Дослідницько - експериментальний проект
«Сіль та її властивості»
Підготувала і провела:
вчитель початкових класів
комунального закладу
Байковецької ЗОШ ǀ-ǀǀ ст.
Похилюк Галина Романівна
Дослідницько - експериментальний проект
«Сіль та її властивості»
Учасники проекту: учні 4 класу, класний керівник Похилюк Г.Р.
Інтегровані предмети: природознавство, літературне читання, трудове навчання, образотворче мистецтво.
Паспорт проекту: інформаційний, творчий, короткочасний ( з 4 лютого по 14 лютого), груповий.
Що таке сіль? Яка її користь? Де її добувають? Які її властивості та де її можна використати?
(Всі учні нашого класу - люблять спостерігати, досліджувати, експериментувати. Тому ми з учнями 4 класу вирішили дізнатися про сіль як можна більше, так як мало що про неї цікавого знаємо.)
Проблемні запитання:
Мета проекту : Дізнатися більше про сіль та її властивості. Довести, що сіль - не тільки необхідний продукт, а й цікавий матеріал для проведення дослідів і творчості. Виховувати почуття відповідальності за свою справу, повагу у роботі в групах, креативність у дослідницькій роботі.
Основний етап
Сіль (хлористий натрій) – хімічна сполука хлору та натрію.
Сіль буває харчовою, кам’яною і кормовою.
Кам'яна сіль - це природний кристалічний мінерал виник в земній корі на стадії висихання стародавніх морів.
Сіль просто необхідна будь - якому живому організму, вона регулює та підтримує водний баланс у організмі, формує нервові імпульси та скорочення м’язів. Сіль допомагає регулювати рівень цукру у крові, гарно очищає дихальні шляхи від слизу, недостаток солі може призвести до зневоднення, фізичного та нервового виснаження організму, запаморочень, слабкості, непритомності.
У середні віки сіль була настільки дорогою, що її іноді називали "білим золотом".
Сіль видобувають кількома шляхами:
– шляхом випаровування морської води
- шляхом добування солі з соляних печер, озер і шахт.
Перегляд відео презентації «Де і як добувають сіль».
Виставка зразків солі : морська, кухонна і кам'яна ( Солотвено, Соледар, Рожеве Озеро)
Знайомство з художніми творами, в яких говориться про сіль.
Замріюсь на хвилину,
Полину сизим птахом
Крізь віки,
У ті часи билинні,
Як їздили за сіллю чумаки.
Там битими шляхами
Вози котились у далекий світ,
А ген над головами,
Мов килим розстелявся зорецвіт. ( Анатолій Матвійчук)
- Знайомство із загадками, прислів'ями та приказками про сіль.
Без солі і хліба немає обіда.
Де хліб-сіль-каша, там домівка наша.
Є хліб — солі нема, є сіль — хліба нема.
Щоб впізнати людину требу з’їсти з нею пуд солі
(або “бочку солі з’їж, тільки тоді чоловіка пізнаєш”)
Досвідницько - експериментальна діяльність
«Сіль та її властивості»
Дослід №1 «Сіль хрумтить» Учні насипають в блюдечко сіль і натискають на неї сухою ложкою, після чого чують хрусткі звуки. Порівнюємо цей хруст з ходьбою по снігу в морозний день.
Висновок: Сіль як і сніг складається з кристалів. Тому при натисканні ложкою на сіль її кристали труться одна об одну і ми чуємо хрускіт. Отже, сіль – це тверда, кристалічна речовина.
Дослід №2 «Сіль розчиняється в воді»
Для досліду ми беремо прозорий стакан з водою, насипаємо сіль в воду і спостерігаємо.
Висновок: При взаємодії з водою сіль розчиняється.
Дослід №3 «Сіль в холодній і гарячій воді» Беремо дві прозорих склянки: одну - з холодною водою, а іншу - з гарячою. Насипаємо в обидві склянки по три ложки солі і добре розмішуємо.
Висновок: Ми побачили, що в склянці з гарячою водою, сіль розчинилася швидше. Чим вища температура води, тим швидше розчиняється сіль.
Дослід №4 «Снігова гілка ялинки» Для досліду беремо гілку ялинки, наливаємо в тазик гарячої води, кладемо туди гілку ялинки і насипаємо солі.
Висновок. На наступний день ми витягуємо гілку і кладемо її сохнути на батареї. Ще через 2-3 дні бачимо, що наша гілочка стала срібляста, як після морозу.
Дослід №5 «Вирощування кристалів»
Щоб виростити кристали солі, ми наливаємо в склянку теплої води, насипаємо солі. У склянку опускаємо ниточку.А в іншу – гілку ялинки (для утворення інею). Через кілька днів ми помічаємо, що вода зі склянки стала випаровуватися, а ниточка (гілка ялинки) і дно склянки вкрилися кубиками солі. Це кристали.
Утворення інею
Висновок: При випаровуванні води сіль кристалізується, а на ялинці утворюється іній.
Творча майстерня
Заключний етап
Висновки. В ході дослідницької роботи учні з'ясували, що таке сіль і яким чином вона потрапляє на наш стіл. Дізналися багато нового про особливості солі, її властивості і якості.
Самостійно провели багато цікавих дослідів з сіллю, познайомилися з одним із способів вирощування кристалів та утворення інею.
Посилено працювали в творчій майстерні: фарбували сіль і декорували нею баночки, ліпили з солоного тіста і малювали за допомогою солі.
Ми стали справжніми дослідниками.
І переконалися, що найпростіші і знайомі речі можуть бути незвичайними!
Оформлення папки, в якій зібрані всі робочі матеріали.