Майстер - клас - експериментальна студія на тему "Створення моделі творчого, професійно – компетентного вчителя НУШ" розроблена з урахуванням поширення та передачі педагогічного досвіду шляхом показу інтерактивних методів та прийомів роботи власної системи викладання , спільного опрацювання пропонованої теми " Креолізований текст на уроках словесності" та вирішення проблеми, поставленої перед учасниками щодо визначення, якого педагога можна назвати творчим і професійно компетентним.
1
Експериментальна студія
« вітка моєї майстерності»
Тема: «Створення моделі творчого, професійно – компетентного вчителя НУШ»
Мета: Поширити та передати педагогічний досвід шляхом показу інтерактивних методів та прийомів роботи власної системи викладання; спільно опрацювати запропоновану тему та в процесі співпраці знайти творче вирішення проблеми, поставленої перед учасниками, визначити, якого педагога можна назвати творчим і професійно компетентним.
Завдання експериментальної студії :
Форма проведення: заняття – подорож у формі тренінгу.
Обладнання: мультимедійний проектор, відеофайли, аудіо музика, презентація, дидактичний матеріал «перлини творчості вчителя», ангели – охоронці, квіти толерантності, пазли, серця, буклети, конверти із завданнями.
Алгоритм роботи майстер-класу
І. Презентація педагогічного досвіду вчителем-майстром:
стисло характеризуються основні ідеї технології;
описуються досягнення в роботі;
доводиться результативність навчання дітей, що свідчить про ефективність технології;
визначаються проблеми і перспективи в роботі вчителя-майстра.
ІІ. Презентація системи навчальних занять:
описується система навчальних занять у режимі технології, що презентується;
визначаються основні прийоми роботи, які майстер демонструватиме слухачам.
ІІІ. Проведення імітаційної гри:
учитель-майстер проводить навчальне заняття зі слухачами, демонструючи форми ефективної роботи з учнями;
слухачі одночасно виконують дві ролі: експериментальний клас і експертів, присутніх на відкритому занятті.
IV. Моделювання:
учителі-учні виконують самостійну роботу з конструювання власної моделі заняття в режимі технології вчителя-майстра;
майстер виконує роль консультанта, організовує самостійну роботу слухачів і керує нею;
майстер спільно зі слухачами проводить обговорення авторських моделей навчального заняття.
V. Рефлексія:
проводиться дискусія за наслідками спільної діяльності майстра і слухачів.
Коротко про головне…
Ми маємо справу з найскладнішим, неоціненним,
найдорожчим, що є в житті, - з людиною.
Від нас, від нашого вміння, майстерності,
мистецтва, мудрості залежить її життя,
здоров’я, розум, характер, воля,
громадянське й інтелектуальне обличчя,
її місце і роль у житті, її щастя.
В.О.Сухомлинський
Слайд 2
Вступ. Активізація уваги учасників ( звучить ніжна осіння мелодія вальсу)
Доброго дня вельмишановні колеги! Я щиро рада бачити творчих, креативних та сучасних вчителів на моєму майстер – класі, адже погодьтеся, що нова українська школа буде успішна, якщо до неї прийде успішний вчитель.
Один Мудрець сказав:
«Дитя, то книга чиста.
І як її, і хто писав,
Така вона і вийшла».
У деяких з учителів,
то книга жахів, страху та гріхів.
Її ховають, щоб ніхто не бачив
У темних закутках своїх.
Романи ж пишуть ті учителі,
У кого помисли ясні,
У серці щирість, доброта,
Душа і творча, і проста.
- Всі ми з вами прийшли до школи за покликанням серця, щоб віддати свою любов дітям, щоб написати наш з ними спільний публіцистичний нарис… « Я зарубіжну літературу…»
( виступ учнів школи)
Кореспондент (Богдана) Доброго дня вельмишановні вчителі та учні! Вибачте, що без дозволу, але я приїхала до вас із міста Хмельницького. Я кореспондент популярної літературної газети « Магія слова». Вирішила дізнатися, а чи потрібний у школі предмет «зарубіжна література». Освітяни Хмельниччини пропонують Міністерству освіти збільшити години цього предмету, а для цього нам потрібно дізнатися, чи цікавий цей предмет серед наших школярів. До речі, газета , в якій я працюю, хоче донести до всіх читачів, що немає магії сильніше, ніж магія слова. Рубрики нашої газети хочуть показати читачам цінність слова, а через цінність слова і цінність життя, милосердя, добра і любові. Вважаю, що саме таку магію слова і розкриває зарубіжна література. Знайшовши кабінет зарубіжної літератури, я відчуваю, що тут присутня творча атмосфера. Ну що ж давайте знайомитися! (до Натальської Світлани)
Ось ви. Перепрошую! Можна вас запитати? Як вас звати, та в якому ви класі навчаєтеся?
Світлана ( малює фарбами чеширського кота…) Я – Світлана, учениця 11 класу. Ми дуже раді вашому візиту. Знайомтесь! Це мої подруги: Катерина, Марічка, Настя та Дарина. Ми дуже любимо предмет « зарубіжна література», а ще краще любимо працювати у цьому гарному та затишному кабінеті, який налаштовує нас на творчість.
Кореспондент. А що ви малюєте?( до Світлани)
Світлана. Це постер, тобто реклама мого улюбленого твору Льюїса Керролла « Аліса в країні Чудес». Це чеширський кіт, погодьтеся, що у нього дуже мила і щира посмішка. А зарубіжна література ввійшла в моє життя ще в 5 класі. Усім найкращим я зобов’язана саме їй. Твір я намагаюсь зрозуміти через малюнок. А ось і мої ілюстрації. У всіх творах зарубіжної літератури можна знайти мудрі відповіді на питання сенсу життя.
Кореспондент. Щиро дякую! А ви Дарино, що відчуваєте, коли читаєте твори світового письменства?
Дарина. Література йде зі мною поруч з дитинства. Спочатку це казки, які розповідала мені бабуся і мама, потім я навчилась читати сама, отримуючи нові знання та збагачуючи свій духовний світ. Твір зарубіжної літератури може бути і вірним другом, який може порадити, підтримати, розважити. Мені дуже подобається виготовляти скрапбуки. Це своєрідні книжки – альбоми, якими я рекламую свої улюблені твори. Ось, наприклад твори « Полліанна», та « Міфи Давньої Греції» що припали мені до душі, і я виготовила ось такі скрап буки, в яких я виклала головні думки до цих творів. А ось дуже цікаві скрап буки наших учнів. (демонструє скрап буки).
Кореспондент. Дуже вам вдячна! Це досить креативно і неординарно. А що ж виготовляє Марічка? Це також стосується якогось твору зарубіжної?
Марічка. Так! Я виготовляю постер до відомого твору…………………………………………………………………………Це своєрідна реклама твору. Я також дуже люблю малювати і тому цей постер нагадує малюнок. Один з найбільших плюсів літератури в тому, що вона вчить мене відчувати, співпереживати, розвивати власний емоційний світ. А ще – вона розкриває перед нами різноманітний світ долей, героїв, вчинків і ситуацій, які дуже схожі на саме життя, а іноді ще більш захоплюючі. Дякую!
Кореспондент. А над чим ви задумалися Катерино!
Катя. А я коли читаю вірші зарубіжних поетів, то мимоволі сама опиняюся у світі уяви ліричного героя. Я люблю читати книги. По-перше, я не можу взагалі уявити своє життя без книг, бо це сумно і нецікаво. Я не можу зрозуміти тих людей, які цілими днями сидять за комп’ютерами та перед телевізорами, користь від яких не дуже велика. Інша справа – література, бо вона – ключ до знань. Захоплюючись літературою, ми дізнаємося багато нового і корисного для себе. Ще наші предки казали: «Люди перестають мислити, коли перестають читати». А в Інтернет – мережі я знайшла чудову поезію вчителя, послухайте:
Втомившись від життєвих перегонів,
Гортаю вкотре Пушкіна я твори,
Тетяна Ларіна, Онєгін спогади тривожать.
А тут хвилюють власні перепони.
Поет нагадує: « Ви часу не марнуйте!»
Й вільніше дихаєш, кудись відходить втома,
«Онєгіна» читаю я, мене немає вдома
Кореспондент. Ви знаєте, мені також подобається зарубіжна література? З кожною новою прочитаною книжкою людина стає грамотнішою як в усній, так і в письмовій мові, поповнює свій словниковий запас і стає більш цікавою людиною для інших. Я не вмію малювати ілюстрації до творів зарубіжної, але вмію писати твори на різні жанри. Ось один із моїх творів – твір – лист літературному герою « Тетяні Ларіній» від Євгенія Онєгіна
Спасибі вам,Тетяно, за кохання,
З яким прожили і померли на устах.
Оцей ваш лист - зізнання, ці слова останні.
Я не почув їх. Моя вина і сльози на твоїх очах.
Тепер я знаю, що ніхто в цілому світі
Не матиме такого почуття.
Чи в шатах дорогих я, чи в лахмітті –
Вам байдуже, для Вас коханий я.
Простіть мене, молю, заради Бога!
Що тим же я не міг тоді відповісти,
Що через мене в Вас була одна дорога:
Вночі ридати, вдень писать листи.
Простіть, що вашу щирість відкидав я,
Не бачив, що хтось у далині
Закоханий у мене, я не знав,
Що сенс життя Ваш полягає у мені.
Пройшли роки, я щиро покохав Вас.
Від втрати, моє серце плакать хоче.
Відмовились від мене Ви, але кохання ваше є.
Мені береза ніжним голосом шепоче:
«Тетяно…Нехай святиться в небесах ім’я твоє!...»
Кореспондент. Я щиро вражена. Ви мене переконали. Зарубіжна література дуже потрібна для кожного із нас. (підходить і витягає книгу із шафи) вона розвиває кругозір людини, адже дуже цікаво зазирнути в книгу і опинитися учасником подій минулого – лицарських турнірів, походів і війн, або стати свідком наукових досліджень, більше дізнатися про історію свого рідного краю або познайомитися з тим, як живуть люди в інших країнах.
Шановні учні! Читайте твори із задоволенням та частіше відвідуйте кабінет зарубіжної літератури. Треба лише додати, що всі твори зарубіжних письменників допомагають всім нам краще дізнатися про той неосяжний світ, в якому ми живемо, краще познайомитися з культурою і традиціями інших народів. Я ще раз вам дякую. Бажаю вам творчих успіхів та гарних оцінок. А щойно знятий репортаж дивіться на 33 каналі Хмельницького телебачення. До зустрічі! ( виходить із кабінету)
Настя. Як цікаво! Дівчата! Ми потрапили в ефір!
Твори писані давно
Хтось на сторінках любив,
Хтось покараний за щирість,
Хтось із ненависті вбив.
Когось мандри фантастичні у незвідані світи
Про пригоди романтичні несподівано вели.
Десь страждання, десь пригода,
Десь чекала нагорода,
Посмішку хтось викликав,
І сльозу читач пускав.
Все було, поміж рядками,
Розмаїття почуттів,
Складене життя томами —
Твори з глибини віків.
Що писав для нас Дефо,
І кого Ассоль чекала,
Фантастичні НЛО,
Й дама пік когось карала.
В світ казковий, неймовірний
Кличе нас дзвінок,
Зарубіжної літератури
Завтра знову почнемо урок! ( всі виходять)
Вчитель – майстер: Духовний злет учителя залежить від його натхнення, його музи та ангела – хранителя. І Музою для мене є моя сім’я, мої вихованці, їхня віра в мене, їх любов і відданість. А Ангел – Хранитель дає мені сили, наснагу, бажання творити, розуміння, що ти потрібна, що ніхто, крім тебе не принесе їм тих знань, тих хвилин радості і щастя пізнання. Коли мені було погано, я уявляла, що мене хтось несе на руках і мені ставало легше. Шановні колеги! Ніколи не здавайтеся і не віддавайте Вашу мрію. А тепер простягніть праву долоньку, на ній подаруйте свою творчість і старанність, простягніть, будь ласка ліву долоньку, на ній я вам дарую ангелочків – охоронців, що принесуть вам щастя. Обміняємося дарунками. Доторкніться долонька до долоньки. ( роздаю ангелочки). Дякую! ( демонстрація трейлера вчителя)
Вчитель – майстер. Як стати гарним учителем? Що для цього потрібно? Талант? Можливо, й талант. Мистецтво? Так, і мистецтво. Майстерність? І майстерність також. Усе це правильно. Але й майстерність, і талант – це на 99% наслідки наполегливої праці. І головне – праці раціональної, що допомагає запобігти витраті часу і бере з передового досвіду головне, суттєве. Сьогодні ми з вами, шановні колеги, поговоримо про те, що і загальнолюдські цінності, і педагогічна майстерність, і професійні переваги органічно притаманні природі педагогічної праці й потенційно присутні в кожному із вас. Слід лише своєю титанічною працею допомогти їм проявитися. ( перегляд методичного сезаму вчителя)
Сьогодні до вашої уваги пропоную майстер–клас: «Використання креолізованого тексту на уроках зарубіжної літератури за «формулою радості та щастя». У нашому суспільстві є велика потреба у творчих, діяльних та обдарованих, інтелектуально й духовно розвинених громадянах, яким навчання буде приносити не лише користь, а й радість. Тому я хочу і вас, шановні колеги, залучити до співпраці з метою обміном досвіду та пошуку шляхів реалізації даної методичної проблеми.
ІІ. Організація діяльності учасників майстер – класу.
Пропоную вам ізотерапевтичну вправу як ресурс педагогічного впливу на розвиток творчого потенціалу особистості школяра, яка сприяє зменшенню емоційної напруги, надає можливість звільнитися від внутрішніх конфліктів, а також допомагає краще пізнати самих себе і розвинути творчі здібності.
Давно відома істина проста
Людина починається з Добра
Усе хороше починається з Любові
І все життя тому дає знайти
Хто в кожнім подиху, і в кожнім слові
Цей Божий дар уміє берегти. І я переконана, що не тільки берегти, а також ділитися своїм світлом, добром, любов’ю з іншими людьми.
Відомий художник Микола Реріх казав: « Я бачу сонце в глибині себе, і в кожному я бачу сонце»( на моніторі – сонце) Я переконана, що і у вас є це сонце, давайте відтворимо його на малюнках, використавши ізотерапію.
Ізотерапевтична вправа «Афірмації». На ваших столах є індивідуальні картки, графічні та живописні матеріали. З’єднаємо крапки лінією і утворимо образ. Відобразіть графічно свій настрій у відображенні сонця. Наступне: підберіть до вашого емоційного стану колір сонця і зафарбуйте його. Отже сонячним світлом ми зігріли наш кабінет зарубіжної літератури і готові працювати далі.
Скажіть, чи може існувати небо без сонця, а сонце без неба? Уявіть, що ви – небо , а я – сонце. Отже, без вас я не можу існувати, а ви без мене. Тому ми повинні працювати разом, щоб досягнути своєї мети. Афірмації – це короткі позитивні висловлювання (фрази), які при багаторазовому повторенні закріплюють певний образ або якусь установку в підсвідмості людини.
Наприклад:
Я вірю в себе!
Я пізнаю істину!
Я все зможу!
Я зможу розібратися і оволодіти матеріалом уроку.
На моніторі комп’ютера є тільки чотири пам*ятки-афірмації, а потрібно вісім, тож прошу ними скористатися і дописати власні афірмації на промені вашого сонечка.
Сьогодні ми створимо спільну енергетично – позитивну композицію «Пазли радості» за відомим бестселером сучасної літератури Елеонор Портер « Полліанна», використовуючи креолізований текст. Сьогодні ми працюємо в парах, а тому ви повинні підійти і обрати конверт та відповідно до нього пазл за кольором. Прошу, підходимо. Для того, щоб розпочати нашу творчу роботу, я спочатку познайомлю вас із поняттям «креолізований текст та його види».
Що ж таке креолізований текст? Це складне текстове утворення, у якому поєднуються вербальні (тобто словесні) та невербальні (що належать до інших знакових систем) елементи. Вони створюють певну візуальну смислову єдність. Все це стосується медіа освітніх технологій. Медіа – це засоби створення, запису, копіювання, тиражування, зберігання, розповсюдження, сприйняття інформації і обміну її між автором і масовою аудиторією. Медіа бувають візуальні, аудіювальні та аудіовізуальні. Головними завданнями медіаосвіти є такі:
- навчати декодувати медіатексти, давати їм власну оцінку;
- розвивати самостійність і критичність мислення;
- навчати створювати власні висловлювання за допомогою медіа тексту.
Креолізований текст – це складне текстове утворення, у якому вербальні та невербальні елементи утворюють одну візуальну
структурну цілісність:
• буктрейлер; • комікс (манга); • мотиватор/демотиватор; • постер;
• буклет (брошура);• фотоколаж;• логотип;• «дуддл»;• скрапбукінг;
• кардмейкінг;• «Storytelling», піктограми, кластер, кроссінг інше.
Впевнена, що деякі із видів креолізованого тексту ви вміло використовуєте на своїх уроках. Сучасні методики викладання є досить різноманітними та цікавими. Я обрала із них найбільш дієвіші, які, власне, застосовую на заняттях зарубіжної літератури. Працюємо в парах. Підійдіть до дошки і оберіть собі конверт та пазл відповідного кольору. У кожного із вас у конверті є відповідно завдання та допоміжні матеріали до нього. На разі у вас є 10 хв прочитати їх, зрозуміти правила створення даного методу чи технології , скласти та приклеїти своє завдання за прикладом, який у вас є у конверті, на пазл відповідного кольору, а потім рекламувати. Але, насамперед, послухайте правила роботи з кожним із обраних видів креолізованого тексту.
1 конверт та пазл (оранжевий).
Та пара, яка обрала оранжевий конверт та пазл буде працювати над технологією «Storytelling». Технологія «Storytelling» або мистецтво захоплюючої розповіді. Цей метод сприяє розвитку комунікативної культури в учнів, розширює їх інтелектуальні та пізнавальні можливості, не вимагає великих ІТ-(айті) - витрат. Його можна застосовувати на всіх етапах навчального процесу в школі на уроках української мови та літератури, зарубіжної літератури, історії, іноземної мови. Це гарний спосіб сформувати в учнів практичні вміння швидко добирати приклади, наводити переконливі аргументи до запропонованої теми і, як наслідок, розвинути власні комунікаційні навички, презентувати себе. Сучасний учитель має стати тим, хто навчить дітей не боятися невідомості, підходити до всього творчо, критично аналізувати інформацію, рефлексувати, спілкуватися, співпрацювати з людьми. Безумовно, кожному педагогу є, про що сказати учням на уроці, але й в учнів є чимало цікавого, чим би вони хотіли поділитися з учителями. Діти мають хай невеликий, але важливий досвід життя, своє бачення світу й думки щодо тих процесів, які в ньому відбуваються. Як же організувати такий обмін думками між учителем та учнями? Допоможе в цьому метод сторітеллінгу, який був винайдений і успішно випробуваний на особистому досвіді Девідом Армстронгом, головою міжнародної компанії Armstrong International. В цілому алгоритм дій буде наступним:
Отож, крок перший: обираємо реального героя.
Другий крок: складаємо правдиву історію. Ви, мабуть, подумаєте, ну і що тут такого, така собі звичайна історія, яку постійно ми пишемо в учнівських творах.. Але на кроці третьому розпочинаються справжні дебати…( граємо в дебати). Ось погляньте!. Перед нами звичайна чашка, циліндричної форми, з якої ми можемо пити будь – який напій: воду, каву, компот і т.п. Але якщо ми у цю чашку наллємо пахучого весняного чаю, то ми зможемо сказати: який пахучий та смачний чай, аромат якого, розливається по всій кімнаті. Він нагадує нам чудове, безтурботне дитинство, бабусю, яка на початку літа збирала пахучу м’яту та чебрець, щоб потім пити оцей корисний, гарячий, духмяний напій. А хтось створить інший сторітелінг. Погодьтеся такий вид діяльності буде ефективний на будь – якому уроці, бо дитина розвивається, прагне висловити власну думку, вчиться описувати свої почуття, емоції, у неї є змога само реалізуватися.
Власники оранжевого конверту зачитайте, будь ласка, завдання та правила створення Storytellingу та рекламуйте зразок даної технології. Підійдіть до дошки та прикріпіть свої пазли смайликами.
1 конверт та пазл (оранжевий).
Завдання. Приготувати невеличкий виступ-розповідь на тему «Storytelling Полліанни» за бестселером Елеонори Портер « Полліанна». У виступ варто включити не менше 20 прикметників, цікаві факти про героїню.
Правила створення сторітелінгу:
1. Визначення теми та мети уроку – від цього залежить вибір сюжету історії.
2. Вибір головного героя – подумайте над його іменем, характером, зовнішністю тощо.
3. Складаємо історію.
4. Вигадка інтриги (чим більш несподіваною вона буде, тим краще!).
4. Граємо в дебати…
Зразок історії : У кожного із нас є дні, які починаються погано. Є дні, коли ми пригнічені, сердиті, самотні. Ми розчаровані, втомлені й стривожені, осміяні й принижені, покарані, засмучені й заплакані. Проте... Дуже – дуже давно, в далекій країні, що зветься Америка, народилась дівчинка, якій судилося стати відомою на весь світ. Адже вона придумала цікаву «гру в радість», за яку можна дати Нобелівську премію. Уявляєте, яка вона? Вона ніколи не плаче, вона вірить, що батько та матір бачить її з небес, вона любить весь світ з його негараздами. Полліанна не розуміє, для чого ображати інших. Лікар сказав: - Ми безсилі…Вона ніколи не буде ходити. Перший раз дівчинка заплакала, їй не вистачало матері. Маленька сирітка з незвичайним ім’ям, що володіла дивовижним талантом – нести світло і радість усім довкола. А сама потрапила в таку страшну історію: отримала тяжку травму хребта й була прикута до ліжка. Вона все стерпить, вона зможе все здолати, адже їй приснилась мама, яка гладила її руде волосся, посміхаючись до неї. - Все буде добре! Ти повинна згадати свою гру в радість, вона допоможе тобі здолати всі ці тяжкі випробування. Вона навчить тебе радіти життю!!! Полліанні вже краще дихати. Дівчинка робить перші кроки…
(Розпочинаються цікаві історії та дебати навколо образу Полліанни. Полліанна – це…., бо вона…. і т.п.)
Зробіть крок назустріч життю та заохотьте дітей писати історії про те, що трапилось з ними, або з тими, хто поруч!
Коли учні дуже успішно опанують цей метод, зможуть самостійно без допомоги вчителя використовувати його на віршах, тоді можна буде працювати і з прозовими текстами. Учням 5-6 класів завжди подобається малювати, тому саме це і стане у нагоді для використання методу піктографічного письма.
Зразок: Дрімають села. Ясно ще / осіннє сонце сяє, / та холодом осіннім вже / в повітрі повіває. / Темно - зеленії садки / дрімають вже без плоду, / і тихо гріються хатки, / і верби гнуться в воду… (І. Франко.)
Світає, / край неба палає, / соловейко в темнім гаї / сонце зустрічає. / Тихесенько вітер віє, / степи, лани мріють, / між ярами над ставами / верби зеленіють. / Сади рясні похилились, / тополі поволі / стоять собі, мов сторожі / розмовляють з полем. (Т. Шевченко.)
Тому власники голубого конверту та пазла зачитайте своє завдання та правила його виконання.
Завдання. Створіть малюнок до поезії випускниці нашої школи Сніховської Сніжани
Правило поетапності виконання завдання:
І етап – створення малюнку за твором;
ІІ етап – зчитування інформації з малюнка;
ІІІ етап – зчитування інформації з пам’яті.
Що таке радість? ( Додаток 1)
Що таке радість? Це слово простеньке
вкладає у душу п'янкі сподівання.
Це зоряні ночі, це дотик маленький,
це перші кроки і перше кохання.
Це очі дитини, що світяться ясно,
це дивний хлопчисько, веселий такий.
Це стан, коли справді на серці прекрасно -
обережно іди, і його не розбий.
Радість - це совість чистенька без плями.
Це мир в моїм серці, здорова сім'я.
Щаслива усмішка тата і мами -
це все називається радість моя.
Вчитель – майстер: Пропоную наступний вид роботи - кластер як один з ефективних методів формування критичного мислення школярів. Він знаходиться у червоному конверті. Досвід показує, що для дітей основної школи цікавим є такий вид діяльності як переосмислення інформації через графічні схеми і таблиці. З-поміж різноманітних графічних способів опрацювання матеріалу учнів приваблюють кластери. Слово «кластер» походить з англійської мови ( cluster – пучок, рій, скупчення). Кластер – виділення смислових одиниць тексту та їх графічне оформлення у формі пучка. Це дозволяє розвивати мислення в учнів, робити його більш гнучким, позбавлятися стереотипів. Застосовую кластер на усіх етапах уроку. Вважаю метод кластера прийнятним і як форму виконання домашнього завдання, адже для кращого запам’ятовування і представлення домашньої роботи учні мають можливість укласти опрацьований матеріал у певну схему. Окрім того, це пробуджує творчий потенціал школярів, бо схема може мати як найпростіший графічний вигляд, так і оригінальну форму представлення через певні предмети, образи тощо. Пропоную до вашої уваги зразки кластерів.
Власники червоного конверту та пазла отримали завдання та правила до нього, зачитайте їх.
Червоний конверт та пазл
Завдання. Створити кластер за образом головної героїні твору Е.Портер « Полліанна»
Правила створення кластера
Вчитель – майстер: Ви, мабуть вже трішки стомилися, потрібно відпочити, тому проведемо психологічну хвилинку.
Психологічна хвилинка ( звучить ніжна музика).
Вправа «Серцеведення».
А зараз поговоримо про те, без чого вся наша праця була б даремною, без чого ми ніколи не досягнемо успіхів у спілкуванні з дітьми.
— Як ви гадаєте, про що йтиме мова?
Думки вголос.
Демонструється епіграф: «Той шлях, який веде до серця людини, є найкоротшим».
Чи можемо говорити про любов, якщо їй немає де перебувати? І де «житиме» терпіння, якщо його помешкання зачинене? Щоб не розгубити ці та інші чесноти Душі, потрібно створити для них сад, який називається Серцем!
—Я бачу, що всі ви прийшли в школу за покликанням душі.
—У світі існує безліч словників, але немає словника Серця. Давайте спробуємо створити його. У вас на столах є серця, у яких є потаємні схованки з маленькими сердечками, дістаньте їх. ( серце – орігамі із вставками). Знайдіть відповідь на запитання: яке може бути серце? (Добре, щире, миле, ніжне, гаряче, чесне, палке, любляче, вірне, холодне, кам'яне, материнське, всепрощаюче, багатостраждальне, далекоглядне, віддане, символічне, усміхнене, зажурене, розумне, чуйне, дбайливе...).
Що може робити Серце? (Любити, прощати, сумувати, страждати, боліти, радіти, вітати, хвилюватися, журитися, берегти, шанувати, дарувати, зігрівати, турбуватися, віддавати, ненавидіти, передбачати...).
- У кожному Серці повинні бути краса і велич Любові, натхнення Віри, відродження Доброти, гордість і суворість Обов'язку, торжество Справедливості, квіти Вдячності, сльози Співпереживання, посмішка Радості, піднесеність Відданості, іскра Щирості, легкість Покаяння, нива Благородства...
Одного разу вирішив янгол віддати своє янголятко до школи. Взяв він його, і полетіли вони до величезної будівлі. «Треба вибрати вчителя від Серця і з янгольським терпінням, адже янголятко моє ще зовсім не янгол, воно — невгамовний пустун з непокірним характером...».
У класній кімнаті вчителька сиділа перед учнями, заклавши ногу на ногу, милувалася своїми нігтями. На кожному з них було намальоване маленьке сердечко. У той же час пильно слідкувала за учнями, які виконували контрольну роботу, і павиним криком припиняла будь-яку спробу списування.
«Ханжа... Не від Серця вона...».
У наступному класі учень записував на дошці речення, яке диктував учитель: «Найголовнішого очима не побачиш, пильне тільки Серце». Учень помилився і написав «Сердце».
— Скільки разів тобі пояснювати!.. Дай щоденник... Двійка!
«Неук... Не від Серця він...».
Заглянув янгол до наступного класу — там учитель проводив урок математики.
— Порахуйте, скільки разів постукає Серце протягом доби, якщо за одну хвилину воно стукає 56 разів.
Один учень, не вираховуючи, зразу вигукнув:
—80 640 разів... А за тиждень — 564 480 разів.
Діти ахнули. А вчитель грубо перебив учня:
— Як ти смієш викрикувати з місця, та ще й без мого дозволу!
«Грубіян... Не від Серця він».
Янгол сумно подумав, залишаючи будівлю школи: «Усі згадують про Серце, але жити Серцем не хочуть...».
Засумували вчителі.
— Можливо, врятує Мудрість? — сказали вони.
І знайшли Мудреця, який сидів у печері.
— О, Мудрецю, — почали благати вони, — вкажи нам шлях до Сердець наших учнів!
Сказав їм Мудрець:
— Дам вам шлях до Сердець ваших учнів, але віддайте мені натомість дар ваш!
Учителі перезирнулися: якого дару від них вимагає Мудрець?
Тоді Мудрець сказав:
Якщо в когось є роздратування, дай мені роздратування.
Якщо в когось є гнів, дай мені гнів.
Якщо в когось є жорстокість, дай мені жорстокість.
Якщо в когось є грубість, дай мені грубість.
Якщо в когось є сумнів, дай мені сумнів.
Якщо в когось є ненависть, дай мені ненависть.
Якщо в когось є злоба, дай мені злобу.
Якщо в когось є страх, дай мені страх.
Якщо в когось є зрада, дай мені зраду.
Якщо в когось є забобони, дай мені забобони.
Якщо в когось є погані думки, дай мені погані думки.
А якщо дасте пригорщу дурних звичок, я прийму і ці запилені брязкальця.
Але не забудьте, чого вартий той, хто відніме раз подароване.
Отже, я прийняв увесь бруд вашого Серця, і Воно стає чистим.
А вам відкриваю Мудрість: шляхом до Серця учня є чисте Серце вчителя!
І нехай зараз кожен педагог скаже:
Я — Вчитель Любов і Відданість, Віра і Терпіння.
Я — Радість і Спів-радість, Страждання і Спів-страждання.
Я — Істина і Серце, Совість і Благородство.
Я — Той, хто Шукає і Дарує, Вбогий і Багатий.
Я — Вчитель і Учень, Вихователь і Вихованець.
Я — Той, хто Прокладає Шлях, і Художник Життя.
Я — Захисток Дитинства і Колиска Людства.
Я — Посмішка Майбутнього і Факел Сущого.
Я — Вчитель від Бога і Співробітник у Бога.
Молюсь тобі, серце моє, дай мудрості осягати моменти істини в житті дітей!
— Щиро дякую вам, шановні колеги, та гадаю, що поради Мудреця ви будете втілювати у своїй професійній діяльності. А ми продовжуємо моделювання.
IV. Моделювання:
учителі-учні виконують самостійну роботу з конструювання власної моделі заняття в режимі технології вчителя-майстра;
майстер виконує роль консультанта, організовує самостійну роботу слухачів і керує нею;
майстер спільно зі слухачами проводить обговорення авторських моделей навчального заняття.
А ми продовжуємо працювати.
Наступною цікавою технологією методичного вчительського портфоліо є Кроссенс – асоціативна головоломка нового покоління. Слово «кроссенс» означає «перетин значень» і придумане за аналогією зі словом «кросворд», яке в перекладі з англійської мови означає «перетин слів».
Цей вид головоломки винайшли зарубіжні педагоги в 2002 році. Ідея належить письменнику, педагогу і математику Сергію Федіну і доктору педагогічних наук, філософу і художнику Володимиру Бусленко. Ідея кроссенса проста, як і все геніальне. Це асоціативний ланцюжок, що складається з дев'яти картинок. Зображення розташовують так, що кожна картинка має зв'язок із попередньою і наступною, а центральна поєднує за змістом зразу декілька картинок. Завдання того, хто розгадує кроссенс – знайти асоціативний зв'язок між сусідніми (тобто тими, що мають спільний бік) картинками. Зв’язки в головоломці можуть бути і поверхневими, і глибокими. Починати розгадувати кроссенс можна з будь-якої картинки, що розпізнається, але центральним є квадрат під номером 5. Центральна картинка, за бажанням автора, може бути пов’язана за змістом зі всіма зображеннями в кроссенсі. Тому кроссенс – головоломка нового покоління, яка поєднує в собі найкращі якості зразу деяких інтелектуальних розваг: загадки, ребусу, головоломки. Він є прекрасним засобом розвитку логічного і творчого мислення учнів. Застосування кроссенса на уроці різноманітне, його можна використати:
1. при формулюванні теми і мети уроку;
2. при вивченні нового матеріалу, в якості постановки проблемної ситуації;
3. при закріпленні і узагальненні вивченого матеріалу;
4. при підведенні підсумку роботи на уроці, включити як рефлексію.
Повністю урок можна побудувати в формі кроссенса, тобто дев’ять елементів кроссенса можуть представляти собою структуру уроку.
Тому власники зеленого конверта та пазла читають своє завдання:
Завдання. Створити кроссенс на тему «Елеонора Портер: життя та творчість»
При створенні кроссенса можна скористатися таким алгоритмом:
1. Визначити тематику(загальну ідею).
2. Вибрати 8-9 елементів (образів), що мають відношення до теми.
3. Найти зв'язок між елементами.
4. Визначити послідовність елементів за типом зв’язку «хрест» і «основа».
5. Сконцентрувати значення в одному елементі (центр – 5-й квадрат).
6. Виділити відмінні риси, особливості кожного елемента.
7. Підібрати картинки, що ілюструють вибрані елементи (образи).
8. Замінити вибрані прямі елементи (образи) і асоціації непрямими, символічними картинками.
9. Побудова асоціативного зв’язку між образами елементів.
Для полегшення створення кроссенса зручно спочатку кожен квадрат заповнити словом (словосполученням) із вибраної теми, а потім замінити його асоціативною картинкою.
1. Елеонор Портер – американська письменниця
2. Пам’ятник Полліанні
3. Портер стала широко відомою завдяки написанню дитячого роману «Полліанна»
4. Народилася у штаті Нью-Гемпшир
5. Елеонор Портер
6. На даху одного із будинків Америки чудовий сад, де Елеонор почала писати свій роман « Полліанна»
7. Найвідоміший роман письменниці, «Полліанна», вийшов у світ 1913 року і відразу став шалено популярним.
8. З дитинства Елеонор захоплювалась музикою, співала в церковному та світському хорах.
9. У 1920 році Елеонор Портер померла. Наступного дня по її смерті газета «Нью-Йорк Таймс» опублікувала некролог під заголовком "Померла авторка «Полліанни».
Вчитель – майстер: Наступний вид креолізованого тексту – це постер на літературну тему – художньо оформлений плакат, що рекламує певний твір чи письменника, тобто наочна агітація, що надихає на читання художнього твору. Однією з найсучасніших ІКТ є використання на уроках навчальних постерів, створених за допомогою веб-сайту GLOGSTER.
Власники світло – зеленого конверту та пазла, зачитайте будь – ласка своє завдання та рекламуйте його.
Завдання: Намалювати постер - рекламу книги Е.Портер
« Полліанна».
« ра в радість»
(«… це коли в будь-якій ситуації треба знайти щось таке, з чого можна порадіти»).
Ознайомлення з новою книгою — це знайомство з новим другом. Сподіваюся, що наша нова подруга Полліанна сподобалася вам. Ви би хотіли мати таку однокласницю чи сусідку в реальному житті. Заінтригувала вас?! Ця дівчинка – просто диво!!!
Хочете дізнатися про «гру в радість», про долю американської дівчинки Полліанни, тож спішіть придбати книгу Елеонор Портер
« Полліанна»!!!
У наш час учитель, щоб досягти бажаних результатів, повинен бути цікавим учням. Захопити учнів можна застосуванням різних методів, а також неординарністю особистості вчителя і навіть його творчістю. Література є тим натхненням, завдяки якому розвивається нова особистість: креативна, цікава, самодостатня і самобутня. Саме така особистість затребувана суспільством, тому що сучасні умови диктують нові вимоги, пред'явлені громадянам України. Але проблема для учителя літератури постає в тому, що учні зовсім мало читають, особливо великі за обсягом твори. У такому разі на допомогу може прийти скрапбукінг. Що ж таке скрапбукінг?
скрапбукінг (від англ. scraps – дрібні папірчики, записочки, білетики та book – книжка) – це оформлення фотографій, різноманітних вирізок у сторінки та альбоми. Як відомо, укладання таких альбомів на різноманітні теми притаманне багатьом сучасним дівчатам-підліткам. А отже, це може використати і учитель літератури, запропонувавши школярам створити скрапбукінг, присвячений якомусь літературному твору або творчості письменника; – кардмейкінг (від англ. card – листівка та making – робити) – це створення листівок ручної роботи. Останнім часом цей вид творчої діяльності дизайнерського характеру став хобі достатньо великої кількості молодих людей (переважно дівчат). Тематика таких листівок може бути різноманітною, зокрема і літературною.
Кардмейкінг, як напрям у мистецтві, виник нещодавно, але створенням листівок займалися ще у Стародавньому Китаї. Там існувала традиція на Новий рік обмінюватися листівками.
Підсумовуючи все, можна прийти до висновку, що скрап бук та кардмейкінг як дидактичний прийом є ефективним засобом, який допомагає зацікавити учнів читанням художньої літератури, підвищує пізнавальний інтерес, читацьку активність, розвиває і активізує образне мислення, сприяє творчому співробітництву між учнями і вчителем.
Власники конверта та пазла рожевого кольору зачитайте завдання та рекламуйте роботу.
Завдання. Виготовити кардмейкінг за твором « Полліанна» Е.Портер.
Кардмейкінг, як і скрапбукінг має різні стилі виконання. Стиль обирається в залежності від призначення листівки.
Матеріали, які необхідні для скрапбукінгу та кардмейкінгу:
1. Килимок для різання з розмічальною сіткою.
2. Металева лінійка (не менше 30 см).
3. Канцелярський ніж зі змінними лезами.
4. Кілька ножиць (гострі ножиці для паперу, манікюрні ножиці для вирізання
дрібних зображень).
5. Клейові матеріали (двосторонній скотч, клей «Момент», клей-олівець).
6. Дироколи.
7. Штампи резинові і силіконові.
8. Папір для скрапбукінгу.
9. Олівці, фарби, різнокольорова крейда.
10. Прикраси (гудзики, стрічки, мереживо, стрази, половинки перлин, готові
паперові або тканинні квіточки, метелики, сніжинки і т.д.)
Наступний, досить цікавий вид креолізованого тексту – це Фотоколаж на літературну тему з метою популяризації конкретного художнього твору або творчості певного письменника. Кола́ж (від фр. coller — склеювати) — технічний прийом в образотворчому мистецтві, який ґрунтується на введені у твір різних за фактурою та кольором предметів: шматків газет, афіш, шпалер тощо. Проте у ХХ ст.. формується колажне мистецтво, яке виходить за рамки образотворчого. Колаж можна назвати новою оригінальною художньою мовою, який допомагає у вивченні художніх творів, спонукає до творчості. Колаж сприяє проникненню в глибину мистецького твору, розширенню світобачення, викликає Інтерес до художнього твору, розвиває здатність до асоціативного мислення, творчу уяву. Створені вчителем і учнями колажі можна використовувати під час уроків та і при проведенні позакласних заходів. Розгадуючи і пояснюючи символи колажів, діти намагаються створити власні, створити асоціативні кущі, намалювати ілюстрації, дібрати символи, довести свою думку. Отже, створення колажів – це ще один крок до розвитку інтелектуальних та творчих здібностей школярів. Важливим в організації своєї роботи бачу також створення атмосфери творчості, постійного пошуку. Тому що розвиток творчої уяви й мислення учнів можливий тільки тоді, коли на уроці панує творча атмосфера.
Фото колаж на літературну тему « Сонячна дівчинка Полліанна та її « Гра в радість» буде нашою серцевинкою пазла, більше зображення ви бачите на екрані. Ми завершуємо нашу роботу над пазлами і якщо ви їх виконали, то давайте прикріпимо їх на дошку магнітами, утворюючи «Пазли радості».
Колеги , ви – вчителі нових поглядів та ідей, працюєте із задоволенням, використовуючи сучасні педагогічні технології, намагаєтеся, щоб навчання приносило не тільки користь, але і радість нашим учням.
Мій майстер – клас підходить до фінішу. Я роздаю вам пелюстки чудової квітки і пропоную створити « Квітку майстерності», яка має чудовий запах творчості,толерантності, успіху. На пелюстках фломастерами напишіть риси та ознаки майстерності вчителя.
Вправа «Квітка майстерності»
Учасникам роздаються пелюстки та пропонується назвати риси та ознаки майстерності вчителя для створення квітки. Наприклад,
Т - терплячий, товариський, тактовний.
О - обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.
Л - лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.
Е - енергійний, елегантний, ефективний.
Р - рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.
А - активний, акуратний, авторитетний.
Н - надійний, найдорожчий.
Т - терплячий.
Н - необхідний людям, ніжний, незалежний.
І - інтелігентний, ідеальний, ідейний.
С - співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого.
Т – тактовний.
Ь - товариський.
Так ми спільно створили нашу запашну квітку майстерності вчителя, серцевиною якої є слово “майстерність ”. (Таким чином, учасники спільно формують “Квітку майстерності ”). А цю квіточку своєї майстерності прийміть від мене в дарунок.
Оцінка роботи вчителя-майстра.
Вправа «Рука дружби»
Шановні колеги! Я прошу вас оцінити мою роботу, тому обведіть на своєму аркуші праву руку, підпишіть своє прізвище і запишіть побажання, зауваження, що найбільше сподобалось під час уявної подорожі. (Вчителі озвучують написане.)
IV. Заключне слово вчителя – майстра.
А на завершення заняття хочу запропонувати вам прослухати притчу «Щастя».
Притча про ЩАСТЯ
Якось троє братів побачили Щастя, яке сиділо у ямі. Перший брат підійшов до ями і попросив у Щастя грошей. Щастя подарувало йому багато грошей і той побіг щасливий. Другий брат попросив красиву жінку. В ту саму мить одержав бажане і побіг щасливий.
Третій брат нахився над ямою:
– Що тобі треба? – запитало Щастя.
– А тобі що треба? – запитав брат.
– Витягни мене звідси, – попросило Щастя.
Брат подав йому руку, витягнув Щастя із ями, повернувся і пішов геть. А Щастя помадрувало за ним.
Колеги, щиро вдячна вам за активну роботу. Бажаю, щоб за вами завжди мандрувало щастя!
Рефлексія.
исновок
- Звичайно, навіть у найуспішнішого вчителя були кризи і поразки та ті факти, які ставили його у глухий кут, але не той учитель успішний, який не припускається помилок, а той, хто зробивши помилку, не опускає руки, а проаналізувавши їх, може прийняти і вдосконалити їх у своїй творчій роботі з учнями. Не бійтеся робити помилки, найголовніше вмійте з них виносити для себе правильні висновки.
- Дякую усім учасникам за сумлінну працю, відкритість. Зичимо вам гарного настрою, взаємного кохання, плідної праці, вчасної гідної зарплатні, сімейного благополуччя та взагалі всього того, що ви самі собі бажаєте, щоб усе справдилося та збулося.
Нехай життя дарує щастя й долю,
Душевну щедрість, доброту й любов.
Терпіння, працьовитість, силу й волю,
Поступливість і злагоду в усьому.