Читацька компетенція базова складова комунікативної і пізнавальної компетентностей.
Компетентність — інтегрована здатність особистості, яка набута в процесі навчання, вона включає знання, досвід, цінності і ставлення, які можуть цілісно реалізуватися на практиці. Компетентність не може бути зведена лише до фактичних знань. Компетенція розуміється як коло питань щодо яких особистість має бути обізнана, або певна сфера діяльності, в якій людина повинна володіти компетентністю.
Літературне читання – один із основних предметів у системі початкової освіти ВИДИ ЧИТАННЯ: аналітичне (поглиблене) читання передбачає детальне ознайомлення із змістом тексту пошукове читання має на меті знайти у тексті відповідь на те чи інше питання ознайомлювальне − передбачає ознайомлення із змістом тексту загалом, не вдаючись у деталі.
Уроки читання Урок ПЧ Позакласні заходи по роботі з книгою Робота на уроці Години чит. спілкування Відвідування бібліотеки Ведення чит. щоденника Участь в масових чит. заходах Обговорення прочитаного в колі друзів Створення дом.бібліотеки Сімейні читацькі години Сімейні свята, вікторини Свято «Ми дружня читацька сім’ясім’я» Педвсеобуч батьків Формування читацьких умінь та навичок молодших школярів Учень Відпрацьовує навички оптимальної швидкості, виразності, свідомого читання Батьки сприяють розвитку навички читацької самостійності Вчитель розвиває техніку читання формує інтерес до читання
когнітивний (знання) комунікативний (слухання, читання, говоріння, письмо) ціннісний (оцінні судження і ставлення учня до прочитаного) -діяльнісний (уміння, навички, способи діяльності) -особистісно-творчий (мотиваційно-ціннісні ставлення, прагнення особистості до навчання, пізнання і діяльності) Читацька компетентність інтегрує в собі такі компоненти:
У структурі читацької компетентності можна виділити такі складові: мовленнєва, яка передбачає формування і розвиток мовленнєвих умінь і навичок; Це розвиток: уміння будувати усні й письмові монологічні висловлювання; брати участь у діалозі в процесі обговорення прочитаного твору; уміння висловлювати свої думки, використовуючи для цього як мовні, так і позамовні та інтонаційні засоби виразності мовлення; уміння ставити запитання; відповідати на запитання за змістом прочитаного твору; переказувати твір; образного мовлення; уміння виразно читати. літературознавча, яка передбачає формування основ теоретико-літературних знань і вмінь ними користуватися; Це практичне ознайомлення з літературознавчими поняттями; сприймання, аналіз літературного твору бібліотечно-бібліографічна – передбачає уміння учня працювати з книгою, періодичними виданнями як джерелами отримання інформації; наявність у молодших школярів певного кола читання; знання початкових бібліотечно-бібліографічних понять та вміння користуватися довідковою літературою;
літературно-творча – передбачає розвиток і реалізацію літературно-творчих умінь і здібностей учнів; емоційно-ціннісна – передбачає розвиток емоційної і почуттєвої сфери учнів, уміння висловлювати оцінні судження щодо прочитаного. Зазначимо, що всі виокремленні складові читацької компетентності взаємопов’язані, а результатом їх взаємодії є сформованість читацької компетентності молодшого школяра, яка буде свідчити про: стійкість інтересу до читання; сформованість у нього знань про літературу як вид мистецтва і літературу як науку; сформованість основних умінь, необхідних для сприйняття, розуміння змісту творів різних жанрів і висловлення обґрунтованої оцінки твору; здатність застосовувати здобуті знання і вміння у власній літературній діяльності; розвиток творчих, власне, літературних здібностей; вироблення системи цінностей і емоційно-ціннісного ставлення до навколишнього світу, до інших людей і до самого себе.
Розвиток читацької компетентності передбачає: формування в учнів повноцінного читання, як базового у системі початкового навчання; ознайомлення учнів з дитячою літературою в авторській, жанровій, тематичній різноманітності; формування у дітей соціальних, морально-етичних цінностей через художні образи літературних творів; формування у школярів умінь сприймати, розуміти, аналізувати літературні і навчальні тексти різних видів; з використанням елементарних літературознавчих понять; розвиток мовлення учнів; формування умінь створювати власні висловлювання за змістом прочитаного; розвиток творчої діяльності школярів; формування в учнів прийомів самостійної роботи з різними типами і видами дитячих книжок; уміння здійснювати пошук, відбір інформації для вирішення навчально-пізнавальних завдань; виховання потреби в систематичному читанні, як засобові пізнання світу, загальнокультурного розвитку.
Творчі здібності учнів, мовлення, формую уміння створювати власні висловлювання за змістом прочитаного (прослуханого), а саме: створення казок, усмішок (за аналогією); складання скоромовок, загадок, лічилок; віршування; читання в особах; інсценізація, драматизація невеличкого твору, ведення діалогу з героями твору і інші.
Інноваційні технології: “Асоціативний кущ”, Читання із зупинками, гра “Так – ні”, читання з передбаченням, “Крісло автора”, “Мозкова атака”, робота в групах, парах, гра «Карусель", методика "Взаємне навчання", "Кероване читання з передбаченням", "Порушена послідовність", "Джегсоу" та ін.
Основні вміння і навички, яких мають набути учні початкових класів • вчитися свідомо оперувати найпростішими літературознавчими термінами; • користуватися прийомами заучування віршів; • практично розрізняти художні та науково – пізнавальні тести; • орієнтуватися в структурі художніх творів; • зіставляти вчинки персонажів, визначати мотиви їх поведінки; • визначати авторське ставлення до подій і персонажів; • висловлювати своє ставлення до вчинків героїв, давати найпростішу морально – етичну оцінку ситуації, спираючись на власний досвід; • визначати теми творчості письменника на основі зіставлення його книжок і творів для дітей; • знаходити в тексті яскраві, образні слова, вислови для характеристики персонажа, описів природи; • пояснювати зв'язок образних засобів з авторським задумом.