчитель :
- Мабуть немає такого школяра , який би із захопленням не прочитав чудової казки відомого українського письменника, вченого, суспільного діяча Івана Яковича Франка "Фарбований лис" . У нас можна "перефарбувати" рудого лиса і без фарби .
Демострація№4 "Фарбований лис".
На цупкому білому папері малюють лиса і вирізають його ножицями . У хімічному стакані виготовляють насичений розчин К2Сг2О7 у розведеній сульфатній кислоті. Білого лиса повністю занурюють у цей розчин - він стає рудим . Мокрий малюнок вкидають у великий хімічний стакан , заповнений газоподібним сірчистим газом .Рудий лис стає блакитним або синім .
Вчитель :
- Ще одна кольорова казка – відомого російського письменника Сергія Тимофійовича Аксакова "Аленький цветочек ", яку він почув у дитинстві під час своєї хвороби від ключниці Пелагеї.
Згадаймо її зміст і спробуємо уявити собі колір цієї квітки.
У казці чудо - справа звична. Тож нехай і наша квітка стане червоною !
Демонстрація №5 . Забарвлення натрій гідроксидом білої квітки із фільтрувального паперу , змоченого фенолфталеїном .
Вчитель :
- У казках все завжди добре закінчується . Наша екскурсія також закінчується . Тому останньою згадаємо казку ще одного російського письменника Валентина Петровича Катаєва "Цветик-семицветик" - теж із щасливим кінцем.
- А чому ця квітка саме так називалася ?
"Цветок был похож на ромашку , у него было семь прозрачных лепестков , каждый лепесток был другого цвета : желтый , красный , зеленый, синий , оранжевый , фиолетовый и голубой ", ці пелюстки були всіх кольорів веселки , такі , як вміст цих хімічних склянок. Демонстрація №6 . Склянки з кольоровими розчинами.
№ з/п |
Колір |
Реактиви |
1. |
Червоний |
HCl +метилоранж |
2. |
Помаранчевий |
(NH4)2 Сг2 О7 (водний розчин) |
3. |
Жовтий |
K2CrO4 (водний розчин) |
4. |
Зелений |
CuSO4 + NaOH + HCl |
5. |
Блакитний |
CuSO45H2O(водний розчин) |
6. |
Синій |
CuSO4 + NaOH + гліцерин |
7. |
Фіолетовий |
KMnO4(водний розчин) |
Вчитель :
- Якби у мене була така квітка , то відірвавши пелюстку, я сказала б так:
"Лети, лети лепесток через Север на Восток, лишь коснешься ты земли быть по-моему вели!"
- Щоб діти не забували мудрі чудові казки, які вчать добру, справедливості, чесності і взаємоповаги, а також пам'ятали, що все побачене сьогодні ви зможете пояснити, коли будете цікавитись наукою хімією.
- Які враження від екскурсії залишилися у вас?
- Чи хотіли б самостійно виконати ці досліди?
- Що вважаєте могло бути ще кращим?
І в кінці сьогоднішньої зустрічі я продемонструю вам ще один дуже цікавий дослід - «Вулкан». Нехай ваша любов до хімії буде такою ж бурхливою, як ця реакція, але на відміну від неї, нехай не скінчається ніколи!
Демонстрація №7. «Вулкан»
Дякую всім за співпрацю! Мені приємно було з вами познайомитися.