Березнянська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І – ІІ ступенів
Чернігівської обласної ради
Приклад кращий за правило (Перехрестя та їх види. Дорожня розмітка. Елементи вулиць і доріг)
Екскурсія по місту (селу).
Підготувала
вихователь
Пінчук Н.Ф.
Мета: практично ознайомити вихованців з дорогою, різними видами перехресть, дорожньою розміткою та елементами вулиць та доріг. Розвивати відчуття дороги, вміння правильно нею користуватися і застосовувати набуті знання з Правил дорожнього руху практично. Виховувати повагу до учасників дорожнього руху. Корегувати увагу дітей.
Перед проведенням такого заходу вихователь з дітьми повторюють про дорогу все, що вони вже вивчили. Вихователь повідомляє місце, час і мету проведення екскурсії, ознайомлює з правилами поведінки під час екскурсії, з технікою безпеки і дає певні завдання. Адже діти повинні практично ознайомитися з дорогою, перехрестями, розміткою і зрозуміти важливість Правил дорожнього руху для водіїв та пішоходів. Вони (по можливості) повинні кілька разів пройти по пішохідних переходах, правильно визначити — можна переходити дорогу в даному місці і в даний час чи ні і чому, а ще запам’ятати назавжди, що дорога любить слухняних. Після цього вихователь розказує, як треба поводитися під час екскурсії. (Йти строєм заради своєї ж безпеки, не вибігати вперед, не відставати, не вискакувати зі строю, не кричати, бути уважним та чемним і т. д.)
Хід екскурсії.
Загадка
Її топчуть, приминають, що є сили притискають,
Всяк по ній кудись спішить, а вона лягла — й лежить! (Дорога)
Вихователь проводить вихованців до заздалегідь визначеної ділянки шляху і починає з ними огляд дороги: з яких елементів вона складається, яка на ній розмітка і для чого це потрібно, де можна рухатися пішоходам, а де — транспортним засобам... Підводить до перехрестя і теж розповідає про нього, який це вид перехрестя, чому він так називається... Якщо є регульоване перехрестя — дітей можна організовано перевести через нього на зелене світло світлофора; якщо це безпечна ділянка дороги, але перехрестя нерегульоване, то учнів теж можна перевести по «зебрі», зважаючи на рух транспорту. Вихователь практично знайомить вихованців з проїжджою частиною дороги, тротуаром та узбіччям. Тут же пригадує правило, як треба рухатися за містом вздовж дороги узбіччям і тротуаром у населеному пункті. Діти ведуть спостереження за рухом транспорту і рухом пішоходів: як люди переходять дорогу, хто це робить правильно, а хто — ні. Повторюють Правила дорожнього руху, які вже вивчили.
Діти роблять висновки, що дорога — це дуже небезпечно і поводитися на ній треба обережно, знаючи добре Правила дорожнього руху.
Після цього вихователь веде вихованців у безпечне місце (сквер, узлісся, галявина), звідки видно дорогу, де діти здалеку спостерігають за дорогою, проводять ігри, змагання, бесіду.
Гра 1
Групу ділять на дві команди, що змагаються між собою. Хто більше правильно назве знаків — той переможець.
Завдання 1. Назвати найбільше попереджувальних дорожніх знаків.
Завдання 2. Назвати найбільше заборонних знаків.
Команди спочатку радяться між собою і записують назви знаків на аркуші паперу, вибирають по одному знавцеві, що читає назви знаків від однієї команди і від другої. Вихователь забирає аркуші й вирішує, у кого їх більше записано та хто ще більше назвав не повторюючись.
Гра 2
Діти розмічають на майданчику дороги і перехрестя. Одні — водії, інші — пішоходи, хтось із дітей виконує роль світлофора. За звуковим сигналом «світлофора» починається рух транспорту на «дорозі». Інші діти — вболівальники і судді. Вони ж і вирішують правильність дій на умовній дорозі. Почергово всі діти у грі виконують різні ролі, щоб краще засвоїти Правила дорожнього руху.
Вихователь дає завдання у вільний час від занять намалювати на аркушах паперу або в альбомах дорогу, транспортні засоби, себе на дорозі.
Потім вихователь наголошує про важливість знань Правил дорожнього руху, бо дорога — це небезпека, а життя людині дається лише один раз, тому його треба берегти і цінувати. (Наводить приклади ДТП з трагічними наслідками) Пропонує пояснити прислів’я:
1