1
СОБИЦЬКИЙ НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС
ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ –ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
ШОСТКИНСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Експериментально – дослідницька робота з природознавства в 3 класі
Вивчення зимуючих птахів своєї місцевості
Робота проведена учнями 3 класу
Керівник роботи вчитель
початкових класів
Товпига В.І.
2019
Вступ
У нашому рідному селі мешкає безліч птахів. Серед них є птахи, які живуть у нас цілий рік, інші прилітають в певну пору року або прилітають з лісу або поля на якийсь час. З приходом зими для птахів настали важкі часи і їм потрібна допомога. Взимку птахам буває дуже голодно і тому вони селяться ближче до житла людини в пошуках корму, тому їх необхідно підгодовувати. Ця проблема актуальна для нашого села.
Мета роботи: вивчити та дослідити видовий склад зимуючих птахів нашої місцевості, особливості їх поведінки та надання допомоги пернатим в зимовий період.
Завдання:
1) формувати навички роботи з енциклопедичною та довідковою літературою;
2) учити учнів знаходити необхідну інформацію в різноманітних джерелах знань;
3) поглиблювати знання школярів за темою «Зимуючі птахи»;
4) формувати уявлення про залежність життя птахів від поведінки людини;
5) формувати потребу в пізнанні живої природи;
6) з'ясувати значення птахів у житті людини;
7) учити спостерігати за життям птахів, які залишились зимувати, допомагати їм узимку;
8) учити здійснювати дослідницький пошук;
9) розвивати здібності розв'язувати проблеми пошукового характеру;
10) тренувати навички роботи в групі; учити шукати відповіді на цікаві запитання; розвивати вміння обмінюватися думками;
11) формувати мотивації успіху та досягнень, творчої самореалізації;
12) виховувати любов до природи, турботливе ставлення до пернатих друзів;
13) прищеплювати розуміння необхідності вивчення теми для загального рівня розвитку;
14) виховувати товариськість, організованість, доброзичливе ставлення до оточення.
Об’єкт дослідження: птахи, які зимують в нашому краї.
Предмет дослідження: особливості поведінки птахів, які залишилися на зимовий період.
Методи дослідження: аналіз, спостереження, збір інформації з книг, енциклопедій, інтернету.
Очікувані результати: діти стануть більш гуманно ставитися до зимуючих птахів, до природи рідного краю.
Більшість дітей зробить годівнички, які розвісять вдома на подвір’ї та дворі школи. Школярі будуть допомагати птахам у скрутну зимову пору.
Учні будуть знати, чому більшість птахів від нас завжди відлітають, а деякі птахи залишаються зимувати. Від цієї роботи я очікую, що у учнів підвиситься діагностика екологічної культури і результат моніторингу буде вище, ніж раніше.
Попередня робота. Вивчення матеріалу, загадок про птахів, бесіди про зимуючих птахів.
Анотація роботи:
поданий робота екологічного спрямування, яка дозволяє сформувати та розвинути знання учнів про природу, про взаємозв’язки людини з природою, стимулює інтерес до проблем екології, формує бажання захищати тваринний і рослинний світ, виховує екологічну культуру майбутнього господаря нашого спільного дому – планети Земля.
Кінцевий продукт: створення і організація регулярної роботи «пташиної їдальні» на шкільній території.
Спосіб вирішення проблеми: Виготовлення годівниць і розвішування їх на шкільному подвір’ї, організація регулярного підгодовування птахів
Місце проведення: спостереження за птахами в саду, на подвір’ї, в лісі, на шкільній території.
Строки проведення: грудень - січень.
Структура проведеної роботи
Етапи |
Діяльність учнів |
І. Організаційний етап |
Обговорення питань над якими треба працювати, обрання форм роботи. |
ІІ. Дослідницько – пізнавальний етап |
На даному етапі передбачається пошук і підбір необхідної інформації, вибір місця реалізації роботи. |
ІІІ. Творчий етап |
Збирання необхідної інформації, створення малюнків, написання віршів. |
ІV. Підсумковий етап |
Головним завданням цього етапу є виготовлення годівниць та узагальнення набутих знань. |
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
1. СПРЯМУВАННЯ ДО МЕТИ
— Прочитайте прислів'я.
Пташині по зернині — зелений сад людині!
— Як ви розумієте прислів’я?
— Життя людей нерозривно пов'язане із життям птахів.
Зима — складний період у житті птахів. Дехто відлітає у теплі та багаті на їжу краї, а ті, які залишилися зимувати, потребують найбільшої допомоги.
Наше завдання зясувати , як можна правильно допомогти зимуючим птахам.
2. ВИЗНАЧЕННЯ ПРОБЛЕМИ РОБОТИ
— Яких птахів називають зимуючими?
— Які птахи залишаються зимувати в наших краях?
— Що є причиною малої чисельності птахів у зимовий період?
— Які птахи восени наближаються до людських осель?
— Чи достатньо корму знаходять птахи взимку?
— Якою їжею ласують птахи залюбки?
— Чому птахи потребують допомоги взимку?
ІІ. ДОСЛІДНИЦЬКО – ПІЗНАВАЛЬНИЙ ЕТАП
1. ВИЗНАЧЕННЯ ШЛЯХІВ РОЗВ'ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМИ
1. Читання додаткової та енциклопедичної літератури про зимуючих птахів
2. Проведення самостійних спостережень за зимуючими птахами
3. Проведення екскурсії у природу (ліс. парк, сад. двір), мета якої — дізнатися, які птахи залишилися зимувати, як поводяться птахи взимку
4. Спостереження за поведінкою птахів узимку, де переважно знаходяться,
чим вони займаються й чим харчуються
5. Проведення бесіди на тему: «Зима для птахів»
6. Організація виставки малюнків «Птахи взимку»
7. Вправляння у розпізнаванні зимуючих птахів
8. Добирання зображень зимуючих птахів
9. Виготовлення годівниці для птахів власноруч
10. Розроблення «Правил підгодовування птахів»
2. ФОРМУВАННЯ ГРУП ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
Учні класу об’єднуються у групи:
I група — «Орнітологи». Учні з’ясовували, які птахи зимують у нас;
II група — «Птахолюби». Діти вивчали, що полюбляють їсти птахи та заготовляли корм. Школярі шукали цікаві моделі годівничок та виготовляли їх;
ІІІ група — «Народознавці та літературознавці». Діти підбирали народні прикмети про пташок, складали вірші та малювали малюнки.
I. ОБГОВОРЕННЯ ТА ПРЕЗЕНТАЦІЯ РОБОТИ ГРУПАМИ
І Група «Орнітологи»
СИНИЦЯ
У синички ошатна жовта сорочка, чорний галстук, зеленувата спинка,
яскраво білі щічки, чорна шапочка. Синичка дуже рухлива. Причепившись до тонісінької гілочки, вона може провисати вниз головою. Це можливо тому,щов неї довгі кігті на лапках.Гострим довгим дзьобом синиця дістає з тріщин на деревах для себе поживу: комах, їхні личинки. А взимку пташки їдять насіння.
Гнізда мостятьу дуплах, штучних дуплянках або в синичниках.
Синиця зовсім не відмовляє собі в їжі. Вона харчується постійно, а відчуття голоду їй узагалі невідомо. В основному, вона поїдає всіх дрібних жучків, павучків і слимаків.
У гнізді з'являється 8-10 пташенят. Молоді синички залишають рідну домівку через 15-20 днів після народження й відразу пробують літати. За літо синичка встигає вивести два покоління.
Цікаво знати, що...
Чи знаєте ви, як часто синиці годують своїх дитинчат? 60 разів на годині
Щохвилини пташенята «наминають за обидві щоки»!
На Русі, був виданий навіть указ, який загрожував стягувати великий штраф за вбивство цієї пернатої. ДЯТЕЛ
Дятел — птах середніх розмірів. Зверху його тіло чорне, з двома великими білими плямами на крлахах. На крилах і крайніх перах хвоста — поперечні білі смужки. У молодих птахів на голові червона шапочка.
Але живляться дятли не тільки комахами, але і ягодами, а так же насінням рослин. Дятли не просто можуть чіплятися до дерев, але й бігати по гілках. Ночують дятли в дуплах дерев, на землю майже ніколи не спускаються в дуплі дятел влаштовує гніздо. Він вистилає дно дрібними трісками і відкладає там від трьох до восьми яєць. Як і у багатьох інших птахів, яйця висиджують обоє батьків. Пташенята перебувають у гнізді, під наглядом батьків близько трьох тижнів, потім залишають його і починають своє доросле життя.
Цікаво знати, що...
Одним з цікавих представників виду є дятел-сосун, який живиться солодким нектаром, який видобувається з-під кори дерева.
Коли дятел стукає по дереву він може не переживати за свої очі, в які можуть потрапити дрібні тріски. Справа в тому, що за мить до наближення до дерева повіки прикриваються, що є свого роду захисним механізмом.
СНІГУР
Ім’я своє снігур дістав від слова „сніг”. Адже ці пташки, за народним повір’ям – перші вісники зими і снігу.
Снігурі — червоногруді пташки з чорною шапочкою на голові. Спинку прикрашає бурувато-сірий піджачок. На грудях і черевці майорять, наче жар, червоний фартушок : червона сорочка.
Оселяються в хвойних лісах, але взимку нерідко зустрічаються в зелених зонах і садах населених пунктів.
Тримаються невеликими зграйками (7-10 птахів у кожній). Живляться різними ягодами, бруньками, насінням деревних і чагарникових рослин.
Цікаві факти
Цікава поведінка снігурів в шлюбний період, коли самець всіляко доглядає за самкою, віддаючи їй найбільш ласі шматки, і викликано це не тільки залицяннями, а й острахом нападу.
У снігурів переважно зберігається матріархат, адже самки значно сильніше самці.
СОРОКА
Сороку вважають дуже розумним птахом. Сороку звичайну відносять до птахів середнього розміру.
Її тіло вкрите чорним оперенням. Воно яскраво виблискує на сонці. Тільки грудка білого кольору. Темно-зелене та синє забарвлення ховається на кінцях розгорнутих крил. Контрастний колір дуже пасує пташці. Справедливо її ще називають народною назвою сорока-білобока. Дзьоб в неї темного кольору, він досить гострий.
Цю гарну на вигляд пташку часто можна побачити біля людських осель.
Цікаві факти
А чи знаєш ти, що сорока вважається однією з найрозумніших істот на Землі? Білобока вміє відтворити голоси всіх пернатих, може виразити смуток і навіть розрізняє людей на обличчя. До речі, сорока – єдина птаха, яка здатна впізнати себе в дзеркалі, на відміну від балакучого папуги, що вважає, ніби бачить приятеля.
Сорока перебуває під захистом Бернської конвенції.
ГОРОБЕЦЬ
Це один із найвідоміших птахів, що живуть по сусідству із житлом людини (звідси його видова назва «хатній»). Добре пізнаваний як за зовнішнім виглядом, так і за характерним цвіріньканням. Довжина тіла 16 см, маса 23—35 г.
Загальне забарвлення оперення — зверху коричнювато-бура, іржавого кольору із чорними плямами, знизу білувата або сіра. Щоки білі, вушна область блідо-сіра. Крила з жовтувато-білою поперечною смугою.
Харчується в основному рослинною їжею, лише навесні частково комахами, якими також вигодовує пташенят.
Цікаві факти:
Горобці зазвичай літають на швидкості 38 км/год, але переляканий горобець може розігнатися до 50 км/год! Через кожні 15 хв. польоту вони зупиняються, щоб відпочити.
Перший пам’ятник горобцю за його боротьбу з комахами-шкідниками був зведений в США, в Бостоні, в XIX столітті. Це відбулося незабаром після того, як горобці були завезені в США для боротьби з гусеницями.
Загадки про зимуючих птахів.
1.Крізь зимові заметілі
Птахи прилетіли.
В них червоні гарні груди,
Ніби яблука усюди
Хтось розвісив у дворі.
Звуться птахи…(Снігурі)
2. У ворони сестра є,
Вранці рано устає.
По дворах курчат шукає,
Украде та й утікає.
Та крадійка білобока,
Всі зовуть її (Сорока)
3. В лісі ця справжня
пташка живе.
З шишок горішки
собі дістає.
В’є гнізда не влітку,
а сніжною зимою.
Кривлен ніс — зелен хвіст.(Шишкар)
4. Синіх крил красу
Розгледіти не можна в лісі,
За сучків пурхає бойко
З різким хрипким криком (Сойка)
5. «Тук-тук-тук!» кору довбає –
Шкідників дерев шукає.
Червоноголовий птаха
Шкідникам наводить страху.
Не потрібен йому шпатель
Гостродзьобий птаха (Дятел)
6.Нахвалялась птиця чорна:
« Я весела, я моторна,
Довгий дзьоб та довгий хвіст,
Я й співати маю хист.
(Ворона)
7. У дворі моїм стрибає,
Крихти й зерна підбирає.
«Цвір-цвірінь», каже простець,
Сіра пташка(Горобець)
8.Для співів дзвінких та веселих
Наділи чорні капелюшки,
Краватку чорну не забули.
І жовтогруді щебетушки
На сцену – гілку всі гайнули.(Синички)
9. Не лінивець і не сплюх
Влітку тут він не буває,
Лиш на зиму прилітає.
Скаче він по горобині
В червонесенькій хустині,
Одне гронце оббирає,
А на інше позирає.
День весняний завітає —
Знов на Північ відлітає.(Омелюх)
ІІ група «Птахолюби»
Технологія «Мікрофон»
Учні розповідають та демонструють кошик з різними мішечками, які приготували для пташок.
Чорним хлібом. Він містить велику кількість дріжджів, що спричиняють процес бродіння в шлунку маленької птички.
Зернята соняшника — найуніверсальніший корм для зимуючих птахів.
Птахам смакуватиме картопля в «мундирі», яку, перш ніж покласти до годівниці, варто розломити навпіл.
Суворої зимової пори, коли птахи вже пооб’їдали всі запаси ягід і фруктів на деревах і кущах, викладіть свої припаси яблук і грушок прямо на сніг.
Не можна підгодовувати пернатих смаженою, гострою, жирною, кислою або зіпсованою їжею. Важливо розуміти, що птахи рідко гинуть саме через отруєння, але воно призводить до ослаблення організму птиці та її захворюванню. що врешті-решт може призвести її до смерті.
Опрацювавши наукову літературу основні правила підгодівлі птахів:
1.Під час підгодовування птахів біля школи, у парку чи саду, не залишайте там після себе сміття, порожні пакети, банки донесіть до смітника.
2.Корму в годівничках повинно бути небагато і потрібного птахам (не слід приносити фрукти, цукерки). Адже головна мета — підтримати птахів
у скрутний час, а не нагодовувати доволі! Інакше птахи перетворяться на
справжніх ледацюг.
3.Підсипайте корм регулярно. Птахам потрібна ваша надійна підтримка!
Спостерігайте за птахами! Як тільки ви принесете корм (краще в один І той самий час), у пташиних їдальнях почнеться метушня.
Біля такої веселої годівнички можна із задоволенням спостерігати за птахами. за їхнім зовнішнім виглядом, поведінкою, за тим, що вони їдять. Якщо поводитися тихо, не галасувати, можна дізнатися про багато пташиних таємиць!
Виготовлення годівничок
ІІІ група «Народознавці та літературознавці»
1)Ознайомлення з народними прикметами.
1.Горобці ховаються в гіллячка – на мороз або перед заметіллю.
2. Ворона сидить вранці на верхівці дерева до хурделиці.
3.Ворони взимку розкаркались – на заметіль.
2)Читання й обговорення власно складених віршів.
Пташка синичка, вона невеличка.
В повітрі літала, їсти шукала.
Побачила дитину, та несла зернину.
Які висипала в годівничку і покликала синичку.
Пташка поїла, сказала : «Спасибі!»
Пісню співала, друзів закликала.
Вони прилетіли, насіння поїли.
Дитині проспівали,
Доброго дня побажали.
(вірш Прищепи С.)
Сьогодні сороку я зустріла,
Придивилась розгледіла
Пташка ця на мене весело погляділа
І кудись знову полетіла.
(вірш Куциби Д.)
Малювання малюнків
IV. ПІДСУМКОВИЙ ЕТАП
Рефлексія
Виставка малюнків «Зимуючі птахи».
Виставка виготовлених учнями та їх батьками годівниць.
Вправа «Відкритий мікрофон»
Вправа «Хай щастить»
ВИСНОВОК
1. На території села Собич зимували такі види птахів: синиці, горобці, дятли, ворони, снігурі сороки.
2. Пернаті важче переносять голод, аніж зимовий холод.
3. У кожного виду птаха свої переваги у харчуванні: синиці полюбляють сало, зерна пшениці, соняшника, ягоди горобини, калини; горобці віддають перевагу овсу, зернам пшениці, соняшника, білий хліб.
4. Погодні умови впливають на кормову активність: в ясну, морозну погоду - зростає, у відлигу, під час вітру – спадає.
5. Пік кормової активності спостерігався в денний період доби. В ранкові та вечірні часи спостерігався спад.
Розміщуючи годівнички будь-де – на подвір’ї власного будинку, школи ми не тільки допомагаємо зимуючим птахам, але і захищаємо дерева від шкідників (так як влітку вони будуть прилітати на це місце і охороняти рослини від шкідливих комах)
Дуже важливо, щоб птахи, ці прекрасні створіння, невгамовні працівники, жили щасливо і захищено на нашій Землі!
В подальшому ми будемо розвішувати готівнички, цим самим запрошуючи цих милих і кумедних пташок до себе
в гості, щоб помилуватися і досита нагодувати в цей важкий для них час!
А вони, в свою чергу, віддячать вам навесні та влітку в сотні разів, рятуючи від комах шкідників наші зелені насадження.
Використана література