2019-2020 н.р.
Проєкт
Розвиток критичного мислення в умовах
Нової української школи
«Національно-патріотичного виховання на уроках фізики»
Підготувала:
Вчитель фізики та математики
ЗОШ І-ІІІ ст. № 12 Л.В. Бойко
Краматорськ, 2020
Назва проєкту: «Розвиток критичного мислення в умовах Нової української школи «Національно-патріотичного виховання на уроках фізики».
Автор проєкту: Бойко Л.В
Актуальність:
Патріотизм – це, образно кажучи,
сплав почуття й думки, осягнення святині -
Батьківщини – не тільки розумом, а й передусім серцем…
Патріотизм починається з любові до людини.
Патріотизм починається з колиски
(Василь Сухомлинський)
Проблема патріотизму була актуальною з давніх часів. Він проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне і що любить особистість, і формується поступово під впливом навколишнього середовища та інших виховних чинників.
З проголошенням незалежності України гостро постало питання національного виховання молоді. Основні завдання, зміст та принципи якого знайшли відображення у Концепції національного виховання. До числа основних завдань національного виховання учнів на уроках фізики входить вклад українських вчених у світову науку. Висвітлення цих питань пов’язане із підняттям нового пласту знань в історії фізики.
Формування в учнів ціннісного ставлення до суспільства, держави та до самої себе, відчуття своєї належності до України, усвідомлення єдності власної долі з долею своєї країни, активної за формою та моральної за змістом життєвої позиції є головною домінантою національно-патріотичного виховання учнів в процесі шкільного навчання, у тому числі, навчання фізики.
Виховання в школярів почуття патріотизму слід здійснювати на уроках фізики, віддаючи перевагу окремим аспектам цієї роботи відповідно до вікових особливостей учнів.
Сьогодні фізику не можна розглядати лише як об’єктивне пізнання природи, яка не взаємодіє з людиною. Учень повинен знати, заради чого пізнається природа, розуміти значення науки в житті суспільства й кожної людини зокрема. Оновлення змісту фізичної освіти слід розглядати як процес формування освітньо-пізнавальних, патріотичних якостей учнів, виховання національної свідомості, поглиблення знань про свій народ, його наукові та культурні традиції.
Фізика має великі виховні можливості українознавчого аспекту. На уроках та в позакласній роботі можна використовувати різні форми й методи для реалізації національно-патріотичного виховання. Найперше, - це на уроці , використовуючи цікаві розповіді про окремі епізоди з життя та діяльності видатних українських учених і винахідників, історичні довідки про відкриття фізичних законів, досягнення вітчизняної науки в різних галузях народного господарства; демонструючи досліди, макети фізичних приладів та установок, які відтворюють видатні фізичні відкриття та винаходи в Україні; демонструючи фото- та відеофрагменти з історії фізики в Україні; використовуючи уривки з творів , казок, прислів’їв, загадок, поезій та їх пояснюючи з фізичної точки зору; демонструючи старовинну техніку, побутові пристрої; складаючи та розв’язуючи задачі з українознавчим змістом.
Отже, слід акцентувати увагу учнів на роль наших українських вчених у розвитку науки, відроджувати забуті імена. Національно-патріотичне виховання молоді, яке є визначальним у формуванні духовних цінностей молоді є, як ніколи, актуальним сьогодні. Адже саме духовність і високий рівень свідомості є основою майбутнього політичного, економічного та культурного розвитку нашої держави. І покликання освітніх закладів полягає у тому, щоб крім міцних професійних знань забезпечити у молодих людей – завтрашньої еліти країни, також формування духовно багатого та національно свідомого світогляду, усвідомлення себе учасником державотворчих процесів та почуття відповідальності за них.
Мета: створити сприятливі умови для формування ключової компетентності у молодого покоління високої патріотичної свідомості, почуття любові до України, пошани і гордості до видатних вітчизняних історичних діячів, готовності до виконання громадянських і конституційних обов'язків.
Завдання проекту: Розвиток та формування базової компетенції та критичного мислення на уроках фізики в рамках національно-патріотичного виховання.
До основних завдань проекту з патріотичного виховання належать:
• формування любові до рідного краю;
• формування духовно-моральних взаємин;
• формування любові до культурного спадку свого народу;
• виховання любові, поваги до своїх національних особливостей;
• почуття власної гідності як представників свого народу.
Дослідження проекту проводиться на базі ЗОШ № 12, м. Краматорська, Донецької області.
Учасники проекту: вчитель фізики Бойко Л.В. та учні
7-11 класів.
Хід проекту:
1.Діагностика початкового етапу проекту.
Виявлення у підлітків почуття патріотизму і гордості за вітчизняних вчених.
( опитування. анкетування, бесіди, практичні заняття та виховні заходи ).
2.Планування проекту.
2.1.Роскриття сутності поняття «національне-патріотичне
виховання», як невід’ємної частини освітнього процесу.
2.2. Формування ціннісного ставлення учнів:
- формувати у підлітків почуття патріотизму і гордості за вітчизняних
вчених.
3. Діяльність.
Проведення уроків згідно з учбовою програмою, позаурочних виховних заходів та співпраця с батьками учнів.
4. Діагностика результатів проекту.
( анкетування, тестування учнів та батьків. )
Клас |
Кількість учнів |
Дані на початок проекту |
Дані на кінець проекту |
7-А, 7-Б |
|
|
|
8-А, 8-Б |
|
|
|
9-А, 9-Б |
|
|
|
10-А, 10-Б |
|
|
|
11-А, 11-Б |
|
|
|
Клас |
Кількість учнів |
Дані на початок проекту |
Дані на кінець проекту |
7-А, 7-Б |
|
|
|
8-А, 8-Б |
|
|
|
9-А, 9-Б |
|
|
|
10-А, 10-Б |
|
|
|
11-А, 11-Б |
|
|
|
Клас |
Кількість учнів |
Дані на початок проекту |
Дані на кінець проекту |
7-А, 7-Б |
|
|
|
8-А, 8-Б |
|
|
|
9-А, 9-Б |
|
|
|
10-А, 10-Б |
|
|
|
11-А, 11-Б |
|
|
|
Додаток 1
Анкета № 1. Як Ви розумієте патріотичне виховання?
(Дайте відповідь, будь ласка, на питання анкети, як Ви самі думаєте і уявляєте, яким повинен бути правильний відповідь .)
1. Як Ви розумієте патріотичне виховання?
- Любов до своєї батьківщини і служіння йому.
- Нав'язування ідеології.
- Не знаю.
2. Як Ви розумієте термін «мужність»?
- Якості особистості з сильними рисами характеру.
- Якості особистості зі слабкими рисами характеру.
- Мені це незнайоме.
3. Необхідно зараз звертати увагу на патріотичне виховання покоління?
- Так; - Ні; - Не знаю.
4. Що означає для Вас «Родина», «Вітчизна», «Вітчизна»?
- Це місце, де народився або виріс.
- Це термінологія, що позначає місце народження або місце проживання.
- Я не знаю, що це означає.
5. Вважаєте ви себе патріотом? У чому це проявляється?
6. Як Ви вважаєте, ким і де має проводитися патріотичне виховання?
- У сім'ї; - У школі; - І в сім'ї і в школі.
7. Коли необхідно робити основний упор на патріотичне виховання?
- З раннього дитинства.
- У підлітковому і юнацькому віці.
- У більш зрілі роки.
8. Піднімалися чи питання про патріотизм у вашому навчальному закладі?
- Так; - Ні; - Частково.
9. Вважаєш ти, що в школі повинен бути окремий навчальний предмет, пов'язаний з патріотичним вихованням?
- Так, я вважаю, що необхідний такий предмет, який робить упор на патріотичне виховання.
- Ні, такий предмет в рамках шкільної програми не потрібен.
- Вважаю, що патріотичне виховання необхідно проводити в комплексі, а не тільки в рамках одного предмета.
10. Чи є сенс у патріотичному вихованні в наш час?
- Так, зараз, як ніколи в наш час необхідно патріотичне виховання .
- Я не бачу зараз в цьому сенсу.
- Я не уявляю, що це таке.
11. Чи є в України патріотизм?
- Так; - Ні; - Не знаю.
12. Як ви ставитеся до введення в школі спеціального курсу «Основи військово-патріотичного виховання»?
- Згоден; - Не згоден; - Не думав.
13. Хотіли б Ви, щоб у школі проводили заходи на патріотичну тему?
- Так; - Ні; - Не знаю.
14. Хотіли б Ви брати участь в іграх, змаганнях, зльотах, пов'язаних з патріотичною тематикою?
- Так, я б брав у них участі.
- Ні, мені це нецікаво.
- Я не знаю.
15. Яку якість виховує в людях патріотичне виховання?
- Любов до Батьківщини, почуття обов'язку, самовідданість.
- Працьовитість, незалежність характеру, акуратність.
- Інші якості.
16. Чи ведуть у Вас в сім'ї бесіди про патріотичне виховання?
- Так; - Ні; - Іноді.
17. Як Ви розумієте: це одне і те ж чи ні: «Бути громадянином означає бути патріотом своєї Батьківщини»?
- Згоден з цим висловлюванням.
- Не згоден.
- Я можу бути патріотом, але не мати громадянства.
Анкета для батьків з проблеми патріотичного виховання.
3. Чи розмовляєте Ви про події у рідному місті?
4. Буваєте на святах, присвячених Дню міста?
5. Як часто Ви з дітьми слухаєте (співаєте, розповідаєте) пісні, вірші про
Батьківщину, про природу рідної країни?
6. Робите виїзди на природу?
7. Спільно читаєте книги?
8. Дивитеся телевізор?
9. На Ваш погляд, чи володієте Ви достатньою інформацією про рідну
країну, місто, щоб відповісти на виникаючі у дитини запитання?
10. Чи потрібна Вам допомога педагогів в отриманні інформації про рідну
країну, місто? В чомусь ще?
АНКЕТА №2 Опитування учнів після проєкту.
1. Чи цікаво Тобі дізнаватися про:
а) українську історію (так, не дуже, не подобається);
б) видатних людей країни (так, не дуже, не подобається)?
2. Чи сподобалося тобі брати участь у проекті.
(так, не дуже, не сподобалося - чому)? З яким настроєм ти брав участь у проекті?
3. Що було для тебе в ньому найцікавішим?
а) продумувати і обирати завдання для себе ;
б) виконувати завдання ;
4. Що ти зрозумів у процесі виконання проекту?
5. Чи вважаєш Ти себе патріотом України? Чому?
6. Хто такий патріот?
7. Що Ти вже зараз можеш (хотів би, готовий) робити (робиш) задля свого рідного краю і українців?
ВИСНОВКИ:
Удосконалення процесу виховання– одне з важливих завдань сучасної
освіти. Кожний вчитель має право обрати свій шлях до серця дітей, методи, які підходять саме йому, і має обов’язок – виховати і навчити дитину. Єдиного рецепту, який підійшов би кожному школяру, не існує. Існують методи, напрямки, рекомендації, а ми повинні серцем відчути той єдиний правильний шлях, який потрібно застосувати саме в цьому класі, саме до цієї дитини.Ми і зараз в пошуках нових, більш ефективних методів роботи. Джерелом і поштовхом для виникнення власних ідей та думок є, в першу чергу, вивчення досвіду колег, знайомство з методичними розробками вчителів як України, так і колег ближнього та далекого зарубіжжя.
Без почуття патріотизму, як своєрідного кодексу моральних принципів,
історичної пам’яті та ідейно світоглядних принципів, що передбачають
всезагальну відданість окремій історичній спільноті, важко уявити процес
формування системи, здатної забезпечити свободу, рівність та громадянську
гідність.Без любові до своєї Батьківщини, без утвердження патріотичної
свідомості, ідеї нації як політичної спільноти, об’єднаної історичною долею,
державною мовою, без визнання гідності людини й цінності людської
особистості як ключового елемента права, без продукування та культивування ціннісних орієнтацій годі сподіватися на динамічну трансформацію української патріотичної молоді в суспільстві.
Виходячи з цього, основна ідея даного виховання в нашій школі полягає у
мотивації громадянської активності молодого покоління, що є запорукою
небайдужості як сьогоднішнього, так і прийдешніх поколінь громадян.
Найкращою мотивацією до безкорисної суспільної праці є почуття
гордості за свою державу, співпереживання за минуле, співпричетність до
творення її сьогодення та майбутнього. Саме тому патріотичне виховання
молоді є одним із найголовніших виховних напрямків роботи вчителя. Одним
словом, саме ми маємо підготувати дітей до непростого дорослого життя.
Курс: Фізика, 7 клас.
Тема уроку: Інерція. Інертність. Маса - міра інертності тіла.
Вимірювання маси тіла.
Автор-упорядник: Бойко Лариса Володимирівна, вчитель фізики та математики Краматорської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 12
Мета уроку:
Освітня. Познайомити учнів з новими фізичними поняттями. Встановити наслідки взаємодії тіл. Ввести поняття інерції, інертності та маси тіла. Встановити взаємозв’язок між масою тіл та зміни їх швидкості під час взаємодії.
Розвиваюча. Розвивати вміння застосовувати знання для пояснення конкретних явищ. Розвивати логічне мислення, творчу активність учнів.
Виховна. Виховувати вміння працювати в колективі, толерантність, прагнення до поповнення знань. Виховувати інтерес до предмета. Виховувати любов та повагу до своєї держави, через досягнення співвітчизників.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Очікувані результати:
Після уроку учні:- будуть знати характерні ознаки явища інерції;
- наводити приклади прояву інерції;
- розуміти поняття інертності;
- поняття маси тіла та способи її вимірювання.
Демонстрації: 1) Інертність тіла (штатив з муфтою та лапкою, важок, нитка, взаємодія візків, явище інерції, взаємодія тіл різної маси);
2) Інертність тіла (дерев’яний брусок, листок папера, картон, монета, склянка з водою, молоток);
3) Вимірювання маси різних тіл( терези, важки).
Обладнання: підручник, брусок, тягарець і пружина, візок, пісок, візки різної маси, роздатковий матеріал.
План уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Покладання мети.
IIІ. Актуалізація знань учнів.
IV. Мотивація.
V. Вивчення нового матеріалу.
VІ. Розв’язування задач.
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
VIІІ. Підведення підсумків уроку.
ІX. Домашнє завдання.
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент.
Вітання з класом, налаштування учнів на робочу атмосферу.
ІІ. Покладання мети.
Фізика – це наука природнича, будемо говорити про ті явища, які ми бачимо навколо себе та які вам знадобляться в майбутньому. На цьому уроку ми з вами поговоримо про явище – інерція, де вон розглянемо поняття інертності, маси тіла та способи її вимірювання.
Епігаф: «Інертна людина потрапляє в таку стійку
залежність від свого неробства, що втрачає свої
найкращі що втрачає свої найкращі риси.
Інертність – донька неуцтва»
Г.Й. Драбнер
IIІ. Актуалізація знань учнів.
Інтерактивна вправа.
Вставити пропущені букви у слова і дати означення кожного:
Мех…ний р…х –
Рівн…ий р…х –
Прям…ий р…х –
Крив…ий р…х –
Шл…х –
Шв…ть –
Тра…рія –
IV. Мотивація.
V. Вивчення нового матеріалу.
Демонстрація: брусок на столі.
Спостереження переконують нас у тім, що брусок лежатиме на столі до тих пір, аж поки на нього не подіє будь-яке інше тіло й не виведе його із цього стану. Штовхаємо його, він починає рухатись. В результаті дії на тіло його швидкість може змінюватись.
??? Наведіть власні приклади взаємодії?
Чи можна навести приклади, коли з двох тіл тільки одне тіло діє на інше?
Повернемося до футболіста, він, ударяючи ногою м’яч, відчуває, що й м’яч діє на ногу. Це закономірність: тіла завжди діють одне на одне, тобто взаємо-діють.
Висновок: дія завжди є взаємодією – якщо одне тіло діє на інше, то й інше тіло діє на нього.
Демонстрація: кулька, підвішена на гумовому джгуті.
??? Із якими тілами взаємодіє кулька?
Чи кулька перебуває у стані спокою?
Висновок: тіло перебуває в стані спокою, якщо дії на нього інших тіл скомпенсовані.
??? Що ми спостерігали в першому досліді під час взаємодії ?
(зміну швидкості)
Що ми спостерігаємо, підвішуючи тягарець до пружини?
(форма пружини змінюється)
Про що це свідчить?
Висновок: зміна швидкості тіла або його деформація можуть бути мірою дії на це тіло інших тіл.
Два великі вчені, давньогрецький учений Аристотель та італієць Галілео Галілей, на питання: «Що необхідно для того, щоб швидкість тіла була незмінною?» — дали абсолютно різні відповіді.
Аристотель: «Тіло потрібно штовхати».
Галілей: «Тілу не потрібно заважати».
Спробуємо розв’язати цю суперечку, яка тривала століттями.
З точки зору здорового глузду Аристотель дійшов розумного висновку. Для того, щоб тіло рухалось потрібно його штовхати.
Демонстрація: на столі похило встановлено дошку. На невеликій відстані від кінця дошки насипано купку піску. На дошку ставлять візок. Візок, скотивши на стіл і потрапивши в пісок, швидко зупиниться, зустрічаючи на шляху перешкоду.
??? Що потрібно зробити, щоб збільшити шлях руху візка?
Вирівнюємо пісок. Знову пускаємо візок по дошці з попередньої висоти. Тепер візок перед тим, щоб зупинитись пройде більший шлях.
Якщо зовсім прибрати пісок, то до зупинки він пройде ще більшу відстань.
Висновок: чим менша дія іншого тіла на візок, тим довше зберігається його рух, тим цей рух ближчий до рівномірного.
??? То як рухатиметься тіло, якщо на нього зовсім не будуть діяти інші тіла? (згадати демонстрацію з кулькою і пружиною)
Наприкінці XVI ст. видатний італійський учений Ґалілео Ґалілей, провівши досліди зі скочуванням кульок похилим жолобом та здійснивши уявний експеримент спростував твердження Аристотеля.
Він помітив: Коли куля котиться по похилій площині вниз, її швидкість збільшується. А коли куля котиться нагору, її швидкість зменшується.
Ґалілей поставив запитання: «Як буде рухатися кулька горизонтальним гладеньким жолобом, коли руху нічого не заважатиме?».
Відповідь була несподіваною: кулька рухатиметься прямолінійно з незмінною швидкістю.
Висновок:
Отже, тіло рухається рівномірно прямолінійно або перебуває в стані спокою лише тоді, якщо на нього не діють інші тіла або дія інших тіл скомпенсована. (Це визначення є законом інерції).
Кажуть, що при таких умовах тіло рухається за інерцією.
О! Інерція — це явище зберігання швидкості руху тіла за відсутності дії або скомпенсованої дії на нього інших тіл.
З проявом інерції тіл нам доводиться мати справу в повсякденному житті
(учні наводять приклади)
Цікаве і корисне!!!
Автомобіль «ЗАЗ», що рухається по асфальтованому шосе з швидкістю 50 км/год після вимикання двигуна пройде до зупинки 355 м. Навіть, якщо загальмувати колеса автомобіля, припинивши їх обертання, то все-таки деякий час він рухатиметься, ковзаючи колесами по дорозі. Переходячи дорогу, слід пам’ятати, що жодна машина не може вмить зупинитися!!!
??? Дайте відповіді на запитання:
??? Як можна змінити швидкість руху тіл?
Ми з повсякденного життя знаємо:
У фізиці таку властивість тіл називають інертністю. Дану властивість мають усі тіла.
О! Інертність — властивість тіла, яка полягає в тому, що для зміни швидкості руху тіла внаслідок взаємодії потрібен час.
??? Чи однаковий час потрібен для однакової зміни швидкості руху різних тіл?
Демонстрація: Якщо взяти два однакові візки і з’єднати їх пластинкою, то після перепалювання нитки візки про взаємодіють з однаковими швидкістю, якщо візки різні, то і роз’їдуться з різною швидкістю (про це свідчить пройдений шлях).
Висновок: візок, який має більшу масу є інертнішим за візок, маса якого менша.
Мірою інертності тіла є маса.
Кожне тіло також має властивість притягуватись до інших тіл завдяки гравітаційній взаємодії. Ця властивість також характеризується масою.
О! Фізична величина, що характеризує інертність тіла, називається масою.
Позначається маса - m, одиниці вимірювання - кг
Прилад для вимірювання маси тіл – терези:
1 кг – є маса еталона (зразка), яким служить зроблений зі спеціального сплаву циліндр, що зберігається в Міжнародному бюро мір і ваг у Франції. Приблизно можна вважати, що 1 кг дорівнює масі 1 л прісної води.
Крім кілограма використовують також кратні та частинні одиниці маси, наприклад:
1 т = 1000 кг
1 г = 0,001 кг
1 мг = 0,000 001 кг
Демонстрація: візки з однаковими та різними масами.
Численні досліди переконливо свідчать:
У разі будь-якої взаємодії двох тіл відношення мас тіл дорівнює оберненому відношенню змін швидкостей їхніх рухів:
Внаслідок взаємодії, тіла змінюють швидкість і напрям свого руху.
Робота учнів у групах: складання ментальної карти!!! за поняттям « маса » + 1 дослід.
Картка для групи № 1.
Дослід 1. По жолобу скотити візок. Біля основи площини гіркою насипати
пісок. Повторити дослід, розгладивши пісок по поверхні.
Завдання: Порівняйте гальмівний шлях візка у двох випадках, зробіть висновок.
Картка для групи №2
Дослід 2. Стисніть руками гумовий м’ячик і дайте відповідь на питання:
Чи змінюється швидкість окремих частин тіла?
Запитання. Що відбувається з тілом?
Картка для групи №3.
Дослід 3. Зіштовхніть дві кульки ( спочатку - сталеві, потім – гумові)
Завдання. Спостерігайте за зміною швидкості цих тіл.
«Цікаве запитання»:
??? До світлофора наближаються два автомобілі: грузовик та легковик. Якому автомобілю необхідно загальмувати раніше, щоб вчасно зупинитися біля світлофора. Чому? ( Тіло, що повільно змінює швидкість руху називають більш інертним).
Випереджаюче домашнє завдання ( учні готують наперед повідом-лення з теми):
Виступ експертів:
Експерт-1: Значення інерції у побуті і техніці дуже велике. Вона має як позитивні, так і негативні сторони. Так, рухомий автомобіль важко зупинити в силу його великої інерції. І це іноді призводить навіть до аварії. В той же час в роботі самого двигуна інерція відіграє позитивну роль. Завдяки інертності маховика виконуються три підготовчі такти: впуск горючої суміші, її стискання і на кінець очищення від відпрацьованих газів.
Експерт-2: Інерція використовується як у побуті, так і в техніці. Завдяки інерції досвідчений водій економить бензин. Правда, якщо шофер необережний, а пішохід легковажний, та ще й до того ігнорує елементарні правила дорожнього руху, то, раптово з'явиться перед автомобілем, спричиняє аварійну ситуацію. Відомо, що автомобіль після гальмування за інерцією проїжджає ще чимало метрів (особливо під час ожеледиці).
Експерт-3: Людина, що спіткнулася, як правило, звинувачує інерцію, а не саму себе і свою необережність. Якщо дорога ковзка, людині слід бути обережною. Можна навести безліч прикладів, які свідчать про корисність Інерції. Це інерція допомагає встановлювати світові рекорди при стрибках у висоту і довжину, при метанні молота і списа. Більше того ми мусимо дякувати Інерції, бо коли б не вона – всі планети зійшлися б зі своїх орбіт. Місяць упав би на землю, а Земля у свою чергу впала б на Сонце. І так сталося б з іншими планетами.
VІ. Розв’язування задач.
Задача 1.
З гармати масою 3 т вистрілили в горизонтальному напрямку ядром масою 20 кг. При цьому ядро набуло швидкості 300 м/с. Якої швидкості набула гармата при віддачі?
Задача 2.
Хлопчик масою 40 кг стрибнув із нерухомого човна на берег. Швидкість хлопчика 3 м/с. Якою є маса човна, якщо він набрав швидкість, що дорівнює 2 м/с.
Факти:( творче завдання з теми « Маса тіла»)
Найбільшою з пірамід у Єгипті є піраміда Хеопса. Її висота становить 147 м. Піраміда складена з 2,3 мільйонів кам'яних блоків, які були підігнані один до одного з неперевершеною точністю. При цьому не використовувався цемент чи інші сполучні речовини. Кожен блок важить 2,5 тони. Загальна маса пірамиды – десь 5 750 000 т. З такої кількості блоків можно побудувати місто з населенням 120 тис. Піраміда є практично монолітним спорудженням — за винятком поховальної камери фараонів і провідних до неї коридорів, в піраміді практично немає внутрішнього простору.
Супервантажний український транспортний літак АН – 225
«Мрія».
Ан-225 «Мрія» — найбільший та найпотужніший у світі український транспортний літак, створений київським КБ імені Антонова. Головний конструктор Віктор Ілліч Толмачов.
Ан-225 з максимальною спорядженою масою 640 т, є найважчим літаком у світі. На його рахунку – 240 світових рекордів . Для порівняння, третій за вантажопідйомністю (після Ан-124) американський військово-транспортний літак C-5 Galaxy має максимальну споряджену масу 381 т.
Ан-225 був створений, перш за все, для потреб космічної програми для транспортування вантажів, зокрема, космічних кораблів багаторазового використання «Буран» і компонентів ракетної системи «Енергія». Літак може перевозити також великогабаритні вантажі іншого призначення, які можуть розміщуватись як у фюзеляжі, так і «на спині».
VІІ. Рефлексія .
Запитання на закріплення вивченого:
1. Що таке інерція? Хто відкрив явище інерції? Сформулюйте закон інерції.
2. Що таке маса тіла? Як позначають масу, в яких одиницях вимірюють?
3. Яким співвідношенням пов’язані маси двох тіл, що взаємодіють, з змінами швидкостей їх рухів?
4. Пасажири автобуса відчули, що вони нахиляються ліворуч. Як рухався в цей момент автобус?
5. Заєць, рятуючись від собаки, який женеться за ним, робить різкі стрибки вбік, коли собака вже ухопить його зубами. Чому собаці важко зловити зайця, хоч і бігає собака швидше?
6. Чому на поворотах шофер, мотоцикліст, велосипедист зменшують швидкість руху свого транспорту?
7. Назвіть способи вимірювання маси тіла. На якій властивості тіла ґрунтується кожен із названих способів?
8. Яке тіло є еталоном маси в СІ?
9. Наприкінці ХІХ на початку ХХ ст. був популярним такий цирковий трюк. Атлет лягав на підлогу, йому на груди клали важке ковадло і били по ньому молотками. Якби молотками били просто по грудях, то атлет отримав би тяжкі травми, а завдяки ковадлу удари молотками не завдавали ніякої шкоди. Чому?
VIІІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
Інтерактивна вправа:
Щоб дізнатися чи досягли ви очікувальних результатів я попрошу вас висловити свою думку і закінчити речення.
Сьогодні на уроці я дізнався ( навчився) ………..
Оцінювання.
ІX. Домашнє завдання.
Параграф 15, 16,17. Підібрати два приклади проявів інерції. Розв’язати задачі.
Задача 1.
По рейках назустріч один одному рухаються два залізничні вагони зі швидкостями відповідно 0,2 м/с і 0,5 м/с. Маса першого вагона дорівнює 80 т. Якою є маса другого вагона, якщо після зчеплення вагони зупиняються?
Задача 2.
З платформи, яка рухається зі швидкістю 3 м/с, зістрибнув хлопчик. У який бік і з якою швидкістю відносно Землі стрибнув хлопчик, якщо його маса становить 50 кг, а маса платформи - 150 кг? Після стрибка платформа зупинилася.
Творче завдання –
« Маса піраміди Хеопса».
Курс: Фізика, 9 клас.
Тема уроку: Внесок українських вчених у розвиток
космонавтики.
Автор-упорядник: Бойко Л.В.., вчитель фізики та математики Краматорської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 12
Мета: ознайомити учнів з українськими вченими, які сприяли розвитку космонавтики, дослідити внесок українських вчених у розвиток космонавтики, збуджувати інтерес до предмета та до історії рідної країни; розвивати пізнавальні здібності учнів і зацікавленість історією космонавтики та її майбутнім; виховувати постійну потребу в поповненні знань, гордість за співвітчизників, які зробили неоціненний внесок у розвиток світової науки, національну свідомість і патріотизм, прищеплювати почуття поваги й любові до рідного краю, викликати інтерес до його минулого й сучасного;
формувати в учнів наступні групи компетенцій:
а) комунікативні (вміння донести свою думку, відстояти свою точку зору);
б) інформаційні (вміння знаходити інформацію та виділяти основну);
в) полікультурні (використання інформації з історії);
г) соціальні (бути готовим до самостійного пошуку правильних рішень, виявляти ініціативу і підкріпляти її фактами);
ґ) самоосвітні та саморозвивальні (заохочення до самоосвіти, до вдосконалення уміння працювати з додатковою літературою та системою Інтернет).
Тип уроку вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: семінар-пошук на тему: «Внесок українських вчених у розвиток космонавтики».
Обладнання: проектор, мультимедійна дошка, слайди до уроку, портрети українських учених, тематична газета, виставка учнівських малюнків на тему: «Крізь терни — до зір»,.
Девіз уроку : «Земля є колискою людства, але не можна вічно жити в колисці» К.Е.Ціолковський.
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку.
II. Оголошення теми, мети і завдань уроку, їх мотивація.
Вступ людства в космічну еру був підготовлений всією його попередньою історією, жагою пізнати нове, раніше невідоме.
Запитання: «Що там, за горизонтом?» – ніколи не давало людям спокою. Намагаючись вирішити його, людина не шукає матеріальних благ, нею керує невідома сила цікавості, прагнення до пізнання невідомого.
Якщо експедиція Колумба відкрила новий континент, назва якого Америка, то космічні дослідження відкрили для людства в мільярди разів більший «континент» – космос з усіма його планетами, зорями та іншими утвореннями. Це відкриття було настільки велике, що в майбутньому змінить долю людства.
Космонавтика – це одна з тих галузей науки і техніки, куди можуть безмежно вкладатися людські знання. Подальший розвиток космонавтики приведе до злету інтелектуальної й матеріальної могутності людства.
Свій внесок у розвиток космічних досліджень зробили вчені різних країн і народів. Сьогодні слово про українців – вчених-теоретиків, творців ракетно-космічної техніки, космонавтів. На нашому уроці ми коротко познайомимося із українськими винахідниками ракетної техніки (1 група), конструкторами ракетної техніки (2 група), космонавтами, які народилися на Україні і прославили її (3 група).
III. Актуалізація опорних знань.
Розминка-тест.
1. Назвіть час створення перших реактивних пристроїв.
А. 4 ст. Б. 12 ст. В. 20 ст.
2. Назвіть першого конструктора ракет.
А. Ціолковський Б. Засядько В. Корольов.
3. Назвіть ім’я українця, за розрахунками «траси» якого літали американські астронавти.
А. Кибальчич Б. Ціолковський В. Кондратюк.
4. Автор ракетного комплексу «Енергія-Буран»
А. Цандер Б. Корольов В. Лозино-Лозинський.
5. Засновник практичної космонавтики
А. Кондратюк Б. Корольов В. Янгель
6. Автор рекетоносія « Протон»
А. Глушко Б. Янгель В. Челомей.
7. Назвіть імена космонавтів, які проходили стажування у Охтирському авіаполку.
А. Попович і Кизим, Б. Волков і Васютін, В. Циблієв і Гідзенко.
8. Серед даних людей вкажіть того, хто повинен був стати першим космонавтом. (рис.1)
А. |
Б. |
В. |
Рис.1
9. Першим космонавтом незалежної України ми називаємо:
А. Поповича Б. Гагаріна. В. Каденюка
10. Скільки років «космічній ері»?
А. 50. Б. 100. В. Більше 100.
IV. Узагальнення і систематизація знань учнів.
Учитель: вчені-теоретики розглядали можливість створення ракети, здатної винести людину в космос.
Виступ 1 групи «Українські винахідники» ( Дод. А )
Виступ 2 групи «Конструктори ракет» ( Дод. Б )
- А зараз ми перевіримо ваші знання.
Бліц-вікторина «Запитання — відповіді»
Валентин Васильович Бондаренко (16 лютого 1937, Харків – 23 березня 1961) – український вчений. Валентин Бондаренко закінчив авіаційне училище. Проходив
службу в авіаційних частинах ВВС. У 1960 році був відібраний для підготовки до космічного польоту. 28 квітня 1960 року був зарахований до першого загону українських космонавтів. Проходив підготовку до космічного польоту на кораблі «Восток». Валентин Бондаренко проходив чергове тренування в барокамері.В кінці
випробування він зробив просту і непоправну помилку. Після закінчення медичних тестів він зняв з себе датчики, які були закріплені на його тілі, протер місця , де були датчики, змоченою в спирті ватою і необережно викинув цей шматочок вати. Вата потрапила на спіраль розжареної електроплитки і миттєво спалахнула. У атмосфері чистого кисню вогонь швидко розповсюдився на всю камеру. На Бондаренко зажеврів тренувальний костюм. Через великий перепад тиску було неможливо швидко відкрити сурдобарокамеру . Коли камеру відкрили , Бондаренко був ще живий . Його доставили в лікарню, де лікарі боролися за його життя, але безуспішно. Через вісім годин Валентин Бондаренко помер від отриманих опіків. Він похований в Харкові, де жили його батьки.Бондаренко був одружений і мав сина. Після
загибелі Бондаренко, його дружина Ганна залишилася працювати в Центрі Підготовки космонавтів, його син – Олександр став військовим льотчиком.Ім’ям Бондаренко названий
один з кратерів на Місяці.Виступ 3 групи « Українські космонавти» ( Дод.В)
Конкурс «Відгадай вченого»
- Ви маєте назвати прізвище вченого, про якого йдеться в запитанні. Можна скористатися підказкою.
1. 1) Він створив небачені в ті часи військові машини.
2) Створив могутню зброю для маленької держави Сіракузи.
3) Біг по вулиці голим і кричав: «Еврика!» (Архімед)
2. 1) Він був професором математики, виготовив телескоп і рефрактор.
2) Першим дійшов висновку, що біле світло складається з різних кольорів.
3) Відкрив три основних закони руху тіл і закон всесвітнього тяжіння.
(І. Ньютон)
3. 1) Почавши описувати рух точними кількісними законами, він зробив перший крок до створення сучасної фізики на основі об'єднання фізики Арістотеля і філософії.
2) Він є основоположником теорії вільного падіння, відкрив явище інерції, супутники Юпітера, сонячні плями і фази Венери.
3) Його іменем називають класичний закон додавання швидкостей.
(Г. Галілей)
4. 1) Він приділяв особливу увагу вивченню нафти, створив хімічну теорію, її походження.
2) Його іменем названо один з елементів Періодичної системи елементів.
3) Вважається, що найголовніше наукове відкриття він зробив уві сні.
(Д. Менделєєв)
5. 1) Наукова революція, зумовлена його відкриттями, призвела до винайдення найсмертоноснішої зброї в історії людства. Цей факт змушував страждати його все життя.
2) В основі його теорії лежить найзнаменитіша фізична формула.
3) Його кумедне фото, на якому він показує язика, зазвичай супроводжує будь-яку загальну згадку про фізику. (Альберт Ейнштейн)
V. Підсумок уроку.
Усі знамениті люди колись теж були дітьми, як і ви. Як і ви, вони мріяли про незвичайне, але крім мрій у них була мета.
Україна нині є однією з космічних держав і бере участь більш ніж у 100 міжнародних космічних проектах. Починаючи з 1990 р., Україна є членом комітету ООН з мирного освоєння космічного простору. В Україні створено Національне космічне агентство (1992 р), прийнято дві загальнонаціональні програми і реалізується третя.
Освоєння космічного простору – величезне надбання світової спільноти. Приємно, що в цій історії є й українські сторінки, які ми сьогодні перегорнули.
Отже, наш «космічний дім» – Земля – оберігає чимало таємниць. Пізнання їх відкриває перед людиною неабиякі перспективи, заманливі можливості. По суті ж, розгорнутий наступ на Землю лише почався. Земля і космос пов’язані. Чим більше буде космічних досліджень, тим краще будуть вирішуватися земні проблеми.
VІ. Домашнє завдання: вивчити § 39, підготуватись до захисту проектів.
ДОДАТОК А
Гліб Євгенович Лозино-Лозинський — творець «Бурану»
(1909—2001)
Гліб Євгенович Лозино-Лозинський народився 25 грудня 1909 р. у Києві. У 1930 році після закінчення Харківського механіко-машинобудівного інституту він працює інженером-розраховувачем на Харківському турбогенераторному заводі. У 1941 році Гліб вгенович переходить на роботу до конструкторського бюро (КБ) А. І. Микояна, де зайнявся розробкою реактивних двигунів. Цій роботі Гліб Євгенович віддав 35 років свого творчого життя.
Разом з А. І. Микояном Лозино-Лозинський брав участь у розробці реактивних двигунів для більшості літаків, що принесли світову славу марці «МІГ» – унікального МіГ-15; першого у світі серійного надзвукового винищувача МіГ-19; кращого винищувача свого часу – МіГ-21 з максимальною швидкістю, у два рази перевищуючою швидкість звуку; винищувача-перехоплювача МіГ-25 зі швидкістю в три рази більшою за швидкість звуку; унікального надзвукового перехоплювача МіГ-31.
У середині 60-х рр. минулого століття вчені усього світу почали роботи по створенню космічних і гіперзвукових літаків. В Україні активно розроблявся новий принцип космічних польотів – космічний літак стартує з гіперзвукового літака, який потім повертається на аеродром.
Саме таку систему почав розробляти Г. Є. Лозино-Лозинський. Вона носила назву «Спіраль». Перший запуск у космос планувався на другу половину 70-х років, після чого вітчизняна космонавтика плавно б перейшла від дорогих одноразових ракет до багаторазових орбітальних апаратів. Проект «Спіраль» за своїми якостями перевершував всі аналогічні проекти, вже реалізовані чи тільки розроблені!
Результатом напружених багаторічних зусиль став тріумфальний безпілотний політ «Бурану» 15 листопада 1988 року з автоматичною посадкою. В усьому цьому тріумфі велика частка праці і таланту організатора Гліба Євгеновича Лозино-Лозинського!
На жаль, 28 листопада 2001 року Гліба Євгеновича Лозино-Лозинського не стало... Про цю людину можна сказати, що він зв'язав землю, небо і космос.
ДОДАТОК Б
Корольов Сергій Павлович (1907-1966 р).
З ім’ям Сергія Павловича Корольова пов’язано відкриття ери освоєння людством космічного простору, він – засновник практичної космонавтики, тому існує мала планета і кратер на Місяці, названі на честь нього.
Сергій Корольов народився у 1907 р. у місті Житомир. Батьки дуже швидко розійшлися, і вихованням Сергія в дитинстві займалася бабуся і дідусь, а потім – мама-вчитель та вітчим Григорій Михайлович Баланін – інженер. Але життєвий шлях Корольова був занадто важким. Під час навчання він багато працював, щоб заробити на книги, їжу. Вже у 26 років Корольов мав звання генерал-лейтенанта технічних військ!
У 1938 р. – засуджений до 10–річного ув’язнення. Довелося мити золото на Колимі. У 1940 р. його напівживого відшукали в табірній лікарні і запропонували вступити в групу Туполєва для розробки у конструкторському бюро нового бомбардувальника ТУ-2.
У 1944 р. Корольову дозволили повернутися до Москви, але він відмовився.
4 жовтня 1957 року – початок нової космічної ери Скарби нації наша гордість, людина – планета, яка тисячоліття буде нагадувати людству про чуйного, талановитого, закоханого у свою справу і народ Сергія Павловича Корольова.
Основні роботи присвячені теоретичним і експериментальним дослідженням по найважливіших питаннях створення
і розвитку РРД і КА. Конструктор першого в світі електротермічного ракетного двигуна, перших вітчизняних РРД , рідинних ракет РЛА . Конструктор РРД для РН «Восток» і «Протон» та ін. Під його керівництвом розроблені могутні РРД на низькокиплячих і висококиплячих паливах , використовувані на перших ступенях і в більшості других ступенів всіх радянських ракет-носіїв і багатьох дальніх бойових ракет.
ДОДАТОК В
Попович Павло Романович (народився 5 жовтня 1930 року в селищі Узин Київської області). Льотчик-космонавт, генерал-майор авіації, кандидат технічних наук. Польоти на «Восток-4» (серпень 1962), «Союз-14» і орбітальній станції «Салют-3» (липень 1974). Виконав два польоти загальною тривалістю 18 діб 16 годин 27 хвилин 28 секунд.
Береговий Георгій Тимофійович (15 квітня 1921 р., с. Федорівка Полтавської області, Україна – 4 липня 1995) льотчик-космонавт (1968). З 1964 – в загоні космонавтів. Вперше в провів маневрування для зближення з безпілотним кораблем «Союз-2». З 1972 – начальник Центра підготовки космонавтів ім. Гагаріна. Нагороджений золотою медаллю АН ім. К.Е.Ціолковського, Золоті медалі «Космос» та ім. Ю.О.Гагаріна Міжнародної авіаційної федерації.
Шонін Георгій Степанович народився 3 серпня 1935 р. у містечку Ровеньки Луганської області. Льотчик-космонавт (1969), генерал-майор авіації (1977). Політ у космос здійснив з 11 по 16 жовтня 1969 року як командир КК на «Союзі-6 ».
Добровольський Георгій Тимофійович народився 1 червня 1928 в Одесі. Космонавт, підполковник. Здійснив політ 6-29 червня 1971 року як командир космічного корабля на «Союзі-11 » і орбітальній станції «Салют» (червень 1971). Під час повернення на Землю через порушення герметизації спускового апарата екіпаж космічного корабля загинув .
Жолобов Віталій Михайлович народився 18 червня 1937 р. у селі Збур’ївка Голопристанського району Херсонській області. Льотчик-космонавт, полковник. З 6 липня по 24 серпня 1976 року здійснив політ у космос як бортінженер КК «Союз –21» і орбітальній станції «МИР».
Ляхов Володимир Панасович народився 20 липня 1941 р. у м. Антрацит Луганської області). Льотчик-космонавт, полковник. Польоти на «Союзі –32» і орбітальній станції «Салют-6» (лютий-серпень 1979), «Союзі Т-9» і орбітальній станції «Салют-7» (липень-листопад 1983), «Союзі ТМ-5», «Союзі ТМ-6» та орбітальному комплексі «МИР»(серпень-вересень 1988). За три рейси у космос налітав 333 дні 7 годин 17 хвилин 37 секунд.
Попов Леонід Іванович народився 31 серпня 1945 р. у м. Олександрія Кіровоградської області. Льотчик-космонавт (1980), полковник. Польоти на «Союзі-35», «Союзі-37» та орбітальних станціях «Салют-6» (квітень-жовтень 1980), «Союзі-40» і орбітальних станціях «Салют-6» (травень 1981), «Союзі Т-5», «Союзі Т-7» і орбітальній станції «Салют-7» (серпень 1982). За три рейси у космос налітав 200 днів 14 годин 45 хвилин 51 секунду.
Кизим Леонід Денисович народився 5 серпня 1941 р. у м. Червоний Лиман Донецької області. Льотчик-космонавт (1980), полковник. Польоти на «Союзі Т-3» і орбітальній станції «Салют-6» ( листопад-грудень 1980), «Салют-7» і «Союзі Т-10», «Союзі Т-11» (1984), «Союзі Т-15», орбітальній станції «Салют-7» і орбітальному комплексі «МИР» (березень-липень 1986). Три польоти у космос загальною тривалістю 374 дні 17 годин 57 хвилин 38 секунд.
Волк Ігор Петрович народився 12 квітня 1937. Працюючи льотчиком-випробувачем ЛІЇ, проводив випробування винищувача-перехоплювача СУ-27 на штопор. Зробив 13 польотів на аналогу БТС-02 , включаючи і першу повністю автоматичну посадку 16.02.1987 (командир екіпажа). Кандидат в командири екіпажа в першому пілотованому польоті «Бурану». За програмою підготовки зробив політ в космос на КК «СОЮЗТ-12 ».
Васютін Володимир Володимирович народився 8 березня 1952 р. у м. Харкові), льотчик-космонавт, підполковник. Політ на «Союзі ТМ-14» і орбітальній станції «Салют-7» (вересень-листопад 1985). Проходив стажування у 809 авіаполку, що базувався у м. Охтирка, потім працював у ньому інструктором.
Волков Олександр Олександрович народився 27 травня 1948 р. у м. Горлівка Донецької області), льотчик-космонавт, полковник. Польоти на «Союзі-Т-14» і орбітальній станції «Салют-7» (вересень-листопад 1985), на «Союзі ТМ-7» і орбітальному комплексі «МИР» (листопад 1988 – квітень 1989) на «Союзі ТМ-13» і орбітальному комплексі «МИР» ( 992) у складі російсько-австрійського екіпажу. Проходив стажування у 809 авіаполку, що базувався у м. Охтирка. Три польоти у космос,провів на орбіті 391 день 9 год.51хв.
Арцебарський Анатолій Павлович народився 9 вересня 1956 р. в с. Просяна Покровського району Дніпропетровської області, льотчик-космонавт, полковник. Політ на «Союзі ТМ-12» та орбітальній станції «МИР» (травень-жовтень 1991)
Циблієв Василь Васильович народився 20 лютого 1954 р. у с. Ореховка Кіровського району, Крим). Льотчик-космонавт (1994). Політ на «Союзі ТМ-17» і орбітальному комплексі «МИР» (липень 1993 – січень 1994).
Гідзенко Юрій Павлович народився 26 березня 1962 року в с. Єланець Єланецького району Миколаївської області. Космічний політ здійснив 3 вересня 1995 - 29 лютого 1996 року в складі двадцятої основної експедиції на ОК «МИР».
Онуфрієнко Юрій Іванович народився 6 лютого 1961 року в с. Рясне Золочівського району Харківської області. У 2002 році провів 196 днів у космосі як командир міжнародної космічної станції.
Каденюк Леонід Костянтинович
(28 січня 1951, Клішківці) – Герой України, Перший космонавт незалежної України, народний депутат України 4-го скликання. З 19 листопада по 4 грудня 1997 року у складі міжнародного екіпажу здійснив політ на кораблі багаторазового використання «Колумбія».
Л.К.Каденюк народився 28 січня 1951 року в селі Клішківці Хотинського району Чернівецької області в сім'ї сільських вчителів. В 1967 році після закінчення середньої школи із срібною медаллю поступає в Чернігівське Вище військове авіаційне училище льотчиків (ЧВВАУЛ).В серпні 1976 року був відібраний до загону радянських космонавтів у групу багаторазової космічної системи «Буран». В 1977 році закінчив Центр підготовки льотчиків-випробувачів. Отримав диплом і кваліфікацію «льотчик-випробувач».
У 1977-1979 рр. пройшов загальнокосмічну підготовку і отримав кваліфікацію космонавта-випробувача.
1988-1990 - пройшов інженерну та льотну підготовку за програмою «Буран» як його командир. Брав участь у відпрацьовуванні глісади зниження при заході на посадку космічного корабля «Буран» на літаках МіГ-31 та МіГ-25. В період 1990-1992 рр. по повній прорамі пройшов підготовку в якості командира транспортного корабля «Союз-ТМ». Під час підготовки до космічних польотів та в процесі випробувальної роботи пройшов унікальні інженерну і льотну підготовки. При цьому вивчив космічні кораблі «Союз», «Союз-ТМ», КК «Буран», Орбітальну станцію «Салют», частково орбітальний комплекс «Мир» та американський КК «Space Shuttle».
У 1995 році відібраний в групу космонавтів Національного космічного агенства України. У період з 19 листопада по 5 грудня 1997 року виконав космічний політ на американському КК «Колумбія» місії STS-87. В космічному польоті виконувалися експерименти Інституту системних досліджень людини по тематиці «Людина і стан невагомості».
Каденюк Л.К. - Генерал-майор Збройних Сил України, нагороджений відзнакою Президента України «Герой України», орденами і медалями, заступник Генерального інспектора генеральної військової інспекції при Президентові України з питань авіації і космонавтики. Всі знамениті люди колись теж були дітьми, як і ви. Як і ви, вони мріяли про незвичайне, але крім мрій у них була мета.
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА:
1)Указ Президента України від 13 травня 2019 року № 286/2019 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання» .
2)Указ Президента України від 13 жовтня 2015 року № 580 "Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016 - 2020 роки.
3)Наказу Міністерства освіти і науки України від 29 липня 2019 року № 1038 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 р. № 641».
4)Концепція національно-патріотичного виховання молоді, затверджена
наказом Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту, Міністерства
освіти і науки України, Міністерства оборони України, Міністерства культури і
туризму України № 3754/981/538/49;
5)Чорна К.І. Патріотизм – духовна цінність молодих громадян України
Цінності освіти і виховання. Науково-методичний збірник /За заг. ред.
О.В.Сухомлинської. – К., 1997. – С. 209–212.
6)Електронний ресурс:
https://ipv.org.ua/prohrama-nova-ukrainska-shkola/.
https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna- robota/bank-dosvidu-vihovnoyi- roboti/.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2654-19/.
https://www.memory.gov.ua/methodic-materials.
https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota-shvaleni-rukopisi/.