28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Експериментально-дослідницький проект "Сіль та її властивості"

Про матеріал
Дізнатися більше про сіль та її властивості. Довести, що сіль - не тільки необхідний продукт, а й цікавий матеріал для проведення дослідів і творчості. Виховувати почуття відповідальності за свою справу, повагу у роботі в групах, креативність у дослідницькій роботі.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Дослідницько -   експериментальний   проект

«Сіль та  її   властивості»

 

 

C:\Users\HP\Desktop\сіль\проект\IMG_20190218_132004.jpg

 

 

 

 

 

                                                                                Підготувала і провела:

                                                                                вчитель початкових класів

                                                                                комунального закладу

                                                                                Байковецької ЗОШ ǀ-ǀǀ ст.

                                                                                Похилюк Галина Романівна

     

Дослідницько - експериментальний проект

             «Сіль та її властивості»

 

Учасники проекту: учні 4 класу, класний керівник Похилюк Г.Р.

 

Інтегровані предмети: природознавство, літературне читання, трудове навчання, образотворче мистецтво.

 

Паспорт проекту: інформаційний, творчий, короткочасний ( з 4 лютого по 14 лютого), груповий.

 

  1. Проблема.  

                Що таке сіль? Яка її користь? Де її добувають? Які її властивості та де її можна використати?

(Всі учні нашого класу - люблять спостерігати, досліджувати, експериментувати. Тому ми з учнями 4 класу вирішили дізнатися про сіль як можна більше, так як мало що про неї цікавого знаємо.)

 

Проблемні запитання:

  • Сіль друг чи ворог?
  • Як утворюється іній?
  • Як проходить кристалізація солі?
  • Що можна зробити із солі?

 

Мета проекту :  Дізнатися більше про сіль та її властивості.  Довести, що сіль - не тільки необхідний продукт, а й цікавий матеріал для проведення дослідів і творчості. Виховувати почуття відповідальності за свою справу, повагу у роботі в групах, креативність у дослідницькій роботі.

 

Планування.

-         Пошук інформацій та цікавинок про сіль.

  • Проведення дослідів. Підготовка матеріалів до презентації.
  • Презентація проекту.

 

 

 

 

 

 

  1. Пошук інформації та її систематизація.

Підготовчий етап 
                                       Трошки історіі

Сіль,  як  харчова  добавка,  чи  то  краще  сказати –  спеція,  відома  людям з прадавніх  часів.  Ще  первісні  люди    використовували   її,  мабуть,  взявши традицію   споживати   сіль,   з дикого   життя.  Не тільки люди, але і тварини вживають сіль. Олені, дикі кабани, косулі, приходять полизати її у місця,   де єгері навмисне розкидають сіль для потреб тварин. Навіть африканські слони знаходять печери з покладами солі і час від часу навідуються туди поповнити організм  сіллю.   Отож,  недарма  сіль довгі  віки була мірилом  достатку   та багатства, ставала причиною воєн, та цінувалась на рівні з золотом. З   другої половини  п’ятнадцятого  століття  в  Україну  сіль  завозилась  чумаками    з Азовського та Чорного морів. Чумакували в основному  селяни,  деякі  навіть змогли обагатитись на перевозі солі, яка в ті часи надзвичайно цінувалась, бо її поклади на территорії України ще були не відомі. Навіть сузір’я  по  якому орієнтувались чумаки  у  своїх  мандрівках  по  сіль  на  Україні  називається Чумацький  шлях. 

 Основний етап

  • Що ми знаємо про сіль і про її властивості?

Сіль (хлористий натрій) – хімічна сполука хлору та натрію. 

      Сіль буває харчовою, кам’яною і кормовою.

 Кам'яна сіль - це природний кристалічний мінерал виник в земній корі на стадії висихання стародавніх морів.

  Сіль просто необхідна будь - якому живому організму,    вона    регулює   та підтримує водний баланс у організмі, формує нервові імпульси та скорочення м’язів. Сіль  допомагає  регулювати  рівень    цукру у   крові,   гарно    очищає дихальні  шляхи  від слизу, недостаток солі може призвести до   зневоднення, фізичного та  нервового виснаження  організму,   запаморочень,      слабкості, непритомності.  

 У середні  віки сіль  була  настільки  дорогою, що її іноді називали   "білим золотом".

  Її використовують для добування багатьох матеріалів, мінеральних добрив, скла, фарб, миючих засобів, кислот та в лікувальних цілях.

Без солі не може прожити жодна людина. Її видобувають по всьому світу, і в Україні. Наші запаси солі найбільші в Європі.  А  утворена соляна печера стала настільки велика, що в ній навіть літали на повітряній кулі. Нашої солі дуже багато. Якщо посипати нею всю планету, то вона вкриється сіллю наче сніжною ковдрою.

       Сіль видобувають кількома шляхами:

                – шляхом випаровування морської води

                -  шляхом добування солі з соляних печер, озер і шахт.

     Перегляд відео презентації «Де і як добувають сіль».

    Виставка зразків солі : морська, кухонна і кам'яна ( Солотвено, Соледар, Рожеве Озеро)

D:\Мама\Фотки мама\2015-2019рр\4 клас 2018-2019\сіль\проект\IMG_20190213_130825.jpg

 

 Знайомство з художніми творами, в яких говориться про сіль.

 

Замріюсь на хвилину,
Полину сизим птахом
Крізь віки,
У ті часи билинні,
Як їздили за сіллю чумаки.  
Там битими шляхами
Вози котились у далекий світ,
А ген над головами,
Мов килим розстелявся зорецвіт. ( Анатолій Матвійчук)
 

              Сіль – друг чи ворог?

 

- Знайомство із загадками,  прислів'ями та приказками про сіль.

Без солі і хліба немає обіда.

Де хліб-сіль-каша, там домівка наша.

Є хліб — солі нема, є сіль — хліба нема.

Щоб впізнати людину требу з’їсти з нею пуд солі

 (або “бочку солі з’їж, тільки тоді чоловіка пізнаєш”)

Дай Боже хліба-солі і всього доволі.  

 Хліб-сіль їж, а правду ріж.

У воді росте та води боїться.

Мене не їдять і без мене не їдять.

 

  1. Продукт, створений в процесі вирішення поставленої проблеми.

 

              Досвідницько - експериментальна діяльність  

                                «Сіль та її властивості» 

Практична частина:   Проведення дослідів, створення фотоальбому.

 

C:\Users\HP\Desktop\завантаження (2).png                                                                                                                                                                                                                       Дослід №1  «Сіль хрумтить»  Учні насипають   в блюдечко сіль і   натискають на неї сухою ложкою, після чого чують хрусткі звуки. Порівнюємо цей хруст з ходьбою по снігу в морозний день.

 

 

Висновок:   Сіль як і сніг складається з кристалів. Тому при натисканні ложкою на сіль її  кристали труться одна об одну і ми чуємо хрускіт. Отже, сіль – це тверда, кристалічна речовина.

 

 

 

C:\Users\HP\Desktop\IMG_20190213_131645.jpg

  Дослід №2  «Сіль розчиняється в воді» 

 Для   досліду ми беремо прозорий стакан з водою,  насипаємо сіль в воду і спостерігаємо.

 

 

 

 

 

Висновок: При взаємодії з водою сіль розчиняється.

 

C:\Users\HP\Desktop\IMG_20190213_131540.jpgДослід №3  «Сіль в холодній і гарячій воді»  Беремо дві прозорих склянки: одну -  з холодною водою, а іншу -  з гарячою. Насипаємо в обидві склянки по три ложки солі і добре розмішуємо.

 

 

 

 

Висновок: Ми побачили, що в склянці з гарячою водою, сіль розчинилася швидше. Чим вища температура води, тим швидше розчиняється сіль.

 

 

Дослід №4   «Снігова гілка ялинки»  Для досліду беремо гілку ялинки, наливаємо в тазик гарячої води, кладемо туди гілку ялинки і насипаємо солі.

 

C:\Users\HP\Desktop\IMG_20190213_132620.jpg       C:\Users\HP\Desktop\IMG_20190213_132630.jpg

 

 

http://maam.ru/upload/blogs/detsad-72024-1452012414.jpg       C:\Users\HP\Desktop\IMG_20190218_083333 (1).jpg

Висновок.   На наступний день ми витягуємо гілку і кладемо її сохнути на батареї. Ще через 2-3 дні бачимо, що наша гілочка стала срібляста, як після морозу.

 

 

 Дослід №5  «Вирощування кристалів»

 Щоб виростити кристали солі, ми наливаємо в склянку теплої води, насипаємо солі. У склянку опускаємо ниточку.А в іншу – гілку ялинки (для утворення інею). Через кілька днів ми помічаємо, що вода зі склянки стала випаровуватися, а ниточка (гілка ялинки) і дно склянки вкрилися кубиками солі. Це кристали.

 

http://maam.ru/upload/blogs/detsad-72024-1452014269.jpg

C:\Users\HP\Desktop\IMG_20190213_133606.jpg

 

 

 

http://maam.ru/upload/blogs/detsad-72024-1452014601.jpg     http://maam.ru/upload/blogs/detsad-72024-1452014386.jpg 

 

Утворення інею

 

C:\Users\HP\Desktop\IMG_20190204_131133.jpg      C:\Users\HP\Desktop\IMG_20190205_135506.jpg

 

 

 

 

C:\Users\HP\Desktop\завантаження (1).png       C:\Users\HP\Desktop\IMG_20190213_112635.jpg

 

 

 

Висновок:  При випаровуванні води сіль кристалізується, а на ялинці  утворюється іній.

 

 

 

 

 

Творча майстерня

  1. Декорування баночки різнобарвною сіллю

 

 C:\Users\HP\Desktop\IMG_20190214_124832.jpg            D:\Мама\Фотки мама\2015-2019рр\4 клас 2018-2019\сіль\проект\IMG_20190214_124846.jpg  

                                                                              D:\Мама\Фотки мама\2015-2019рр\4 клас 2018-2019\сіль\проект\IMG_20190214_125330.jpg        C:\Users\HP\Desktop\IMG_20190214_125340.jpg

 

 C:\Users\HP\Desktop\IMG_20190215_084253.jpg        C:\Users\HP\Desktop\IMG_20190215_083422.jpg

 

 D:\Мама\Фотки мама\2015-2019рр\4 клас 2018-2019\сіль\сіль оновлено\проект\IMG_20190220_140641.jpg            C:\Users\HP\Desktop\IMG_20190220_140059.jpg                                                              

  1. Малювання сіллю

 

 

  C:\Users\HP\Desktop\IMG_20190213_133143.jpg      C:\Users\HP\Desktop\IMG_20190213_133854.jpg

 

 

                   D:\Мама\Фотки мама\2015-2019рр\4 клас 2018-2019\сіль\проект\IMG_20190214_121152.jpg

 

 

 

C:\Users\HP\Desktop\IMG_20190214_121557.jpg      C:\Users\HP\Desktop\IMG_20190214_125649.jpg

  1. Ліплення із соленого  тіста пташок

 

  C:\Users\HP\Desktop\IMG-476fdfd5f27d0905a8ddbaee3aa5a3f4-V.jpg     C:\Users\HP\Desktop\IMG-86b704ddbf1705b7d3789d96a8855215-V.jpg

 

  C:\Users\HP\Desktop\IMG-21385ceefa80d8185300c056e88518fa-V.jpg      C:\Users\HP\Desktop\IMG-aeb6a0b8f1732641efad76ca9491ba4d-V.jpg 

 

  C:\Users\HP\Desktop\IMG-edaa1d327f55ba84b5cc474605685249-V.jpg     C:\Users\HP\Desktop\IMG-d12714abbf555ce1140f7a7e753619ea-V.jpg

 

  C:\Users\HP\Desktop\IMG-70d82ba7522fd6568a52ef49a80b40ce-V.jpg     C:\Users\HP\Desktop\IMG-69a218824015c07421842dc8fa382eb2-V.jpg

 C:\Users\HP\Desktop\IMG-61626373650a9d199beb40ad0ca790bb-V.jpg      C:\Users\HP\Desktop\IMG_20190218_131956.jpg 

                    

 

 

       C:\Users\HP\Desktop\IMG_20190218_131539.jpg

 

Заключний етап

 

Висновки.    В ході дослідницької роботи учні з'ясували, що таке сіль і яким чином вона потрапляє на наш стіл. Дізналися багато нового про особливості солі, її властивості і якості.

 Самостійно провели багато цікавих дослідів з сіллю, познайомилися з одним із способів вирощування кристалів та утворення інею.

 Посилено працювали в творчій майстерні: фарбували сіль і декорували нею баночки, ліпили з солоного тіста і малювали за допомогою солі.

 Ми стали справжніми  дослідниками.

 І переконалися, що найпростіші і знайомі речі можуть бути незвичайними!

 

  1. Презентація проекту та самооцінка.

Оформлення папки, в якій зібрані всі робочі матеріали.