МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДОНЕЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ВІДДІЛ НАЦІОНАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ ВИПУСКНА РОБОТА «Інтеграція українознавчого компонента у викладання фізики в закладах загальної середньої освіти» (проєкт) Слухач групи 3.4.1 (5): _Бойко Лариса Володимирівна_ учитель фізики Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 12 Краматорської міської ради Донецької області Науковий керівник: До захисту Калашник Н.Г. _____________________ (підпис завідувача відділу) 2020 р. Назва проєкту: Інтеграція українознавчого компонента у викладання фізики в закладах загальної середньої освіти. Автор проєкту: Бойко Лариса Володимирівна Актуальність: Згідно з програмою «Нова українська школа у поступі до цінностей» духовній безпеці української молоді загрожує фактор історичної упередженості: вплив певної частини дорослого оточення, ЗМІ, що переконують молодь у меншовартісності української нації, її несамостійності, залежності від інших більш розвинутих держав і народів. Подолати цей фактор історичної упередженості можна виключно шляхом популяризації історико-культурної спадщини українського народу, визначного внеску його талановитих представників у розвиток людства, його економіки, техніки, науки, культури. Водночас під час патріотичного виховання дітей та учнівської молоді Донецької області акцент ставиться в основному на прикладах життя та діяльності українських політичних і військових діячів. Дійсно, їхня участь у боротьбі за утвердження суверенітету власної держави, ідеали свободи та соборності є героїчною. Але неменший виховний потенціал у справі формування ціннісних орієнтирів і громадянської самосвідомості мають приклади життя й діяльності українських науковців, серед яких чільне місце займають представники фізичної науки. Українські учені зробили вагомий внесок у становлення фізики як науки. Згадаємо перш за все Юрія Дрогобича, видатного філософа, астронома і медика середини XV ст., ректора Болонського університету. У ХІХ – ХХ ст. український народ прославили своїм науковим доробком видатні фізики Іван Пулюй, Олександр Смакула, винахідник Борис Грабовський та інших. Своїми відкриттями наблизили день польоту в космос першого землянина народоволець Микола Кибальчич; людина драматичної долі, один із піонерів ракетної техніки і теорії космічних польотів Юрій Кондратюк (Олександр Шаргей); конструктор космічних систем Сергій Корольов; конструктор турбореактивних двигунів академік Архип Люлька. Знання про їхній науковий доробок допоможуть учням подолати почуття меншовартості, відчути гордість за належність до українського народу. Мета проєкту: створити сприятливі умови для формування патріотичних почуттів у дітей та учнівської молоді через інтеграцію українознавчого компоненту у викладання фізики в закладі загальної середньої освіти, ознайомлення школярів з науковим доробком видатних українських науковців-фізиків. Планування проєкту. 1. Кроки (завдання), що сприятимуть досягненню мети проєкту: 1.1. Діагностика. Анкетування учнів 8-11 класів щодо рівня сформованості патріотичних почуттів. Виявлення рівня знань учнів 8-11 класів про видатних українських науковців-фізиків за допомогою спостереження, усного та письмового опитування на уроках фізики. 1.2. Ознайомлення з науковою, методичною літературою за темою проєкту. 1.3. Визначення змістовного наповнення уроків фізики, відбір форм і методів організації освітнього процесу, що сприятимуть реалізації виховного потенціалу зазначеного предмету. 1.4. Апробація розробленого навчально-методичного контенту на уроках фізики, а також у позаурочній діяльності з предмету. 1.5. Діагностика результатів реалізації проєкту. Аналіз і коригування результатів роботи за проєктом. 1.6. Презентація результатів роботи за проєктом на засіданні шкільного методичного об’єднання вчителів природничо-математичних наук. 2. Ресурси, що потрібні для досягнення мети проекту: 2.1. Допомога шкільного психолога під час проведення анкетування учнів щодо виявлення рівня сформованості патріотичних почуттів. 2.2. Доступ до наукової, методичної літератури, зокрема: - можливість використовувати Інтернет-ресурси; - бібліотечні фонди. 3. Показники, що свідчитимуть про позитивний результат реалізації проєкту: 3.1. Зростання рівня сформованості патріотичних почуттів (за результатами діагностики). 3.2. Позитивна мотивація до вивчення фізики, зростання рівня якості знань учнів з предмету (за результатами спостереження). 4. Термін, необхідний для реалізації проекту: проєкт буде реалізований в лютому – квітні 2020 року. Очікувані результати проєкту. Унаслідок реалізації проєкту учні / учениці будуть: знати біографічні дані, науковий доробок видатних науковців-фізиків (І. Пулюй), винахідників, які сприяли розвитку космонавтики (Ю. Кондратюк, С. Корольов та ін.); вміти пояснювати важливість наукової праці українських фізиків для розвитку науки та людства взагалі; відчувати почуття гордості за належність до українського народу. Додаток Тема: Іван Пулюй – український фізик світового рівня Автор-упорядник: Бойко Л.В. вчитель фізики та математики Краматорської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 12 Мета - ознайомити учнів з біографією українського вченого Івана Пулюя, його внеском у молекулярну фізику і електротехніку, в дослідження Х-променів; показати вагомий внесок вченого-українця як перекладача, публіциста, патріота, філософа; показати практичне застосування «рентгенівського проміння»; формувати інтерес до історії відкриттів українських вчених-фізиків. - виховувати любов до рідного краю, вміння працювати в колективі, толерантність, прагнення до поповнення знань. - розвивати творче й аналітичне мислення; вміння аналізувати, порівнювати, робити самостійно висновки, працювати з додатковою літературою, кмітливість. Тип уроку. Урок-проєкт Обладнання: Папір, маркери, дошка. Кольорові кружечки. Зразки рефератів. Очікувані результати. Після уроку учні зможуть: 1) розповідати біографію вченого-фізика Івана Пулюя; 2) розрізняти внесок Івана Пулюя і Вільгельма Конрада Рентгена в дослідження Х-променів; 3) розуміти вагомий внесок вченого-українця як філософа, громадянина, патріота, публіциста, перекладача; 4) обґрунтовувати переваги І.П.Пулюя у відкритті «рентгенівського» проміння; 5) усвідомлювати велике значення застосування Х-променів. 6) синтезувати результати своєї роботи та робити висновки про відкриття « рентгенівського проміння». Хід уроку. І. Вступне слово вчителя. (5 – 7 хв.) Сьогодні наш урок буде присвячено одному з тих представників української науки, які служили ідеї утвердження самобутності нашого народу, творили славу Україні. Дослідження недоступної раніше літератури та архівних джерел свідчить, що впродовж тривалого часу (не одну сотню років) нищився інтелект нації. Складна доля української еліти. Щоб осягнути її в усій повноті необхідно перегорнути багато сторінок нашої історії, щоб пересвідчитись, що український народ завжди породжував і породжує людей, здатних бути інтелектом нації. Ще навчаючись у школі я не раз задумувалася над таким питанням: «Невже немає вчених-фізиків українського походження…?» А ви маєте пишатися тим, що маєте таку можливість вивчати історію України, народу, вчених-українців, які внесли вагому частку до світової науки і культури… Нашого цвіту і справді по всьому світу, як кажуть у народі, по всіх краях і континентах, бо куди тільки не закидала доля синів і дочок бездержавної України. І саме мова на сьогоднішньому уроку піде про талановитого вченого-фізика, філософа, українського патріота, перекладача – який дійсно заклав підґрунтя відкриття віку. Це Іван Павлович Пулюй. Його ім’я тісно пов’язане із відкриттям так званого «рентгенівського» проміння, з яким ми знайомилися на попередніх уроках. Що ж я очікую від вас після сьогоднішнього уроку таких результатів. (Оголошення очікувальних результатів). ІІ. Вивчення нової теми. Метод «Ажурна пилка». Перш ніж перейти до вивчення нової теми я прошу всіх учнів об’єднатися в домашні групи, які працювали за напрямками: 1. Біографічні відомості про Івана Пулюя. 2. Внесок Івана Пулюя в молекулярну фізику та електротехніку. 3. «Рентгенівська трубка» - за 14 років до дослідів Рентгена. 4. Іван Пулюй – філософ, громадянин, патріот, публіцист, перекладач. 5. Будова «рентгенівської »трубки та застосування Х – променів. В групі обговорюємо підібрані матеріали і таким чином поповнюємо свої знання з даної теми. - Але перш ніж перейти до роботи в групах я пропоную виробити правила, яких повинен дотримуватись кожен учень. Орієнтовні правила. 1. Казати все, що спаде на думку. 2. Висловлюватись по черзі, а не всі одночасно. 3. Не обговорювати і не критикувати висловлювання інших. 4. Говорити відверто. 5. Не перебивати того, хто говорить. 6. Не змінювати теми обговорення. ( Звучить музика. Учні працюють. Час 5 хв.) - А зараз пропоную кожному учаснику вибрати кружечок, який найбільше подобається. Об’єднатися в нові групи за кольором кружечка і ознайомитися з усіма напрямками діяльності Івана Пулюя. ( Звучить музика. Учні працюють у новостворених групах. Час 10 хв.) - Повертаємося в домашні групи, обираємо проектанта і створюємо проект на тему «Він заклав підґрунтя відкриття віку», використовуючи ватман, маркери. Для цього у кожної групи є пам’ятка для самооцінки групової праці над проектом, де проектант оцінює роботу кожного учасника проекту. Для створення проекту обираємо доповідача, секретаря та посередників. Працюємо 5 – 8 хв., після цього доповідач робить презентацію свого проекту, використовуючи пам’ятку, яка знаходиться у вас на столах (2-3 хв.) ІІІ. Підсумки та оцінювання результатів уроку (метод «мікрофон»). А зараз, прослухавши презентантів, я попрошу вас зробити свої висновки. - Що найбільше запам’яталося вам з біографії вченого? - Хто, на вашу думку, відкрив Х-промені: Рентген чи Пулюй? - Обґрунтуйте переваги Пулюя у відкритті «рентгенівського» проміння? - Де застосовуються ці промені? - Чи досягли ви особисто очікувальних результатів? Висновок вчителя. Я думаю, вам надовго запам’ятається сьогоднішній урок. Ім’я Івана Пулюя повертається до нас із забуття, як багато інших постатей, яскравих і непересічних, які не з власної волі були змушені працювати поза межами України. Фундаментальні праці з фізики та електротехніки, науково-популярні, публіцистичні праці , спогади Івана Пулюя, талановитого фізика, вдумливого філософа, щирого українського патріота, є актуальними і сьогодні, коли Українська держава утвердила свою незалежність. А зараз учні вашого класу покажуть вам створені ними презентації на комп’ютері з даної теми. (Презентація творчих робіт учнів) Додаток № 2 Нема більшого гонору для чоловіка, як берегти свою національну честь та без нагороди вірно працювати для добра свого народу, щоб забезпечити йому кращу долю . ІВАН ПУЛЮЙ (2.02.1845-31.01.1918) Життєвий шлях Івана Пулюя. Як могло так статися, що ім ‘я одного з найяскравіших вчених – фізиків XІX – початку XX ст. десятиліттями залишалося в тіні? Яким же був життєвий і творчий шлях вченого? 2 лютого 1845р. Народився Іван Пулюй в сім’ї Оксани Бургитинської і Павла Пульгуя м. Гримайлів, Тернопільщина. 1881р. прізвище Пульгуй було замінено на Пулюй. 1864р. Іван Пулюй з відзнакою закінчив Тернопільську класичну гімназію і вступив на теологічний факультет Віденського університету. Одночасно відвідує лекції з математики , фізики , астрономії . 1869р. всупереч волі батьків вступає на філософський факультет Віденського університету. 1872р. завершує навчання на філософському факультеті Віденського університету – асистент кафедри екстримальної фізики. 1873-1875рр. асистент-викладач кафедри фізики, механіки та математики Військово-морської академії у м. Фіуме. 1875р. виїздить до Стамбурга, щоб в університеті вивчити нову галузь науки – електортехніку. 1877р. захищає з відзнакою дисертацію і дістає ступінь доктора філософії Стамбурзького універитету (спеціалізація з фізики) . Повертається до Відня, здобуває звання приват – доцента. Подальша доля пов’язана з Прагою. 1869-1871рр. пише українською мовою Молитовник, який задумав ще у 1865р. 1870-1903рр. готує переклад Старого і Нового Заповіту Біблії. 1903р. українська Біблія вперше побачила світ у Відні. 1882р. вперше зацікавився електротехнікою. 2 жовтня 1884р. одружився Іван Пулюй. Дружина Катерина Стозітська була його студенткою. Восени 1884р. його запрошують на посаду професора експериментальної і технічної фізики Німецької вищої технічної школи у м. Празі. 1885р. вийшла грунтовна стаття з глибоким висвітленням проблем енергетики, шляхи розвитку. 1902р. засновує кафедру електротехніки, і керує нею до виходу на пенсію 1916р. 1888-1889рр. був ректором політехніки. Помер у Празі 31 січня 1918р., де і похований. ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА: 1)Указ Президента України від 13 травня 2019 року № 286/2019 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання» . 2)Указ Президента України від 13 жовтня 2015 року № 580 "Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016 - 2020 роки. 3)Наказу Міністерства освіти і науки України від 29 липня 2019 року № 1038 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 р. № 641». 4)Концепція національно-патріотичного виховання молоді, затверджена наказом Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту, Міністерства освіти і науки України, Міністерства оборони України, Міністерства культури і туризму України № 3754/981/538/49; 5)Чорна К.І. Патріотизм – духовна цінність молодих громадян України Цінності освіти і виховання. Науково-методичний збірник /За заг. ред. О.В.Сухомлинської. – К., 1997. – С. 209–212. 6)Електронний ресурс: https://ipv.org.ua/prohrama-nova-ukrainska-shkola/. https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/bank-dosvidu-vihovnoyi- roboti/. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2654-19/. https://www.memory.gov.ua/methodic-materials. https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota-shvaleni-rukopisi/.

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДОНЕЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

ВІДДІЛ НАЦІОНАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ

ВИПУСКНА РОБОТА

Слухач групи 3.4.1 (5):

_Бойко Лариса Володимирівна_

учитель фізики Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів            № 12 Краматорської міської ради Донецької області

Науковий керівник:                                До захисту

Калашник Н.Г.                                    _____________________

(підпис завідувача відділу)

2020 р.

Автор проєкту:  Бойко Лариса Володимирівна

Актуальність:  Згідно з програмою «Нова українська школа у поступі до цінностей» духовній безпеці української молоді загрожує фактор історичної упередженості: вплив певної частини дорослого оточення, ЗМІ, що переконують молодь у меншовартісності української нації, її несамостійності, залежності від інших більш розвинутих держав і народів.

Мета проєкту:  створити сприятливі умови для формування патріотичних почуттів у дітей та учнівської молоді через інтеграцію українознавчого компоненту у викладання фізики в закладі загальної середньої освіти, ознайомлення школярів з науковим доробком видатних українських науковців-фізиків.

Планування проєкту.

1.               Кроки (завдання), що сприятимуть досягненню мети проєкту:
    1.       Діагностика.

1.       Ознайомлення з науковою, методичною літературою за темою проєкту.
  2.       Визначення змістовного наповнення уроків фізики, відбір форм і методів організації освітнього процесу, що сприятимуть реалізації виховного потенціалу зазначеного предмету.
  3.       Апробація розробленого навчально-методичного контенту на уроках фізики, а також у позаурочній діяльності з предмету.
  4.       Діагностика результатів реалізації проєкту. Аналіз і коригування результатів роботи за проєктом.
  5.       Презентація результатів роботи за проєктом на засіданні шкільного методичного об’єднання вчителів природничо-математичних наук.
  1. Ресурси, що потрібні для досягнення мети проекту:
    1.       Допомога шкільного психолога під час проведення анкетування учнів щодо виявлення рівня сформованості патріотичних почуттів.
    2.       Доступ до наукової, методичної літератури, зокрема:
  • можливість використовувати Інтернет-ресурси;
  • бібліотечні фонди.
  1.               Показники, що свідчитимуть про позитивний результат реалізації проєкту:
    1.       Зростання рівня сформованості патріотичних почуттів (за результатами діагностики).
    2.       Позитивна мотивація до вивчення фізики, зростання рівня якості знань учнів з предмету (за результатами спостереження).

4. Термін, необхідний для реалізації проекту: проєкт буде реалізований в лютому – квітні 2020 року.

знати біографічні дані, науковий доробок видатних науковців-фізиків (І. Пулюй), винахідників, які сприяли розвитку космонавтики (Ю. Кондратюк, С. Корольов та ін.);

відчувати почуття гордості за належність до українського народу.

Додаток

Тема:    Іван Пулюй – український фізик світового рівня

Автор-упорядник: Бойко Л.В. вчитель фізики та математики

Краматорської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 12

Мета  -  ознайомити учнів з біографією українського вченого Івана Пулюя, його внеском у молекулярну фізику і електротехніку, в дослідження Х-променів; показати вагомий внесок вченого-українця як перекладача, публіциста, патріота, філософа; показати практичне застосування «рентгенівського проміння»; формувати інтерес до історії відкриттів

українських вчених-фізиків.

• виховувати любов до рідного краю, вміння працювати в колективі, толерантність, прагнення до поповнення знань.
  •  розвивати творче й аналітичне мислення; вміння аналізувати, порівнювати, робити самостійно висновки,  працювати з додатковою літературою, кмітливість.

Тип уроку.       Урок-проєкт

Обладнання: Папір, маркери, дошка. Кольорові кружечки. Зразки рефератів.

Очікувані результати.

Після уроку учні зможуть:

1.             розповідати біографію вченого-фізика Івана Пулюя;
  2.             розрізняти внесок Івана Пулюя і Вільгельма Конрада  Рентгена в дослідження Х-променів;
  3.             розуміти вагомий внесок вченого-українця як філософа, громадянина, патріота, публіциста, перекладача;
  4.             обґрунтовувати переваги І.П.Пулюя у відкритті «рентгенівського» проміння;
  5.             усвідомлювати велике значення застосування Х-променів.
  6.             синтезувати результати своєї роботи та робити висновки про відкриття « рентгенівського проміння».

Хід уроку.

І. Вступне слово вчителя. (5 – 7 хв.)

Складна доля української еліти.

Це Іван Павлович Пулюй. Його ім’я  тісно пов’язане із відкриттям так званого «рентгенівського» проміння, з яким ми знайомилися на попередніх уроках.

Що ж я очікую від вас після сьогоднішнього уроку таких результатів.

(Оголошення очікувальних результатів).

ІІ. Вивчення нової теми. Метод «Ажурна пилка».

1.             Біографічні відомості про Івана Пулюя.
  2.             Внесок Івана Пулюя  в молекулярну фізику та електротехніку.
  3.             «Рентгенівська трубка» - за 14 років до дослідів Рентгена.
  4.             Іван Пулюй – філософ, громадянин, патріот, публіцист, перекладач.
  5.             Будова  «рентгенівської »трубки та застосування Х – променів.

Орієнтовні правила.

1.               Казати все, що спаде на думку.
  2.               Висловлюватись по черзі, а не всі одночасно.
  3.               Не обговорювати і не критикувати висловлювання інших.
  4.               Говорити відверто.
  5.               Не перебивати того, хто говорить.
  6.               Не змінювати теми обговорення.

( Звучить музика.  Учні працюють. Час 5 хв.)

( Звучить музика.  Учні працюють у новостворених групах. Час 10 хв.)

Для цього у кожної групи є пам’ятка  для самооцінки групової праці над проектом, де проектант оцінює роботу кожного учасника проекту.

Для створення проекту обираємо доповідача, секретаря та посередників.

Працюємо 5 – 8 хв.,  після цього доповідач робить презентацію свого проекту,

використовуючи пам’ятку, яка знаходиться у вас на столах (2-3 хв.)

ІІІ. Підсумки та оцінювання результатів уроку (метод «мікрофон»).

А зараз, прослухавши презентантів, я попрошу вас зробити свої висновки.

- Що найбільше запам’яталося вам з біографії вченого?

- Хто, на вашу думку, відкрив Х-промені: Рентген чи Пулюй?

- Обґрунтуйте переваги Пулюя у відкритті «рентгенівського» проміння?

- Де застосовуються ці промені?

- Чи досягли ви особисто очікувальних результатів?

Висновок вчителя.

Я думаю, вам надовго запам’ятається сьогоднішній урок.

(Презентація творчих робіт учнів)

Додаток № 2

Нема більшого гонору для чоловіка,

як берегти свою   національну честь

та без нагороди вірно працювати

для   добра свого народу,

щоб забезпечити йому кращу долю .

ІВАН ПУЛЮЙ

(2.02.1845-31.01.1918)

Життєвий  шлях Івана Пулюя.

Як  могло так статися, що ім ‘я одного з найяскравіших вчених – фізиків  XІX – початку XX  ст. десятиліттями залишалося в тіні?

Яким же був життєвий і творчий шлях  вченого?

2 лютого 1845р. Народився Іван Пулюй в сім’ї Оксани Бургитинської і Павла Пульгуя  м. Гримайлів, Тернопільщина.

1881р. прізвище  Пульгуй було замінено на  Пулюй.

1864р. Іван Пулюй з відзнакою закінчив Тернопільську класичну гімназію і вступив на теологічний факультет Віденського університету. Одночасно відвідує лекції  з математики , фізики , астрономії .

1869р. всупереч волі батьків вступає  на філософський факультет  Віденського  університету.

1872р. завершує навчання на філософському факультеті Віденського університету – асистент кафедри екстримальної  фізики.

Подальша доля пов’язана з Прагою.

1869-1871рр. пише українською мовою Молитовник, який задумав ще у 1865р.

1870-1903рр. готує переклад Старого і Нового Заповіту Біблії.

1903р. українська Біблія вперше побачила світ у Відні.

1882р. вперше зацікавився електротехнікою.

1902р. засновує кафедру електротехніки, і керує нею до виходу на пенсію 1916р.

1888-1889рр. був ректором політехніки.

Помер у Празі 31 січня 1918р., де і похований.

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА:

2)Указ Президента України від 13 жовтня 2015 року № 580 "Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016 - 2020 роки.

3)Наказу Міністерства освіти і науки України від 29 липня 2019 року № 1038 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 р. № 641».

4)Концепція національно-патріотичного виховання молоді, затверджена

наказом Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту, Міністерства

освіти і науки України, Міністерства оборони України, Міністерства культури і

туризму України № 3754/981/538/49;

5)Чорна К.І. Патріотизм – духовна цінність молодих громадян України

Цінності освіти і виховання. Науково-методичний збірник /За заг. ред.

О.В.Сухомлинської. – К., 1997. – С. 209–212.

6)Електронний ресурс:

https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/bank-dosvidu-vihovnoyi-   roboti/.

doc
Фізика, Матеріали для друку