Урок з основ здоров'я
2 клас
Тема.Сім’я. Твоя родина. Обов'язки дитини вдома і в школі.
Мета: формувати уявлення в учнів про сім’ю, родину як про найближчих і найрідніших людей, розкрити значення сім'ї в житті людини; розширити знання учнів про склад родини; розвивати вміння і навички турботи про членів сім'ї, комунікативну компетенцію, уяву, зв’язне мовлення, вміння працювати в парі; вчити виконувати свої обов'язки в родині і в школі; виховувати бажання допомагати батькам та шанобливе ставлення до старших членів своєї сім’ї, виховувати повагу до людей, які живуть поруч; гордість за свій рід, свою Батьківщину; прагнення здобувати знання, щоб бути гідним учнем своєї рідної школи і громадянином своєї держави.
Обладнання. Підручник, зошит, картки, предметні малюнки, комп'ютер, презентація "Я і моя родина – скарб України", фонограма пісні «Родина» , фотографії родин учнів класу, алея родовідних дерев.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Діти, я рада зустрічі з вами. Давайте покладемо руки на парти долоньками вгору. Привітаємося до сонечка, яке хоче дарувати вам своє тепло і гарний настрій.
А коли буде гарний настрій, то і буде у вас гарне здоров'я. Адже здоров'я -найбільший скарб у житті. Бережіть його! Коли ти здоровий, легко впораєшся з будь-якою справою. Купити здоров'я неможливо. Його потрібно зберігати і зміцнювати.
1. Вправа « Мікрофон». Бесіда про зміцнення здоров'я.
2. Вправа « Незакінчене речення».
... це я здорова.
Здоров'я залежить від...
( Поведінки, умов життя, настрою, харчування, дотримання режиму дня, взаєморозуміння в сім'ї).
Адже, здоров'я дитини - багатство родини. Тоді ви будете гарно вчитись.
Будете уважними і старанними, коли будете піклуватися про своє здоров'я.
а)Девіз нашого уроку:
Буду здоровим.
Хочу все знати.
Буду уважним, старанним.
Буду активним.
Знаю сам - навчу того, хто не знає.
б)Правила уроку
Якщо ми будемо такими, то разом створимо цікавий, творчий,продуктивний урок.
II. Повідомлення теми і мети уроку.
- Про тему нашого уроку ви дізнаєтесь, коли відгадаєте ребус. Ребус.
7я р1а
Сьогодні ми спробуємо з'ясувати значення та зміст відомих слів: сім'я, родина. Ви поповните свої знання про те, які права й обов'язки можуть мати діти в сім'ї.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Читання вірша.
- Про кого розповідається у вірші?
Усе, що є найкраще у дитини:
її талант, культура, доброта -
Від тата й мами йде і від родини -
Незаперечна істина свята.
Сім'я, родина - це велике диво.
Там є любов і ласка, і тепло.
Там дітям затишно і радісно, й щасливо,
Сьогодні так і завжди так було.
Надія Красоткіна
2. Розповідь учителя з елементами бесіди.
- Що таке родина?
Найдорожчі люди, які оточують вас,- це ваша сім'я.
- Послухайте вірш Варвари Гринько «Сім'я» і назвіть членів родини.
Мама, тато, дід, бабуся -
Всіх назву, не помилюся. Старший братик і сестричка
— В нас сімейка невеличка.
- Ці люди не просто живуть разом з вами - вони піклуються про вас, передусім про ваше здоров'я і життя. Батьки забезпечують вам необхідне харчування, одяг, шкільне приладдя, турбуються про вашу безпеку в домі й по дорозі до школи, дбають про ваш настрій і самопочуття.
Звісно, у кожного є свої обов'язки у сім'ї. Наприклад, тато в сім'ї найчастіше заробляє гроші, майже завжди важкою працею, щоб годувати та одягати всю сім'ю. Мами пораються по господарству: готують їжу, прибирають у домі, слідкують за порядком.
Тато і мама виховують дітей, навчають їх правил поведінки в суспільстві, стежать за їхнім здоров'ям. Діти допомагають своїм батькам: миють посуд за собою, витирають пил з меблів, вранці застеляють ліжко, підмітають підлогу, допомагають доглядати за кімнатними рослинами. Можуть здійснити покупки у магазині. Хочу дізнатися, як ви допомагаєте своїм батькам?
(Розповідь учнів)
Отже, сімейні обов'язки існували здавна, існують і зараз, їх має кожна людина, що живе сама або з сім'єю. Між членами родини повинні бути доброзичливі і турботливі стосунки. Дорослі піклуються про дітей, а діти з повагою та пошаною ставляться до старших, прислухаються до їхніх порад, виконують у сім'ї свої обов'язки. Намагаються не засмучувати своїх батьків, добре навчаються у школі. Крім домашніх обов'язків у кожного з вас є ще шкільні обов'язки. Ваш головний обов'язок - навчання.
3. Робота в парах. « Склади вислови про навчання».
а) До, віконце, знань, навчання.
б) Інших, сам, навчишся, і, навчай.
4. Бесіда.
- Які є ще обов'язки у вас у школі, крім навчання?
( Витирати дошку, поливати кімнатні рослини, витирати пил)
Гра «Шкільна сім’я»
Я читаю речення. Якщо вам подобається це речення, кажіть:
«Це ж бо я, це ж бо я,
це моя шкільна сім’я»,
а якщо не подобається – плескайте в долоні.
Членів сім'ї пов'язує любов і ніжність, турбота одне про одного, взаємоповага і взаємодопомога. Найбільше диво в сім'ї - це ви. Батьки хочуть виростити здорових, добрих і розумних дітей.
( Чуються два слова - сім і я).
( Сім'я складається з багатьох людей: дітей, мами, тата. У мами і тата теж є батьки - ваші дідусі і бабусі. Це вже родина).
Поетична хвилинка
(Розповіді учнями віршів про членів своєї родини)
1.Мама – найкраща людина у світі,
Знають це всі і дорослі, і діти
Морок не ляже на рідний поріг,
Мама не пустить, вона – оберіг!
2.Татку, татусеньку, таточку, татку,
Кращого в світі немає навкруг.
Таточку, хочу тебе я обійняти,
Ти мій порадник, заступник і друг.
3.І до дідуся іду по науку:
Діду, дідусю, навчи в світі жить.
Він на голівку кладе свою руку,
Голос сріблястий струмочком біжить.
4.Це моя бабуся, до якої притулюся.
Все бабуся зрозуміє.
Поцілує. пожаліє .
Бо бабуся – охорона,
Від хвороб всіх оборона.
5.Дружна, весела, велика сім”я!
Таточку, мамочко, бабусю, дідусю –
Мій оберіг і родина моя!
6.Родина, рід, які слова святі.
Вони потрібні кожному в житті,
Бо всі ми з вами ніжні гілочки,
На дереві, що вже стоять віки.
Це дерево – наш славний родовід,
Це – батько й мати, прадід твій і дід.
7.Мати,батько, мова, Батьківщина -
От і вся моя родина.
Батьківщина, мова, батько, мати -
Нас повік не роз'єднати
5.Фізкультхвилинка під музичний супровід
6.Робота в зошиті ( с.35)
Розгляньте родовідне дерево Даринки.
7.Інтерактивна вправа « Оживи родинне дерево» (створення алеї родинних дерев)
Розповіді учнів.
8. Робота за підручником( с.60- 63)
а). Бесіда за малюнком підручника
-Як Надійка називає Віталія, Дарину, Катерину, Панаса і Людмилу?
онукою?
б). Розгляд малюнка підручника ( с.61)
(« Працюємо і відпочиваємо разом!»)
9.Інтерактивна вправа « Побудова асоціативного куща».,)
На аркуші паперу записано слово РОДИНА. Назвіть і запишіть асоціації до цього слова.
Презентація « Я і моя родина – скарб України»(повідомленя про сім’ю)
В цьому колі ми родина
Ми, і всі, і ти, і я.
Поверніться, посміхніться,
Обніміться, подружіться
У нас немає «ти»,
У нас немає «я»
Ми – єдиний клас,
М и – одна сімя.
10. Слово вчителя:
- Якщо хтось із вас не знає членів своєї родини, обов'язково розпитайте у своїх близьких і запам'ятайте їх. Треба берегти родовідне коріння, шанувати батька і матір, дідуся і бабусю,- рідних і близьких. Бо ж ви - молоді зелені листочки на родинному дереві, і вам дбати про те, щоб це дерево не зів'яло, не засохло, а ставало дедалі сильнішим і міцнішим.
Пісня про маму й тата
IV. Узагальнення та систематизація отриманих знань
1.Гра «Ланцюжок ніжних слів»
1 ряд
Складання ніжних слів про маму і тата.
2 ряд
Складання ніжних слів про бабусю й дідуся.
3ряд
Складання ніжних слів про сестричку й братика.
2. Слово вчителя:
(всі члени сімї).
- А ви любите своїх рідних?
Ісусику любий, Ісусику милий,
Вже ангели в небі свічки засвітили.
До тебе підносим маленькі долоні
І молимось щиро за маму, за тата,
За діда, бабусю, сестричку і брата,
За всіх, кого любим,
За всіх, хто нас любить,
Хто нам помагає і ніжно голубить.
3..Робота в парах « Склади прислів'я». Учитель роздає учням картки у вигляді кольорових квіток, розрізаних навпіл.
Завдання - знайти половинку до своєї квітки. Коли скласти квітку, то на зворотному боці - записані прислів'я..
4.Гра «Заселимо будиночки»
Перед вами три будиночка.
В першому будиночку живуть дівчатка й хлопчики, які люблять сваритися, ображають друзів, не слухають дорослих.
В другому будиночку живуть гарні дівчатка й хлопчики. Вони добрі, розумні, слухняні, поважають дорослих.
А в третьому будиночку живуть такі дівчатка й хлопчики, які можуть бути слухняними, але не хочуть; можуть не сваритися з іншими, але їм більше подобається бути забіяками.
Заселіть свою фотографію в той будиночок, в якому б ви хотіли жити.
Тест
1 .Сім'я - це:
а) мама, тато, діти;
б) всі родичі, які є в людини.
2.Чи впливають стосунки в сім'ї на здоров'я її членів?
а) Так.
б) Ні.
V. Підсумок уроку
- Про що ми говорили на уроці?
- Як повинні жити усі члени родини?
Це дуже важливо, щоб сім'я, родина була згуртованою, дружною, міцною. Бо сильна сім'я, родина, рід — це міцна держава.
У кожного з нас є своя родина. І якщо складемо всі родини — це весь український народ, вся Україна.
Фонограма пісні «Родина»
Учитель:
Сім’я, родина, Україна
Які слова святі.
Вони потрібні кожному в житті.
Якщо зміцніє хоч одна родина -
Міцніше стане наша Україна.
Дорогі діти! Підбиваючи підсумок уроку, я хочу, щоб ви запам’ятали ось такі слова народної мудрості, які коментує В. О. Сухомлинський: «Три біди є у людини: смерть, старість і погані діти. Старість неминуча, смерть невблаганна, перед нею не можна зачинити двері свого дому, а від поганих дітей можна зберегти дім, як від вогню. І це залежить не тільки від батьків, а й від самих дітей.»
Тож намагайтеся бути слухняними і вихованими, турбуйтеся про своїх батьків і не задавайте їм прикрощів.
Тож шануйте своє коріння. Любіть і бережіть свої родини!