Гілічук Оксана Анатоліівна ЗДО №3 «Сонечко»
ФРУКТОВА КРАЇНА»
(Екскурсія до фруктового саду) Мета: Поглибити та уточнити знання дітей про фрукти, які дозрівають восени, вчити добирати та називати слова – ознаки, що характеризують той чи інший фрукт. Закріпити знання малят про фрукти, які вирощують в саду дитячого садка. Попередня робота: Читання оповідання К. Ушинського «Історія однієї яблуньки». Розучування віршів, перегляд альбому «Наш сад», спостереження за розвитком дерев у різні пори року. Матеріал: великий кошик із яблуками, маленькі кошики, соковижималка.
Хід екскурсії
Вихователь: Сьогодні ми підемо в подорож до звичайнісінького саду. – Що можна там побачити – запитаєте ви? Дійсно, що можна побачити в саду.
Діти: Дерева. Вихователь: А, що росте на деревах? Діти: Яблука, груші, сливи. Вихователь: Як все це можна назвати одним словом. (Фрукти) Вихователь: А чи знаєте ви, що кожний фрукт має свою історію, свої особливості використання людиною. Тож запрошую вас у Фруктову країну де володарює господар країни – Садівник. Вихователь: Добрий день Садівнику! Садівник: Добрий день, діти. Я дуже радий, що ви прийшли в мої володіння, щоб познайомитися із жителями Фруктової країни. А допоможе мені чарівний фрукт, що я приніс із собою. Хочете знати який ?
Тоді відгадайте: Само як кулачок, Червоний бочок. Торкнешся – гладеньке, Відкусиш – солоденький (Яблуко).
Вихователь: Яблучко скажи нам чим же корисні фрукти. Яблуко: В них багато вітамінів та мікроелементів, які потрібно для того, щоб людина була здоровою. Вихователь: Отже, фрукти – це добре? А коли погано? Діти:Коли їсти зеленими, недозрілими. Коли їсти їх немитими. Коли з'їсти їх дуже багато. Вихователь: А, щоб фрукти були корисними, що зних можна приготувати?
Дидактична гра «Фруктові страви»
(Діти заміняють сполучення іменників з прийменниками на слова – ознаки)
Яблуко: Молодці малята ви багато знаєте про фруктові страви. Але пора дізнатися як ми ростемо. Почнемо із мене. Я – яблучко. Я, буваю червоним, жовтим, зеленим, кислим і солодким. Я росту на дереві із бурим стовбуром, листочки заокруглені і блискучі. Яблуневі сади на землі чи не найпоширеніші. Про те,що яблука корисні, знає кожен. Існує такий вислів: «Щодня по Яблуку – і лікар не потрібен». Адже в яблуках дуже багато речовин, необхідних людині. – Як краще їсти яблука? Діти: Яблука їдять свіжими, сушеними, квашеними.Їз них готують соки, компоти, варення, повидло, мармелад, желе. Садівник: А чи знаєте ви, що з лікувальною метою використовують не лише плоди яблуні, ай її гілочки, листя, пелюстки квітів. З них готують досить корисні чаї, які особливо цінні при застуді та кашлі. Із 15 вітамінів, необхідних людині, у яблуках міститься 12, тобто майже весь перелік. З’їдене на ніч смачне, соковите яблуко забезпечує спокійний сон.
Інсценізація вірша: «Н. Забіли «Яблунька» (діти йдуть по колу круг яблуньки, виконують рухи відповідно словам вірша)
Вихователь: Давайте подякуємо яблуні та помандруємо до слідуючого дерева.
На дереві лампочка висить: Соковита і не горить. (Груша)
Садівник: Так, це груша.
Раз, два, три, Груша оживи.
Груша: Я, росту в саду, але не дитячому, а у фруктовому. На високому дуреві висять жовті або землі плоди, які дуже солодкі на смак. З мене готують сік, варення, компот. В усі часи українці шанували грушеві узвари, адже ними можна не лише смакувати, втамовувати спрагу, а й успішно лікуватися. Вихователь:А чи знаєте ви, що груша – одне з найдавніших дерев. В Україну вона була завезена з країни Візантії. Її полюбили за смачні лоди, заради яких і почали розмножувати по всій Україні. Садівник: Деревина груші майже не тріскається з часом, і тому з неї роблять музичні інструменти, меблі. Вихователь: Малята, давайте вивчимо про нашу грушку скоромовку:
Груш, Трохиме натруси, Нам в корзині принеси. (Діти повторюють слова скоромовки чітко та виразно вслід за вихователем) .
Вихователь: Де ж це наш садівник? – Чим це він займається? Діти: Наш садівник збирає для компоту якісь фрукти. Вихователь: Що за дерево відгадайте:
Синій колір, Кисло – солодкий смак Камяне серце, Чому то так. ( Слива)
Діти: Раз, два, три. Слива оживи. Слива: Я – слива, плодове дерево. Плоди мої в основному синього забарвлення, круглі, як шаріки, на смак бувають різні: солодкі і кислі. Їх споживають свіжими, виготовляють варення і соки. Садівник: Найперше сливу вирощували в теплих краях. Та в давні часи повертаючись із походу О. Македонський привіз кілька сливових дерев. В Україні її вирощують в усіх зонах. Адже сливи – прекрасний продукт для компотів, варенів. Також їх вживають з дієтичною і лікувальною метою. Особливо смачна сушена слива – чорнослив. Вихователь: А ще з лікувальною метою використовують нетільки плоди, а й кору. З деревини слив роблять дуже звучні музичні інструменти.
Садівник: Ось і закінчилось наше знайомство із деревами країни Фруктів. Але я хочу пограти з вами в цікаву гру.
Дидактична гра «Упізнай за смаком». (Діти із зав'язаними очима, беруть із тарілки шматочок будь – якого фрукта, куштують, та відгадують їх назву).
Вихователь: Чи сподабалось вам у Фруктовій країні? Що цікавого ви дізналися про її мешканці? (відповіді дітей). – А де ж наше яблучко, що допомогало нашому садівнику? Погляньте, он воно покотилось. Та воно тут не одне, а ціла корзина. Це вам смачний привіт від усіх фруктів. Давайте візьмемо корзинку і підемо в групу, щоб видушити із яблук смачний сік на соковижималці.