Першокласники навчаються за «Букварем» авторів Захарійчук М. Д., Науменко В. 0., створеним відповідно до програми 2012 року. Зміст букваря відкриває широке поле для навчальної діяльності і формування особистісних якостей дитини.
ЕКСПЕРТИЗА ПІДРУЧНИКА
Першокласники навчаються за «Букварем» авторів Захарійчук М. Д., Науменко В. 0., створеним відповідно до програми 2012 року.
Навчальний зміст добукварного періоду Букваря реалізовується тематичним підходом і включає такі теми: «Я — школяр» (місто); «Я— школярка» (село); «Моя родина» (місто і село); ); «Мої друзі» (реальні і казкові); «Мої друзі» (жива і нежива природа); «Моя школа» (реальна, лісова); «Мої книжки»; «Я — читач», «Моя країна — Україна». До кожної теми підібраний художній твір (вірш, оповідання, казка), який розкриває зміст сюжетних малюнків. Він призначений для слухання-розуміння, На сторінках Букваря розроблена система звуко-складових, звукових, синтаксичних, графічних моделей слів.Одним із найважливіших об’єктів уваги є слово: збагачення, уточнення, активізація словника, робота над правильністю мовлення. Цьому сприяють різноманітні вправи, в т.ч. словниково-логічні. Зміст букваря спрямований на ознайомлення учнів зі словами-назвами предметів, ознаками, діями, а також на формування умінь співвідносити слово й зображення відповідного предмета, дії, ознаки. Для формування умінь діалогічного і монологічного мовлення на основі прочитаного вибраний улюблений для дітей жанр-казка. Це такі казки, як «Не дивися на мене так, їжачку» С. Козлова, «Ласунка йде до школи» М. Маслової, «Казкар» О. Дроза та ін.
У букварний період основною мовною одиницею, яку вивчають першокласники, є буква та її абеткова назва. Порядок розміщення літер у букварі враховує частоту їх використання. Вивчення букви здійснюється на основі закріплення звуків, які вона позначає, оскільки в добукварний період учні ознайомилися з усіма звуками рідної мови. На вивчення кожної букви відведено два уроки. На першому уроці учні вивчають літеру, а на другому — закріплюють вивчене. Алгоритм подачі нової букви :
Вперше в букварі пропонується художній текст для читання вчителем з метою формування в першокласників умінь слухання-розуміння, аудіювання. Зміст текстів відповідає віковим особливостям та пізнавальним інтересам першокласників. Жанровий діапазон творів різноманітний.
Щоб викликати в першокласників інтерес до твору, утримувати їхню увагу під час слухання, у букварі пропонуються різні прийоми. Наприклад, прийом “перерваного” тексту (3.Мензатюк. Печерички). Таким чином, розворот букваря вміщує: текст для слухання-розуміння (аудіювання), виокремлення певних мовних одиниць (слова, звука); сюжетний малюнок до змісту тексту; матеріал для читання (злиття, буквосполучення, односкладові слова); ілюстративний матеріал, предметні малюнки, в назвах яких є виучуваний звук, відповідна буква.
Крім того, підбір матеріалу для читання на сторінках Букваря, форма його подачі забезпечує трирівневу диференціацію. Буквар розрахований на навчання всіх дітей слухати, розуміти й аналізувати художній твір. А також навчання читати нечитаючих дітей (знають літери, але не читають), розвивати уміння читати в читаючих дітей (уміють прочитати одно-, двоскладові слова), удосконалювати якості навички читання в дітей, які читають вільно.
Отже, зміст букваря відкриває широке поле для навчальної діяльності і формування особистісних якостей дитини.
ВІДГУК НА БУКВАР
(М. ЗАХАРІЙЧУК, В. НАУМЕНКО)
Подольська О.В.
вчитель
Нестеровецької ЗОШ І-ІІІ ст.
2012 р.