Екскурсія в етнографічному музеї побуту на тему: «Колиска роду – українська хата» ( Екскурсія розрахована для учнів 1-5 класів)

Про матеріал
Екскурсія в етнографічному музеї побуту на тему: «Колиска роду – українська хата». Етнографічний музей для вчителів і учнів є осередком освіти і виховання, який сприяє формуванню у молодого покоління національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу, забезпеченню духовної єдності поколінь.
Перегляд файлу

Екскурсія в етнографічному музеї побуту 

на тему: «Колиска роду – українська хата»

 ( Екскурсія розрахована для учнів 1-5 класів)

Мета: сприяти розширенню словникового запасу дітей; культури їхнього зв’язного мовлення; виховувати потребу зберігати, як святиню, все те, що пов’язує нас із рідною землею, любов до національних традицій, народної мудрості, до краси й гармонії рідного слова; сприяти формуванню національної свідомості учнів.

 

Хід екскурсії

Звучить музика «Зеленеє жито, зелене…»

Господар і господиня світлиці (екскурсоводи) радо зустрічають хлібом-сіллю  гостей.  (Слайд №4 )

Господар.    Доброго дня вам, любі гості!

Господиня.  Із хлібом і сіллю, як завжди ведеться,

            Ми зичим достатку Вам  і добра.

            Хай сонце всміхнеться, життя удається,

            І доля завжди, щоб привітна була.

Господар.   Прийміть   хліб-сіль на добро та здоров’я!

Господиня. Чула я, що ви українським минулим цікавитеся! От  тому вас усіх до нас у гості запросили, адже наша хата -  справжня  скарбниця українського побуту. (Слайд № 5)

Господар. Як бачите, ми зробили в хаті низенькі пороги, щоб нас не минали люди хороші, щоб в хату, зайшовши, на лаву сідали,  про  диво колишнє нам думку складали.

Господиня. Поріг – це символ початку дому. Вважається, що підмітати в хаті  потрібно від порога до покуті. Це  для того, щоб добро йшло в хату, а не з хати. А коли потемніє, то не можна сміття вимітати через поріг, бо будуть сварки в хаті.

Господар. А ще у нашої хати є очі. Що то за очі такі? Як ви думаєте? (Відповіді дітей).  Правильно,  це віконця. У них дивляться,  отже,  вони  - очі нашої хати.

Господиня. Під вікнами на дворі дуже часто садили кущі калини.  Що вам відомо про цю рослину? (Відповіді  дітей). Так, калина - символ краси дівочої, добра, хороших намірів. Калиною  лікувалися. Особливо від простуди чай пили, пекли пироги, прикрашали коровай на весілля. 

Ви з дороги відпочиньте, а я біля печі попораюся.  А піч у мене справжня,  українська.. Я вже її доглядаю, біленько вибілюю. Бачите,  півника з квіточками намалювала, щоб вона теплом і красою оселю радувала. Топлю пічку сухенькими дрівцями. Ось візьму затулу відкрию, коцюбою жар розгребу, візьму рогача та чавунець в піч поставлю. (Слайд № 6)  Ось  у  таких чавунцях можна кашу  або борщ приготувати. А ви знаєте,  що потрібно для приготування борщу? (Відповіді дітей). Оце була я на ярмарку та набрала  повні кошики продуктів. Допоможіть відібрати ті продукти, які потрібні для приготування червоного борщу.

Гра «Звари борщ». (Слайд № 7)

Господиня. Недалеко від печі у нас є ліжко, яке завжди прикрашаю вишитими подушками.  Зимовими вечорами запалюю свічку або  гасову лампу  та  сиджу  вишиваю. Неподалік від ліжка є колиска. (Слайд № 8)  Як  прокинеться маленька моя донечка, то забавлю її  іграшкою - свищиком  або  лялькою трав’ятою чи солом’яною, пограємо разом у пазли. А ви любите грати у пазли? Давайте трохи пограємо і назвемо, що ж це за народна українська казка.

Гра «Склади пазли і назви українську народну казку». (Слайд № 9)

Господар.  А це мисник. Такого гарного посуду ми з ярмарки понавозили. Подивіться, є в нас глиняні глечики, горщики, макітра та макогін, миски, дерев’яні ложки, прості та розписні. (Слайд № 10)

Господиня. А це рубель і качалка. Раніше праски не було, тому   білизну намотувала на качалку, після чого кілька раз ретельно прокочувала рублем. Його ребра при цьому розминали волокна тканини. Ось  так прасували.  (Господиня показує, як прасувати рублем та качалкою)  А це вугільна    (або духова) праска.  У вугільну праску совком або щипцями треба засипати розжарене вугілля,  закрити  праску на клямку і енергійно махати рукою, щоб в отвори попадало повітря для швидкого розжарення вугілля. Інколи вугільні жаринки випадають та псують тканину, тож  мені більше подобається прасувати ось цією нагрівальною праскою. Підошву цього приладу розігріваю   на відкритому вогні або в гарячій печі, а потім прасую. (Слайд № 11) 

Господар.  Це маслобойка. (Слайд № 10)  Працює вона так: кришка знімається, заливається сметана або сливки  і, сидячи,  б’ємо масло. (Господар показує наглядно.)

Господиня.  А ось це прядка, за якою я нитки пряду. Є в нас у хаті ще  красний кут або ж покуть – це священне місце. Ікони  вбрані  в найкращі рушники. Під час свят запалюємо каганець або лампадку. Тут же у нас  є писанки, свячена вода, свічки і Біблія. (Слайд № 12)

Господар.  Зверніть увагу на  стіл,  за яким збиралася вся велика дружна родина. (Слайд № 13)  Його ми завжди накриваємо скатертиною. Стіл також має магічну силу, символізує достаток родини. Його першим заносять до нової хати та  кладуть хліб-сіль. На стіл гріх сідати чи класти шапку. Не можна було, щоб хліб падав зі столу. Бо хліб святий, його дуже цінували, берегли. Навіть крихти ніколи не змітали на долівку, а віддавали пташкам. Його ми завжди накриваємо скатертиною.   Зі столом пов’язано чимало призабутих та цікавих традицій. Так вважається за великий гріх стукати кулаком по столу – казали, що тоді посваряться чоловік з жінкою. Не можна було, щоб хліб падав зі столу. Бо хліб святий, його дуже цінували, берегли. Навіть крихти ніколи не змітали на долівку, а віддавали пташкам.

 Господиня. Про скриню  мою ви, мабуть, багато чули і знаєте. Що в ній зберігалось? Як ви думаєте?

Гра «Що у скрині?» (Господиня дістає зі скрині речі українського одягу, діти вголос називають ці речі: шаровари, вишиванка, спідничка, намисто, хустка, віночок).

Господиня. Так, у скрині ми зберігаємо рушники, вишивки, святковий одяг, хустки і стрічки, прикраси. Цю скриню я забрала з дому своїх батьків, коли виходила заміж. Пам’ятаю, як на наступний день після нашого з Іваном весілля на мою скриню збіглося дивитися все село. Адже вважалося, яка скриня – така й господиня буде (Слайд № 13).

У нашій хаті дуже багато рушників. Ними  я  всю хату  прикрасила, щоб жодне зло не могло зайти в наш дім. Рушники – це обереги. У народі казали: «Хата без рушників, що родина без дітей». (Слайд № 14)

 Із рушником зустрічали рідних і гостей, одружували, виряджали в далеку дорогу. Дивлячись на рушник, можна читати візерунки, як книгу. Наприклад, голуби – символ любові і вірності. Виноград – символ добробуту, щасливого одруження. Мак – квітка пам’яті роду.

Перегляд відео «Вишивка». (Слайд № 15)

Господиня. А хто мені скаже, що це таке? Так, це ляльки-мотанки – обереги нашої родини, кожна з них має своє символічне значення. У нашій світлиці є лялька-травниця, яка захищає від хвороб. Як бачите, така лялька повинна бути безликою. А та, що служить оберегом (ось, наприклад, як ці) – ще й з хрестом замість обличчя. Хрест цей викладений з різнокольорових ниток і переплітається так, що утворюється квадрат. Це давні знак – хрест у колі. Така лялька є оберегом для усієї сім’ї. У нашій світлиці є різноманітні ляльки-мотанки: Берегиня, Доля, Мандрівниця та інші. (Слайд № 16)  

Господар. Показали  ми  вам  швиденько  лише світлицю, а є ще в нас   підсобне господарство.  (Слайд № 17) Ось це серп, яким ми жито та пшеницю  жнемо. 

Господиня. Оце ціп. Ним зерно  на току обмолочуємо.

Господар. А чи бачили ви коли-небудь  вила-трійчаки?! Так ось вони! 

Господиня. Це  коромисло. На ньому є ось такі маленькі залізні крючечки, на які  вішали відра і ходили по воду до криниці. 

Господар. Багато чого було в українських хатах. Багато всього є і в нашій хаті. Кожна домівка – це маленький куточок України. Все це наша пам'ять, наша історія.

Господиня. Сьогодні ви нас уважно слухали. А чи сподобалось вам у нашій хаті? Що найбільше запам’яталось? А ну ж бо! Ляльку-мотанку передавай -  експонати називай. (Діти називають експонати)

Господар.  Ми  раді, що вам сподобалося. Дякуємо, що завітали до нас у гості і чекаємо з нетерпінням наступної зустрічі!

Господиня.

Якщо хочете відчути

Серцем Україну -

В наш музей Ви завітайте

Хоча б на хвилину!

До побачення! (Слайд № 18)

 

 

Список використаних джерел та літератури

  1. Дослідницькі українознавчі проекти / упоряд. О.Р.Іщук, О.В. Калюжна .- К. : Шкільний світ , 2013 .- 96с. .-(Б-ка "Шкільний світ") .- 978-966-451-795-6 : бк [1942бк]
  2. Вишивка:  Електронний ресурс]. – Режим доступу -  https://www.youtube.com/watch?v=0QaqcbI1o9Q
  3. Ігри та конкурси з українознавства : навчальний посібник / упоряд.: Т.А. Мінченко, І.Н. Дєдов .- Чернівці : ІППО , 2012 .- 100с. : бк [2281бк] 
  4. Лялька-мотанка - просто лялька, чи оберіг? :[Електронний ресурс]. –Режим доступу: http://garbuz.org.ua/Narodni-zvichai/2009-02-05-14-32-34.html.
  5. Лялькове диво: [Електронний ресурс]. – Режим доступу  http://motanka. kiev.ua.
  6. Шушкевич А. Ф. Використання інформаційних технологій для створення презентації виробів та оцінки проектної діяльності.[Текст]/                       А. Ф. Шушкевич //Трудове навчання в школі: науково-методичний журнал. -2011.-N 2– С.6-10.
  7. Наша скриня:[Електронний ресурс]. –Режим доступу: https://youtu.be/vbxhM0eI__M

 

 

 

 

docx
Додано
27 грудня 2023
Переглядів
70
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку