Екскурсія екологічною стежкою колегіуму

Про матеріал

Кожен із вас ще в ранньому віці помічає різноманітність природного світу. Вже навіть першокласник може, наприклад, налічити понад сто різних рослин, починаючи від дерев, овочів, домашніх та польових квітів і закінчуючи сільськогосподарськими культурами.

Ми живемо в складний для існування природи час. Тому кожна культурна людина повинна знати бодай основи екології. А для цього необхідні знання.

Перегляд файлу

БЕРДИЧІВСЬКИЙ ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ

КОЛЕГІУМ № 14

ПРИШКІЛЬНИЙ ТАБІР «ПРОЛІСОК»

DD01033_.WMF 

 

Екскурсія екологічною стежкою колегіуму

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробила Калінкіна О.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

БЕРДИЧІВ - 2013

Правила поведінки на стежці

Забороняється:

  •             відхилятися від маршруту, походу;
  •             курити та смітити, розпалювати вогнища;
  •             рвати квіти та пошкоджувати дерева;
  •             руйнувати гнізда птахів;
  •             робити написи на деревах;
  •             брати із собою домашніх тварин;
  •             не користуватися радіоприймачами, магнітофонами,    мобільними телефонами.

 

Дозволяється:

  •             проводити спостереження за явищами природи;
  •             фотографувати об’єкти природи;
  •              
  •             насолоджуватися красою природи!

 

 

Збережи, не ламай.
Допоможи, не зривай.
Прибери, не пали.
Відремонтуй, не зіпсуй.
Попередь, не сміти.
Сповісти, не вбивай.
Заборони, не кричи.
Покажи, не руйнуй.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кожен із вас ще в ранньому віці помічає різноманітність природного світу. Вже навіть першокласник може, наприклад, налічити понад сто різних рослин, починаючи від дерев, овочів, домашніх та польових квітів і закінчуючи сільськогосподарськими культурами.

А якби хтось захотів перелічити назви всіх рослин планети й витрачав на кожну назву півтори секунди, то це забрало б у нього добрий десяток днів та ночей, бо на Землі існує півмільйона видів рослин. Для переліку ж видів тварин планети потрібно було б цілий місяць, бо їх аж півтора мільйона! Як ви вже, певно, знаєте, повноцінне життя всіх істот — і людини, звичайно, теж — можливе тільки серед чистої природи. Але, на жаль, сьогодні на Землі майже неможливо знайти хоча б невеликий клаптик такого чистого середовища. Не випадково в останні десятиліття вчені укладають червоні книги, в яких реєструються всі види тварин і рослин, яким загрожує цілковите зникнення.

Ми живемо в складний для існування природи час. Тому кожна культурна людина повинна знати бодай основи екології. А для цього необхідні знання.

Давайте послухаємо віршик і подумаємо, які висновки потрібно зробити:

 

Серце в тривозі:

 Як при дорозі

Мальви високі цвітуть?

 Вітер — схиляє, Люди — ламають,

Зливи із градом січуть.

В ніжні пелюстки

Досвітки сині

Трусять холодну росу.

 Кидають тіні крила пташині

На придорожню красу.

Сіра пилюка густо кружляє,

А вони рясно цвітуть.

Жовті, червоні, ясно-рожеві,

 Як ви посіялись тут?

Полем широким бігли дороги,

їх наздогнала стежка з села.

Та, що із дому, та, що від мами,

Та, над якою мальва була.

 

(ДУМКИ ДІТЕЙ)

 

 

  1.         Зупинка «Галерея кімнатних рослин»
  •             Видовий склад кімнатних рослин нашої школи нараховує близько 40 видів рослин.Переважають у фойє хлорофітуми, гібіскуси та на вікнах папороть. Ці квіти добре переносять протяг, тіньовитривалі, невибагливі.
  •             У класних кімнатах видовий склад дещо більший, він залежить від вподобань завідуючих кабінетами або їх характеру або ж методичних вимог щодо озеленення кабінету. Загалом приміщення нашої школи декоровано власними вподобаннями колективу, який працює в даній школі. Він вирізняється серед інших шкіл міста, так як у нас дуже великі й широкі фойє. Тому ми обрали саме хлорофітуми, так як вони дуже добре очищають повітря.

 

На шибках малює квіти

Нам мороз свої зимові,

А в кімнаті є у діток

Квіти справжні і чудові.

Любо глянути на них –

Зеленавих та живих.

За віконцем – хуртовина,

Заметіль гуде-кружляє,

А в теплі у нас рослини

І ростуть, ще й розцвітають.

До маляток тягнуть віти,

Мов нагадують малятам,

Щоб не забували діти

Своїх друзів поливати.

 

Запамятайте ці слова, і завжди піклуйтеся про своїх кімнатних друзів.

 

 

  1.         Зупинка «Квітуча школа моя»

Наше подвіря яскраво майорить безліччю квітів на клумбах. Ваше завдання вгадати їх назви.

Давайте з ними познайомимося:

 

   Дуже скромна і тендітна,

   Серед квітів непримітна.

   Та, якщо в руці пом'яти,

   То умить впізнаєш ... м’ята

 

   Перша квіточка весняна

   Тихо під сніжком куняла.

   Дмухнув вітерець тепленький,

   І з'явився цвіт біленький. Підсніжник

 

   Наче сонця серединка,

   Пелюстків біла хустинка.

   Знає бджілка і мурашка,

   Що звуть квіточку .. ромашка

   Що за квіточка пахуча:

   І червона, і колюча? Троянда

 

   Із малої цибулини

   Виріс весняної днини.

   До нарциса привітався

   Та на грядці запишався.Тюльпан

 

   Стала на поляні

   В жовтім сарафані.

   Підросте - всміхнеться,

   Для вітрів вбереться

   В платтячко біленьке,

   Пишне та легеньке.  Кульбаба

 

 

  1.         Зупинка «Оздоровча роль рослин»

Оздоровча роль рослин на території проявляється передусім в тому, що вони виділяють специфічні речовини - фітонциди. Ці речовини можуть пригнічувати розвиток шкідливих хвороботворних бактерій, мікроорганізмів. Влітку повітря парків містить в 200 разів менше бактерій, ніж повітря вулиць. Відомі більше 500 рослин, які мають фітонцидні властивості. Серед них - дуб, ялівець, види сосни, ялина звичайна, черемха, горобина, туя, акація біла, барбарис звичайний, верба плакуча, каштан кінський, модрина сибірська, липа дрібнолиста, осика, тополя срібляста, бузок, райграс пасовищний, ряд інших видів. Наприклад, туя зменшує забрудненість повітря хвороботворними мікроорганізмами на 67%.

Крім того, рослини можуть підвищувати в повітрі число легенів негативно заряджених іонів - матеріальних носіїв електричних зарядів, що характеризують стан чистоти повітря. На людину помірна іонізація повітря впливає позитивно. Найбільшим ефектом іонізації відрізняється сосна, ялина звичайна, туя, дуб черешковий, тополя чорна, модрина сибірська, горобина звичайна, бузок, акація біла. Найбільшу оздоровчу роль грають змішані насадження, тобто що складаються з різних видів хвойних і листяних порід. Саме тому під вікнами нашого колегіуму зявилися красуні-ялинки.

За цей же період доросла липа випаровує 0,2 тонн вологи, а зелені насадження в цілому - 20 -30% атмосферних опадів, що випали на зайняту ними територію. 1 га повноцінних рослин значно краще(майже в 10 разів) зволожує, освіжає повітря в порівнянні з водоймою такої ж площі.
Чим більше зелений масив, тим більший вплив він робить на величину вологості міського повітря. Навіть неширокі десятиметрові смуги рослинності піднімають вологість на 5-8% в порівнянні з відкритим простором. Якщо прийняти відносну вологість на вулиці за 100%, то серед забудови, що озеленює, вона складе 116%, а у великому парку може доходити до 200% і більше. Навіть невеликі ділянки зелені усередині кварталів створюють сприятливіші мікрокліматичні умови. Саме тому наші липи є дуже важливими чинниками здоровя.

А зараз я пропоную відгадати загадки.

Росла біленька кулька,

подув вітер – кулька полетіла. (Кульбаба)

 

Стоїть, колихається,

Червоною голівкою величається,

Голівкою величається,

А як торкнеш, то заїкнеш. (Будяк)

 

Білі горошки на зеленій стеблині. (Конвалія)

 

Я на сонце дуже схожа,
Золотиста, ніжна, гожа.

          Я щоранку розцвітаю,

Промінцями всіх вітаю.

Відгадати вам не важко,

Що за квітка я? (Ромашка)

 

З молоком, а не корова, літає не соловей. (Кульбаба)

 

Стоїть, коливається,
Головою величається,

А торкнеш — кусається. (Кропива)

Синьоока ця заброда

В полі водить хороводи.

Де вона вінки спліта —

Рідкі пшениці і жита. (Волошка)

 

В народі звуть мене Топтун.

Живу я при дорозі.

Мною підгодовують домашню птицю. (Спориш)

Білі кульки на стеблах

Красуються в полі,

Подує легенький вітер

Стебла стають голі. (Кульбаба)

Всі мене збирають, рвуть.

Квіти жовто-золотисті,

Ніби зірочки, цвітуть. (Звіробій)

Це - жовтенький звіробій,

Він лікує шлунок твій.

У траві росту, у лісі.

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду. (Калина)

Один із рослинних символів України. (Калина)

 

Ми дзвіночки білосніжні,

Аромат в нас ніжний.

В зеленім листі спочиваєм,

П'янкий запах маєм. (Конвалія)

Що то за голова,що лиш зуби та борода? (Часник)

Полюбляє також кіт

Рослину цю духмяну,

А скуштує її — вмить

Стає трішки п'яний. (Валер'яна)

Я росту в лісі, в гаю.

Добрий друг я бджіл і ос.

По латині я «календула».

А ще яке ім'я я маю? (Нагідки)

Цвіт мій гарний усі знають,

Бо я добриймедонос. (Липа)

Горить, пала. На сонці цвіт,

Тому і зветься... (Горицвіт)

 

 

  1.         Зупинка «Аптека біля порогу колегіуму»

  Подорож на цю зупинку екологічної стежки ознайомлює школярів з видами лікарських трав, їх цілющими властивостями, правилами збору лікарської сировини, адже близько 90% рослин є лікарськими. Тут доречно буде познайомити учнів з історією траволікування і привести наступні слова:

За ліками ми ходимо
По аптеках дорогих,
І в них часто не знаходимо
Те, що потрібно хворим.
Між тим аптека поруч -
Це трави і квіти
Вони нам здоров'я дарують
І секрети краси.
Незвичайного тут мало:
Більшість ліків з трав
І нам просто не пристало
У бруд топтати безцінний дар.
Трави лікує багато м'якше
І в ціні подешевше,
Від трави завжди віддача
Але лікування довше.

 

Лікарські рослини людина, сміливо можна сказати, знає майже з того самого часу, коли з'явився на землі. На прикладі тварин ясно видно, що у живих істот закладено інстинктивне поняття про користь природних компонентів. Відомо, наприклад, що дикі кролики збирають липку павутину, щоб угамувати кровотечу ослабити біль. Народна мудрість свідчить: «Кінь талої води нап'ється - усе обійдеться»! Та і інші тварини охоче п'ють талу воду, біологічно активнішу. Нерідко тварини вторгаються в мурашники, населення яких вивергає на тіла порушників мурашину кислоту. Вважають, що так вони виліковуються від ревматизму і звільняються від паразитів. Вживають тварини з лікувальною метою і ряд рослинних і мінеральних матеріалів : гриби, траву, бруньки, листя, плоди, втечі, глину, виділення інших тварин, а також роги, копита, кости загиблих тварин.

 

  1.         Зупинка «Екологічний стан Землі»

Гра «Земна куля»

Цілі та завдання: зацікавлення учасників екологічними проблемами щодо існування людини поряд з іншими мешканцями в біосфері, за­охочення до спілкування та знайомства; визначення шляхів спільного подолання екологічних проблем.

Обладнання: пляжний м'яч.

Умови гри: Запропонуйте учасникам пофантазувати.

  1.          Попросить їх уявити себе людиною, яка може управляти долею
    Землі. Вони відповідальні за її збереження в Сонячній системі. Якщо
    вони її не втримають в Сонячній системі, Земля впаде в «чорну діру» і
    перестане існувати.
  2.          Учасники стають у коло. Попередьте їх, що вони повинні намага­тися втримати модель Земної кулі у повітрі, ударяючи її (за типом
    пляжного волейболу). Спочатку дайте їм потренуватися.
  3.          Після декількох спроб запропонуйте кожній групі зробити умови­
    води. Що може трапитися з природою Землі. Як називається ситуація,
    яку ми намагались створити з м'ячем: глобальна криза.
  4.          Запропонуйте учням прийняти рішення. Це допоможе їм передба­чувати результати своєї поведінки у природі.

 

  1.         «Відпочинок »

На цій зупинці учні

  • відгадують зашифровані явища

 

Всі  мене чекають,

а приходжу – ховаються

( Дощ)

Червоне коромисло

через річку повисло

( Веселка)

Мар’янка зелена

не сіяна, не саджена,

хто до неї доторкнеться,

дуже сильно обпечеться

( Кропива)

На горішек схожий, а на дубочку росте

( Жолудь)

Влітку жупани вдягають,

взимку їх знімають

( Дерева)

Сам стоїть на довгій ніжці,

хаток чорних має багато

(Соняшник)

Сам на собі хатинку возить

( Равлик)

У воді народилась,

у воді ж і розчинилась

(Сіль)

Руда і хвіст пухнастий має,

а не лисичка

( Білочка)

Восени опадають,

а весною виростають

( Листя)

Стоять у полі три сестрички,

стрункі та біленькі, кучеряві, зелененькі

( Берези)

Як у ялинки голки має,

ягідки, гриби шукає

( Їжачок)

Два брати у одну воду дивляться,

а зустрітись не можуть

( Береги річки)

 

  •             Розповідають вірші про природу, пригадують прислів’я та приказки.

 

  Природа одному мати, другому — мачуха.

  Заступи природу дверима, то вона тобі вікном ввійде.

  На небо не скочиш, а в землю не закопаєшся.

  Не можна на небо злізти та через голову штанів скинути.

  Нема тієї драбини, щоб до неба дістала.

  Рада б мати до дітей небо прихилити та зорями вкрити.

  Чисте небо не боїться ні блискавки, ні грому.

  Як небесна височина, так морська глибина.

  За рідною землею і в небі скучно.

 

  •             Відповідають на запитання ековікторини, які підготували заздалегідь.

 

  1.         Правила еколога

Кожна культурна людина дбає про своє природне оточення. А що можете зробити ви, школярі, для того  аби зберегти довкілля?

  •  Посади деревце, щоб очищало повітря.
  • Посій квіточки, щоб милували твій зір.
  • Розчисти джерельце, воно чекає твоєї допомоги.
  • Зроби шпаківню для пташок.
  • Люби цей світ, він просить захисту й любові.

 

А тепер ми складемо правила Заборони за цими малюнами.

  • Не можна мити транспортні засоби біля водоймищ, бо це забруднює воду, яку ми п’ємо.

http://uchni.com.ua/pars_docs/refs/13/12342/12342_html_71122de9.jpg

  • Не можна кидати будь-де папірці, пластикові пляшки, бляшанки, бо це засмічує землю, на якій ми живемо.

http://procherk.info/images/news/2062012/97ebee572c206489764e3b1906ad3392.jpg

 

  • Не збивай гнізда із дерев, адже у них маленькі майбутні життя.

http://pernatidruzi.org.ua/pictures/horlycjapt/3.jpg

 

  • Подорожуючи, не залишай по собі сліди невихованого мандрівника.

 

http://cs301215.vk.me/v301215191/4930/2fpBS3MfkTM.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Виховна робота
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
988
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку