ЕКСПРЕС-ЗОШИТ
Учня/учениця 5 класу__________________________________
Чотирнадцяте березня
Класна робота
Павло Тичина. Стисло про поета і край, де він народився.
Майстерне відтворення краси природи, вираження життєрадісності, патріотичних почуттів засобами художнього слова.
«Не бував ти у наших краях!».
Ах, скільки радості, коли ти любиш землю, Коли гармонії шукаєш у житті...
П.Тичина «Чи знаєте ви, що...» (цікаві факти з біографії П. Тичини, про Чернігівщину).
v Розгадування ребусів
Учні демонструють світлини з коментарем.
1. Чернігів. 2. Болдині гори. 3. Антонієві печери.
4. «Зачарована Десна». 5. Батурин.
6. Національний історико-культурний заповідник «Качанівка».
7. Новгород-Сіверський. 8. Ніжин. 9. Тростянецький дендропарк.
У давньогрецькій міфології є образ геніального співця, винахідника музики й віршування Орфея. Його мистецтво могло творити чудеса: приборкувати диких звірів і навіть зрушувати скелі. Це міфічне ім’я стало синонімом великого поета й музики, людини надзвичайного
обдарування й таланту П. Г.Тичини, якого назвали «українським орфеєм». Чи це дійсно так? Читаючи його поезії, спробуємо довести або спростувати цю думку.
v Інформаційне ґроно (Павло Тичина)
ПППАААВВВЛЛЛООО ГГГРРРИИИГГГОООРРРОООВВВИИИЧЧЧ ТТТИИИЧЧЧИИИНННААА народився 27 (за іншими свідченнями – 23) січня 1891 року в селі Піски на Чернігівщині в родині сільського дяка і вчителя «школи грамоти».
Батько майбутнього поета, Григорій Тимофійович, не був схожий на більшість тих дяків, які вчили дітей по селах. Він мав талант педагога. Годинами сидів маленький Павлусь на печі і слухав, як батько розповідає дітям урок. Від нього вперше дізнався хлопчик, що таке поїзд, пароплав; чому сонце велике, а зорі маленькі. Так, сидячи на печі, він навчився читати. А ще батько був музично обдарованою людиною: мав тонкий слух і чудовий голос.
Багато казок і пісень знала мати – добра, мила Марія Василівна, яку так любив Павлусь. Вона також мала гарний голос. Вечорами збиралася сім'я, батько грав на гармонії, а всі співали.
Початкову освіту хлопчик здобув у сільській школі. Од своїх однокласників відрізнявся музичними та вокальними здібностями, а любов до музики і художнього слова зміцнювала його вчителька – Серафима Миколаївна Морачевська. Оцінивши чудовий голос і слух хлопця, вона порадила батькам віддати Павла в один із чернігівських монастирських хорів.
Початковий період творчості Тичини припадає на роки навчання в Чернігівській духовній семінарії. У Чернігові письменник-початківець познайомився з Михайлом Коцюбинським, який назвав Тичину справжнім поетом. Уже перша книжка «Соняшні кларнети» одразу здобула читацьке визнання. Це збірка пейзажних малюнківакварелей, гімн землі, що звучить світло й урочисто, справжній славень життю, пісня ніжності, радості й суму.
Гра на кларнетах (музична пауза)
(Віртуальна екскурсія «Скарби Тичини». (Презентацію за матеріалами сайта http://made-іn-uкrаіnе.іnfо/skаrbу-tусhуnу/) |
||
|
Учитель. |
У всьому розмаїтті тем, настроїв, почуттів, які ословлював автор у своїх |
творах, чи не найвиразніше звучить тема рідного краю. Послухайте, з якою любов'ю розповідає про свою Батьківщину Павло Тичина у вірші «Не бував ти у наших краях!».
Виразне читання поезії вчителем. (Заплющіть очі і постарайтесь уявити зоб-
ражене в поезії.)
Читання поезії учнями (Жарова Богдана та Морозюк Валерія).
Опишіть вірш за схемою
Тема |
Відображення краси природи, працьовитості людини на теренах України. |
Ідея |
Любов до рідної землі. |
Основна думка |
Кожна людина – дитина свого краю. |
Жанр |
Пейзажна лірика. |
Художні засоби |
|
Метафори |
"серце б'ється", "степ розтягнувся" |
Епітети |
"блакитні простори", "весняні очі" |
Порівняння |
"могили, як гори" |
Повтори |
там – там, хіба ти – хіба ти, весь – весь, б’ється;
|
Протиставлення /антоніми/ |
смієшся – ридаєш;
|
Вигуки |
ах, ген-ген; |
Обрамлення |
однакові початок і кінець у кожній строфі. |
|
4 речення – окличні, 1 речення – питальне, 4 речення – розповідні з незавершеною інтонацією; |
v Дослідницька робота.
Курган – ................................................................................................................................
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
Перлиною історичної спадщини Чернігова є розташований на Болдиних горах один із найбільших некрополів ІХ – ХІ століть в Україні. Дотепер збереглося близько 230 курганів. Найбільші з-поміж них – Гульбище та Безіменний.
Величезних розмірів меч, щит, кольчуга, бойова сокира й інше бойове спорядження, знайдені в кургані Гульбище, засвідчують, що це було поховання могутнього воїнабогатиря.
У кургані Безіменний археологи виявили сокири, серпи, ножі, вудила, залізні обручі від дерев'яних відер, залишки одягу тощо. За язичницькою вірою вважалося: ці речі потрібні в потойбічному житті.
v Робота в парах «Намалюй другу настрій».
Закріплення вивченого матеріалу
v Онлайн-тести на освітній платформі Classtime.
v Головоломка
Рефлексія. Підсумок уроку.
Прокоментуйте епіграф до уроку.
Оцінювання. Аргументація оцінок.
Домашнє завдання.
Загальне. Виразно читати поезію «Не бував ти у наших краях!»; розповідати про поета, опрацювавши сторінки 199-200; створити ілюстрації до прочитаних поезій.
Індивідуальне. Скласти вірш, присвячений рідному краю.